• Sanondra

    Örebro slott vs. Gällersta forngård

    Hjälp. Blir tossig.

    två olika lokaler med helt olika förutsättningar. Såklart för- och nackdelar med båda lokalerna.

    Ge oss gärna en utomståendes tankar och syn angående vilken lokal som är bäst.

    Slottet +
    De ordnar och förbereder allt. (mat, dukning, städning osv)
    Personal ingår
    Mindre stress
    Ligger centalt
    Jättefina lokaler!
    Projektor finns

    Slottet -
    Dyrt!
    Extra alkohol får gästen själv betala.
    Får inte vara kvar efter kl: 02. (vill/orkar man vara kvar senare?)
    Gästerna kan inte gå utanför slottsgården

    Gällersta +
    Blir mer skräddarsytt
    Vi kan dekorera/Mer personligt
    Kan vara utomhus
    Fri/betalbar

    Gällersta -
    Måste hyra en buss
    Riktigt fula stolar. (Men tänker man på det sen?)
    Projektor finns ej (Men kan lånas av kompis)

    Är vi i Gällersta måste vi hitta catering med servering. Men, vi är tidigt ute. Gifter oss i augusti nästa sommar.

  • Svar på tråden Örebro slott vs. Gällersta forngård
  • IdaH

    Ett par kompisar gifter sig i Gällersta forngård i september. Har för mig att det kostar 5000:- men vet inte om det är inkl städning eller ej. Det är mysigt där inne, men som sagt, gammalt och inte världens roligaste stolar. Ett tips är ju att drapera stolarna med lakan från Ikea, 19:- st. Finns även snygga stilsband på typ E-bay. Vi gifter oss i november men fick tag i en lokal med riktigt snygga stolar men annars skulle vi kört lakan knutna runt stolarna. Googla på knoppa och stolsöverdrag så hittar du en massa tips. Jag skulle valt Gällersta, mest för att man kan få det precis som man vill! Håller med Majjja om att kolla Ethels catering. De har även personal att hyra ut (har jag för mig) så ni slipper fundera på uppläggning, servering mm. Lycka till!

  • Madicken
    Sanondra skrev 2013-05-29 19:18:22 följande:
    Undrar jag med. Ska ringa imorgon och boka in ett möte.
    Återkom gärna!
  • Vichy
    Sanondra skrev 2013-05-29 19:22:10 följande:
    Eller hur är det viktigt! De avger ju mycket av hur helheten blir. Man vill ju att det ska se fint ut. Kanske kan hyra stolar någonstans?
    Eller hur! JAg håller med om att det är blad det viktigaste. För fula bord kan man dölja med fina dukar och pynt... Men att klä in en ful stol tycker jag blir för mycket och det syns så väl att man försöker dölja det fula då...
    Inget illa ment mot dem som täckt in stolar i lakan eller likande, såklart ni får tycka det är snyggt! Men jag skulle ha svårt för det på VÅRT bröllop!
    Tur att vår drömfestplats inte har stolsproblem iallafall.. Hoppas bara vi har råd med den när vi gått igenom budge
    ten....

     


     
  • keskis
    Vichy skrev 2013-05-30 12:13:45 följande:
    Eller hur! JAg håller med om att det är blad det viktigaste. För fula bord kan man dölja med fina dukar och pynt... Men att klä in en ful stol tycker jag blir för mycket och det syns så väl att man försöker dölja det fula då...
    Inget illa ment mot dem som täckt in stolar i lakan eller likande, såklart ni får tycka det är snyggt! Men jag skulle ha svårt för det på VÅRT bröllop!
    Tur att vår drömfestplats inte har stolsproblem iallafall.. Hoppas bara vi har råd med den när vi gått igenom budgeten....

     


    Fråga: var är den där bilden tagen? Vilken lokal?? Ser jättefint ut med vattnet där utanför!
  • Sanondra
    keskis skrev 2013-05-30 12:32:54 följande:
    Fråga: var är den där bilden tagen? Vilken lokal?? Ser jättefint ut med vattnet där utanför!
    Håller  med, jättefint!
  • Vichy
    keskis skrev 2013-05-30 12:32:54 följande:
    Fråga: var är den där bilden tagen? Vilken lokal?? Ser jättefint ut med vattnet där utanför!
    Det är från Hjälmargården i Vingåker kommun! Super fint! 

    www.hjalmargarden.se/ 

    Dom har en facebooksida med med en del bilder! 
  • Madicken

    Vichy, det där är ju jätte fint! 
    Vad kostar det att hyra? Hittade ingen info 

  • Vichy
    Madicken skrev 2013-05-30 13:52:07 följande:
    Vichy, det där är ju jätte fint! 
    Vad kostar det att hyra? Hittade ingen info 
    Mejlar man dom får man en pdf med alla information! Annars står det inte så mycket om bröllop på hemsidan!

    Dom har två lokaler som de hyr ut till fester. En fest där man får ha självhushåll, och lokalen på bilden, men då får man betala för "hela paketet", lokal, mat, personal och städning om jag förstått det rätt!

    Så vad jag kan utläsa om hyran så ska nog den ingå i priset, för jag hittar inga andra siffror! 

    Men är ni nyfikna mejla eller ring!  
  • Vichy
    Vichy skrev 2013-05-30 13:58:57 följande:
     En fest där man får ha självhushåll,
    En lokal ska det stå såklart... ;)
  • mirreth

    Har varit på kurs där och jag kan säga att maten var KATASTROF!!!!! Frukosten var bra, men lunch och middag.... Kanske berodde det på vem som stod i köket och kansk ede har annan personal nu, men jag skulle iallafall ha det rejält i åtanke om jag skulle boka.


    Stugorna och lokalerna var kanon

  • Principisessan

    Sanondra: har för mig att det var runt 5000kr och så är det ju en bit ifrån, vet inte om ni tänkt ha gemensam buss eller liknande. Tror att man var tvungen att städa själva efteråt, lite osäker. Men det är jättefint där, hade ett par vänner som gifte sig där för några år sedan

Svar på tråden Örebro slott vs. Gällersta forngård