• Anonym (Ledsen)

    Pappa emot pojkvän. :-(

    Hej! Detta gör mig så ledsen så tänkte se om någon varit i samma sits eller har några råd att ge mig. Jag och pojkvän har varit ihop i snart 3 år, det har varit ganska turbulent många gånger men vi håller fast vid varandra ändå. Det var mest i början som det var väldigt jobbigt, men det har verkligen blivit bättre. Saken är bara det att pappa är ganska emot min pojkvän pga Saker som hände i början. Han är väldigt fast i det som hände då och kan inte riktigt se att det har blivit mycket bättre. Jag älskar min pappa och han är fantastisk på många sätt, men blir så ledsen när han ibland verkligen visar sitt missnöje. När pojkvännen träffar mina föräldrar säger min pappa knappt hej till honom. Dessutom har vi haft många diskussioner där pappa har framfört sina åsikter mot pojkvännen. Så häromveckan så hamnade vi i ett mindre bråk där han i princip bara sa negativa om min pojkvän vilket gjorde att jag gick därifrån gråtande. Det är inte bara jag som reagerar på hans beteende utan pojkvännen har också flera gånger sagt "din pappa gillar mig inte" och mamma har också reagerat på det och var dessutom ett stort stöd för mig i sista diskussionen med pappa. Jag och min pojkvän har pratat om att förlova och gifta oss, men jag bara skjuter på det för att jag vill att de ska ha en bra relation innan. Jag värderar mina föräldrars åsikter högt och därför svider detta ordentligt. Ber om ursäkt för ihopklumpad text, sitter på iPad. Hoppas ni förstått min flummiga text och har några råd att komma med.

  • Svar på tråden Pappa emot pojkvän. :-(
  • TheD

    Men din pappa kanske har en bra anledning att känna så, nu vad som har hänt tidigare... Vore illa om han inte alls skulle reagera utan tycka att det fortfarande är okej att du umgås med den personen.

  • Js Fästmö

    Vad jobbigt. men kan du inte prata med din pappa ocg säga att det ärmfaktislt helt okej att han inte gillar din pojkvän. men nu har ni bestämt er för att gå vidare och då får han också göra det. Man kan inte älska alla och de får nog aldrig den där drömrelationen, men måste man ha det då? Måste han gilla din pojkvän, nej. Enklast kanske är att acceptera det Men också då vara tydligt till din pappa att du vet hur han känner men att det blivit bättre och du vill inte ha dessa diskussioner igen. Din pappa älskar dig och ser till ditt bästa och då har han kanske svårt att släppa det som varit.

  • Anonym (Ledsen)

    Absolut, självklart får han reagera. Men det är gått en tid sen dess och han borde som vuxen människa åtminstone kunna bete sig och framförallt inte sätta sin dotter i kläm. Min mamma reagerade självklart också då, men hon ser förändringarna hos honom och kan nu för tiden säga att hon verkligen tycker om honom och så. Det som gör mig ledsen är att pappa faktiskt har bett om ursäkt för sitt beteende och sagt att han ska bättra sig, men ändå fortsätter han hålla på så här. Sa faktiskt till honom sist att om inte för min pojkväns skull så för min skull.

  • Red Lion

    Jag tänker också lite som TheD. Om det är allvarliga saker som hänt (iallafall saker som din pappa anser allvarliga) så kanske han bara inte kan glömma bort dem hursomhelst. Jag har familjemedlemmar och vänner vars partners (en nuvarande, andra föredetta) har behandlat dem på ett sätt jag inte kan glömma eller förlåta även fast de själva verkar gjort det (iallafall den som fortfarande är tillsammans med personen). Du får nog acceptera att det kommer ta tid om han ska känna annorlunda inför din pojkvän, han (pojkvännen) kanske har mycket att "bevisa" (make up for) inför din pappa.

  • BellaBella

    Fy va jobbigt..
    Du är din fars dotter. Alltid. Om han ser att ni haft problem så är det inte konstigt att han är skeptisk.. faderskärlek som andra skrev. Men vet du, om du och din kille har det bra nu så bör du sitta ner med din far och förklara det och övertyga honom om att du verkligen vill vara med din kille, och berätta öga mot öga att du blir sårad.
    Jösses, hoppas det löser sig {#emotions_dlg.flower} 

  • Anonym (Varför)

    Vad är det som har hänt då? Vissa saker kan man inte bara gå vidare ifrån. Om din pappa ser att du håller på att göra ett väldigt dåligt val, då har han ju all anledning att reagera...

  • Anonym (syrran)

    Jag förstår din pappa. Min bror är i ett numera rätt stabilt förhållande. Det förta året var helt kaos, varje gång det verkade ordna upp sig så ställde hon till med något nytt. Nu har det varit stabilt i ett halvår men jag litar inte på henne... Jag vill inte se henne såra min bror igen..Ibland krävs lång tid för att läka sår och bygga förtroende. Jag tror att din pappa är mest rädd att de dåliga sakerna från början av ert förhållande ska hända igen, han vill inte se dig sårad. Det kommer nog ta tid innan han litar på att din pojkvän inte kommer att såra dig, tyvärr.

  • Anonym (Gilla alla?)

    Man måste inte gilla alla och om din pappa inte gillar din pojkvän, kommer han nog aldrig göra det. Om han tidigare har behandlat dig illa kommer din pappa alltid vara orolig att det händer igen. Om du vill gifta dig med din pojkvän tycker jag att du gör det. Du kan inte vänta på att dom får en bra relation för det kanske aldrig händer. Du får helt enkelt ta ditt beslut, vill du leva med honom eller inte. Vill du det får du stå ut med att dom kanske inte har den bästa relationen. Vem vet det kanske blir bättre i framtiden men det har du inga garantier för.


    Gå vidare, gift dig och håll tummarna för att din pappa lägger manken till i framtiden.

  • Anonym (försiktig)

    grattis till att du har en bra relation med din pojkvän!
    först och främst är det ju viktigast att ni trivs ihop.

    jag vet ju inte vad som hänt och hur saker var i början, inte heller hur din pojkvän är.
    om saker är bra mellan er, och han behandlar dig bra, och du vill leva med honom- kör på oavsett vad din pappa tycker. du kanske kan försöka prata med din pappa och säga att du blir ledsen nåär han behandlar din pojkvän illa och fråga varför.

    men sen är frågan om han oroar sig i onödan eller ej. om det tex skulle ha förekommit hot, våld, missbruk, psykisk misshandel, brott eller sådant inom relationenenså bör man ju lä'mna. Otrohet eller ekonomisk oansvarighet kan ju vara andra saker som kan vara svåra att hantera. (Du skriver att det är bättre nu- frågan är då vad det var som inte var bra. Vissa saker är väldigt svåra att förändra. Om saker inte är bra ska man inte stanna kvar i en relation) jag hade en kompis som blev hotad av sitt barns pappa- och sen valde att flytta ihop med honom. då var jag ju naturligtvis ganska skeptisk mot honom efter vad han tidigare hade gjort...

    JAg tycker du ska satsa om han är en bra kille som respekterar dig :) Prioritera gärna att prata med ngn professionellt om ni behöver stöd i er relation.

    ta hand om dig

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för alla svar, det har gett mig en del att tänka på. Kan också klargöra att det som hände i början inte handlar om någon otrohet, misshandel eller missbruk av något slag. Det var mest såna saker som att han lovade mig att komma, men sen inte dök upp osv. Så det var inga allvarliga saker i sig, utan mest saker som gjorde mig ledsen och det var det mina föräldrar reagerade på.

Svar på tråden Pappa emot pojkvän. :-(