• Magnol­ia101
    Äldre 17 May 16:27
    13969 visningar
    38 svar
    38
    13969

    När mannen tar kvinnans namn

    Jag måste få fråga;
    Vi är bara i "tanke-stadiet" för giftermål än så länge, men en tanke som finns hos mig hela tiden är nämligen efternamnet.

    Då vi båda har varit gifta tidigare, så finns det ju redan en "fru X", åtminstone f d fru X och det blir en "fru X" för mycket, anser jag...


    Jag tog tillbaka mitt flicknamn, vilket är lite ovanligt, namnet alltså . Mannen ifråga kan tänka sig att ta mitt efternamn.

    Men, bara rent generellt; hur ofta är det som mannen tar kvinnans efternamn och hur tas det emot bland släkt och vänner? Är mannen en "toffel" då?

    Vore roligt att höra era synpunkter eftersom det är en stor del i vår planering.

  • Svar på tråden När mannen tar kvinnans namn
  • eddan
    Äldre 19 May 00:33
    #21

    Min sambo kommer att ta mitt namn. Han har ett finskt efternamn som han inte gillar och jämt får bokstavera. Jag vill inte bli finsk ;) och våra 2 barn har mitt efternamn. Så nu kommer vi alla 4 heta samma. Även om det är ett tråkigt -sson namn :)

  • fayefa­ye
    Äldre 19 May 00:51
    #22

    Min m2b ska ta mitt namn. Jag har iofs också bytt redan till farmors flicknamn, så han kommer ta det sen. Det blev väl inga konstiga reaktioner direkt, kanske lite från hals släkt till att börja med (han är enda sonen) men nu är det inget konstigt alls :)


  • fayefa­ye
    Äldre 19 May 00:56
    #23
    darkHorse skrev 2013-05-18 11:10:44 följande:
    Någon frågade om statistik, här är en artikel från 2010:
    www.aftonbladet.se/wendela/article7013001.ab

    Det är alltså ungefär 1 av 10 brudpar som tar kvinnans namn, 2 av 10 som inte byter alls och 7 av 10 som tar mannens. Det är alltså lite ovanligt, men jag tycker inte på något sätt att man är en toffel för det!

    Jag tycker vi ska vara stolta över att vi har ett land där vi kan välja vad vi vill heta istället för att automatiskt blir Mrs. X. Om något tycker jag det är töntigt att alltid ta mannens efternamn "bara för att" om kvinnan har ett snyggare efternamn eller om hon är känd för det genom jobbet tex. En omanlig man enligt mig är en sådan som vägrar ta sin frus man pga. principer.
    Lite kul att läsa =) Visste inte att det var bara 30 år sen det blev ok att välja kvinnans namn.
  • Äldre 19 May 08:09
    #24

    I min bekantskapskrets så har man antingen tagit kvinnans efternamn eller att båda behållit sina egna efternamn. Vet inte varför, har inte funderat på det och det har definitivt inte varit något prat om att någon skulle vara en "toffel", inte ens från äldre generationerna.

  • Fial8
    Äldre 19 May 10:43
    #25

    Jag tycker nog att man är mer av en toffel om man som kvinna tar mannens namn utan att ens reflektera över det för att "så ska det vara". Dock är det min uppfattning att de flesta par numera tänker igenom saken noga och bestämmer tillsammans utifrån vad de själva tycker och känner. Och att omgivningen inte verkar bry sig så mycket när det kommer till kritan.

  • Äldre 19 May 13:57
    #26

    Maken tog mitt namn vilket var självklart. Jag skulle aldrig byta bort mitt efternamn då vi nu är 10 personer med det efternamnet sen var makens efternamn fult. Plus flera anledningar...

  • Äldre 19 May 18:28
    #27

    Min blivande kommer att ta mitt efternamn. Vi har inte fått någon negativ respons på det utan mest att folk tycker det är kul att han tar mitt namn. Var väldigt bestämd redan när vi började planera att antingen tar han mitt efternamn eller så behåller vi våra egna och då blev det mitt. Och varför jag valde att inte ens fundera på att ta hans har med att jag vägrar byta bort mitt släktnamn som endast får användas av de som tillhör släkten till ett son namn.

  • Annamo­lly
    Äldre 19 May 20:53
    #28

    Min storasysters man tog hennes namn. Han hade ett -sson namn medan vart namn absolut inte ar ovanligt men kanske lite roligare. Det var inte sa manga som reagerade pa det, kanske de mer "grabbiga" av hans kompisar men mest pa skoj.
     


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 19 May 21:18
    #29

    Vi är 6 personer med mitt efternamn, min kille heter Andersson för oss var det inte svårt, han tar mitt. Min familj är jätte glad att vi kommer ta mitt efternamn. Hans familj har inte sagt något utan jag tror dom förstår vårt val.


    Framtiden är den du själv skapar
  • Äldre 20 May 08:40
    #30

    min blivande ska ta mitt namn =) 

  • anna74
    Äldre 20 May 09:03
    #31

    Vi har också tagit det beslutet att min blivande make tar mitt efternamn, dels för att barnen har samma efternamn som mig. Ett tag funderade vi på att göra någon blandning av bådas efternam, men det blev bara tokigt

  • Kyrk93
    Äldre 20 May 09:40
    #32

    Min sambo kommer att ta mitt efternamn och det ser inte vi som något konstigt. Jag har ett ovanligare efternamn och vill gärna hålla fast vid det och han ett mer vanligt.

  • Äldre 20 May 10:44
    #33

    I min närhet har nästan ALLA kvinnor som gift sig tagit mannens efternamn. Eftersom nästan ALLA gjort likadant har jag svårt att tänka mig att de gör det för att hans namn är snyggare eller så utan helt enkelt för att det är sådan traditionen ser ut. (I ett fall tog en manlig bekant sin frus efternamn eftersom han hatat sitt eget efternamn hela livet... Men det var det enda exemplet jag kan komma på.)

    Så en man som tar sin frus efternamn - ja då tänker jag nog att det finns lite mer tanke bakom. (Vilket förstås inte utesluter att en kvinna som tar sin mans namn kan ha andra orsaker än tradition - bara det att det OCKSÅ kan vara väldigt påverkat av struktuer och traditioner.) Det finns inget toffligt över det alls. Jag tänker att man antingen tog kvinnans namn för att det var snyggare/ovanligare/lättare att stava till etc eller att det var ett slags medvetet statement att inte följa traditionen.

  • Plätti­s
    Äldre 20 May 11:00
    #34

    Både min sambo och jag har ovanliga efternamn, mitt är dock ovanligare än hans (600 personer har mitt, och ungefär 2 700 har hans). Vi kommer att ta hans namn båda två, och jag känner att det ska bli skönt att få börja på ny kula med ett nytt namn. Enda nackdelen är att hans namn har en jättesvensk bokstav (å, ä, ö) medan mitt fungerar internationellt. Eller, två nackdelar finns det. Jag jobbar på att etablera mig akademiskt och har börjat så smått. Att byta ut mitt efternamn kanske lägger krokben för det, men min akademiska gren är så liten att det förmodligen inte innebär några problem som inte går att lösa med ett mejl  

  • Äldre 20 May 11:22
    #35
    Plättis skrev 2013-05-20 11:00:19 följande:
    Både min sambo och jag har ovanliga efternamn, mitt är dock ovanligare än hans (600 personer har mitt, och ungefär 2 700 har hans). Vi kommer att ta hans namn båda två, och jag känner att det ska bli skönt att få börja på ny kula med ett nytt namn. Enda nackdelen är att hans namn har en jättesvensk bokstav (å, ä, ö) medan mitt fungerar internationellt. Eller, två nackdelar finns det. Jag jobbar på att etablera mig akademiskt och har börjat så smått. Att byta ut mitt efternamn kanske lägger krokben för det, men min akademiska gren är så liten att det förmodligen inte innebär några problem som inte går att lösa med ett mejl  
    Om du har börjat publicera i ditt gamla namn kan ett tips vara ett fortsätta publicera med dubbla efternamn så att det framgår att det är du.
  • Plätti­s
    Äldre 20 May 11:29
    #36
    darkHorse skrev 2013-05-20 11:22:30 följande:
    Om du har börjat publicera i ditt gamla namn kan ett tips vara ett fortsätta publicera med dubbla efternamn så att det framgår att det är du.
    Jag har tänkt tanken, och det kan sluta med att jag behåller mitt namn som mellannamn för att kunna vara både fru och akademiker samtidigt. Men jag vet inte. Jag har lovat min sambo att ta hans namn i alla fall, så det har han stolt berättat för hela sin familj och alla andra som lyssnat Rent akademiskt har jag inte åstadkommit så mycket mer än två större uppsatser, så det är väl först när jag börjar med avhandlingsarbetet och satsar på att göra mig ett namn som det kommer att vara avgörande vad jag heter. 
  • PiaB
    Äldre 20 May 11:42
    #37

    Vi har båda jättevanliga namn, så vi funderar på om vi ska behålla våra namn. Om vi byter tar nog han mitt, som han tycker är finare än sitt sonnamn. Tycker inte det är ett dugg taffligt. Den som tycker det har nog mer problem än den som byter.


  • PiaB
    Äldre 20 May 11:43
    #38
Svar på tråden När mannen tar kvinnans namn