• Magnol­ia101
    Äldre 17 May 16:27
    14015 visningar
    38 svar
    38
    14015

    När mannen tar kvinnans namn

    Jag måste få fråga;
    Vi är bara i "tanke-stadiet" för giftermål än så länge, men en tanke som finns hos mig hela tiden är nämligen efternamnet.

    Då vi båda har varit gifta tidigare, så finns det ju redan en "fru X", åtminstone f d fru X och det blir en "fru X" för mycket, anser jag...


    Jag tog tillbaka mitt flicknamn, vilket är lite ovanligt, namnet alltså . Mannen ifråga kan tänka sig att ta mitt efternamn.

    Men, bara rent generellt; hur ofta är det som mannen tar kvinnans efternamn och hur tas det emot bland släkt och vänner? Är mannen en "toffel" då?

    Vore roligt att höra era synpunkter eftersom det är en stor del i vår planering.

  • Svar på tråden När mannen tar kvinnans namn
  • zzzova
    Äldre 17 May 19:48
    #11

    Vi kommer ta mitt namn då han inte har någon större koppling till sitt efternamn: han fick sin systers pappa/sin mors dåvarnade sambos namn. Så eftersom det inte är något släkt namn så var det ett enkelt val! :)

  • Äldre 17 May 21:10
    #12

    Jag tog min frus namn när vi gifte oss för snart tjugo år sedan, det var nog mindre vanligt då. Min familj uppskattade det inte, däremot var det populärt i min frus familj.

  • viXan
    Äldre 17 May 21:18
    #13

    Vi kommer att ta mitt namn när vi gifter oss.

  • Äldre 17 May 21:35
    #14

    När jag och min exmake gifte oss så tog vi mitt efternamn. Vägrade ta hans efternamn pga hans släkt samt de var ett son namn. Det var dock inte populärt i hans släkt men det brydde jag mig inte om.

  • Äldre 17 May 22:19
    #15

    Av de nästan tio bröllop vi varit på som gäster är det jämnt fördelar på att ta kvinnans namn, mannens namn eller byta till ett gammalt släktnamn från någon sida. Den enda likheten som finns är att de valt bort -sson-namn. Ingen har tyckt att det varit konstigt i något fall utan mer kommenterat att det valt ett fint namn. Inga toffel-kommentarer. Kanske mer släktingar till det bortbytta namnet som tycker att det är varit tråkigt att deras namn valts bort, vare sig det varit kvinnans släkt eller mannens.

  • Marjas­inus
    Äldre 17 May 22:27
    #16
    Magnolia101 skrev 2013-05-17 16:27:19 följande:

    Men, bara rent generellt; hur ofta är det som mannen tar kvinnans efternamn och hur tas det emot bland släkt och vänner? Är mannen en "toffel" då?


    Det är nästan lite tråkigt att nån ens måste ställa frågan idag.

    För oss är det viktigaste att heta samma sak hela familjen. Vilket efternamn var egentligen hugget som stucket men jag frågade min sambo: "kan du tänka dig att heta X (mitt efternamn)" och hon sade ja och sen blev det ingen diskussion. Men jag hade lika gärna kunnat ta hennes.
  • mct73
    Äldre 17 May 22:33
    #17

    Vi tänkte behålla våra respektive efternamn. Jag ville absolut inte ta hans , johansson, och han var tveksam till mitt ovanliga och lite krångliga efternamn. Men morgon efter vigseln berättade han att han vill byta till mitt, han ville att vi skulle heta samma! Jag blev så klart jätte glad! Tror knappt han fått några reaktioner på att han bytte alls.

  • Äldre 18 May 01:48
    #18

    Vi skulle vilja sätta ihop våra namn till ett när vi gifter oss, men vi vet inte om vi får ta det namnet än efter som det finns en familj som heter det redan.. Får vi inte det så vill min m2b ta mitt namn....

  • Carina­10
    Äldre 18 May 09:14
    #19

    Min blivande tar mitt efternamn. :)

  • Äldre 18 May 11:10
    #20

    Någon frågade om statistik, här är en artikel från 2010:
    www.aftonbladet.se/wendela/article7013001.ab

    Det är alltså ungefär 1 av 10 brudpar som tar kvinnans namn, 2 av 10 som inte byter alls och 7 av 10 som tar mannens. Det är alltså lite ovanligt, men jag tycker inte på något sätt att man är en toffel för det!

    Jag tycker vi ska vara stolta över att vi har ett land där vi kan välja vad vi vill heta istället för att automatiskt blir Mrs. X. Om något tycker jag det är töntigt att alltid ta mannens efternamn "bara för att" om kvinnan har ett snyggare efternamn eller om hon är känd för det genom jobbet tex. En omanlig man enligt mig är en sådan som vägrar ta sin frus man pga. principer.

Svar på tråden När mannen tar kvinnans namn