• Anonym (Svens­exa)
    Äldre 16 May 13:54
    5131 visningar
    7 svar
    7
    5131

    Tips - Svensexa

    Jag och m2b´s kompis försöker ordna en svensexa till min kille. Jag skriver anonymt om han går in och kikar för han vet att jag hänger här.
    Men vi behöver lite tips och råd. Tänk er "lek på stan" det ska inte vara förnedrande men får gärna vara lite roligt bjuda på sig själv.
    Är det någon som har tips på vad en blivande brudgum och 5 av hans kompisar kan göra på stan som inte kostar massor av pengar?

  • Svar på tråden Tips - Svensexa
  • Äldre 16 May 20:11
    #1

    Jag skulle älska att prova segway. Verkar riktigt kul, men vet inte hur mycket det kostar. Också verkar det lite svårt att få till med det samma, så då får man bjuda på sig själv genom att man gör en del fel i början

    Göra en flashmob. Bjuder på sig själv, men inte totalförnedrande då det är fler som är med. Hans kompisar kanske till och med kan göra en grupp på fb, så fler ser när och vart den ska hända och kan hänga på.. 

    Alla sex kan vara gatumusikanter och samla in pängar för att betala ner ert bröllop Tungan ute 


  • Anonym (Svens­exa)
    Äldre 17 May 09:28
    #2

    Stort tack för tipsen! =)

  • Andrea­s81
    Äldre 17 May 09:59
    #3

    Segway är riktigt kul! Vi åkte segway i Slottsskogen (Göteborg) och det var bra för att man inte behövde åka bland massa trafik och grejer. Rekomenderas!
    Segway Center heter firman och ligger på Linnéplatsen. 

  • Äldre 17 May 10:15
    #4

    Det är alltid roligt om man har ett sammanhängade tema som din blivande gillar. Tex Superhjältar, dataspel, ninjor, sjörövare etc
    Man Kan ha fotouppdrag. att han ska ta kort på människor eller byggander ellernågot som ska likan något enligt temat.
    Rita och sälja sina ritningar som följer temat.

    Paintball eller laserdome, gillar de allra flesta.
    Fixa någon femkamp i en park. Men gör det enligt ett tema.
    Typ kasta något i en hink.
    Dragkamp
    Smälla ballonger med pilar.

  • Äldre 17 May 11:47
    #5

    En grej jag hörde om var en svensexa där brudgummen skulle visa sig "värdig" bruden.
    Han fick lära sig gammaldags vett och etikett, där han bl.a. skulle duka för en middag bestående av flera rätter (massor med bestick och glas), fick en danslektion, ridlektion, vinprovning osv, allt utgående från temat "bli den (gammaldags) gentleman bruden förtjänar"
    Låter kanske lite trist när man skriver det så här, men gänget lär ha haft väldigt kul när brudgummen fick försöka få ihop t.ex. dukningen.

    En annan grej är att höra efter med brudens kompisar om kluriga frågor om bruden, både från barndomen och fram till idag. Dvs. brudens kompisar hittar på frågor om bruden, som brudgummen sedan ska svara på under svensexan. Det blir jättekul om det görs "åt andra hållet" också, så att bruden får svara på frågor om brudgummen. När min barndomskompis gifte sig, fick hennes fästman under sin svensexa bl.a. svara på frågorna "vad hette brudens första hamster", "hur många kusiner har bruden" osv. Bruden fick under möhippan svara på "när fick brudgummen hår på bröstet" (kuggfråga, brudgummen har inte hår på bröstet" Ju knasigare frågor, desto roligare.

    En annan kompis föräldrar har en hönsgård, och då fick brudgummen stå utanför en mataffär och sälja ägg från sina svärföräldrars gård, iklädd en kycklingkostym. Det kräver förstås att brudgummen är ok med en sån grej och är utåtriktad.

    Gocart gillar de flesta, kan vara en kul grej att ha med för att få lite fart i svensexan.

    Blindprovning av mousserande viner, där brudgummen får i uppgift att identifiera det vin brudparet ska ha på bröllopet.

  • Äldre 19 May 10:22
    #6

    Vid gocart får man tänka på att ha det tidigt på dagen eftersom de flesta (alla?) gocartställen inte tillåter att man kör onykter. Om man ska dricka alkohol under dagen vill säga.

    En annan sak jag hört talas om på svensexor är att man ger brudgummen en summa pengar som han ska köpa mat för (gärna lite thightare budget), exempelvis för att bjuda bruden på trerätters som "hon ska bedömma".
    Men istället för att åka hem till någon och laga maten så får han laga den över öppen eld/på en grillplats med en kniv och ett fåtal andra köksredskap till hjälp. tex en gjutjärnspanna, stekpincett och någon sak till. Om buden komemr och smakar är upp till er, annars kan svensexan provsmaka eller att brudgummen själv får äta upp maten. Allt för att visa att han kan ta hand om bruden (och ev. barn) i hårdare tider.
    Kanke inte något man gör inne på torget men i en park kan det fungera. 

  • Äldre 19 May 10:23
    #7

    Sen tror jag inte att jag hört talas om en svensexa som inte involverat bastu.

Svar på tråden Tips - Svensexa