• Satzi

    Jag vill ha snygga och annorlunda inbjudningskort! Omöjligt?

    Vi ska inte gifta oss förrän om ett helt år men jag sitter redan och funderar på våra inbjudningar och hur de ska se ut.

    Temat på vårt bröllop är rustic vintage,  vi ska gifta oss i naturen i 1800-tals miljö och ha efterföljande lunch på en gästgivaregård. Dock är jag budgetmedveten ut i fingerspetsarna och vill gärna göra så mycket jag kan själv, både för att jag tycker det är så himla roligt men även eftersom vi vill ha ett bröllop som är bara "vi".

    Som säkert många andra på BT får jag all min inspiration från Pinterest,  Savvy bride, Etsy m.fl. Det finns jättemånga amerikanska sidor med gratis  "templates" där man enkelt skriver in alla sina uppgifter, vad det ska stå på inbjudan o.s.v men vissa ord står fortfarande med engelsk text t.ex här: 

    http://www.weddingchicks.com/freebies/invitation-suites/mason-jar-invitation-suite/

    Jag har försökt googla och hitta likande grejer på svenska sidor men kan inte hitta ett dugg! Jag nedlät mig till och med att leta på sidor där man beställer inbjudningskort men de jag hittade var så tråkiga!

    Jag hittade dröminbjudan nyss:

    http://www.zazzle.se/kort_for_vintagetelegraminbjudan-161773892722145716

    Finns det någon möjlighet att göra sådana här kort själv? Vilket datorprogram ska jag använda, var kan jag hitta "designen" osv...

    Någon med fiffiga lösningar? 

  • Svar på tråden Jag vill ha snygga och annorlunda inbjudningskort! Omöjligt?
  • LadyTeague

    Om jag inte har helt fel så finns alla typsnitten, former och linjer i word, det enda jag är osäker på är stämpeln.
    I så fall om du är bra på sådant kan du bara skriva ihop det själv och skriva ut på liknande papper, om du har en bra skrivare. 

  • Satzi
    LadyTeague skrev 2013-05-15 11:11:47 följande:
    Om jag inte har helt fel så finns alla typsnitten, former och linjer i word, det enda jag är osäker på är stämpeln.
    I så fall om du är bra på sådant kan du bara skriva ihop det själv och skriva ut på liknande papper, om du har en bra skrivare. 
    Är det så? Då ska jag kolla upp det. Bra skrivare har jag! :)
  • LadyTeague
    Satzi skrev 2013-05-15 12:59:23 följande:
    Är det så? Då ska jag kolla upp det. Bra skrivare har jag! :)
    Jag är inte säker på att exakt samma typsnitt finns, men absolut liknande!
     
  • afturelding

    Känner du någon som är någorlunda bra på photoshop? Det är inte speciellt svårt att göra bara man kan hantera verktygen. Är det något typsnitt du saknar i datorn så finns det massor på dafont.com, där alla är gratis och säkra att ladda ner.

  • MrsCoverdale

    Håler med talaren här ovan, det där fixar man relativt enkelt i photoshop.
    Snirklar och cirklar är också bara att ladda hem och installera. 
    Man kanske inte kan hitta identiska men definitivt nära nog...

  • Josiie100401

    Vi gjorde våra i indesign! Tryckte dem hos Just nu tryck och fick betala 10:- inbjudan! Vi skickade i lådor..kanske inte så vintage iofs...! Men allt går

  • RedBride

    Jag letar också efter inspo till vintagebröllop, och på amerikanska sidor finns det ju mängder med alternativ! För att få det liknande så är det nog att göra själv som är aktuellt. Bra tips från er andra, men ett problem med att ladda ner fonter från tex dafont är att det ofta saknas tecken för ÅÄÖ har jag märkt. Korten från Print with wings tyckte jag var söta, iaf det översta med fåglarna :) Det har jag kikat på innan. Har även funderat på att pyssla ihop kort själv med kort och kuvert i naturpapper. Kanske lägga till lite vit spets och dymoetiketter tänker jag mig :) www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3030-Papper/303006-Kuvert/2/150141-Kuvert-159x159mm-Natur      Lycka till! Och tipsa gärna om du hittar något :) 

Svar på tråden Jag vill ha snygga och annorlunda inbjudningskort! Omöjligt?