• tjejn

Nån med tjocka armar som köpt klänning MED ärm?

Precis som rubriken lyder.

Jag är gravid och redan innan graviditeten var jag missnöjd med mina överarmar. Dom är alldeles för tjocka.

Vill därför beställa en kinaklänning MED lite längre ärm, men på dom flesta sidor kan man INTE måttbeställa ärmstorleken..?

Nån med lite större armar som beställt en klänning med ärm ändå, och vill berätta hurdan den var i armarna?

Fattar lixom inte hur dom tänker..hur kan en tjej med storlek 34 ha samma ärmvidd som en tjej som kanske har storlek 44? Säger ju sig självt att det inte går ihop..

• Svar på tråden Nån med tjocka armar som köpt klänning MED ärm?
  • daniiel

Om du beställer via mejl och kan lämna dina mått där, så bör du ju kunna måttbeställa även ärmstorleken va? Förstår din frustration iaf, för hur fin klänningen än är och hur bra den än passar i övrigt, så går det ju inte om ärmarna är för trånga.

• tjejn

Nej tyvärr :( Dom säger att det inte går att ändra eller måttställa ärmvidden..

• afturelding

Jag tror som så att de räknar ut din storlek på de mått du ger, och konstruerar ärmarna efter den standariserade storleken. Att de endast har en ärmidd de konstuerar är ju inte speciellt troligt.

• daniiel
    afturelding skrev 2013-05-08 09:17:22 följande:
    Jag tror som så att de räknar ut din storlek på de mått du ger, och konstruerar ärmarna efter den standariserade storleken. Att de endast har en ärmidd de konstuerar är ju inte speciellt troligt.
    Jag skulle också kunna tänka mig att det är något sådant dom gör, men det hjälper ju föga om deras standardmått för ärmar är för litet ändå. Jag har inte samma ärmvidd som alla andra som har samma storlek som jag har.
  • trixie71

Jag beställde min klänning från jenjenhouse och tyvärr så var ärmarna alldeles för trånga för att jag skulle kunna röra armarna överhuvudtaget. Då var klänningen ändå måttbeställd och jag har stora mått i övrigt, så jag hade inte haft en tanke på att just ärmarna skulle vara nåt problem...
    Fick traska till sömmerskan i stan o låta sy om den, så nu har den breda axelband istället.

Mitt tips är, precis som Daniiel skrev, att köpa en klänning du gillar oavsett ärm o köpa en bolero eller sjal till.

• Chicita

Ett alternativ kan vara att köpa en tröja i stretch-spets (eller låta någon sy upp en) och sen köpa en axelbandslös klänning som man bär utanpå tröjan.
    Det ser mer ut som att dom sitter ihop då och är en enhet eller vad man ska säga.

Man kan ju också lägga till ärmar hos en sömmerska om man köper en klänning med bredare axelband (som sitter långt ut på axeln).
    Det blir svårt att få i samma tyg om man inte ber att få köpa en meter eller något då löst... Men man kan ju som sagt använda ett annat material.
    Exempelvis: Om man väljer en klänning i satin så kan det vara snyggt att bryta av med spets eller chiffong / crêpe på ärmarna 

• Sara 120707

Vill bara tipsa om att man kan göra som jag gjorde även om det var av andra anledningar(ville ha klänning med ärm men allt är ju axelbandslöst nuförtiden). Jag köpte en söt spetströja som jag sedan tog av axlarna på, tog av längden, sydde in den och satte på en söt spets som kantavslut. Naturligtvis kan man skapa den ringning man vill men jag ville ha "off shoulders".

• Sara 120707

Sen behöver det ju inte vara spets utan man kan ha tex chiffong, vill man inte sy själv så är det ju säkert inte en stor kostnad att få en sådan liten "tröja" uppsydd hos en sömmerska.
Svar på tråden Nån med tjocka armar som köpt klänning MED ärm?