• caroline2013

    frisörskajävel

    Happ. Min frisör va borta idag så klippte mig av en annan. Hade hår till svanken. Hon skulle klippa av några cm men kapade det till axlarna. Löjligt kanske men gråten sitter i halsen. Gifter mig om tre månader och det kommer i te hinna växa ut lika långt. Så. Vad fan ska jag göra med skiten nu då? Vad ska ni med avlångt hår göra? Bilder?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-09 08:35
    Avklippt hår skulle de stå

  • Svar på tråden frisörskajävel
  • Chicita

    Jag brukar inte hålla inne med vad jag tycker. Och speciellt inte när det gäller mitt hår om någon klantar till det.
    Så det är mer än en frisör här i stan som har fått frågan och det påföljande konstaterandet (rådet):
    - Hur står det till med kunskaperna om det metriska systemet? Jag sa X cm och du klippte XX cm. Du kanske skulle gå hem och ta en linjal och plugga lite så du vet hur mycket X cm är till nästa gång.

    Det brukar ta skruv i alla fall. Och det är sällan som dom krävt mig på full betalning när jag varit så missnöjd och verkligen kunnat peka på vad jag är missnöjd med. Det är lättast om man gör det direkt när man kan ta en bit av håret och faktiskt mäta den om dom påpekar att dom inte har tagit för mycket Tungan ute 

  • Lenblo

    De enda gånger mitt hår blivit ordentligt misshandlat har det varit en proffessionell frisör inblandad. Amatörerna har alltid gjord precis vad jag sagt åt dem. Senast bad jag en frisör att ta "så lite som möjligt", "bara det som är slitet". Resultatet var 25 cm kortare! Om jag inte hade varit fullt upptagen med att förneka förödelsen hade jag gett honom en utskällning istället för betalning.
    Hans lama ursäkt var "du har ju fortfarande långt hår". Vad har hans uppfattning om vad som är långt hår med saken att göra?!? Nu, två år senare, har håret växt ut igen men jag morrar fortfarande när jag åker förbi butiken.

    Nåja. Det ledde i alla fall till att jag hittade denna sida:

    feyeselftrim.livejournal.com/

    Om man gör det steg för steg är det faktiskt inte särskilt svårt att klippa sitt hår själv och man slipper oron. Sedan dess har jag aldrig låtit någon annan komma i närheten av mitt hår med en sax och jag har kontroll över varje centimeter.

    För att återgå till vad du ska göra nu:  Håller med Allis. Ev. så kräver du en hårförlängning.

  • blivandebrud

    Usch vilka hemska historier! Det är jättetråkigt o få för mycket av håret avklippt, det är så känsligt de där. Jag själv är frisör som jobbar då och då, så jag känner igen det där med kunder som är väldigt rädda att man ska ta för mycket. Jag tycker inte alls det är svårt att ta en centimeter när någon sagt en centimeter. Brukar oftast VISA kunden med finger och kam hur mycket det är som kommer åka av, och sedan klippa det framför spegeln så kunden ser det. Sen fortsätter jag som vanligt utan att kunden behöver titta på för då har jag redan gjort en "guide" som jag ska klippa efter. Kunderna blir jätteglada o nöjda o då känns de skönt! :)

    Det finns  frisörer som fortfarande kan klippa enligt önskemål, så snälla tappa inte hoppet för frisörer (haha). Jag tror att det som kan leda till att en frisör klipper för mycket är att man "råkat" göra hack i håret som man måste jämna ut, då klipper man lite mer. Detta hände oftast när jag läste vid frisörskolan men inte nu. Ett tips är att gå till kompetenta frisörer. Frisörer som är fullärda och titta gärna på när de klipper andra kunder! Speciellt när det gäller en klippning inför bröllopet. Jag hade ALDRIG gått till vemsomhelst, utan till någon som jag analyserat jäääävligt bra haha :) 

  • Lenblo

    Jag glömde visst skriva att det som funkar att göra själv förstås är att toppa ett ganska långt hår i olika stilar. För allt mer avancerat får man försöka med blivandebruds tips. Alternativt i förväg hota med att inte betala om man hittar ett enda hårstrå i högen som är längre än x cm då.

  • darkHorse

    Mitt hår växer snabbt och jag är inte så noga med det så om frisören klipper en cm mer eller mindre spelar mig ingen roll. Men det här med frisörer som inte lyssnar känns igen! För ett par år sedan bad jag om att färga håret svart, men frisören vägrade eftersom "det ser så onaturligt ut". Istället ville hon lägga i en aubergine-färg för "det ser ju så piffigt ut".

    Jag förstår att man är ansvarig som frisör för att resultatet ska bli bra och inte vill göra något man tror blir dåligt. Men dels är det många idag som är ute efter den där skarpa kontrasten så jag tror knappast någon skulle höjt på ögonbrynen om jag hade varit blek med svart hår. Konstigare är att jag då är väldigt mörk (blir ofta tagen för att vara från sydeuropa) och har tonat håret svart flertalet gånger själv. Det känns som att en mer professionell väg hade varit att föreslå en mörkt brun nyans?

    Nu har jag hittat en frisör som alltid gör håret supersnyggt dock :) Men det tog sin lilla tid.

  • FruForsmark

    Bli förbannad och kräv att de ersätter det förlorade håret med extensions eller dylikt kostnadsfritt. Riktigt dålig stil!

  • Fioona

    Usch, fy fan vad hemskt! Jag håller med tidigare inlägg! Gå dit och kräv ersättning i form av extensions (eller pengar att göra extensions hos någon mer kompetent frisör!), det är ju helt sjukt att de kan göra så fruktansvärt fel!
    Jag verkligen kokar just nu, för jag vet hur arg och ledsen jag själv blir när det klipps för mycket!

  • caroline2013

    Mardrömshistorier! Näe jag gick inte tillbaka och klagade faktiskt och dem ska inte ha något att göra med min bröllopsfrisyr. Jag har inte haft håret utsläppt en enda gång sen jag klippte mig. Tittar jag på det i spegeln så tänker jag på bröllopet. Jag känner mig inte som jag. Löshår och sånt känns inte aktuellt alls.. Jag vill bara få det här ogjort. Nu får jag tårar i ögonen igen. Löjligt i vissas ögon kanske men jag vill känna att jag är vacker den här dagen.


    ö
  • stormhelen

    Fy f*n vad hemskt!


    Det där är ju sådant som man drömmer mardrömmar om.


    Att hon inte lyssnade på vad du sa. Vad är det med frisörer som inte lyssnar?


    Jätte viktigt att klaga (som måga andra sagt), speciellt när man fortfarande är på plats. Det där ska man ju inte behöva betala för alls.


     


     

  • CoG
    caroline2013 skrev 2013-05-09 08:33:53 följande:
    Mardrömshistorier! Näe jag gick inte tillbaka och klagade faktiskt och dem ska inte ha något att göra med min bröllopsfrisyr. Jag har inte haft håret utsläppt en enda gång sen jag klippte mig. Tittar jag på det i spegeln så tänker jag på bröllopet. Jag känner mig inte som jag. Löshår och sånt känns inte aktuellt alls.. Jag vill bara få det här ogjort. Nu får jag tårar i ögonen igen. Löjligt i vissas ögon kanske men jag vill känna att jag är vacker den här dagen.
    ö
    Inte hårförlängning och inte säga till dom att det blev fel.
    Hur tänkte du att lösningen skulle se ut då?
  • Larssonmaria86

    Håller med CoG, hur har du tänkt göra då? Det finns jättefint löshår och jag använder själv aldrig det men skulle någon förstöra mitt hår innan bröllopet så känns de som att det finns inga andra alternativ.. Du måste iaf gå och klaga annars lär hon ju sig inte och gör det på fler människor..
    Jag är själv skitnervös inför håret eftersom min frisör (gått till i sex år) inte gör håruppsättningar! Så nu måste jag leta upp en ny frisör och få förtroende för den.

  • emelieparstam

    här kommer ett svar från en som är  frisör: Känner man sig inte nöjd och något har blivit fel, så blir oftas frisören glad om man går tillbaka och säga ifrån än att man går till någon annan. Mycket tråkigt att frisören klippte av så mycket  som du säger.. Jag hade iaf gått tillbaka.

  • caroline2013

    Jag har inte riktigt tid till att gå tillbaka. Det är väldigt mycket just nu, å tro mig, bruden kommer inte att ta till sig kritik. Inte alla hästar hemma där. Hon sa vid ett tillfälle att hon inte borde gått till sin syrra igår, för syrran har pollenallergi och nu hade frisörskan också blivit smittad.. Hmm. Sen vet jag inte., jag får anpassa frisyren efter det hår jag har. Jag vill inte ha löshår. Det är inte min grej:/

  • FrökenCitron
    caroline2013 skrev 2013-05-12 16:35:51 följande:
    Jag har inte riktigt tid till att gå tillbaka. Det är väldigt mycket just nu, å tro mig, bruden kommer inte att ta till sig kritik. Inte alla hästar hemma där. Hon sa vid ett tillfälle att hon inte borde gått till sin syrra igår, för syrran har pollenallergi och nu hade frisörskan också blivit smittad.. Hmm. Sen vet jag inte., jag får anpassa frisyren efter det hår jag har. Jag vill inte ha löshår. Det är in, ie min grej:/
    Haha Glad Smittad av pollenallergi! Ja, du fick iallafall underhållning. Jag får känslan av att hon helt enkelt inte förstår bättre och inser nog inte hur du känner av att ta bort så mycket av ditt hår. 

    Om jag vore du skulle jag nog fokusera på lösningen. Hur ska du nu göra det bästa av din situvation, för det går ju inte "backa bandet".  

    Ut och googla bilder på brudfrisyrer!

    (Själv sa jag tydligt till min frisör att jag INTE vill ha rött hår då min blivade har det naturligt. Nu sitter jag här med rött hår och det ser ut som om vi är syskon. Min lösning är att gå och färga det mörkt, även om jag i januari började ljusa upp det inför bröllopet...) 
    Brud anno 2013
  • PimPim83

    Jag hade blivit vansninng om det hände mig. Är SÅ glad över att min frisör är så duktig och att hon alltid förstår precis hur jag menar när jag berättar hur jag vill ha mitt hår. Jag hade verkligen gått tillbaka och klagat om jag var du!

    Jag har hår till axlarna och ska ha mitt hår utsläppt. Har googlat för att få fram inspirationsbilder.


  • Anneli256

    För mig har håret en oerhörd betydelse. Har ganska lockigt hår och enligt min erfarenhet så är det många frisörer som tyvärr inte kan klippa lockigt hår. En klippte en otroligt kort lugg så när det var torrt så satt den nästan uppe i hårfästet, vilket inte passar på mig. Flera gånger har jag gått gråtande från en frisör. Jag har ofta klagat med varierad effekt. Dock så blir de flesta ångerfulla och försöker ställa tillrätta. Detta har gjort att jag har stor ångest när jag ska klippa håret, just nu så har jag inte heller hittat en "bra frisör"Så dina känslor förstår jag verkligen och att något sådant händer strax innan bröllopet måste förvärra känslan ännu mer. Men som någon skriver så försök fokusera på lösningen. Extensions är inget alternativ? men har du funderat på hur du ska göra. Har du googlat andra frisyrer? Kanske du ska ta kontakt med den som ska göra ditt hår inför den stora dagen och planera tillsammans med den personen. En duktig frisör kan kanske se möjligheter som du i nuläget inte ser.Lycka till        

  • caroline2013

    hehe annelie256 jag har också lockigt hår. en frisör klippte för kort lugg en gång och då tyckte jag att de va fint.. när jag kom hem så såg de ut som jag hade fått två lockiga tentakler som stod rakt upp från pannan. så det var bara att leva med att ha ett brännmärke i pannan från plattången ett tag innan luggen blev tillräckligt lång igen..haha,mitt syfte med tråden var ju att jag skulle få tips på olika frisyrer man kan ha.. för nu står det helt stilla... 

  • Carina10

    Jag har håret ner till skulderbladen o det är inte längre så tjockt o fint som det var innan jag fick barn (host host).

    Men jag har gjort en provuppsättning o jag blev så paff att det gick att få det så fint. Så en bekant som var med o såg det när jag var klar undrade om där var löshår i det men det var det inte :)
    Trots det var uppsatt o volym i det så var ändå längden kvar....fråga mig inte hur hon gjorde men bra blev det :)

    Så en bra håruppsättare (heter väl inte så egentligen haha) kan fixa till det.

  • Rosorochkärlek

    Kanske missade något här, men du måste ju ha märkt att hon klippte helt galet om du hade hår till SVANKEN och hon klippte till AXLARNA? Då är det ju inte bara några centimeter det handlar om utan flera decimeter. Eller sov du medan hon klippte?

    Jag har gått tillbaka till frisören åtminstone två gånger för att jag varit så missnöjd. Har försökt allt för att få dem att förstå vad jag vill ha, men det blir ändå nästan alltid fel och jag lämnar med gråten i halsen. Har aldrig varit med om någon annan yrkeskategori där det är så okej att kritisera kunderna som hos frisören - många frisörer som tagit upp en lock av mitt hår och bara suckat, precis som att det vore mitt fel att mitt hår är som det är (och jo, jag har lagt förmögenheter på mirakelprodukter som aldrig hjälpt det minsta). Nu låter jag min mamma klippa mig och använder bara enkelt, ekologiskt schampoo och håret har aldrig varit så bra.

    Poängen är dock att om du inte är nöjd så skall du gå tillbaka. Så gott om pengar har du väl inte att du kan kasta bort dem till någon som dessutom har förstört ditt hår?

    Löshår har blivit väldigt mycket snyggare på sistone och det går absolut att få löshår som ser helt äkta ut.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • caroline2013

    Dem har en tv man kan kika ner på när man blir klippt så nej jag märkte inte riktigt det och jag hade ganska bråttom för jag skulle möta upp min fästman så jag tittade rätt snabbt bara, och gick, det var när fästmannen påpekade att de va ju väldigt kort som jag hajade till och sen kom hem och tittade mig ordentligt i spegeln och då började gråta.. 240 spänn kostade det mig. Jag var inte ute efter kritik över hur jag skötte det här utan tips för vad man kan göra med hår till axlarna. Jag måste inte göra något åt det här eller frisörskan alls, vid tidpunkten var jag mitt inne i en flytt och hade 100 saker att göra samtidigt och det är inte så att jag bara går förbi där vanligtvis utan jag måste ta åka dit.   Jag vet att det finns riktigt bra löshår, och att det kan vara snyggt men det passar inte mig. Jag är en naturlig tjej. Håret har dock vuxit förvånadsvärt snabbt under den här tiden. Det känns långt igen och det kommer att hinna växa lite till på två månader om de fortsätter såhär.

Svar på tråden frisörskajävel