• Sudditjuven

    Kombinera tärna med toastmadame?

    Jag har kollat runt lite här för att hitta mer info om det skulle fungera att kombinera tärna med toastmadame, men hittar inget som jag känner täcker frågan. Jag vet att det är  vårt bröllop och att vi gör som vi vill, men skulle det fungera rent praktiskt?

  • Svar på tråden Kombinera tärna med toastmadame?
  • Marjasinus

    Tärnans uppgifter tar ju i princip slut i samband med att vigseln är klar och toastmadamens börjar strax efter och är det så att något skulle krocka så får ni ju hjälpa henne att planera så att det funkar - ingen kan ju vara på två ställen samtidigt. Så rent praktiskt är det ju inga problem mer än att det blir ganska mycket jobb för en person och att det innebär att hon måste "jobba" nästan hela bröllopsdagen. Men är hon med på noterna så varför inte? 

  • daniiel

    Det bör inte vara några problem. Vi hade visserligen både en toastmadame och en toastmaster, men toastmastern var även marskalk under vigseln. Toastmadame var även kyrkvärd i kyrkan och hälsade gästerna välkomna där och visade dom till sina platser, delade ut vigselprogram och sånt.

    Vår marskalk/toastmaster var alltså med toastmadame före bröllopsdagen och planerade lite lekar och på bröllopsdagen var han marskalk först, sen efter vigsel och fotografering så åkte han till festlokalen där han då övergick till rollen toastmaster. Det flöt på hela dagen, han tyckte det var trevligt och gjorde ett bra jobb som både och :)

    Precis som Marjasinus skriver, så är ju en tärnas jobb främst under själva vigseln och en toastmadames under själva middagen och krockar ju alltså inte på så sätt.

    Det beror ju lite på vad ni räknar in för uppgifter i uppdraget tärna och toastmadame, men ni bör nog kunna lösa det så det funkar. Förutsatt att personen i fråga vill ta på sig både och :)


  • Sudditjuven

    Jag har inte hunnit läsa in mig exakt på vad som gäller för en toastmadame, men de grundläggande är väl att hålla koll på gäster och mat? :)

  • Larssonmaria86

    Daniiel: Kanske en dum fråga :) men varför har man både toastmaster och madame? Vi ska ha en toastmaster men funderar även på madame (hans sambo) och blir det inte problem om man har två som ska ta hand om allt, dem måste ju dela upp arbetet mellan sig och jag är rädd att dem missar något då :P

  • daniiel

    Vi valde det eftersom vi även räknade in kyrkvärdsarbetet i deras roll och för att dom inte skulle känna sig ensamma med allt, plus att toastmastern även var marskalk som sagt. Vi valde två vänner till oss, som även råkar vara syster och bror, så dom kände ju varandra väl och hade bra kontakt både före och under själva bröllopsdagen. Det är ju något som underlättar om man väljer två personer, att det är två personer som känner varandra och lätt kan kommunicera med varandra. För oss blev det bara så att dom kompletterade varandra bra :)

    Toastmadame var alltså även kyrkvärd kan man säga, hälsade gästerna välkomna där osv. Hon var även i kyrkan före oss andra och kollade så allt såg okej ut och tog emot solisten osv och visade vart dom skulle stå. Efter vigseln åkte hon till festlokalen för att kolla så allt såg okej ut där. Att dukningen var bra, att personalen på hotellet (som dukade och ordnade allt sånt) hade koll på läget, hon satte även ut placeringskorten och festhäftena.

    Toastmaster var med maken och dom övriga marskalkerna på morgonen/förmiddagen före vigseln och kom till kyrkan samtidigt som oss. Efter vigseln följde han med och fotograferades. Efter det åkte även han till festlokalen och hjälpte till där.

    När gästerna sedan anlände till festlokalen var toastparet där och hälsade dom välkomna, dom hade ordnat en (frivillig) tipsrunda och minglade runt med alla. När vi, brudparet, sedan anlände så var det toastmadame som höll i brudskålen. Senare under middagen var det mest toastmastern som pratade med gästerna medan toastmadame hade koll på personalen och allt sånt. Dom hjälptes åt vid lekar.

    Det kan säkert bli kaos med två personer, men för oss blev det toppen! :) Jag har som fått för mig att det inte är alltför ovanligt med ett toastpar eller ett värdpar.


  • Larssonmaria86

    Daniiel: Hmm...det låter ju väldigt bra och som sagt den madame vi funderat på är sambo med toastmastern så dem kan ju lätt diskutera mellan sig :) Har dessutom redan planerat att hon ska hjälpa till i kyrkan och hon har jobbat som servitris så hon blir nog perfekt till att hålla reda på serveringspersonal och maten :D
    Ska fråga henne i helgen när vi träffas om hon vill ställa upp och vara vår toastmadame. Tack för hjälpen! :D

  • Marjasinus
    Sudditjuven skrev 2013-05-07 17:35:09 följande:
    Jag har inte hunnit läsa in mig exakt på vad som gäller för en toastmadame, men de grundläggande är väl att hålla koll på gäster och mat? :)
    En bra utgångspunkt är nog att tänka att Toastmaster/Toastmadame gör det som ni kommer överrens om. Varken mer eller mindre. Anledningen till att jag skriver det är att det finns väldigt olika uppfattningar om vad en sådan ska göra.
  • daniiel
    Marjasinus skrev 2013-05-07 18:13:39 följande:
    En bra utgångspunkt är nog att tänka att Toastmaster/Toastmadame gör det som ni kommer överrens om. Varken mer eller mindre. Anledningen till att jag skriver det är att det finns väldigt olika uppfattningar om vad en sådan ska göra.
    Det håller jag med om :)
  • Cakes

    Hej, Jag har varit både tärna och toastmadame på ett bröllop. På samma bröllop var även bestmannen toastmaster. Det funkade alldeles utmärkt, trots att vi inte hade planerat så jättemycket innan. Men det var jättekul och de olika rollerna gick absolut att kombinera ;) Lycka till!

  • MariaochDaniel

    Vi kommer att ha tre tärnor och en marskalk. En av tärnorna är också toastmadame tillsammans med en till tjej.
    Kommer nog fungera utmärkt.

    Som tärna är hon med under förberedelserna, hos frisören osv och står där framme under vigseln.
    Efter detta blir hon toastmadame och tillsammans med den andra tjejen ta hand om gäster, tal osv.

    Så visst går det!

Svar på tråden Kombinera tärna med toastmadame?