• Grodprinsens brud

Byta klänning pga min IBS...

I helgen blev jag ganska bedrövad. De senaste månaderna har min IBS hållt sig ganska bra men nu de senaste veckorna har jag varit sjuk i flera omgångar vilket varkar ha slagit ut magen totalt. Från fredag till lördag skiljde det en decimeter (!) för att jag skulle kunna knäppa jeansen i midjan trots att jag haft byxorna dagen innan. Detta fick tankarna att snurra. Vad händer om stressen inför bröllopet får magen att balla ur och jag har en sådan där "söt" liten fotbollsmage som gör att jag ser sådär lagom gravid i sjättemånaden-rund ut? Jag kommer inte komma i min klänning! Till råga på allt så är det ju en dold dragkedja istället för snörning i ryggen. Jag måste nog tyvärr tänka om här Gråter Jag älskade ju den klänningen! Den hänger i min garderob ju redo att fixas till av sömerskan..

Den var ju i alla fall inte svindyr så lyckas jag sälja den för 1500 eller något så kan jag säkert fixa en annan men... Det känns så svårt när jag i princip måste tänka bort de två klänningsmodellerna som jag gillar allra mest bara för den här j-a magen!!!!! Skrikandes 

Just nu känns enda lösning en klänning i empirestuk så att magen har fritt spelrum men hejsan vad sexigt liksom.... Inte på mig. Jag ser kort och tjock ut i det.. Och en uppsväld mage går inte tvinga ihop med korsetten utan att leva dag och natt med magplågor och det vill jag ju inte heller...

AAAARRRRGH!!!!!!

• Svar på tråden Byta klänning pga min IBS...
  • Sailergirl

Förstår dig. Det är inte lätt med en kronglig mage. Min är inte så extrem (än iaf) så jag har inte tänkt så mycket på det vid val av klänning. Dock vet jag faktiskt inte vad jag hade gjort i ditt fall. Du vet inte vilken kost du kan äta veckorna innan för att minimera symptomen? Kanke kan du spara denna klänning, men köpa en back up? Kommer du inte i ditt första val på dagen D så kan du ta back upen. Skulle det kunna funka? Det kan ju också vara så att du kommer i förstavalet, men får ont efter några timmar. Efter middagen kan du ju då byta till back up-klänningen och slappna av och njuta av de sista timmarna =)

• annie s

Går det inte att sy om ryggen till snörning då?

• Chicita

Usch vad jobbigt.
    Du kan inte tänka dig att få dragkedjan bytt mot snörning så har du ju i alla fall några cm spelrum. Det bör en vettig sömmerska klara.

Och som Sailergirl säger - om du ändå tänkt köpa en annan klänning så kanske du kan vänta till efter bröllopet med att försöka sälja den som du inte använt? (eller båda om du vill det)
    Då kanske du kan känna dig lugnad av att du inte behöver gå naken eller pressa igen en klänning som bara kommer göra ont. Och det i sin tur kan lindra symptomen lite kanske.
    Sen får du ju göra allt du kan för att ta hand om dig och magen veckorna innan bröllopet.
    Inte bara för magens skull. Utan även för att du ska kunna njuta fullt ut av dagen och inte vara sönderstressad.

Lycka till. Det kommer att gå bra.
    Allt löser sig Glad 

• lerum82

Jag har IBS och har aldrig varit så bra som när jag börja med lchf kost. Magen är mycket plattare och hela jag mår så mycket bättre och har hört det från många med samma problem. Tycker du skall prova iallafall, skulle bli väldigt förvånad om du inte märker skillnad. Ge det en vecka och fuska inte

• BellaBella

Undvik kolhydrater och vitt mjöl, ät lättsmält mat veckan/veckorna innan så borde det lugna sig till dagen D.
    Har också IBS, skitjobbigt. Att inte äta mjöl funkar för mig! Byt ut pasta mot glutenfritt, och undvik alkohol, lösgodis, (allt godis), chips och kolsyrade drycker.
    Lycka till!!! 

• Grodprinsens brud

Jodå jag mår också tusen gånger bättre på en kost utan laktos och för mycket kolhydrater men när jag blir nervös är jag en ätare... Då blir suget enormt och jag kan oftast inte låta bli... Det är väl mest det jag är rädd för ska hända. Jag har så extremt dålig självkontroll när det gäller god mat Rynkar på näsan

• Grodprinsens brud

Plus att jag tror inte blivande maken blir särdeles glad om jag köper en klänning TILL..... Min mamma kanske blir det dock om jag köper i butik men det har vi inte råd med... Vi har inget  extra spelrum i budgeten...

• knackamackadam

Du byar säkert redan testat, men min Ibs-mage funkar utmärkt med LCHF. Om jag inte skulle äta så så skulle jag måsta ha en empireskuren klänning, för magen kan bli enorm. Hålla-in-kläder är inte en möjlighet, för då får jag så fruktansvärt ont i magen.

• Grodprinsens brud

ja det är samma här. LCHF var perfekt. Men det är oftast när många små saker krockar som magen ballar ur och sedan tål jag ingenting på flera veckor..  Förra veckan hade vi en vikarie i köket så jag var tvungen att ta vanlig fil till frukost (vi får inte ha med eget på förskolan där jag jobbar) Och magen växte till en gravidvariant.. suck.. jaja.. vi får väl se hur det går..

• Tiotiotio
    lerum82 skrev 2013-04-22 21:51:32 följande:
    Jag har IBS och har aldrig varit så bra som när jag börja med lchf kost. Magen är mycket plattare och hela jag mår så mycket bättre och har hört det från många med samma problem. Tycker du skall prova iallafall, skulle bli väldigt förvånad om du inte märker skillnad. Ge det en vecka och fuska inte
    Jag håller med lerum82.
    När jag åt enligt GI (kickstartsmenyn, dvs no carbs) så mådde in mage väldigt bra.
    Även när jag introducerade lite kolhydrater klarade magen sig finfint.

Dricker du kaffe bör du kanske tänka om.

Jag slopade kaffe och drack mer vatten (jag dricker ca 4-7koppar kaffe om dagen, väldigt dåligt!). Gick bättre än väntat och så gick jag ner några kilon dessutom.
    Som lerum skriver, fuska inte så bör det ge resultat efter en vecka ungefär.
  • Chicita

Det är ju jättemånga som tipsar om GI och LCHF här, och du har ju svarat flera gånger att du blir bättre då så den biten går jag inte in på Tungan ute

Men jag tänkte att du måste ju ha rätt att ha en hylla i kylen på ditt jobb där det ställs undan fil som du kan äta eller annat. Ett hörn bara - där det sitter en lapp att det är ditt (och om någon annan har samma problem så ska väl dennes namn också stå där).
    Om ni inte har rätt att ta med egen mat så måste jobbet se till att det finns mat som du kan äta utan att bli sjuk.

Jag förstår det där med suget. Och ibland går det ju bara automatiskt. Helt plötsligt har man stoppat en kaka i munnen utan att man ens tänkte på att man gjorde det Skrikandes 
    Men jag brukar försöka göra som så att när jag blir sugen så dricker jag först ett glas vatten, sen väntar jag 10 minuter. Helst ska jag ta en promenad där också om jag kan.
    Sen bestämmer jag mig för om det är värt att bryta dieten (om jag går på någon speciell just då).
    Efter ett glas vatten så kan mycket sug försvinna. För många gånger är suget på sötsaker kroppens sätt att säga att den behöver vätska (lärde en dietist mig en gång i tiden) plus att du ju fyller upp magsäcken lite då och suget kan försvinna tack vare det också...
    Du kan också försöka lura suget med smaksatt vatten. Lägg frysta hallon i en vattenkanna och ha i kylen. När hallonen börjar tina så får du hallonvatten som smakar gott, lite syrligt och kan bota läsk-behovet lite Glad 

Men framför allt.
    Försök att stressa av.
    Lägg så mycket som möjligt av ansvaret på andra människor (som vill ha det) och lita på att dom sköter sin del.
    Om någon glömde köpa servetter i rätt färg... jamen vanliga vita från ICA funkar också... Det var inte hela världen liksom. Eller om inte dukningen blev exakt som du tänkt dig så går det också bra Flört 
    Satsa på att må bra så kommer klänningen att funka också.
    Men skaffa en billig studentklänning till reserv att kunna byta om till under middag och fest ifall olyckan är framme och magen är svullen så du slipper sitta och ha ont för att klänningen klämmer... 

• Grodprinsens brud

Tack för alla fina tips. Jag behöver nog bara smälta allt ett tag.. En del av stressen beror nog på att jag inte har kunnat träna som jag tänkt eftersom jag åkt på tre halsflussar och influensan sedan strax före jul... 

• Chicita

Ja att vara sjuk sätter käppar i hjulet helt klart.
    Hoppas du får vara frisk den sista tiden nu  och kan träna och sköta kosten som du behöver för att må bra.
    Inte bara för bröllopet, utan för livet i helhet... 

Svar på tråden Byta klänning pga min IBS...