• Äldre 15 Apr 11:25
    4827 visningar
    25 svar
    25
    4827

    Privatsurfar du på jobbet?

    Svara på frågan och diskutera hur mycket det är okej att privatsurfa på jobbet.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Privatsurfar du på jobbet?
  • Äldre 15 Apr 16:28
    #11

    Sällan man har tid till det men eftersom alla gör det, ses inte det som konstigt.

  • Alylly­ra
    Äldre 15 Apr 17:00
    #12

    Absolut. Kanske lite mer än jag borde. Men det går aldrig ut över min arbetsuppgifter på så sätt att jag blir försenad eller lämnar in ett dåligt arbete. Och eftersom mina chefer också gör det så verkar det inte vara någon stor grej. 

  • stormh­elen
    Äldre 15 Apr 17:31
    #13

    Nu när jag är student så surfar jag ju inte på jobbet då jag inte jobbar. =P


    Men om jag ska gemföra det med att jobba så sitte jag inte och surfar på mobilen eller skickar sms när jag är på föreläsningar eller seminarium, då jag dels vill lyssna och vara engagerad samt att det INTE är speciellt respektfullt mot öreläsaren eller seminarieläraren. De har lagt ner tid på att planera föreläsningarna/ seminariumerna. Då kan man faktist lägga undan mobilen och lyssna i några timmar.


     


    Men innan jag började studera så jobbade jag, och då surfade jag aldrig på arbetstid, dels för att jag inte har tid och privata saker gör man hemma och inte på jobbet.


    Det är inte rätt att en arbetsgivare ska sitt aoch betala för att man gör privata saker som inte tillhör arbetet. Så sådant kan man göra hemma istället.


     


     

  • Äldre 15 Apr 17:47
    #14

    Morgon- och kvällsskiften finns det inte tid till privatsurfning. Men under nattskiften blir det en del (beror på natten).. Under lugna nattskiften är det ett sätt av många att hålla sig vaken....

  • Äldre 15 Apr 18:09
    #15

    Jag valde "annat" (egentligen ett konstigt svar på frågan).

    På förra hotellet jag jobbade på så uppmuntrades vi att surfa på datorn i receptionen när vi hade dödtid istället för att sätta oss "backoffice" och läsa tidningen eller se på TV.
    För om vi surfade så var vi ju i alla fall i receptionen och hade koll på vad som hände och var tillgängliga för gästerna.

    I butiken så är det väldigt begränsat vad vi kan göra.
    Vi kan gå in på vissa godkända sidor som har med företaget att göra och det är allt.

    På det hotell jag börjat jobba på nu så verkar det inte som att någon privatsurfar även om jag inte sett eller hört några restriktioner om att vi inte ska göra det. Men webhistoriken säger att folk knappt söker på eniro liksom...

    Så egentligen om jag ska gå i jobbordning så är svaren:
    Ja
    Nej
    Annat (surfar när det inte finns annat att göra - men får rensa historiken efteråt Flört )

  • amerik­a
    Äldre 15 Apr 18:30
    #16

    Jag valde nej. För det första har jag inte tid att privatsurfa på jobbet. För det andra är policyn på min arbetsplats sådan att det inte gillas av arbetsgivaren att man gör det. Ibland men otroligt sällan, kollar jag nåt mejl om jag vet att jag väntar på nåt viktigt eller går in på en specifik hemsida för att göra något ärende (t ex sonens skolhemsida, kolla pendeltågtrafiken, boka en tågbiljett osv)

    Däremot både kollar jag och skriver sms, tar kopior ibland, skriver ut nåt specifikt från internet eftersom jag inte har nån skrivare hemma... Så lite busig är jag allt! Flört

  • Äldre 15 Apr 18:53
    #17

    Jag skötte ju i princip hela bröllopsplaneringen på jobbet Flört
    Men jag betalade för kopiering och sådana saker och jag prioriterade ju hela tiden mitt jobb.
    Av någon konstig anledning så hann jag alltid göra allt jag skulle på mitt pass + frågade ofta andra avdelningar om dom behövde hjälp och ändå hade jag massor med tid över där jag annars bara skulle fått sitta och passa telefonen.
    En kollega har berättat att dom nu har upptäckt hur mycket jag faktiskt gjorde och att hon (eller tja inte bara hon) inte förstår hur jag hann klart ens de uppgifter som var mina, ännu mindre hur jag hann hjälpa andra också och dessutom få tid över...
    Men det har väl bara med organisationsförmåga att göra tror jag. Glad
    Så jag har inget dåligt samvete. Jag skötte som sagt både mitt jobb och en del av andras uppgifter också och dessutom betalade jag för toner (vi hade eget papper) och slitage på kopiatorn.

  • Äldre 15 Apr 20:48
    #18

    Vi har ingen dator på jobbet, så ska jag kolla upp nåt så surfar jag på mobilen.

  • Äldre 15 Apr 21:03
    #19

    Nej, aldrig. Jobbar på kontor och sitter hela dagarna vid en dator men jag surfar aldrig provar, inte ens dagstidningar. Någon enstaka gång har jag surfat privat på lunchrasten och jag tror inte att någon skulle bry sig om jag gjorde det på arbetstid men jag är ju inte där för att slöa. Hade dock inte samma arbetsmoral när jag var yngre, då var det rätt mycket sånt.

  • Äldre 15 Apr 21:04
    #20

    Privat skulle det stå, inte provar :)

  • MTB
    Äldre 15 Apr 21:53
    #21

    Jag surfar privat på jobbet när jag får dötid över. Mer när det är lungt och mindre/inte alls när det är stressigt.

  • Äldre 15 Apr 23:36
    #22

    Nej, det har jag inte tid med, är för det mesta med barnen (är lärare i fritidshem). Om jag gör det är det på planeringstid för att hitta ideér och så, så då är det ju arbetsrelaterat.

  • Aniara­4
    Äldre 18 Apr 10:36
    #23

    När jag jobbade i vården fick vi inte surfa, vilket var ganska irriterande när man jobbade natt och det var väldigt lugnt (jobbade på en lugn avdelning). Det är ju liksom lättare att hålla sig vaken om man sitter vid en dator och håller på än om man sjunker ner i fåtöljen framför teven.

    På mitt nuvarande jobb har jag oftast inte tid, men det händer att det blir lite stiltje (svarar mest i telefon, så det är lite oregelbundet), och då kan jag läsa lite tidningar och sånt, dock brukar jag inte logga in här eller på andra forum. Facebook kollar jag ibland, delvis därför att det ingår i mina arbetsuppgifter att administrera jobbets Facebooksida, och den når jag via mitt eget konto...

    Men jobbet går självklart alltid först. Privata saker gör jag endast och enbart om det uppstår dötid där alternativet är att stirra i väggen och rulla tummarna. Finns det en arbetsuppgift att göra så gör jag den.

  • Äldre 18 Apr 19:08
    #24

    Nej, jag hinner inte. Men jag skulle nog surfa lite grand om jag hade ett jobb där vissa perioder av dagen var lugnare än andra. Jag tycker inte heller att det är fel att använda en del av sin arbetstid till att ordna med privata saker, så länge inte jobbet blir lidande (och man sitter 40 timmar i veckan med sina egna bestyr, det funkar ju inte). Men vissa företag har ju bara telefontid mellan 8-17, då måste man ju ringa från jobbet om man behöver få tag på dem. Ett litet sidospår kanske, men jag tycker alltså inte att det är så hemskt om man privatsurfar lite på jobbet.


     

  • Äldre 11 May 20:55
    #25

    Vi får surfa och man gör det under eget ansvar. Känns bra, vi är ju vuxna och det är ett IT-företag.

Svar på tråden Privatsurfar du på jobbet?