• nathal­iie
    Äldre 12 Apr 20:25
    3255 visningar
    8 svar
    8
    3255

    överraskningsbröllop på dop

    Är det någon som har erfarenhet av att gifta sig på barndopet? Vi hade nämligen planerat att gifta oss i sommar men väldigt oväntat blev vi gravida och ska nu få vår dotter i sommar. Vu vill ju fortfarande gifta oss eftrsom allt redan var planerat och vi verkligen längtat efter vår bröllopsdag ( fast nu längtar vi såklart mer efter vår bebis) men vi funderar på att slå ihop det med dotterns dop i vinter istället. Hur gick det för er?

  • Svar på tråden överraskningsbröllop på dop
  • Äldre 12 Apr 20:30
    #1

    Jag är överlag inte ett fan av överraskningsbröllop och personligen kan jag tycka att låt barnet ha sitt dop och sin dopdag ifred, så får man ha sin egen bröllopsdag. Det är ju dock många som väljer att gifta sig i samband med dop och flera som väljer att göra det som en överraskning. Därför tror jag nog att du kommer få fler och säkerligen bättre svar av någon annan ;)

    Men som sagt, ska ni kombinera det, så är mitt tips (min åsikt) att inte göra någon överraskning av det.


  • Marjas­inus
    Äldre 12 Apr 20:49
    #2

    Folk gillar i allmänhet inte att bli lurade, av den anledningen är jag helt emot såna här dop/överraskningsbröllop. Då är det bättre att ni kör med öppna kort eller har ett bröllop vid et annat tillfälle.

  • Carina­10
    Äldre 12 Apr 21:02
    #3
    Marjasinus skrev 2013-04-12 20:49:25 följande:
    Folk gillar i allmänhet inte att bli lurade, av den anledningen är jag helt emot såna här dop/överraskningsbröllop. Då är det bättre att ni kör med öppna kort eller har ett bröllop vid et annat tillfälle.
    Jag kan nog bara instämma här.
  • Äldre 12 Apr 21:27
    #4

    Just det där "surpriiiiise!" och så tror man alla ska tycka "ooooh herreguuuud vad lurigt roligt!" tror jag väldigt ofta är roligare i brudparts huvud medan de planerar, än vad det faktiskt är i verkligheten. Jag vill veta vad jag går på för tillställning OCH jag vill ha chans att få se fram emot, förbereda några väl valda ord, en dikt eller en välmenad gåva, klä mig lite extra fin för att visa min glädje etc etc.
    Särskilt nära anhöriga som exempelvis mödrar tror jag faktiskt innerst inne känner att de blivit lite blåsta på en konfektbit man nog ändå ser fram emot att få uppleva när man har barn. Min mamma skulle definitivt inte gilla den sortens överraskning. Hon skulle bli ledsen, för hon hade velat bidra tilld en dagen på ett eller annat sätt och ha nöjet att se fram emot den.

    Ska ni göra gemensam sak av det, så är mitt råd att låta bli överraskningsmomentet och bjuda in till just vad det är.
    Det kan bli en jättefin dag och jag har varit på den varianten av bröllop och haft trevligt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Marjas­inus
    Äldre 12 Apr 21:44
    #5
    passionsblomman skrev 2013-04-12 21:27:41 följande:
    Spännande hur man kan säga samma sak på så olika sätt. Jag håller helt med dig (såklart)
  • Äldre 12 Apr 22:09
    #6
    Marjasinus skrev 2013-04-12 21:44:47 följande:
    Spännande hur man kan säga samma sak på så olika sätt. Jag håller helt med dig (såklart)


    Just föräldraperspektivet tycker jag många gånger kan vara värt att tänka sig in lite i, när man blir jättebesviken över att ens föräldrar intte jublar i rätt omfattning när man meddelar att man gift sig hemligt eller just överraskar osv. Om det nu är en sådan stor dag i barnets liv att man verkligen borde glädjas med dem-kanske kan man då också förstå om man även blir besviken om man inte får vara med, eller inte får känna att man bidrar. Det är så lätt att säga att föräldrar väl ska stötta sina barn, glädjas för deras skull osv.

    Det går ofta att se saken från (minst) två håll.
    Observera att jag inte på något vis vill låta påskina att TS skulle vra i något konfliktläge eller vilja ura sina föräldrar. Detta är bara tankar runt själva riskerna med sådana moment som "hemligt" och "överraskning" i allmänhet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 12 Apr 22:18
    #7

    Jag håller med ovanstående.

    Men om man nu absolut vill göra någon överraskning av det så är det bättre (i mina ögon) att bjuda in till bröllop och "överraska" med att döpa barnet samtidigt.

    Jag skulle dock föredra att bli bjuden på kombinerat bröllop/dop så jag kunde ta med lämplig(a) present(er) och slippa stå där och känna mig som ett fån för att jag inte fattat bättre 

  • Marjas­inus
    Äldre 12 Apr 22:37
    #8
    passionsblomman skrev 2013-04-12 22:09:09 följande:
    Observera att jag inte på något vis vill låta påskina att TS skulle vra i något konfliktläge eller vilja ura sina föräldrar. 
    Nä inte jag heller, men det är väldigt svårt att både styra och förutse människors känslor. Skillnaden mellan att känna sig lurad och överraskad är ju ändå hårfin.
Svar på tråden överraskningsbröllop på dop