LindaCalle skrev 2013-04-17 21:30:51 följande:
Ni som kanske haft era ringar ett tag, har ni märkt att ringarna känts för små/stora efter ett tag? Känns viktigt med storleken då man inte kan prova dem tyvärr...har ni haft samma diameter på förlovning o vigselring?
Hos titanringar.com kan man låna ett ringmått och mäta storleken hemma. Det kostar några hundra att lösa ut det på posten men när ni beställer ringar därifrån så skickar ni tillbaka ringmåttet och då drar de av kostnaden för ringmåttet från er beställning. Vi använde deras ringmått och det blev jättebra.Vi provade många gånger med ringmåttet, flera gånger om dagen - på morgonen, eftermiddagen, på kvällen, när vi var varma, när vi var kalla, efter träning (fingrarna kan bli varma och svullna när man svettas) lite när som helst för att få ett bra "medelmått" på fingrarna.
Jag har en lite större vigselring än förlovningsringen, eftersom förlovningsringen är 6 mm och vigselringen är 3 mm så blir det 9 mm totalt på mitt ganska korta fingrar så det blev ganska brett, när jag provade med ringmåttet kändes det bäst att ta en större vigselring. Jag tror att det som är viktigt är hur brett det blir totalt med ringarna och hur det känns på fingret.
Det som påverkar hur ringarna känns är också hur ens fingrar ser ut och om de svullnar lätt (av värme tex).
Min mans fingrar är ganska knotiga vid knogen men sen smalnar de av så hans ring är sitter lite löst men han måste ha den storleken för att få ringen över knogen medan mina fingrar är mer jämntjocka (prinskorvar ha ha ha!) så mina ringar sitter hårdare. Jag har fingrar som svullnar på natten så jag tar av ringen när jag ska sova annars vaknar jag med ringar som sitter som ett skruvstäd runt fingret (väldigt obehagligt).
Ringarna från titanringar kan de storleksändra 2 storlekar om jag inte minns fel, så i värsta fall går det ju att ändra.