• Äldre 9 Apr 17:20
    15089 visningar
    29 svar
    29
    15089

    Bröllopsresa Bali, tacksam för tips!

    Hej!
    Nu har vi äntligen bestämt att vi ska åka till Bali i augusti efter vårt bröllop! Undrar om det finns folk här som kanske varit där eller har tips på saker att göra? Vi vill gärna uppleva både kulturen, miljön samt stränder och bad. Sen funderar vi även på att kombinera med en storstad, t ex Singapore så att  vi får uppleva även det. Tar tacksamt emot tips!

  • Svar på tråden Bröllopsresa Bali, tacksam för tips!
  • Äldre 10 May 20:42
    #11

    här är en bra dokumenär om bali och hur det förändras. ha rätt förväntningar på bali så tror jag inte ni kommer bli besvikna.

  • Äldre 11 May 10:38
    #12

    Vi kommer att spendera 2 veckor på Bali och Lombok. Vi börjar med några dagar i Ubud där vi tänkte passa på att få den kulturella biten. Vi kommer att åka på elefantsafari, forsränning, besöka monkey forest mm mm. Efter det åker vi till ön Lombok, är där i några dagar och åker bl a på utflykter till öarna runtomkring. Vi avslutar resan med några dagar i nusa dua på ett lyxigare hotell. Vi hade tänkt åka till Singapore också men vi vill inte stressa med Bali så det sparar vi till ett annat tillfälle! Vi är inga surffantaster, men har hört att många surfare åker till Bali. Vi är mer ute efter sol och bad, äta god mat, slappa rejält och uppleva lite av Balis kultur.

    Tack för tipset om dokumentären, den ska absolut ses!

  • Äldre 12 May 09:32
    #13

    oj, det är mycket ni ska hinna med på era 2 v! förstår att ni skippar singapore den här gången, men det är ett fint ställe det också - väl värt att åka till som huvuddestination. jag tror ni kommer få en jättefin bröllopsresa, själv älskar jag som sagt bali, där finns allt och lite till av det som hör till semester för mig. var försiktiga bara om ni badar i havet. speciellt utmed de långa stränderna, är det lite vågor (som det ofta är) bildas starka strömmar även nära strandkanten.

  • Äldre 12 May 10:21
    #14

    Oj då, tack för varningen. Det ska vi tänka på! Ja, jag tror att det kommer att bli en fantastisk resa och jag ser verkligen fram emot att få åka till Bali!

  • flaniz­zan
    Äldre 19 May 15:25
    #15

    Jag smyger mig in i tråden jag med. Även vi funderar på att åka till Bali, dock inte förrän i december. Någon som vet hur vädret är där då, jag vet att det är i början av deras regnperiod men det kan ju vara hyffsat ändå.


     

  • Äldre 20 May 16:19
    #16

    Hej flanizzan!
    Vi pratade med dem på resebyrån ang regnperioder osv. De flesta säger att regnperioder inte är så illa som man tror, det kan spöregna ett tag men sedan är det fint väder resten av dagen! Det är iaf vad jag har hört! Men jag rekommenderar att du pratar med de som jobbar på en resebyrå och själva har varit där.

  • flaniz­zan
    Äldre 20 May 20:39
    #17

    Tack för svaret! Ska kolla upp det.

  • Äldre 4 Jun 11:24
    #18

    ja, även om det är regnperiod är det inte så illa. det kan vara enstaka dagar som det är ihållande regn hela dagen men oftast en skur nu och då. och det kan vara skönt och uppfriskande med lite regn eftersom det hela året är varmt och runt 30 grader dagtid och sällan under 25 grader nattetid.men när det är regnstorm kan det storma ordentligt med blixtar och åska. det är inte helt ovanligt med strömavbrott så ha en liten ficklampa lättillgänglig. altid bra att ha. nu är det bara några dagar till min avresa, ser så fram emot att komma till bali igen! =) önskar er andra som ska dit en god tur också!   

  • Äldre 4 Jun 11:30
    #19

    och, en annan sak att tänka på... ni har säkert hört om bombningarna i 2004 och 2005. man vet aldrig när och om man skulle ha otur att hamna i nåt sånt men det skadar säkert inte att vara lite försiktig. själv är jag inget för nattliv så det känns inte som en stor uppoffring men jag ska vara ärlig med att jag undviker att gå ut på krogar och sånt på bali. att bo på hotell i kuta känns ändå relativt säkert, det är rigorösa kontroller av alla fordon som kör in och ut hotellområdena. 

  • Äldre 4 Jun 13:27
    #20

    Önskar dig en trevlig resa och tack för alla tips och varningar! Ha en underbar semester!

  • Äldre 17 Dec 20:41
    #21

    Hej!

    Smyger också in.

    Vi har precis börjat kika på Bali, eg. vill vi typ till Karibien (mao. ute efter fantastiska stränder, sol, bad och god mat), men då vi måste åka i juni/juli måste vi rätta in oss efter säsong och hittade då Bali.

    Vi är gärna på ett lite lyxigare, lugnare ställe än Kuta Beach och hittade då Nusa Dua, men det står att stränderna ofta är skräpiga och inte städas.
    Och i Sanur kan väder och vind göra att vattnet blir grumligt och skräpigt.
    Ngn som har hört mer om detta? Det låter sådär för oss som gillar att hänga på stranden :/

     

  • Äldre 17 Dec 21:20
    #22

    Vad kul med en tråd om Bali. Jag har bokat smekmånad till Bali i början av augusti. Vi kommer bo på ett hotel i Nusa Dua. Har också hört att stränderna kan vara skräpiga men vi har bokat ett fem sjärnigt hotel och det sägs att de rengör stränderna bra där. 
    Sedan planerar vi dagsutflykter så jag tar också gärna tips.  

  • Äldre 17 Dec 21:25
    #23

    Hej!

    Jag rekommenderar Bali, det är vackert, men åk inte till Kuta..där är det riktigt hektiskt, fullt med turister, bilar, mopeder osv. Inget lugn och ro.
    Jag rekommenderar att ni tar en speed boat på en timme från kuta till någon av de tre Gili öarna. Gili Trawagan är den största, men den är inte heller stor. Tar ca 45 min att gå runt den. Där är det otroligt vackert och lugnt men ändå gott om restauranger osv. På Gili finns inga bilar eller moppar, här är det häst och kärra som gäller.  Skulle när som helst åka tillbaka till Gili öarna! :)

    På själva Bali är Ubud, Lovina och Candidasa värda ett besök, men inte lika paradisaktiga som jag tycker att Gili är :) 

  • Äldre 17 Dec 22:52
    #24

    Åh intressant! Får man fråga vilket hotell/resebyrå? Jag tittade på ett (enligt mig) ganska fint hotell på Apollo som skulle kosta 32.000 för oss www.ving.se/indonesien/nusa-dua/nusa-dua-beach-hotel-spa där det stod det där om stranden vilket jag tyckte lät jättekonstigt för precis som du skriver tycker man att det borde ligga i hotellens intresse att hålla rent?! Och i den prisklassen borde man väl kunna förvänta sig en ren strand..?

  • Äldre 18 Dec 07:14
    #25

    Vad roligt, det är precis det hotellet vi har bokat. Enligt recensioner så ska det inte vara så farligt med skräpet, de rengör väl men inte heller varje timme. 
    Jag var i år i turkiet och de första dagarna var stranden jätte fin och sedan på grund av vädret kom det in en del skräp med vågorna men det gick bra ändå. Med lite måste man räkna och som sagt ett fem sjärnigt hotell ser säkert till att det är fint.  

  • Äldre 20 Dec 09:27
    #26

    Hej tjejer! Vad roligt att det är så många som har skrivit i denna tråd. I och med att vi har varit på Bali nu så kan jag förhoppningsvis komma med många tips till er eller iaf berätta hur vi hade det.

    Vi bokade allting själva via nätet och det hela slutade på ungefär hälften av vad det hade kostat via resebyrån som vi vände oss till. Så det är ett tips! Vi flög med Qatar Airways och nu såhär i efterhand kan jag säga att det hade varit värt att flyga första klass för det var väldigt trångt i sätena och man blev ordentligt stel i hela kroppen iom att det är väldigt långa flygturer.

    Vi påbörjade vår resa i Ubud och det är ett tips till er. Vi åkte den 10e augusti och vädret i Ubud var då lite sisådär. Det var väldigt molnigt större delen av dagarna men ändå varmt. Tydligen hade det varit regnperiod lite längre än vanligt i år men det var ändå ganska skönt eftersom Ubud ligger lite längre in i landet och syftet med att åka dit var lite mer shopping och äventyr. Vi passade på att testa forsränning, elefantsafari och besöka monkey forest, risfälten och kaffe- och teplantagen. Vi köpte ett paket från Bali adventure Tours, i det ingick forsränning och lunchbuffé och senare på kvällen elefantsafari där man fick mata och rida på elefanterna. Det hela avslutades med en fantastisk middagsbuffé. Och jag kan berätta att forsränningen var en av höjdpunkterna på vår resa. Det var så otroligt kul och så vackert där man åkte genom regnskogen. Så det är nästan ett måste att prova på! Sen var det väldigt många affärer, restauranger och kaféer längs med gatorna i centrum så där passade vi på att shoppa en del. En sak vi inte var medvetna om är att där ska man pruta! Och man ska börja så lågt som möjligt och vara envis, kan berätta att vi blev rejält lurade på priser många gånger. Så blåögda vi var, hahaha!
    Det enda jag ångrar med den resan är att vårt hotell var lite sådär. Hotellet heter De Munut Balinese Resort och på bilderna ser det ju jättefint ut när man kollar upp det på nätet. Det var ett väldigt vackert hotell men lite sunkigt ändå. Toaletten och duschen var ungefär som en balkong och är man rädd för kryp och småödlor så är det inte att rekommendera. På kvällarna blir det så otroligt mörkt så det var inte så trevligt om man behövde gå på toa... Rynkar på näsan  Sen hade vi en teori om hotellnamnen, för er kanske det är en självklarhet men för oss var det inte det utan vi kom på det efteråt. Att alla hotell som har Balinese i namnet är mer balinesiska och inte så där jättelyxiga medan de som har Resort and Spa i namnet är mycket lyxigare och mer västerniserade. Det är klart att man åker hela vägen till Bali för att man vill uppleva deras kultur men det får man göra ändå. Det är viktigt att man bor bekvämt och trivs. Jag hade fantastiskt kul på dagarna med alla äventyr och shopping och god mat men hade verkligen ångest inför att komma tillbaka till hotellet.

    Efter Ubud åkte vi till Senggigi i Lombok, som är en ö precis bredvid Bali. Där bodde vi på ett hotell som heter Living Asia Resort and Spa. Och vilket fantastiskt hotell det var! I och med att det ligger precis vid havet blev det en rejäl omställning i väder också, det var soligt och otroligt varmt under dagarna. Det hotellet var det bästa vi bodde på. Det var såååå lyxigt och personalen var helt fantastiska. Där hade vi också toalett och dusch utan tak men det var en helt annan grej jämfört med hotellet i Ubud. På Living Asia såg vi en liten ödla en enda gång under vår vistelse där och så fort vi nämnde det för personalen var de där direkt och "trollade" bort den, hahaha! De här småödlorna är inte farliga alls, tvärtom så är de otroligt rädda och gömmer sig så fort de ser människor men problemet är att de låter så fruktansvärt mycket! Iaf, när vi var på det hotellet ville vi aldrig åka därifrån. Själva staden Senggigi var inte mycket att se men det var så skönt på hotellet och så mycket evenemang att man inte behövde lämna stället alls. De hade olika teman på middagsbufféer varje kväll och ibland hade de live-musik. Vi hade en skön pool, lite liten men för min del perfekt och så låg det precis vid havet. Vågorna är väldigt kraftiga där så man måste vara försiktig. Det var en väldigt lång strand och det växlade mycket när det gäller skräp. det är allmänt väldigt skräpigt men vissa delar var helt rena och så växlar det lite mellan sandbotten och korallbotten, så det gällde att hitta "the perfect spot". Allt i allt var detta vårt favoritställe eftersom det var ren o skär lyx och lite mer privat, inte så mycket folk där. Tyvärr såg jag att de höll på att bygga ut det så jag vet inte riktigt hur det kommer att se ut nästa år men det var det bästa hotellet vi bodde på och inte alls dyrt jämfört med andra ställen. Just det, vi tog en dagtur också mellan de olika Gili-öarna och passade på att snorkla, så såna möjligheter finns.

    Vi avslutade vår resa i Nusa Dua på Bali Tropic Resort and Spa. Det var ett väldigt fint hotell och väldigt stort. Det var mycket vackra omgivningar, fin pool och låg precis nära havet. Men det var lite väl stort för vår smak och mycket dyrare jämfört med Living Asia. Restaurangen på Living Asia hade jättegod mat och goda drinkar men det här hotellet hade inte alls lika bra mat. Men däremot fanns det många alternativ utanför hotellet. Vi fick åka med en gratis buss som åkte speciella tider som körde oss till ett stort "köpcentrum" med massa olika butiker och fantastiska restauranger.

    Puuuh, det blev verkligen ett långt inlägg och jag tror inte ens att jag fick med hälften. Men fråga gärna det ni vill veta! Just det, tyvärr är det väldigt mycket turister överallt och jag tyckte att det förstörde väldigt mycket. Vi besökte t ex Gili-öarna och en av öarna var bara packat med turister och surfare. Gillar man surfing så är det väl bra men det var inte riktigt vår grej. Och sen får man passa sig för alla guider. Balinesiska folket är otroligt vänliga men de kan sina grejer och vet hur man ska blåsa turister genom att "overprice" allt. Men det var en fantastisk resa och vi hade väldigt kul!

  • Äldre 27 Dec 09:33
    #27

    Tack så mycket för tipsen. Jag skrev ut dina tips för att inte glömma bort. Ska iallafall åka till Ubud och testa forsränningen!

  • Äldre 27 Dec 10:24
    #28

    Tack för en jättefin berättelse Goli!

  • Äldre 28 Dec 15:13
    #29

    Hej,
    Vi var ocksa pa Bali (i kombination med Boracay) pa var brollopsresa i somras och kan dela med mig av vara tips (som jag redan skrivit i en annan trad)...
    Vi valde Bali framst av vadret...det var minst sagt inte latt att hitta nagot den tiden pa aret :)...
    VI startade i Seminyak som ska vara Balis Beverly Hills dar vi var i 4-5 dagar. Vi valde att satsa pa boendet under var resa och bokade en privat villa med egen pool. (Det ar inte manga lander man har rad att gora det i med Bali ar riktigt billigt i jamforelse med andra lander nar det galler det.) Själva Seminyak var inte för oss däremot. Det fanns en massa riktigt bra ställen och restauranger att hänga på men precis som Thailand var för 15 år sen så är det inte byggd för att gå omkring i och det finns inga trottoarer och en massa trafik så det bästa är att åka taxi överallt men vi gillar mer strandpromenader och mysiga gågator under semestern. Nagra stallen som ar varda att namna ar hotel W precis vid stranden som har en harlig atmosfar och ett kul party pa sondagar, potato head beach club. Gott om bra resturanger inne i centrum och enkelt och billigt med taxi. Stranden i Seminyak (som skulle vara battre an i Kuta och Legian) ar inte mycket att hurra for dock. Det gar inte att jamfora med Thailand, eller Karibien. Hur som helst gjorde vi en massa utflykter och hittade underbara små gömda stränder och andra guldkorn runt omkring. En stor fordel med Bali ar att man far en egen bil med chauffor (istallet for en liten minibuss tillsammans med andra) nar man bokar utflykter sa man kan sjalv valja vad man vill se och hur lange man vill stanna pa varje stalle. Bara att saga att man vill korta ner ett tempelbesok och istallet titta pa traskulpturer, konst eller vad man ar intresserad av sa kor dem dig dit till exempel. Det finns aven gott om span utspridda over on och det ar otroligt billigt om man haller sig ifran de stora hotellen. Ca 100 SEK for ett par timmars behandling!..

    Efter det åkte vi till Gili öarna utanför Bali och det var helt fantastiskt! Visst ar det helt byggt for turister men en harlig stamning och vad vi sokte under var resa. Underbara restauranger, vi tog många spabehandlingar, badade, solade, cyklade och dök en massa!!! Och vilka dyk!..De föder upp sköldpaddor på en av stränderna i närheten så havet är fullt av dem. Under 1 enda dyk såg vi över 10 st jättesköldpaddor till exempel varav några var större än oss båda. Jag visste inte ens att de kunde bli så stora! Vi bodde pa ett hotel som hette Villa Ombuk som var helt ok (jag tror det basta pa Gili?) Det var hur som helst helt underbart och vi levde på fisk- och skaldjur hela tiden.
    Vart att namna dock ar att batturen over dit kan vara ratt laskig. Relativt sma batar, enorma vagar och oppet hav under ca 2 timmar! Men vart det!...

    Sen åkte vi tillbaka till Sanur på Bali som är mer av en turistort med strandpromenad, och allt det vi saknade i Seminyak. Bodde på ett riktigt lyxigt hotell (Regent Bali Sanur) och hade det grymt bra! Vi kombinerade det med meditation, spa, yoga och lite vildare aktiviteter som forsränning och mountainbike i risfalten och så i Ubud. Aven jag tycker att forsranningen ar ett maste! Fantastiskt!
    Efter det åkte vi vidare  till Boracay i Phillipinerna och där hittade vi det riktiga paradiset!!! Vilket ställe! Det går inte att beskriva. Vi bodde pa en helt underbart hotel som hette Discovery Shores. Det är så vackert och fantastiskt på alla sätt. Dykningen är magisk, nattlivet vilt, vattnet klarare än i vilken pool som helst, riktig pudervit sand, superbra mat och dessutom billigt! Det känns som det och El Nido (en liten bit utanför) är några av det allra sista ställena som är kvar av paradiset i världen. 


    I stort sa tycker jag att Bali ar ett fasinerande land att besoka men man ska inte frast aka dig for sol och bad eftersom stranderna inte ar det basta. Da finns det betydligt battre stallen att aka till. Jag skulle lagga in ett par dagar (minst) I ubud, ha nagra dagar for utflykter pa Bali och sen aka ut till Gili oarna resten av tiden.
    Att kombinera med Singapore eller annan storstad later ocksa som en bra ide!

    Ha en fantastiskt resa!!!

Svar på tråden Bröllopsresa Bali, tacksam för tips!