• Kroatien2013

    Ni som ska ha barn med - egna o andras...

    Hur planerar ni kring allt? Vad ska de underhållas med? Ska ni ha egna barn med på fotograferingen? Ska ni ha brudnäbbar? vem tar hand om dem? Hur gör ni med egna barn när ni fotas själva och är hos frisör etc? Mat - o sovtider? Hur får man ihop allt?

    Vi ska ha vår ettåring och treåring med och gifter oss borgerligt på ett hotell utomlands med närmaste familjen där det finns många barn... Blir ju ingen fest, men en middag och känns som det kommer bli mkt att hålla reda på alla ungar;)

  • Svar på tråden Ni som ska ha barn med - egna o andras...
  • Chicita

    Vi brydde oss inte så mycket med det där att "hålla reda på dom" Flört
    Vi har inga egna barn, men våra brorsbarn var näbbar, dom hade fått gå och sätta sig i bänkarna med farmor/farfar om dom inte ville stå kvar framme med mamma och pappa (som var med som tärnor/marskalker) i kyrkan.

    De barn som var med sina föräldar fick en liten påse med kritor, målarbok och någon liten geléaktig ödla som man kunde leka med och en ask med russin. Så var dom sysselsatta i kyrkan Glad 
    Middagen var lång, och vi förväntade oss inte att barnen skulle orka sitta stilla hela tiden. Så vi hade en "barnflicka" som satt med och åt så länge hon kunde och sen gick in i ett angränsande rum där det fanns leksaker, en stor pappersrulle att rita på och TV för att kolla film på.
    Sen fick barnen springa fram och tillbaka mellan det rummet och föräldrarna.
    Det var inget vi tänkte på och inget som störde oss eller andra.

    Jag tror att det är lätt att blåsa upp det till ett större problem än vad det är 

  • ThereseV

    Vi har inga egna barn, men vi kommer ha två näbbar (min syster/tärnas barn) Dom kommer vara med på en del av fotograferingen, och antigen är dom med när vi är hos frisören eller så passar mamma dom.  Dom kommer vara 4 & 7 år så dom är ju inte jättesmå. Under vigseln och middagen så kommer alla hjälpas till att hålla koll på dom. Vi har ingen direkt speciell underhålling för dom, mer än att dom har ett lite mer barnanpassat festprgram att syssesätta sig med. Det kommer inte vara jättestrikt och stelt, utan dom får synas och höras (under vigseln hålls det dock ett extra öga på dom) Jag hade gärna haft en riktigt familjefest med fler barn, men nu råkar vi inte ha så många barn i släkten/bekantskapskretsen ..

  • Kroatien2013

    Kommer ju inte vara strikt hos oss heller, men man vill ju att alla ska hinna njuta av middagen o inte bara passa sina barn...ink oss själva. får ju hjälp av famor o mormor och vi ska oxå ha pysselhäften. Nu kommer vi ju att sitta i en restaurang, men hade vi haft möjlighet hade vi med haft en barnhörna som du Chicita

  • Chicita

    Om inte barnen är jättesmå så brukar dom förstå att det här är något speciellt som dom är med om. Och det kan göra att dom "är lite snällare" om man säger så Flört
    Och om det är flera barn och flera föräldrar så kan man ju hjälpas åt att "passa" (eller sysselsätta) barnen.

    Att ni har ett pysselhäfte är bra.
    Ett annat tips är att se till att det dukas med typ pappersduk eller liknande där barnen sitter. Då kan dom rita direkt på bordet och det brukar kunna hålla dom sysselsatta i en halv evighet. För hur ofta får man rita på bordet? Glad 

  • Kroatien2013
    Chicita skrev 2013-04-09 11:44:17 följande:
    Om inte barnen är jättesmå så brukar dom förstå att det här är något speciellt som dom är med om. Och det kan göra att dom "är lite snällare" om man säger så Flört
    Och om det är flera barn och flera föräldrar så kan man ju hjälpas åt att "passa" (eller sysselsätta) barnen.

    Att ni har ett pysselhäfte är bra.
    Ett annat tips är att se till att det dukas med typ pappersduk eller liknande där barnen sitter. Då kan dom rita direkt på bordet och det brukar kunna hålla dom sysselsatta i en halv evighet. För hur ofta får man rita på bordet? Glad 
    Tre barn är mellan 1-3, övriga är över 5 så de klarar sig bättre själv. Vi har ju vårt hotellrum där vi ska klä oss o sova om det kniper så får de kolla tv dä typ... känns dock lite sådär när det är ens bröllopsnatt man ska ha där sen. Får höra om vi kan få en ny bäddning o städning om det behövs.
  • Chicita
    Kroatien2013 skrev 2013-04-09 11:51:19 följande:
    Tre barn är mellan 1-3, övriga är över 5 så de klarar sig bättre själv. Vi har ju vårt hotellrum där vi ska klä oss o sova om det kniper så får de kolla tv dä typ... känns dock lite sådär när det är ens bröllopsnatt man ska ha där sen. Får höra om vi kan få en ny bäddning o städning om det behövs.
    Kolla med hotellet om dom kan hyra ut ett Dagrum där barnen kan vara om det behövs.
    Det brukar inte kosta så mycket (om dom har plats) så slipper ni ha dom på erat eget rum Glad 
  • Kroatien2013
    Chicita skrev 2013-04-09 11:58:11 följande:
    Kolla med hotellet om dom kan hyra ut ett Dagrum där barnen kan vara om det behövs.
    Det brukar inte kosta så mycket (om dom har plats) så slipper ni ha dom på erat eget rum Glad 
    Har redan kollat o då skulle vi få boka ännu ett vanligt hotellrum, så det hoppade vi. Hade haft råd, men känns för slösigt faktiskt...tänk om de bara är utomhus ändå.
  • PimPim83

    Våra två barn ska vara med. De kommer vara nästan 3 år samt 5,5 månad när vi gifter oss

    Barnen kommer troligtvis vara med en liten stund på fotigraferingen.

     Vi kommer kanske ha med nån liten väska med pysselsaker till 3-åringen, och ta med vagnen så båda kan sova annars ordnar vi inget speciellt. Farmor, farfar och morfar kommer turas om att se efter 3-åringen.

    Nu ska vi visserligen ha ett litet bröllop med sammanlagt 18 personer och "bara" ha middag och ingen fest. Vigseln är kl 17 så barnen får vara med så länge de orkar sen är min tanke att de får sova i vagnen.  Barnen kommer att åka hem till farmor och farfar efteråt så vi får spendera bröllopsnatten själva.


  • Chicita
    Kroatien2013 skrev 2013-04-09 12:07:09 följande:
    Har redan kollat o då skulle vi få boka ännu ett vanligt hotellrum, så det hoppade vi. Hade haft råd, men känns för slösigt faktiskt...tänk om de bara är utomhus ändå.
    Attans då...
    Jag tror vi tar 500:- för ett dagrum (typ 4-5 timmar på dagtid) och det hade ju kanske varit värt. Men att boka ett helt dygt är ju rätt surt. Det håller jag med om.
  • Vichy

    Jag har många kusiner som är mellan 11-1/2 år som jag står väldigt nära och som jag absolut kommer vilja ha med på mitt bröllop... Nu är det en 2-3 år kvar så de kommer vara lite äldre... men de älsta kusinerna plus min yngsta bror som också är 11 är inte dom som orkar/vill sitta ner en hel middag, men de leker gärna med de yngre kusinerna, så de får vara mina barnvakter/lekkamrater (och de är redan nu tillräckligt ansvarsfulla för att klara av det!) De går att lita på till 100 %...

    Sen hoppas vi att vi kommer få ha festen i en lokal med tillhörade sovmöjligheter på området så blir det sent finns det stugor och rum att gå till för de som inte orkar mer! 

Svar på tråden Ni som ska ha barn med - egna o andras...