• Äldre 9 Apr 01:24
    20915 visningar
    27 svar
    27
    20915

    Myrtenkrona?

    Ska du ha eller hade du myrtenkrona på ditt bröllop? VISA BILDER! 

    Jag ska ha myrtenkrona och börjar undra lite hur det kan se ut (frisyrmässigt med slöja och allt). Litet i-landsproblem med huruvida slöjan skall sättas vid kronan eller längre ner i nacken. 

     Jag är tacksam för allt hjälp! :) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-10 09:43
    Nu är jag lyckligt gift och för dig som funderar på att ha myrtenkrona, men inte vet hur det kan se ut; Fråga mig om du vill ha bilder på min frisyr :)

    Jag hade jättesvårt att få tag på bilder. Oftast var det gamla fotografier där slöjan var fäst i kronan och stod ut över hela håret, eller någon där kronan ser ut som en enda stor buske. Jag var lite orolig över hur det kunde se ut, men nu kan jag uppdatera med att det blev så fantastiskt vackert. (Enligt min åsikt). Hoppas du väljer myrtenkrona! Det är en gammal och fin svensk tradition :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-10 09:43
    Nu är jag lyckligt gift och för dig som funderar på att ha myrtenkrona, men inte vet hur det kan se ut; Fråga mig om du vill ha bilder på min frisyr :)

    Jag hade jättesvårt att få tag på bilder. Oftast var det gamla fotografier där slöjan var fäst i kronan och stod ut över hela håret, eller någon där kronan ser ut som en enda stor buske. Jag var lite orolig över hur det kunde se ut, men nu kan jag uppdatera med att det blev så fantastiskt vackert. (Enligt min åsikt). Hoppas du väljer myrtenkrona! Det är en gammal och fin svensk tradition :)

  • Svar på tråden Myrtenkrona?
  • Äldre 26 Jul 10:13
    #11

    Jag ser att jag glömde några bokstäver och ord. Det är synd att Bröllopstorget saknar en funktion som gör att du kan redigera ditt inlägg. 

  • Äldre 2 Aug 14:53
    #12

    Så himla fint! Jag kommer ha myrtenkrona, har någon bild på hur en stomme kan se ut? Finns det att köpa eller beställer man hos florist? Någon som vet? önskar någon släkting hade en men så verkar det inte vara tyvärr..

  • Äldre 2 Aug 16:17
    #13

    Tror ni detta hemmabygge skulle kunna fungera? Flört


  • Äldre 1 Sep 15:32
    #14


    Såhär blev min myrtenkrona :) Kände mig som skogens drottning/prinsessa :)
  • Äldre 1 Sep 15:37
    #15
    Cecilia87 skrev 2013-09-01 15:32:32 följande:


    Såhär blev min myrtenkrona :) Kände mig som skogens drottning/prinsessa :)
    Det förstår jag att du gjorde, för så såg du ut också. Väldigt vacker bild och kronan blev verkligen.. ja, pricken över i:et :) Stort grattis! :)
  • Äldre 1 Sep 16:44
    #16

    Håller med daniiel! Kronan blev pricket över i:et! :) Urtjusigt! 

  • Äldre 1 Sep 16:45
    #17

    klädde du myrtenkronan själv också? :) 

  • Äldre 2 Sep 09:04
    #18
    daniiel skrev 2013-09-01 15:37:31 följande:
    Det förstår jag att du gjorde, för så såg du ut också. Väldigt vacker bild och kronan blev verkligen.. ja, pricken över i:et :) Stort grattis! :)
    Tack :)
  • Äldre 2 Sep 09:05
    #19
    säker skrev 2013-09-01 16:44:52 följande:
    Håller med daniiel! Kronan blev pricket över i:et! :) Urtjusigt! 

    Tack :) Jag klädde den inte själv. Floristen hjälpte mig med det :)
  • Äldre 4 Sep 20:45
    #20

    Vad tycker ni andra om myrtenkronor? Vore kul att veta :)


  • Äldre 22 Nov 14:23
    #21

    Vad är en myrtenkrona? Och vad är traditionen bakom en sådan?

  • Äldre 22 Nov 16:07
    #22

    Myrten är en växt med många "magiska egenskaper" i gammal folktro. Det var förr vanligt med myrtenkrona och en flicka fick oftaett litet skott av myrten i dopgåva, att vårda plantan fram till bröllopsdags. Att träda in i kyrkan med myrten i kronan skulle bevis ens oskuld-enligt somligt skrock skulle nämligen bruden annars falla död ner. (Det skrocket kunde nog iofs gälla för vilken brudkrona som helst, eftersom kronan i sig är en stark kyskhetssymbol) Kanske en av orsakerna till att det numera inte är så vanligt...Flört
    Marskalkerna skulle också ha myrtenkrans på slaget-inte blomma som idag.



    En av andra myter om myrten, är att Afrodote skylde sin nakenhet med myrtenkvistar när hon steg upp ur havet. (här kan ju nämnas att det finns storbladig mytren...Tungan ute)
    Det är en ört vigd åt gudinnan Venus och planterades runt hela hennes tempel. Kärlekens ört, ansedd som ett afrodisiakum. Men, den sägs också ha använts för att förhindra graviditeter-fram till bröllopet dvs, varöfr bruden då istället kunde klippa sin myrten till krona, eftersom den inte längre behövdes i preventivt syfte.

    Som med mycket annat av seder, var det först i adeln som myrten belv populärt på 1700-talet. På 1800-talet blev det vanligare även bland "folk i allmänhet". Senare blev det modernt med virkade eller knypplade kronor.

    Förr innebar valet av en akademisk karriär för en kvinna att hon fick avstå brudkronan (äktenskapet). Alltså fick en kvinnlig doktorand välja mellan lagerkrans (Även lagerkransen hade ju ända sedan romarriket stark symbolisk betydelse.)
    eller myrtenkrans om hon doktorerade.

    Den mytern som syns på bilden är den man binder myrtenkronor av och det är ett av de allra pilligaste ochmest tidskrävande floristarbeten som finns-inte minst om man binder blad för blad.
    För att illustrera hur pilligt det är, kan jag nämna att i utbildningen behövde vi bara binda två "V:n" på våra kronor, för att visa att vi fattat tekniken. Alla florister åtar sig inte det arbetet-svordomarna under just de lektionerna ger viss ledning om att alla ifrån min klass inte tyckte det var så roligt.
    själv är jag lite knäpp tror jag, för jag gillar det där pillet-dock måste bruden ha insikt om att det kräver en del arbetstid och därmed kostar en slant att få en sådan gjord.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 22 Nov 16:14
    #23

    Myrten har en stark tradition bland de svenska och danska kungligheterna. Såväl drottning Silvia som kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine hade myrten i antingen bukett eller diadem vid sina bröllop. Klippta kvsatr från plantor bevarade på Sofiero ända sedan de importerades 1905 av prinsessan Marareta.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 23 Nov 10:47
    #24

    Vad innebär det? Att våra svenska kungligheter var oskulder när de gifte sig? Var ni det när ni gifte er... eller är det lite som med den vita brudklänningen. Det är nu mera vanligt att även kvinnor som har haft umgänge också har vitklänning och myrten?

  • Äldre 23 Nov 10:49
    #25

    Jag skulle verkligen inte vilja ramla ner och dö om jag hade en sådan på huvudet. För det är nog tydligt för alla att jag inte är oskuld som har en fem årig dotter och allt. Här gör vi mest allt lite baklänges enligt de gamla traditionerna. Helst skulle väl det betyda att jag skulle få stoppa myrten i skon eller något... :)

  • Äldre 23 Nov 19:15
    #26
    Cuddly skrev 2013-11-23 10:47:53 följande:
    Vad innebär det? Att våra svenska kungligheter var oskulder när de gifte sig? Var ni det när ni gifte er... eller är det lite som med den vita brudklänningen. Det är nu mera vanligt att även kvinnor som har haft umgänge också har vitklänning och myrten?
    Den vita klänningen har-tvärtemot vad folk allmänt tror-aldrig varit en symbol för oskuld. Den kom som en trend från det franska hovet och blev först populär bland bättre beställt folk. Egentligen en ren skrytsymbol, eftersom man kunde visa att man hade råd att skaffa en högst opraktiskt klänning bara flör en enda dag.
    Allmogens klänningar var länge antingen svarta och inte bara brudklänning, utan den högtidsklänning man hade. Gick det så begravdes man även i den. Eller så bar man folkdräkt. I många församlignar fanns en särskilt arbetad bruddräkt som man fick låna, precis som att det fanns (och i vissa församlingar fortfarande finns) brudkrona att låna. Den kronan kunde man förvägras om det var tydligt att man inte var oskuld (läs: om det var uppenbart att man var gravid tex).
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 25 Nov 17:37
    #27

    Vad intressant fakta du skriver passionsblomman! Solig Jag visste om det mesta, men inte den biten om att det ev. använts i preventivt syfte. Visst är myrten lite giftigt? 

    Roligt det där med att falla ner död i kyrkan.. Haha! Då har församlingen inte läst sin bibel helt ut, utan fastnat i Gamla Testamentet.  Det är som på tempeltiden i GT när översteprästen hade snöre runt foten när han gick in i det allra heligaste (där förbundsarken stod). Detta eftersom de trodde att han skulle falla ner död därinne om han inte renat sig tillräckligt. Men i och med Jesus död så brast förlåten eller annat uttryckt, förhänget (dåtidens svar på dörr). Då är ju vägen in till det allra heligaste fri d.v.s du dör inte om du går in oren och vem som helst får gå in (till skillnad från innan). Så att de trodde som de gjorde betyder att de inte kommit till Nya Testatmentet. Fast å andra sidan... På 1700-talet lästes nog bibeln av prästen för folket och inte av folket. En av många förklaringar. 

Svar på tråden Myrtenkrona?