• Grodprinsens brud

Gemensamma mingellekar Ja eller Nej?

Precis som rubriken lyder! Jag tycker att jag ser frågan om detta ganska ofta här på forumet och svaren är oftast lika.. Nu tar vi reda på det en gång för alla hur många det är som verkligen gillar eller ogillar dessa lekar och uppdrag..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gemensamma mingellekar Ja eller Nej?
  • Lenblo

Inga "obligatoriska" lekar tack. Det är först de senaste åren som jag verkligen fattat att jag inte alls behöver ställa upp på saker jag inte tycker om bara för att folk tjatar (se Chicitas inlägg).

• Lenblo

Lyckligtvis har jag nuförtiden också en man som gärna ställer sig ivägen och föser bort ihärdiga personer. Skrattande

• Grodprinsens brud

Av dessa svar att döma kommer vi hålla det till olika valfria quizar och liknande i festhäftet och säga åt värdparet att inte dra fram någon gammal lek ur gömmorna... 

Vad har ni råkat ut för för lekar? Jag har bl.a. träffat på följande:

Ett stort lakan hängs över festens alla män med hål för munnen så ska bruden pussa alla och lista ut vem maken är. (Även känna på armen/vaden har förkommit) Alla festens män får ett par damstrumpbyxor och förväntas klä av sig byxorna inför alla och byta om! (hemskt för de som inte gillar sådant) Alla festdeltagare ska ställa sig i en lång rad och trä en tråd rakt genom sina kläder upp och ner tills alla sitter ihop.. (Ingen hit för de med tighta klänningar) 
  • Sparriskarro

Jag känner att jag måste skriva en rad här. För mig finns det två olika fack för lekar. DE PINSAMMA och DE TREVLIGA. För mig är gränsen oerhört viktig.

Ta "Grodprinsens brud" som exempel. De lekarna du beskriver är helt fruktansvärda enligt mig! Skulle någon utsätta mig för något av detta skulle jag inte vara glad för fem öre. MEN att ha en quizz eller köra skoleken det älskar jag!

jag röstade JA på ovanstående fråga men när jag sen läste va ni andra sa vart jag tveksam på vad jag röstade på.

På vårt brollop kommer vi ha "lekar" som jag tror passar de flesta.

Gästerna kommer få gå en kort tipspromenad i väntan på brudparet och svara på frågor om paret. I programmet kommer det finnas en quizz som är helt frivillig att göra. Sen kommer vi köra en Isbrytare som jag hittat här på BT. Toastmasterna kommer säga påståenden. typ: Kör volvo, Har hund, har sett brudparets hus, är släkt med brudgummen etc. (rumsrena saker) och de som påståendena stämmer på reser sig upp. det är ju då frivilligt att ställa sig upp om man vill och vill man inte delta kan man diskret sitta kvar. men det gör att vissa kanske hittar en gemensam nämnare med bordsgrannen att prata om.

Skoleken gillar jag men det är ju för att jag har inget emot att bjuda på vårt "privatliv" Bara frågorna håller sig på rumsren nivå och de kommer de att göra... så tycker jag att det är kul att bjuda på några goa skratt.

Men några pinsamma Pussa bruden/känna på kroppsdelar eller i övrigt skämma ut sig det kommer vi INTE ha!

Jag är FÖR lekar men de ska vara inom gränsen för vad som är roligt och underhållande. Inte pinsamt!

• TheD
    Sparriskarro skrev 2013-04-02 17:31:20 följande:

Jag är FÖR lekar men de ska vara inom gränsen för vad som är roligt och underhållande. Inte pinsamt!

Men vad som är pinsamt, underhållande och roligt är ju också olika för alla ;) Så man ska vara försiktg. Jag vet inte om jag skulle uppskatta leken med "kör volvo" etc... Inte bryr jag mig vem som gör det ;) Om man tar min släkt så skulle ingen ställa sig upp för det anses inte vara en trevlig grej. Bara fjantigt ;) Vid andra tillfällen kanske en sån skulle passa bättre än på bröllop, men det är vad jag tycker.
  • TheD

Kom bara på en fråga som jag skulle kunna skjuta någon för: "Vilka här har legat med bruden/brudgummen?" Den personen blir inte omtyckt ;)

• Sparriskarro
    TheD skrev 2013-04-02 19:08:01 följande:
    Kom bara på en fråga som jag skulle kunna skjuta någon för: "Vilka här har legat med bruden/brudgummen?" Den personen blir inte omtyckt ;)

Det är klart att allt är relativt och vad som är Ok för en är kanske pinsamt för någon annan. Men den frågan du skriver här (eller liknande) kommer ALDRIG komma på vårt bröllop. det gäller att ha en toastmaster som Vet och Förstår var gränsen går. den där frågan är LÅNGT över gränsen enligt mig.

• Sparriskarro

vill förtydliga att det ska ju vara en som styr frågorna toastmastern tex och då får man ju vara tydlig med vad man tycker är OK och INTE OK... då kommer inga obehagliga frågor.

Vill man inte ha lekar var tydlig med det så blir det inga missförstånd...

• TheD
    Sparriskarro skrev 2013-04-02 19:50:04 följande:

vill förtydliga att det ska ju vara en som styr frågorna toastmastern tex och då får man ju vara tydlig med vad man tycker är OK och INTE OK... då kommer inga obehagliga frågor.

Vill man inte ha lekar var tydlig med det så blir det inga missförstånd...

Det går faktiskt att skriva frågorna själv. T.ex. skoleken, om vi skulle ha haft med den så skulle jag och maken bestämt frågorna så jag vet vad som kommer eftersom jag hatar överraskningar. Måste ha kontroll.
  • Kjell Präst

Jag. Hatar. Lekar. Blev faktiskt först inte godkänd som prästkandidat för att jag vägrade leka under utbildningen. Jag ansågs osocial och olämplig.

• Carina10

Vi ska ha lekar på vårt bröllop. Om nu frågesport kan kallas lek :)

Våra toastmasters har planer på att ha något där jag ska känna igen min man och jag har sagt ja till att de tex ber 4 män(inkl min )ställa sig på varsin stol utan strumpor o skor, kavla upp byxbenen o så ska jag känna vem som är min man. :)
    Jag skulle vägra att gå med på att pussa massa folk i en lek men killa några gäster på fötterna kan jag leva med! :)

Men i övrigt så lär det bli mycket frågor o något korsord. Vi är på ett ställe där man inte kan fara runt o leka o dessutom är alla uppklädda.

Vi sprarar den biten till vår 1åriga bröllopsdag (snacka om planering) då vi båda dessutom fyller år (en av oss jämnt). Då tar vi rubbet av lekar som man kan ha när man är klädd därefter. :)

Svar på tråden Gemensamma mingellekar Ja eller Nej?