• Annica70

Gå tillsammans in eller själv

Vi ska gifta oss i vår underbara trädgård till sommaren. Men vill veta lite hur ni gör. Kommer ni att gå fram tillsammans eller kommer er sambo att stå därframme och du går in själv?

Känns lite konstigt att gå själv.. man är så ensam då...Hur gör ni?

• Svar på tråden Gå tillsammans in eller själv
  • SoonToBeBride2013

Precis, jag håller med :) Lycka till!!

Fiifii skrev 2013-04-01 14:15:33 följande:
    Absolut! Jag ser det inte heller som att min pappa 'ger bort' mig. Inte alls, för mig så tycker jag att det är nåt fint att kunna gå ned för altargången med min kära far, och lite trygghet, och mer av ett hedersuppdrag för min pappa. Men det är alltid kul att få nya infalls vinklar och syn på saker:) Men jag står fast vid vad jag vill - och det är att gå in med min pappa, det är det som känns mest natruligt för mig. Men skulle det inte gå, om prästen säger nej, så kan man ju tänka om lite, dvs så som några har nämnt i tråden Glad
  • kärlekensbrudpar

Jag hoppas på att min morfar får gå in med mig :)

• Norrskensflamman

Vi gick in tillsammans. Något annat alternativ kunde jag inte tänka mig. Tycker om Svenska kyrkans sed att brudparet går in tillsammans. Vad har min far med saken att göra liksom? Inte mer än min mor iaf Dvs. inte mycket. De hade dock hedersplatserna längst fram i kyrkan.

Det är en helt underbar känsla att hålla sin älskade i handen och gå in tillsammans som ett par.

• Vichy
    Aniara4 skrev 2013-03-22 09:59:56 följande:
    Förresten, det finns en variant till som jag tycker kan vara fin, om kyrkan/vigselplatsen tillåter det. Det är när brudparet kommer in från varsitt håll (t.ex. från varsin sidodörr), möts i mitten, och sen går ut tillsammans. Det är en fin symbolik.
  • Kaffegrus

Vi hade först tänkt brudöverlämning då jag tycker det är så romantiskt att vi ser varandra första gången i kyrkan och jag får gå upp mot min blivande man med min pappa vid min sida.

Senaste tiden har jag dock  kommit på att det är superromantiskt att se varandra utanför kyrkan när dem andra satt sig. Då får vi en privat stund där vi kan peppa varandra och kramas. Dessutom tycker jag ockå om symboliken som Chicita skriver.  

• Augusti13

I alla bröllop jag har varit i i Norge har pappan lämnat över bruden, så det var nytt för mig att det är vanligt här att gå tillsammans. Dock tycker jag det verkar toppen, särskilt eftersom min pappa inte finns i livet längre. Så vi kommer gå in tillsammans. Kommer dessutom fotograferas före vigseln, så då får ju se varandra innan i vilket fall.

• Kaffegrus
    Augusti13 skrev 2013-04-03 20:37:33 följande:
    I alla bröllop jag har varit i i Norge har pappan lämnat över bruden, så det var nytt för mig att det är vanligt här att gå tillsammans. Dock tycker jag det verkar toppen, särskilt eftersom min pappa inte finns i livet längre. Så vi kommer gå in tillsammans. Kommer dessutom fotograferas före vigseln, så då får ju se varandra innan i vilket fall.
    Jaha..? Jag har aldrig varit i bröllop i Norge (utom i min pappas när jag var sex) då jag flyttade till Sverige ganska ung. Men jag har alltid haft för mig att det är vanligast att gå in till samman. Visst kör dem enligt anglosaxisk tradition, för det är väl inte norskt i grunden med brudöverlämning? 
  • Augusti13
    Kaffegrus skrev 2013-04-03 20:42:00 följande:
    Jaha..? Jag har aldrig varit i bröllop i Norge (utom i min pappas när jag var sex) då jag flyttade till Sverige ganska ung. Men jag har alltid haft för mig att det är vanligast att gå in till samman. Visst kör dem enligt anglosaxisk tradition, för det är väl inte norskt i grunden med brudöverlämning? 
    Jag har faktiskt ingen aning. Nu låter det som jag varit i hur många bröllop som helst där, men jag har bara varit i 3 ;) Kan ju vara tillfälligheter! Men eftersom det är dem enda bröllop jag varit i så antog jag att det var tradition före jag läste här i forumet.  
  • Rudvall

Min blivande ska stå med sin bestman och prästen på plats.
    Ska gå ut själv med min brorsdotter och väninnas dotter som "blomsterflickor".
    De ska alltså slänga blomblad på marken.
    Har varit på många bröllop där bruden blir "överlämnad" och det har ibland känts lite krystat.
    Men att gå tillsammans känns som ett trevligt alternativGlad 

• sassa87

Vi vet ännu inte men min dröm är att min prins står med sin bestman och marsalker där framme och väntar på mig så går jag fram med min kära pappa och han överlämnar mig och sen kommer mina tärnor gå fram antingen före eller efter mig, vet inte vad som är mest normalt, men så ser min dröm ut, sen får vi se vad vigselförättaren säger om det. Vi ska viga oss utomhus.

• Sebastiána

Klart man ska gå in tillsammans. Det gjorde i och det är det mest romantiska jag varit med om! Stunden innan dörrarna öppnades, vi stod där och höll varandra i handen, de förväntansfulla och lätt nervösa blickarna vi gav varandra. Underbart! För oss var det så viktigt att detta var något vi gjode tillsammans. Det varVI som gifte oss. Vi som hade valt varandra. Att jag skulle gå längs altargången och gå mot honom som om det vore MITT bröllop, nej tack.

• Sebastiána
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-01 13:47:48 följande:
    Gör det som du känner är bäst för er :) Jag ska bli "överlämnad" av min bror, men jag ser det inte som en överlämning utan gillar helt enkelt det konceptet utan att lägga någon ojämlikhet i det :) Jag är en stark, självständig tjej och vi har valt detta för att vi tycker det är fint.
    Ska inte din mamma vara med under bröllopet? Hade det inte varit naturligare att hon "gett bort" dig om du nu vill bli överlämnad? Måste det vara en man?
  • Norrskensflamman
    Sebastiána skrev 2013-06-04 12:37:57 följande:
    Ska inte din mamma vara med under bröllopet? Hade det inte varit naturligare att hon "gett bort" dig om du nu vill bli överlämnad? Måste det vara en man?
  • Diphylla

Vi vill följa svensk sed så långt det går och kommer att gå in själva. "Överlämningen" känns väldigt märklig i mitt fall... Jag tillhör ju inte min pappa, jag är ingens ägodel som man ger bort. Beslutet att gifta sig är ju vårt, inte en uppgörelse mellan pappa och min fästman. Har dessutom levt med min karl i några år så "överlämningen" har ju redan skett, min far har redan godkänt fästmannen.

För att slå spiken i kistan så vill jag att bröllopet ska hanla om oss båda. "Here comes the bride"-grejen känns inte så lockande, jag har inget behov av att stå själv i centrum. Jag vill stå i centrum med den jag älskar!

Tycker dessutom om symboliken bakom att gå in tillsammans, vandra vägen mot äktenskapet och genom livet ihop, är vacker.

Svar på tråden Gå tillsammans in eller själv