• Annica70

Gå tillsammans in eller själv

Vi ska gifta oss i vår underbara trädgård till sommaren. Men vill veta lite hur ni gör. Kommer ni att gå fram tillsammans eller kommer er sambo att stå därframme och du går in själv?

Känns lite konstigt att gå själv.. man är så ensam då...Hur gör ni?

• Svar på tråden Gå tillsammans in eller själv
  • jimsan78

Vi ska gå in tillsammans! När vi går fram tillsammans genom kyrkan vill vi symbolisera med att vi ska gå genom livet tillsammans.

• Aniara4

Förresten, det finns en variant till som jag tycker kan vara fin, om kyrkan/vigselplatsen tillåter det. Det är när brudparet kommer in från varsitt håll (t.ex. från varsin sidodörr), möts i mitten, och sen går ut tillsammans. Det är en fin symbolik.

• dellelgarin

Jag har funderat på en sak.... vi skall vigas utomhus, det känns lite fånigt att vi skall "gå ut" efter vigseln för det finns lixom inget att gå ut genom :), vi tänkte stå kvar och be vigselförättaren berätta att vigseln är slut och "ta emot gratulationer där vi står, tror ni det funkar?

• afturelding
    dellelgarin skrev 2013-03-22 10:13:55 följande:

Jag har funderat på en sak.... vi skall vigas utomhus, det känns lite fånigt att vi skall "gå ut" efter vigseln för det finns lixom inget att gå ut genom :), vi tänkte stå kvar och be vigselförättaren berätta att vigseln är slut och "ta emot gratulationer där vi står, tror ni det funkar?

Mina föräldrar gjorde så, så det funkar absolut. Ni kan ju lägga själva vigseltexten sist, och avsluta cermonin med kyssen? Då blir det ett ganska naturligt avslut som jag tror de flesta förstår.
  • elzilen

jag kommer att gå in med vår son på 3 år, min pappa gick bort för 6 år sedan så han kan inte gå med mig som dock var min högsta önskan. Så då bestämde vi oss för att min sambo står framme vid altaret och jag och sonen kommer in tillsammans. 

• Juli2013

Det är inte det enda alternativet att mannen "bara står" där framme, min blivande funderar på att gå in tillsammans med sin best man till Stiftelsen - Vart du än går :) då får de ju sitt moment av uppmärksamhet, inte så att allt fokus ligger endast på bruden. jag skulle sedan gå in med mina tärnor. Då får båda sin entre. Men vi har inte spikat det ännu.

• Träumerei

Vår symbolik är ju också att bruden inte lämnas över för att hon är myndig. Hon lämnas inte från en ansvarig man till en annan. Att man går in tillsammans symboliserar att man är två jämlikar som beslutar tillsammans att dela livet. Det är vackert att pappan lämnar över bruden, men det står för att han lämnar över ansvaret och ger sitt godkännande.

• Lavelii

Våra föräldrar kommer gå in först. Först hans, sen mina. Sen går han in. Sedan min maid of honor och hans bestman (tillsammans)... Som då ställer sig till rätta och sedan går lilla brudnäbben tillsammans med ringbärare fram och jag kommer in med min bror!
    Det har jag alltid velat, att min inspirationskälla, skatt och stöttepelare i livet lämnar över mig till Mannen i mitt liv!

• mutuldus

Det enda som är klart är att jag "går in"(egentligen ut eftersom det ska ske ute) med min pappa. Min sambo ville det och jag själv hade funderat på det så.. så får det bli. Frågan är dock hur och vart min tärna ska gå och sambons två barn(om de alls ska gå in, eller stå där från början).

Någon mer än jag som gifter sig med en som har barn sedan innan, eller själv har barn från tidigare förhållanden? Vart fanns i så fall dessa barn under vigseln?

Svar på tråden Gå tillsammans in eller själv