• PimPim83

    Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan

    Vi ska ha ett litet bröllop på ett mindre slott i september i år. Vi blir 18 personer sammanlagt. Vi ska "bara" ha middag och ingen fest eller dans. För tillfället ser tidsschemat för kvällen ut såhär (efter samråd med lokalen):

    18:00- ca 21:00 Bröllopsmiddag
    ca 21:30 Bröllopstårta

    Jag söker nu tips på vad man kan hitta på mellan middagen (sittande trerätters) och bröllopstårtan. Det enda som vi vet hittils är att vi ska förflytta oss från en våning i slottet till en annan. Bröllopstårtan behöver inte börja ätas just kl 21:30  utan kan komma senare.
    Vi kommer inte att ha dans och vi har heller ingen stor budget att lägga på liveband eller underhållning av det slaget. Har har funderat lite på eldkonstnärer, men de vi hittade var för dyra. Den enda idén vi egentlgen har just nu är att köra någon form av Quiz, kanske med frågor om oss och om årtal som är betydelsefulla för oss.

    HJÄLP! Det känns som jag är helt låst just nu och kommer inte på några fler idéer. Är det någon som kan hjälpa mig? Kom gärna med förslag på "aktiviteter"

    Vi vet inte heller hur vi ska avsluta kvällen. Funderar på att köra någon form av avslappnad loungekänsla efter tårtan där de som vill kan stanna kvar, ta ett glas vin och bara "hänga". Någon som har några bra tips om hur man avslutar sånna här typer av bröllop?

    Ursäkta att det blev så långt och rörigt. Hoppas ni förstår vad jag menar. Glad


  • Svar på tråden Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan
  • PimPim83
    MH2014 skrev 2013-03-17 12:11:56 följande:
    Ja, inte menade jag att "schemalägga" gästboksskrivning heller :D haha,,skrev det som att det skulle va ett ypperligt tillfälle,,,inte att det skulle presenteras ;)
    Haha! Nej det hade varit lite overkill. Typ: "21:03-21:07 - Skriva i gästbok". Flört
  • Chicita
    MH2014 skrev 2013-03-17 12:11:56 följande:
    Ja, inte menade jag att "schemalägga" gästboksskrivning heller :D haha,,skrev det som att det skulle va ett ypperligt tillfälle,,,inte att det skulle presenteras ;)
    Inget illa menat mot dig... Glad
    Men det finns många som faktiskt schemalägger det.
    Dom kanske till och med har någon som går runt med gästboken och frågar om man har skrivit än och om man säger nej så får man boken i knäet och pennan i handen och så står dom och väntar medan man skriver... Ibland samtidigt som dom förklarar hur viktigt det är för brudparet att få hälsningar från alla gäster...
    I de flesta fall som jag har varit med om det så har jag misstänkt att någon fått i uppdrag att försöka få så många som möjligt att skriva, men att det var mer tänkt att denne kanske skulle säga "du vet väl att det finns en gästbok *där borta* och att du gärna får skriva en hälsning?". Inte att den personen skulle gå runt som en "gästboksnatzie" och ta folk i örat om dom inte skrivit i boken Flört 
  • MH2014

    Jag tänkte ju mer på just detta bröllop då det är 18gäster,,, :) och jag tog inte illa upp utan mer "icke dumförklarade" mig själv ;)

  • kärlekensbrudpar

    haha chicita har du varit med om det? låter lite komiskt Solig

  • Chicita
    MH2014 skrev 2013-03-17 12:29:25 följande:
    Jag tänkte ju mer på just detta bröllop då det är 18gäster,,, :) och jag tog inte illa upp utan mer "icke dumförklarade" mig själv ;)
    Förslag är aldrig dumma Flört
    Dom är bara mer eller mindre bra...

    Själv är jag bra på att ge dåliga förslag - i mängder...
    Oftast får man ju lov att ta sig igenom massa dåliga idéer innan man kommer fram till något riktigt bra.
    Men bara för att mina förslag eller idéer ibland är rätt korkade så betyder det ju inte att jag är dum Glad 

    Och ditt förslag var inte dumt...
    Det gäller ju bara att slipa lite på kanterna så det blir tydligt vad man menade Flört 
  • MH2014

    Jag är nog för naiv i mina förslag,,,och är säkert "dålig" just på att förklara min synpunkt...tror alltid man greppar tanken liksom ;) vilket jag märkt här på BT att man måste tokförklaraingpende för att det ska uppfattas på rätt sätt,,,ändå har jag inte lärt mig än :P hihi

  • Pandan

    Var på ett bröllop där en stor tavla där gästerna fick rita en hälsning till brudparet. Altså alla ritade på samma
    tavla. Tyckte det var rätt kul. Toastmastern började rita och sen stog alla där framme och slogs om vem som skulle rita sen.

  • LinneaR
    Pandan skrev 2013-03-17 20:19:49 följande:
    Var på ett bröllop där en stor tavla där gästerna fick rita en hälsning till brudparet. Altså alla ritade på samma
    tavla. Tyckte det var rätt kul. Toastmastern började rita och sen stog alla där framme och slogs om vem som skulle rita sen.
    Den idé tycker jag är kul! har själv tänkt att eventuellt köra på det....fast i så fall som alternativ till/istället för gästbok...men det kan man ju göra som man vill. Tycker i alla fall det är ett kul förslag som kan underhålla gästerna i pauser osv..
  • Rin

    Håller med tidigare talare om att det bara är skönt med lite "dötid", framför allt för att man ska hinna göra saker som gå på toaletten, ta lite frisk luft, bättre på sminket, rätta till klänningen med mera utan att behöva missa något.

    Men om det känns viktigt med en aktivitet så hade jag satsat på något där man utnyttjar förflyttningen, typ tipsrunda eller liknande. 

  • AgnesB

    Att man fixar en photobooth (någon som vet vad detta kan heta på svenska?) där gästerna kan ta bilder av sig själva och sina medgäster ofta med roliga bakgrunder eller props har varit uppskattat vid flera fester jag varit på.

    Vi ska ha en hel helg och det kommer ju att bli en del häng runtom på gården. Vi tänkte se till att det finns en del trädgårdslekar (krokett, kubb, frisbee) att hålla på med medan man dricker en öl och pratar med sina kompisar.

    Men ni har bara en halvtimme så det är kanske best att folk bara sträcker på benen, pratar med er eller varandra, etc. Annars kan det bli lite stressigt. Glad

  • PimPim83
    AgnesB skrev 2013-03-17 21:03:02 följande:
    Men ni har bara en halvtimme så det är kanske best att folk bara sträcker på benen, pratar med er eller varandra, etc. Annars kan det bli lite stressigt. Glad
    Som jag skriver i trådstarten så behöver inte tårtan komma efter en halvtimme, utan kan serveras senare.
  • Elrik

    När du beskrev Ert kommande bröllop såg jag framför mig hur kvällen avslutades med att Ni samlades utomhus på någon vacker plats i närheten och sände upp sådana där rislyktor!

  • ThereseV

    Jag tycker det låter mysigt med lite vin och "häng" efter. Det går ju att göra lite mysig stämning med ljus och musik på låg volym. Sedan är det väl ett ganska bra tecken på att "festen" börjar ta slut när brudparet åker. Efter det kan ju någon ha ansvar för att successivt tända ljus och slå av musiken, då borde det ju vara uppenbart att det är slut:)

  • Annamolly

    Pa min systers brollop gjorde vi en lek med skor. (Jag tror den ar ganska vanlig pa brollop). Bruden och brudgummen sitter rygg mot rygg pa varsin stol, med en av sina egna skor i handen och en av sin partners. Sedan staller en 'lekledare' hogt ett antal fragor till paret. Det kan vara saker som 'vem var det som tog det forsta steget?' eller 'vem lagar godast mat?' (Har kan ni ju ha fragor om artal, och sa vidare). Efter varje fraga haller bruden och brudgummen haller upp den motsvarande skon som svar. Det kan bli ratt kul (speciallt nar dom inte ar overrens) for gasterna ser ju vad paret svarar men paret ser inte varandras svar utan hor bara 'publikens' respons, skratt, et.c.


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Mmmaria

    Tycker också att en halvtimmes paus låter bra. Så hade vi. Alla gick på toa, snackade eller skrev i gästboken. Förstår samtidigt att du skulle vilja ha en aktivitet (speciellt eftersom ni inte är så jättemånga). Enkel tipsprommenad med frågor om er på väg till fikarummet. Efter tårtätandet avslutar ni med vinnare av tipsprommenaden samtidigt som ni kan säga något avslutande "tack för att ni kom" "nu finns det lite vin för de som vill" etc.

  • PimPim83
    Annamolly skrev 2013-03-18 10:10:54 följande:
    Pa min systers brollop gjorde vi en lek med skor. (Jag tror den ar ganska vanlig pa brollop). Bruden och brudgummen sitter rygg mot rygg pa varsin stol, med en av sina egna skor i handen och en av sin partners. Sedan staller en 'lekledare' hogt ett antal fragor till paret. Det kan vara saker som 'vem var det som tog det forsta steget?' eller 'vem lagar godast mat?' (Har kan ni ju ha fragor om artal, och sa vidare). Efter varje fraga haller bruden och brudgummen haller upp den motsvarande skon som svar. Det kan bli ratt kul (speciallt nar dom inte ar overrens) for gasterna ser ju vad paret svarar men paret ser inte varandras svar utan hor bara 'publikens' respons, skratt, et.c.
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Tack för tipset. Glömde dock skriva i trådstarten att varken jag eller sambon är mycket för lekar. Ett quiz är ungefär så långt vi kan sträcka oss, och då slipper vi delta aktivt. Flört
    Mmmaria skrev 2013-03-18 10:52:25 följande:
    Tycker också att en halvtimmes paus låter bra. Så hade vi. Alla gick på toa, snackade eller skrev i gästboken. Förstår samtidigt att du skulle vilja ha en aktivitet (speciellt eftersom ni inte är så jättemånga). Enkel tipsprommenad med frågor om er på väg till fikarummet. Efter tårtätandet avslutar ni med vinnare av tipsprommenaden samtidigt som ni kan säga något avslutande "tack för att ni kom" "nu finns det lite vin för de som vill" etc.
    Tack! Det här låter jättebra tycker jag! Känns lite fel att sätta upp en tipsrunda i ett slott bara, men ska spåna lite på det. Jag gillar det där med att presentera vinnaren och sen avsluta så som du skrev. Ska föreslå för sambon att vi gör något liknande detta. Glad
  • Mmmaria
    PimPim83 skrev 2013-03-18 11:47:18 följande:
    Tack för tipset. Glömde dock skriva i trådstarten att varken jag eller sambon är mycket för lekar. Ett quiz är ungefär så långt vi kan sträcka oss, och då slipper vi delta aktivt. Flört
    Mmmaria skrev 2013-03-18 10:52:25 följande:
    Tycker också att en halvtimmes paus låter bra. Så hade vi. Alla gick på toa, snackade eller skrev i gästboken. Förstår samtidigt att du skulle vilja ha en aktivitet (speciellt eftersom ni inte är så jättemånga). Enkel tipsprommenad med frågor om er på väg till fikarummet. Efter tårtätandet avslutar ni med vinnare av tipsprommenaden samtidigt som ni kan säga något avslutande "tack för att ni kom" "nu finns det lite vin för de som vill" etc.
    Tack! Det här låter jättebra tycker jag! Känns lite fel att sätta upp en tipsrunda i ett slott bara, men ska spåna lite på det. Jag gillar det där med att presentera vinnaren och sen avsluta så som du skrev. Ska föreslå för sambon att vi gör något liknande detta. Glad

     


    För att det ska passa in kan ni ju skriva ut frågorna på guldpapper/fina bakgrunder/medaljonger och sätta varje fråga i en ram som placeras på vägen dit. Eller göra ett häfte med frågor till varje person. Då kan de stå/sitta var de vill och svara på frågor. Eller skriva frågorna utifrån kungligheter "Precis som drottning XX har bruden en speciell hobby bla bla (behöver inte stämma utan hitta på något om kungligheterna). Kan bli roligt! Priset kan vara en guidad tur på Drottningholm eller Slottet i Stockholm (vet ej var du bor).

  • jimsan78

    Lekar/tävling kanske...?     Gästerna kommer få gå en tipsrunda där de får svara på lite olika frågor. Senare på kvällen så ska vi ha en tävlig baserad på frågorna. Den som har gissat rätt på flest frågor vinner. Ungefär som stryktipset men med tävlingar istället....Det är tre st som tävlar mot varandra. Har försökt att dela upp så alla får vara med lika mycket. Här följer exempel på hur en frågorna kommer att vara:Fråga 1.Vem suger bäst? (Suga upp ett godis snöre och äta upp det. Får ej använda händerna.)Fråga 2. Vem har bäst hålkänsla? (Fäster ett snöre vid midjan. Längst ner på snöret sitter en penna som ska doppas i en flaska.)Fråga 3.Vem har störst? (Stoppa in så många marshmallows i munnen man kan.)Fråga 4.   Vem är smartast? (Ska lägga ett barnpussel på kortast tid. De tre har vars ett men alla har olika utseende men lika många bitar.)Fråga 5.   Vem kramas mest? (Krama sönder en ballong mellan varandra.)Fråga 6.  Vem spottar längst? (Spotta en godisgroda så långt man kan.)Fråga 7.   Vem är snabbast? (Snurra upp en toarulle så fort man kan.)Fråga 8.  Vem är surast? (Äta citron utan miner.)Fråga 9.   Vem är sexigast? (Slå en tärning och den som får en sexa först vinner.)Fråga 10.  Vem får upp den först? (Förflytta en tändsticka från munnen till näsan så snabbt som möjligt.)Fråga 11.  Vem håller tiden bäst? (Försöka räkna ut när en minut har gått. Alla startar samtidigt.)

  • Wingtear

    Vi hade quiz med blandade frågor, både om oss och om annat, bla ett musikmoment där vi splade upp 5 20 sekundersbitar ur tv-serievinjetter. De tälade bordsvis och vi hade haft det i åtanke vid bordsplaceringen så alla lag hade äldre och yngre, släkt samt vänner. Det var jättekul, men ännu roligare var att läsa upp facit och alla "förhandlingar" om svaren vi hade en vinst, men den blev helt bortglömd för alla tyckte det var jättekul

Svar på tråden Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan