• Annica70

    Alternativ Brudbåge

    Vi vill inte ha den tradionella brudbågen som man har på bordet. Känns som den är i vägen för mycket. Funderar på att ha något hängande bakom oss.. Kom med tips och ideer för mina har tagit slut..

  • Svar på tråden Alternativ Brudbåge
  • daniiel

    Vi hade inget alls och det funkade bra det också ;)

    Men ni skulle kunna göra ett stort hjärta att hänga bakom er. En girlang med tex vimplar, ni kan ju skriva era namn + datum eller "Nygifta" på vimplarna, ja eller inget alls. Eller en banderoll med era namn eller något. Ni skulle kunna ha ballonger, antingen hjärtan med ballonger eller bara ballonger ståendes på golvet. Björkris? Ni skulle då tex kunna ha två levande småbjörkar i varsin hink (tex zinkhink) och binda ihop topparna. Någon form av draperi (knoppalakan) med ljusslinga bakom. Ni kan ju ha en brudbåge bakom er också, som står på golvet. Eller ett hjärta av blommor, eller en rund krans.


  • Mette81

    Jag håller på att göra en egen dekoration att ha bakom oss istället gör blommbåge. Köpte en liten rulle hönsnät som jag tullade ihop till en "korv" och formade till ett hjärta. Är just nu på gipsatadiet - rullar gipsbinder runt hela hjärtat. Den ska sedan dekoreras med glitterspray och färsk murgröna. Hjärtat blig som en ram/form och ska fästa inuti hjärtat en skylt/tavla med våra namn och datum. Tror jag kommer beställa den skylten från Calligraphen. Bredden på hjärtat är ca 120 cm och höjden lite till ;)

  • FruForsmark

    Vi hade en öppen spis bakom oss så en blombåga hade döljty den (och oss) så vi hade en blomstergirlng liggandes på spishyllan :)

  • SandraElisabet

    Jag funderar på vackra heliumballonger. Om de har "tillräckligt stor lyftkraft" kan man ha vimplar eller text fastbunden emellan dem... Solig
    Vi kommer förmodligen ha ett vackert burspråk bakom oss, så vill inte försöra intrycket det ger naturligt.

  • jimsan78

    Med tanke på att vi kommer att hyra en lokal till bröllopsfesten så får man kanske hålla igen lite med vad man får för sig att montera upp. Vi kommer inte att göra några som helst ingrepp i väggar, tak eller dyligt utan vi kommer att fästa upp det som behövs med snöre, tejp eller liknande.Bakom oss finns ett stort fönster/terrassdörr med stora jalusigardiner framför. Dessa är inte de vackraste så vi kommer hänga vita lakan framför och bakom lakanen kommer vi hänga en ljusslinga så den lyser lite igenom lakanen. Kan nog bli en mysig effekt när mörkret infaller sig. Kommer nog även hänga lite björkris för att få till ännu mer mysig stämning. Annars kommer lokalen i övrigt att vara dekorerad med bla, blommor, ballonger, värmeljus, murgröna mm.       

  • Mette81

    Var lite försiktig med just björk, många som är överkänslig/allergisk är det mot just björk. Kan bli tråkigheter om någon av era gäster får en reaktion :/ Men man kan ju iofs fråga OM någon är allergisk innan ;) för visst är det fin med björkris!!

  • sansun

    Min syster ska (hon vet inte om det än men.... göra ett hjärta av lingon/blåbärs ris, modell "julkrans" alltså. Ganska stort, vet inte riktigt mått och ev tänkte jag ha ett förstorat  foto på oss inuti. Har inte helt klart för mig HUR det ska vara ännu. 

  • JossanKossan

    Vi kommer inte heller ha någon brudbåge men vi kommer ha ett hjärta bundet av blommor som hänger bakom oss och sen kommer det vara fullt av levande ljus och ljusslingor som hänger från taket i princip.

Svar på tråden Alternativ Brudbåge