• Jessies

Vad kostar era brudklänningar? Är min för dyr....

Hej på er!

Jag måste bara fråga er vad era brudklänningar kostar.

Har hittat drömklänningen nummer 1. Men det är bara ett litet problem. Den kostar 10 900...

Är jag helt galen som ens tänker tanken? Hade tänkt mig max 7 000. Men funderar på om det inte kan vara värt det eftersom jag kommer ha en relativt billig ring (sådant är inte viktigt för mig). Så då kanske man kan få unna sig och kosta på klänningen.... 

Jag vill nämligen ha en klänning med arm. Säger man det när man är inne i butik och provar så minskar utbudet från typ 1039394484875 klänningar till.... Typ 2. 

Men i den sista butiken vi var inne i hittade jag verkligen Klänningen med stort K. Med snygg arm och allt.

Åh, åh, åh. 

Bröllopshälsningar,

Jessica 

• Svar på tråden Vad kostar era brudklänningar? Är min för dyr....
  • Jessies
    Åh vad glad jag blir av alla Era svar! Vad kul att så många svarade :) 

Ville fråga lite blivande/erfarna brudar. De i min närhet som själva inte är insatta i bröllopsbranschen tyckte att 10 900 var alldeles för mycket pengar. Men jag antar att man bara själv kan svara på det utifrån budget osv... 

Jag antar att jag förlorat prisuppfattningen eftersom att jag kollat en del på "kina-klänningar" över nätet.  Ni som beställt sådana. Vad tycker ni? 

Har ingen bild med jag kan förklara lite hur den ser ut (måste ju passa på när jag kan tänka mig att någon för en gångs skull uppskattar det) Tänk er en axelbandslös klänning i väldigt fint gediget material MEN upptill & över bröstet finns "genomskinligt" spets. Armarna är 3/4 (till armbågen) och därbak har den en djup V-ringning. Trodde inte det var min grej med djup V-ringning där bak men det såg bara så bra ut på! 

Från det ena till det andra: mailade tillverkaren (finns i UK) och väntar ivrigt på svar. Förhoppningsvis är det billigare att beställa direkt från dem men jag har en känsla av att det inte går. 
    Försökte försiktigt föreslå att jag och sambon kanske kunde åka till London för att leta klänningar, men det var inte populärt... Hahaha. 

//Jessica

• maggied

Betalade 18.000 för min barbate klänning från pronovias. Tycker helt klart att det är värt att lägga ner ett par extra tusenlappar på sin bröllopsklänning. Man gifter sig trots allt bara en gång (förhoppningsvis) och det är denna dag du ska minnas i resten av ditt liv. Inte allra minst alla foton som du kommer ha som härliga minnen att visa för barn och barnbarn! Ditt bröllop ska vara extraordinärt, inte medelmåttigt? Eller hur? :) kör hårt!

• Juli2013

10900 är ingenting! Min kostar 13900 + slöja 3950 (från pronovias) alltså ska man köpa en klänning som inte är på rea så är det nog vad man får betala, om du vill ha någorlunda kvalitet och inte en kinakopia. Kör hårt! Andrahandsmarknaden är ju rätt god så det är inte omöjligt att du kan sälja den sen, kommer nog jag försöka med. Du har förtjänat att vara stunning!!

• karamell

I bröllopsvärlden är 10900 inte överdrivet mkt för en klänning, vissa betalar 20-30,000. men visst är det fortfarande mkt pengar.
    Alla är olika och prioriterar olika saker. Själv köpte jag en mkt dyrare ring då det är viktigt för mig, och snålade in lite på klänningen genom att beställa en kina klänning för 2000, som jag ändå blev ganska nöjd med.
    (den ligger hos sömmerskan för att bli insydd lite, sen kommer den nog vara perfekt)
    Har du råd så tycker jag du ska köra, du kan dessutom säkert få den såld efteråt :)
    Det är viktigt att man känner sig så vacker som det går att känna sig och inte nöjer sig med någon halv-dant :) 

• AgnesB
    Jessies skrev 2013-02-26 00:33:04 följande:
    Från det ena till det andra: mailade tillverkaren (finns i UK) och väntar ivrigt på svar. Förhoppningsvis är det billigare att beställa direkt från dem men jag har en känsla av att det inte går. 
    Försökte försiktigt föreslå att jag och sambon kanske kunde åka till London för att leta klänningar, men det var inte populärt... Hahaha. 

//Jessica

Kanske kan du ta med dig en kompis istället? Man kan faktiskt spara såpass mycket pengar på att köpa sin klänning direkt från tillverkaren att man kan resa MÅNGA gångar fram och tillbaka för mellanskillnaden. För mig blir det blir bara två resor: En gång för att välja klänningen (gjort!), en gång för att hämta. Sedan är det en här i Malmö som gör ändringarna. Och även medräknat att hon måste betalas (tillverkaren gör alla ändringar gratis) så sparar jag pengar i förhållande till om jag köpt klänningen i UK eller Danmark (där den också kunde beställas).

Och, en sak om detta med att ha med sig sambo för att titta på klänningar: Min sambo och mamma hängde med till Browns Bride (möjligtvis londons snofsigaste ställe!) och de gav honom ALLDELES för mycket champagne medans jag provade klänningar. Han blev jättefnissig och lirade av sig "dance monkey dance" när jag hade på mig en riktigt tung och fluffig kreation. I samma sekund kom det in ett helt entourage av TUNGT sminkade kvinnor från Dubai som nästintill svimmade när de såg honom och hörde vad han sade. Vi fick gå därifrån med svanserna mellan benen!
  • jimmyojennifer

Allting är relativt! Har ni en budget på 30 000 så är en klänning för 11 000 rätt mycket pengar. Men vad du/ni känner är för dyrt kan bara ni avgöra.
    Har ni råd tycker jag också att du ska köpa den.

Men jag resonerar såhär: Jag hittade min drömklänning, den kostade 11 000 och vi hade haft råd med den. Däremot tog jag två steg bakåt och funderade lite. Vill jag verkligen lägga 11 000 kronor på en klänning jag ska ha på mig några timmar? Kommer jag kunna sälja den sen för att få igen lite av pengarna? Nej det klarar jag aldrig jag vill ha den i garderoben för alltid =).
    Så för mig var beslutet enkelt, ja det är min drömklänning, men min dröm är att vara gift med Jimmy och jag vill hellre lägga pengarna på en resa eller liknande.
    Jag köpte inte klänningen. Sen hittade jag en annan som jag fullkomligt älskade. Den kostade 4500. Det var ett pris som var lämpligt för mig.
    Det bästa av allt, jag hittade klänning nummer 1 begagnad för 3000 kronor. Så tillslut så blev det att jag fick köpa min drömklänning i alla fall.

Även om jag hade haft råd med klänningen för 11 000 hade jag tyckte att det var jobbigt att ha något så dyrt på mig. Men det är jag och jag vet att många inte håller med.
    En lång historia men det jag vill komma till är verkligen - allting är som sagt relativt. Det är bara du som kan avgöra om du tycker att det är värt pengarna eller inte.
    Om ditt huvud, hjärta och plånbok tycker att det är rätt, ja då är det förmodligen det. =)

• Annamolly
    Jessies skrev 2013-02-25 18:52:24 följande:
    Hej på er!

Jag måste bara fråga er vad era brudklänningar kostar.

Har hittat drömklänningen nummer 1. Men det är bara ett litet problem. Den kostar 10 900...

Är jag helt galen som ens tänker tanken? Hade tänkt mig max 7 000. Men funderar på om det inte kan vara värt det eftersom jag kommer ha en relativt billig ring (sådant är inte viktigt för mig). Så då kanske man kan få unna sig och kosta på klänningen.... 

Jag vill nämligen ha en klänning med arm. Säger man det när man är inne i butik och provar så minskar utbudet från typ 1039394484875 klänningar till.... Typ 2. 

Men i den sista butiken vi var inne i hittade jag verkligen Klänningen med stort K. Med snygg arm och allt.

Åh, åh, åh. 

Bröllopshälsningar,

Jessica 
    Min klanning kostar ca 18500 kronor. Min mamma och syster trodde inte sina oron... Dom trodde dom horde fel nar jag berattade (for dom fragade, annars hade jag inte sagt nagot). Vi har inget jattestort eller jattedyrt brollop, men redan innan jag borjade leta sa bestamde jag och killen tillsammans att klanningen var en av de viktigaste sakerna. Jag tycker inte att man ska kompromissa for mycket med en brudklanning, om man inte maste. Du kommer inte att komma ihag nagra sparade tusenlappar om nagra ar, om du valjer en billigare klanning. Det du kommer ihag och ser pa bilderna ar klanningen, och jag vill se och komma ihag den finaste klanning jag nagonsin haft pa mig. Sa for mig ar det vart det aven om det ar galet mycket pengar att lagga pa ett kladesplagg. Det ar ju inte bara ett kladesplagg utan 'the centrepiece' for hela brollopet. 
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • FruForsmark

Tycker inte det är ett pris som sticker i ögonen, men som sagt det beror ju helt på er budget i övrigt. Känner du som du gör inför den här klänningen borde du ta den. Atta få va prinsessa för en dag är härligt och du kan ju alltid sälja den i efterhand.

• Pagnie

Inte alls. Go for it om det är the one så att säga. jag hittade min klänning med stort K och den kostade 20 000. men ja det blev den ändå för det var ju den jag ville ha. kommer ju dessutom sälja den sen.

• Fröken Fräken
    AgnesB skrev 2013-02-25 20:12:53 följande:
    Brukar det inte vara billigast att köpa direkt från tillverkaren?
    Jo, det är det säkert. Men spanska La Sposa som är min tillverkare säljer inte själva utan enbart via återförsäljare. Men om jag drog till Spanien kan jag sälert hitta den ännu billigare där i någon butik. Men, men, Malmö får räcka.
  • xMariax

Köp den om du har råd!!!

Min drömklänning kostar ca 13.000:- men det har jag inte råd med så jag försöker förtränga den och leta vidare..

• stormhelen
    Annamolly skrev 2013-02-26 09:32:41 följande:
     Det ar ju inte bara ett kladesplagg utan 'the centrepiece' for hela brollopet. 
  • Jessies
    Kloka svar från er alla! Tack :)

Precis som ni säger kan nog bara Vi svara på om det är värt det eller inte. I vår budget känns tyvärr 11 000 som ganska mycket (då måste man ju kompromissa på något annat och det vill vi verkligen inte). Så jag har hittat ett alternativ... Behöver självklart era råd även om detta!

Har hittat en sömmerska. På "landet" så jag antar att det är därför hon inte är så dyr. Hon kan sy upp en identisk klänning för 5 000 kronor. Dessutom efter Mina mått. (Det kunde man inte få på den andra)

Vad tror ni om att sy upp klänning hos sömmerska?

Jag trodde nämligen inte alls på detta innan men hon visade mig bilder på liknande klänningar hon sytt upp och de var SÅ fina. De som jobbar där är verkligen duktiga. 

Men det kanske finns nackdelar med att gå till sömmerska: so hit me!

• AgnesB

Det låter som en perfekt lösning! Bara se till att hon använder fina tyger (be om prov) och håll koll på processen så tror jag det kan bli MINST lika fint som en "köpt" klänning.

Kanske finns det någon här på BT som använt sig av samma sömmerska och kan berätta om sina erfarenheter?

• Jessies
    jimmyojennifer skrev 2013-02-26 08:32:26 följande:

Allting är relativt! Har ni en budget på 30 000 så är en klänning för 11 000 rätt mycket pengar. Men vad du/ni känner är för dyrt kan bara ni avgöra.
    Har ni råd tycker jag också att du ska köpa den.

Men jag resonerar såhär: Jag hittade min drömklänning, den kostade 11 000 och vi hade haft råd med den. Däremot tog jag två steg bakåt och funderade lite. Vill jag verkligen lägga 11 000 kronor på en klänning jag ska ha på mig några timmar? Kommer jag kunna sälja den sen för att få igen lite av pengarna? Nej det klarar jag aldrig jag vill ha den i garderoben för alltid =).
    Så för mig var beslutet enkelt, ja det är min drömklänning, men min dröm är att vara gift med Jimmy och jag vill hellre lägga pengarna på en resa eller liknande.
    Jag köpte inte klänningen. Sen hittade jag en annan som jag fullkomligt älskade. Den kostade 4500. Det var ett pris som var lämpligt för mig.
    Det bästa av allt, jag hittade klänning nummer 1 begagnad för 3000 kronor. Så tillslut så blev det att jag fick köpa min drömklänning i alla fall.

Även om jag hade haft råd med klänningen för 11 000 hade jag tyckte att det var jobbigt att ha något så dyrt på mig. Men det är jag och jag vet att många inte håller med.
    En lång historia men det jag vill komma till är verkligen - allting är som sagt relativt. Det är bara du som kan avgöra om du tycker att det är värt pengarna eller inte.
    Om ditt huvud, hjärta och plånbok tycker att det är rätt, ja då är det förmodligen det. =)

Åh jag är jättenyfiken på vad Du har för klänning! Och vilken tur du hade :) Grattis! Får man fråga var du hittade den? Blocket? 

Kan tillägga att klänningen jag pratade om hittade jag EXAKT samma storlek på Ebay idag, jättefint skick för 165 pund. Gaaaaaaah! Fatta vilket fynd! Med självklart hade auktionen gått ut för flera dagar sedan... 
  • Sara 120707
    Jessies skrev 2013-02-26 16:06:55 följande:
    Åh jag är jättenyfiken på vad Du har för klänning! Och vilken tur du hade :) Grattis! Får man fråga var du hittade den? Blocket?

Kan tillägga att klänningen jag pratade om hittade jag EXAKT samma storlek på Ebay idag, jättefint skick för 165 pund. Gaaaaaaah! Fatta vilket fynd! Med självklart hade auktionen gått ut för flera dagar sedan...

Om du kan tänka dig second hand så hade du ju kunnat kika på de diverse sidor som finns för att köpa begagnade design brudklänningar. Nu vet jag inte om den finns på någon av de här då du inte skrivit vilken kläning det är, men det kan ju vara värt en kik. Finns bla denna:

http://www.preownedweddingdresses.com/

• Grodprinsens brud

Min kostar 1700 kr =) Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en klänning, då skulle jag inte våga varken äta eller dricka eller sitta.. För 1700 gör det inte så mycket om den så går sönder.. 

• Frida87

Min klänning var väldigt dyr 25 500 kr och sedan även en slöja också så totalt kommer det att landa på strax under 30 000 kr. 

Men mitt tips är att kolla över budgeten noga (hoppas att ni har gjort den på papper eller i excel så blir det lättare). Se om det är något som har blivit billigare än ni tänkt er och om ni på så vis kan få in en dyrare klänning. Lycka till! 

Svar på tråden Vad kostar era brudklänningar? Är min för dyr....