• PiaB

    Diskuterade klädkod med "maken"

    Jag säger på en gång, det här är inte en tråd där jag behöver råd om klädkod. Vi ska ha Kostym och det är bestämt sedan länge. Det här är mer tankar om detta ständiga diskuterande om klädkoder. Och jag vet inte vad jag vill att någon svara, om någon svarar. Fritt fram för kommentarer och tankar alltså.


     


    Nu till saken. Jag har ju läst här en mängd trådar om klädkoder. Och tyckt att det är sååå skönt att jag och blivande maken är helt överens om hur vi vill ha det. Han ska ha frack och jag gräddbakelseklännng. Och ja, till det tänker vi ha klädkod Kavaj. Fast det egentligen är fel enligt konstens alla regler. Men han jobbar i kostym och slips och känner att han skulle gifta sig i jobbkläder om han skulle ha kostym. Därför blir det frack, men vi vill inte ha frack som klädkod. Punkt


     


    Döm om minförvåning när han igår, på busshållplatsen, plötsligt säger: jag funderar på om vi ska skriva Kavaj, men slips undanbedes Förvånad. Anledningen var att han tror att det ska kännas stelt med "slipstvång". Nu har han inte så stor koll på koderna så jag lugnade honom med att Kavaj inte kräver slips. Men ändå, att tanken finns...


     


    Är det så att stelhet sitter i kläderna? Visst, jag kan förstå att man kan känna sig obekväm i en viss sorts kläder. Men jag undrar ändå om en stel och trist fest beror på kläderna...


     


    Jag vet att våra gäster kan konsten att klä sig till bröllop, oavsett om de följer en kod eller inte. Och jag vet att om någon tror att det är slipstvång, skulle den ringa och fråga och då skulle vi såklart säga att det absolut inte är något tvång.


     


    Däremot tror jag att det kan förvirra om vi plötsligt skriver slips undanbedes. För jag vet att många av våra gäster gärna har skjorta och slips. Ska de då behöva känna sig dåligt klädda och gå utan slips? När det finns en så bra kod som Kavaj som faktiskt är väldigt generös vad gäller olika val.


     


    Som sagt, så undrar jag varför det så ofta tas upp att en viss typ av kläder skulle kännas stelt. Många skriver Sommarfin och Valfri klädsel för att "det viktigaste är att gästerna känner sig bekväma". Självklart! Det vill jag att våra gäster ska göra också. Jag blev bara så förvånad att t.o.m. min blivande make tänker så om klädkoder.


     


    Kanske för att han själv hatar slips eftersom han har det hela dagarna. Han har redan sagt att han ska ta av den efter middagen. Och han ska ha kravatt så det inte känns så jobblikt. Men ändå, känslan av stelhet kanske kommer därifrån.


     


    Vad vet jag, jag har aldrig slips och vet inte hur det känns


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 11:14
    Sorry, i första stycket ska stå att vi ska ha klädkod Kavaj och inget annat! Inte Kostym alltså...
  • Svar på tråden Diskuterade klädkod med "maken"
  • PiaB

    http://kavaj.eu/kladkod/


     


    Vi länkar till denna sida ovanför på vår hemsida. Vi tror att det viktigaste är att alla gäster sett samma sida då det varierar väldigt beroende på skribentens tolkning av klädkod. Plus att de vet att det inte är ett tvång, har man ingen kostym är man välkommen ändå


  • PiaB

    Chicita, den där historien blir man mörkrädd av... Och precis så som jag skrev tidigare. Om man vill att ens gäster ska vara bekväma kanske man inte väljer en jättehög klädkod om man vet att de kan tänka sig att gå på bröllop i jeans Men vi behöver ju inte gå in i diskussionen om gäster som statister {#emotions_dlg.tongue-out}


  • PiaB

    Det som förvånar mig är "makens" tankar om stelhet. Vi känner våra gäster väl, har bara bjudit de allra närmaste och vi vet att de är bekväma med kostymer och lite finare klänningar/kjolar. Så klär vi oss även om vi "bara" träffas hemma på middag hos varandra, fast männen hänger av sig kavajen och dläpper på slipsen lite. Så jag undrar varför han plötsligt kände att det skulle bli stelt. Tror som han sa själv att det kanske beror på att han känner sig kvävd av slipsen eftersom det är ett tvång för honom på jobbet, inget han kan välja bort. Men som gäst är jag säker på att han inte skulle fundera en sekund över att ha kostym och slips


  • Chicita

    Jag tror att du kan lugna din make med att säga att om han tar av sig kravatten efter vigseln (eller när han vill) så kommer det säkert vara fler som följer hans exempel om dom känner sig obekväma.

    Vissa tycker att slips är hemskt obekvämt och andra tycker att det är kul att få ta på sig en eftersom dom sällan har det och det blir pricken över i-et liksom Glad 

  • ThereseV

    Ska han verkligen ha kravatt till frack (det är ju egentligen fluga som gäller) eller är det frockcoat/jaquett han ska ha? Det är ju annars inte helt ovanligt att ha trots att gästerna har en av dom lägre klädkoderna. 

    När det kommer till gästera så tror jag inte ni behöver lägga till något alls, och om ni gör det så kan ni ju göra det frivilligt (slips är inget krav, istället för att undanbeda) Men där tror jag bara han nojjar i onödan, speciellt om alla ni känner redan brukar klä upp sig. Jag skulle iaf inte vilja komma mer nerklädd till ett bröllop än hur jag är till vardags, det skulle kännas märkligt.  

  • 20 juli 2013
    PiaB skrev 2013-02-24 11:11:28 följande:

    Döm om minförvåning när han igår, på busshållplatsen, plötsligt säger: jag funderar på om vi ska skriva Kavaj, men slips undanbedes Förvånad. Anledningen var att han tror att det ska kännas stelt med "slipstvång". Nu har han inte så stor koll på koderna så jag lugnade honom med att Kavaj inte kräver slips. Men ändå, att tanken finns...


     


    Jag vet att våra gäster kan konsten att klä sig till bröllop, oavsett om de följer en kod eller inte. Och jag vet att om någon tror att det är slipstvång, skulle den ringa och fråga och då skulle vi såklart säga att det absolut inte är något tvång.


    Däremot tror jag att det kan förvirra om vi plötsligt skriver slips undanbedes. För jag vet att många av våra gäster gärna har skjorta och slips. Ska de då behöva känna sig dåligt klädda och gå utan slips? När det finns en så bra kod som Kavaj som faktiskt är väldigt generös vad gäller olika val.


     


    Haha, jag har ocksa blivit sa forvanad over olika saker min blivande har tankt och sagt. Saker som fatt mig att skaka pa huvudet och undrat hur val jag egentligen kanner den har personen som jag trodde jag visste allt om;) Sen tanker jag vidare och kanner att han maste kanna precis samma sak om mig...Hur manga ganger har man inte haft ideer som kanske inte varit de basta under den har resans gang?!?
    Kanske var det bara sa att det har var nagot han slangde ur sig for att hans tankar var fokuserade pa att ni skulle ha en kul, avslappnad fest och inte tankte sa mycket just da pa hur mottagaren av "slips undanbedes" skulle uppfatta det just da?

    Sjalvklart sitter inte stelheten i kladerna och det later som att ni kanner era gaster val nog att veta att de kan kla sig passande till ett brollop. Om nagon kanner sig finare utan slips sa far de val komma utan och jag tror inte att den personen i sa fall kanner sig underkladd.
    Daremot tycker att det ar fel att inte lata gasterna kla upp sig i kostym med slips om de kanner sig snygga i det! Jag vill i alla fall kanna mig uppkladd nar jag sjalv ar gast  pa brollop. Det ar ju en speciell dag for nagon man star nara och jag vill att det ska kannas speciellt!
  • PiaB

    Ja han ska ha kravatt till frack. Han tycker att fluga är det löjligaste som finns och något Karlsson på taket har på ryggen Han ska dessutom ha en lila väst (och kravatt) vilket inte heller är okej enligt etikettsreglerna. som tur är gör vi som vi vill med det, huvudsaken han känner sig snygg


    ThereseV skrev 2013-02-24 14:46:42 följande:
    Ska han verkligen ha kravatt till frack (det är ju egentligen fluga som gäller) eller är det frockcoat/jaquett han ska ha? Det är ju annars inte helt ovanligt att ha trots att gästerna har en av dom lägre klädkoderna.

    När det kommer till gästera så tror jag inte ni behöver lägga till något alls, och om ni gör det så kan ni ju göra det frivilligt (slips är inget krav, istället för att undanbeda) Men där tror jag bara han nojjar i onödan, speciellt om alla ni känner redan brukar klä upp sig. Jag skulle iaf inte vilja komma mer nerklädd till ett bröllop än hur jag är till vardags, det skulle kännas märkligt.
  • PiaB

    Det tror jag också. Han hade haft en jobbig vecka och känt många gånger att "slipsjävel, snart drar jag av den och sätter den runt chefens huvud". Och då började han förmodligen tänka men har nog nu kommit över det. Men det här med klädsel är absolut intressant


    20 juli 2013 skrev 2013-02-24 15:43:22 följande:
    Kanske var det bara sa att det har var nagot han slangde ur sig for att hans tankar var fokuserade pa att ni skulle ha en kul, avslappnad fest och inte tankte sa mycket just da pa hur mottagaren av "slips undanbedes" skulle uppfatta det just da?
  • PiaB

    Ja,och dessutom funderar jag på att byta klänning vid något lämpligt tillfälle. Den som följt mig vet att jag har en lila klänning som jag gärna skulle vilja använda fast jag nu ska ha vit brudklänning. Så det blir nog lämpligt för honom att klä av sig lite då till mitt byte


    Chicita skrev 2013-02-24 13:41:37 följande:
    Jag tror att du kan lugna din make med att säga att om han tar av sig kravatten efter vigseln (eller när han vill) så kommer det säkert vara fler som följer hans exempel om dom känner sig obekväma.

    Vissa tycker att slips är hemskt obekvämt och andra tycker att det är kul att få ta på sig en eftersom dom sällan har det och det blir pricken över i-et liksom Glad
  • Tin

    Var på en fest för inte så länge sedan med klädkoden "kavaj". Alla hade superkul under middagen och det var en härlig stämning! När själva festen drog ogång så var det dock både kavajer och slipsar som åkte av och skjortor vars, typ, 3 översta knappar knäpptes upp ;)

Svar på tråden Diskuterade klädkod med "maken"