• WinterWonderland

Hur tidigt är för tidigt att köpa brudklänning?

Hej!

Jag har lagt handpenning på en underbar klänning som jag ska åka och prova om några veckor för att se om jag älskar den lika mycket i verkligheten. Klänningen är begagnad då jag aldrig skulle ha råd med orginalet och jag tycket jag fått en riktigt bra deal.

Nu till frågan: Vi gifter oss i slutet på 2014 så det är långt kvar. Är det för tidigt att köpa klänning nu? Är risken stor att man ångrar/ändrar sig? När köpte ni er klänning?

Tack

• Svar på tråden Hur tidigt är för tidigt att köpa brudklänning?
  • daniiel

Jag tror att risken är stor att du ångrar dig, ja. Jag skulle säga att max ett år i förväg och sedan inte kika på klänningar alls mer! Det är väldigt bra om man redan har tex kyrkan/vigselplats och festlokal bokat och klart, så man vet vilken typ av bröllop man vill och kommer ha.

Men jag vet inte, det är inte alls säkert att du kommer ångra dig, men om jag gissar.. så tror jag det.

• WinterWonderland
    daniiel skrev 2013-02-21 17:44:15 följande:
    Jag tror att risken är stor att du ångrar dig, ja. Jag skulle säga att max ett år i förväg och sedan inte kika på klänningar alls mer! Det är väldigt bra om man redan har tex kyrkan/vigselplats och festlokal bokat och klart, så man vet vilken typ av bröllop man vill och kommer ha.

Men jag vet inte, det är inte alls säkert att du kommer ångra dig, men om jag gissar.. så tror jag det.
    Lokalen är bokad eftersom att vi bor utomlands och inte kommer  förrvara hemma några längre peroider förrän mars nästa år. Det är ett litet slott och jag vill ha 20-tal/ gastby/ art deco bröllop. Men vem vet..man kanske ångrar sig ang det med..
  • Chicita

Jag visste långt innan vi bestämde att vi skulle gifta oss vilken klänning jag ville ha om vi skulle ha ett traditionellt bröllop. Och jag avvek aldrig från den tanken.
    Däremot valde vi ett temabröllop istället så då fick jag ändra klänningsmodell, och det var väl samma där. När jag bestämt mig för modell så var det klart sen liksom. (ca 2 år innan)

Å andra sidan satt jag ju inte och kikade hur andra såg ut i sina klänningar eller slösurfade efter klänningsinspiration när jag väl bestämt mig.
    Så jag tror att det beror väldigt mycket på hur säker du är på att det är just den här klänningen du vill gifta dig i.
    Om det bara är "en bra deal" så kommer du hinna ändra dig 20 ggr till när du hittar andra klänningar som är en bra deal 

• WinterWonderland
    Chicita skrev 2013-02-21 17:48:32 följande:
    Jag visste långt innan vi bestämde att vi skulle gifta oss vilken klänning jag ville ha om vi skulle ha ett traditionellt bröllop. Och jag avvek aldrig från den tanken.
    Däremot valde vi ett temabröllop istället så då fick jag ändra klänningsmodell, och det var väl samma där. När jag bestämt mig för modell så var det klart sen liksom. (ca 2 år innan)

Å andra sidan satt jag ju inte och kikade hur andra såg ut i sina klänningar eller slösurfade efter klänningsinspiration när jag väl bestämt mig.
    Så jag tror att det beror väldigt mycket på hur säker du är på att det är just den här klänningen du vill gifta dig i.
    Om det bara är "en bra deal" så kommer du hinna ändra dig 20 ggr till när du hittar andra klänningar som är en bra deal 
    Tack för ditt svar! Jag har velat gifta mig i den här klänningen sen första gången jag såg den 2012. Det är så jag vill se ut när vi gifter oss. Jag har varit så säker fram till nu när jag ska åka dit och ska lägga alla pengarna..
    Jag brukar vara säker på vad jag vill men nästan två år är lååång tid.. 
  • filibustern

jag köpte min -11, från blocket så den var oxå begagnad.  dock har vi inget datum så. den kan hänga i fingarderoben länge. :P älskar verkligen klänningen! så jag planerar då inte att köpa ny. 

• daniiel

2007 hittade jag brudklänningen jag ville gifta mig i. Jag var 110% säker på att det var den, föralltid. 2009 hittade jag en till brudklänning och den, den måste det vara! Det var den som var den perfekta! Sedan såg jag filmen Bride wars 2010 och förälskade mig i en tredje klänning, rena rama prinsessdrömmen! Den skulle jag ha! När jag väl gifte mig 2011, så hade jag ingen av dom klänningarna, utan en helt annan. Någon månad efter bröllopet hittade jag ytterligare en klänning som är den mest fantastiska jag någonsin sett.. för att nu.. ett år senare.. gilla ännu en annan klänning.

Därför vet jag ju hur velig och obestämd jag är och jag är glad att jag inte köpte min klänning så långt innan. Det betyder ju dock som sagt inte att du, eller någon annan, skulle ångra ett köp så långt innan själva bröllopet.

Har du en plan för hur du skulle göra om du ångrar dig? Kan du sälja klänningen igen då tror du och köpa en ny?

Svar på tråden Hur tidigt är för tidigt att köpa brudklänning?