• snuffran

    Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?

    Jag drömde om fint frieri men nu blev det så att vi pratade om det (vi ska ha barn i september) och då frågade han. Det kändes inte så specielt men ibland kan man inte få som man vill. Däremot har han varit jätte gullig och velat att jag ska få mina drömringar. Men han vill inte säga till någon att vi är förlovade förren vi har fått ringarna vilket kommer att ha dröjt en månad efter det att han friade. Det känns inte som vi är förlovade, ingen vet, känns som han vill kunna ångra sig.

    Nu till frågan. Vi har datumet då vi kom överrens (känns för mig inte speciellt) eller när ringarna kommer (inte hänt än). Hur gjorde ni?  Eller finns ett tredje alternativ?

    Just nu har jag haft som förslag att inte ha ett datum för förlovningen då man redan har många datum men är det konstigt?

    Även ni som blev friade till eller friade får gärna ge tips om hur vi kan få det speciellt för båda har kommit fram till att det blev väldigt händelselöst... 

  • Svar på tråden Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?
  • Annahalv

    Vi håller just nu på att tillverka min förlovningsring hos en guldsmed. Och när ringen är klar får min sambo ta den och fria när han vill. Så jag vet ju om att vi kommer förlova oss, jag vet bara inte exakt när :) Så då kommer vi skriva det datumet som han friar på. :)

  • lilla flodhäst

    Vi bestämde gemensamt att vi ville gifta oss, och jag tycker att det känns jättefint! Vad kan vara mer romantiskt än att två vuxna människor tar ett gemensamt beslut om att vi vill gifta oss? :)

    Vi bestämde oss i september förra året, och diskuterade då fram att nyårsafton skulle bli vår förlovningsdag, 20111231 graverade vi in i ringarna. Innan vi tog på dem sa vi inget, det kändes som en rolig hemlighet tyckte jag. På nyårsafton hade mina föräldrar fest med både släkt och vänner, och då höll vi ett kort tal, (tidigt på kvällen), berättade att vi hade bestämt oss för att gifta oss och växlade ringar. Alla blev jätteglada! :D Både min mamma och min bror fick glädjetårar, och berättade att de tyckte vi gjorde det så fint och romantiskt. Alla skålade för oss och det blev väldigt lyckat! 

    Ni har ju en jättefin chans att göra er förlovning precis så personlig som ni vill ha den :)

     

  • Humle

    Vi kom gemensamt överens att förlova oss och skulle göra det på vår 2-årsdag. Men vi bytte ringarna nån månad tidigare när vi fått ringarna, för vi ville inte vänta. Vi skrev ändå vårt årsdatum i ringarna. Och nu, efter drygt 12 års förlovning, tycker vi det är dags att gifta sig.

  • storken

    Blev friad till utan ring. Stooor överraskning!;) Har ingen aning om vilket datum det var vi fick ringarna...

    Som ni gjorde tror jag är det vanligaste sättet att förlova sig... Det är ju ert förlovningsdatum tänker jag men sen spelar  det väl inte så stor roll med exakt det datumet egentligen... eller? Ni kommer ju gifta er så småningom o då får ni det datumet o det är nog det ni kommer fira o minnas ändå o ffa så kommer ni ju blir föräldrar snart o då kommer ni inte bry er ett jota om bröllopet ;) Tyc.ker alltid det känns fåning (förlåt men faktiskt...) när folk talar om att bröllopet är den största o viktigaste dagen i deras liv o det kommer definitivt från ngn utan barn och bröllopet kommer vara bortglöm varje gång du tänker på ditt barn;)

    Tycker inte ni ska byta förlovningsdatum o ta ett ring datum (men ni gör ju självklart som ni vill) utan gör byta-ring-dagen speciell med god mat på fin plats så kommer det kännas jättebra tror jag!

  • jeanettejohansson
    storken skrev 2013-02-22 11:55:26 följande:
    Blev friad till utan ring. Stooor överraskning!;) Har ingen aning om vilket datum det var vi fick ringarna...

    Som ni gjorde tror jag är det vanligaste sättet att förlova sig... Det är ju ert förlovningsdatum tänker jag men sen spelar det väl inte så stor roll med exakt det datumet egentligen... eller? Ni kommer ju gifta er så småningom o då får ni det datumet o det är nog det ni kommer fira o minnas ändå o ffa så kommer ni ju blir föräldrar snart o då kommer ni inte bry er ett jota om bröllopet ;) Tyc.ker alltid det känns fåning (förlåt men faktiskt...) när folk talar om att bröllopet är den största o viktigaste dagen i deras liv o det kommer definitivt från ngn utan barn och bröllopet kommer vara bortglöm varje gång du tänker på ditt barn;)

    Tycker inte ni ska byta förlovningsdatum o ta ett ring datum (men ni gör ju självklart som ni vill) utan gör byta-ring-dagen speciell med god mat på fin plats så kommer det kännas jättebra tror jag!

    Att bröllopet kommer vara glömt när man får barn tycker jag verkar som en trist inställning! Jag ser vårt bröllop som början på vår familj! Utan bröllopet och vår kärlek så kommer det deffinitivt inte finnas några barn!


    Ett bröllop kanske inte betyder så mkt om man skaffat barn innan, tillsammans eller med en massa olika, eller gifter sig för 2 -3 gången. Men vi är båda utan barn, aldrig gifta förut och vigseln blir första steget (ok vi köpte gården ihop först) mot VÅR familj. Vi kanske till och med betämmer oss för att skita i barn, för vi har det så fantastiskt bra utan ;)

  • lordoz

    Jag har nog ett ännu mer oromantiskt frieri...

    Min sambo ville köpa ny bil, och frågade om det var okej med mig, eftersom det påverkar vår gemensamma ekonomi. Jag sa okej, men att jag då ville gifta mig. Vilket han sa okej till..

    Vi diskuterade detta för ganska exakt ett år sedan, och bestämde sedan gemensamt att förlova oss på vår 9-årsdag, och i år gifter vi oss på vår 10-års dag...

    Anledningen att vi valde så, var för att slippa ha en massa olika datum att tänka på..

  • lordoz

    Kan tillägga att datumet i ringen är vår 9-års dag... Då vi bytte ringar... Vi planerade även som många andra den dagen.. Eller i alla fall vart vi skulle växla ringarna och bokade bord på en fin restaurang till efteråt...

  • Miss M

    Vi visste båda att vi ville gifta oss med varandra och när min sambo sagt lite gulliga saker till mig en dag (typ att han var glad att ha mig som flickvän och som sambo) frågade jag om jag fick bli hans fästmö också, kanske på vår 5-årsdag. Det ville han gärna! Vilket datum det var har jag faktiskt ingen koll på.

    Vi tittade gemensamt på ringar och de fick sedan ligga och vänta tills vår 5-årsdag. Då hade vi picknick vid havet, han fick en text/dikt av mig och han gick faktiskt ner på knä och friade till mig, fast han visste svaret. ;) Sen bytte vi ringar. Det är det datumet vi har i ringarna och som vi räknar som vår förlovningsdag. 

    Så om ni vill att datumet i ringarna ska kännas lite speciellt kan ni kanske planera upp något mysigt för ringväxlingen och se det som datumet ni förlovade er ("på riktigt")...? 

  • CoG

    Vi bestämde ett datum för vår förlovning tillsammans, men ringarna tog tid på sig och kom först 2 veckor efter dagen vi bestämt.
    Dock gich vi ut och firade vår förlovning och var osynligt förlovade även om det var officiellt tills ringarna kom och det blev mer synligt.

    Kan ni inte vänta tills ringarna kommer och bestämma ett datum då eller fira lite extra då ringarna kommit?

  • snuffran

    Wow tack för alla svar!

    Ringarna kommer imorgon! Jätte spännande då vi kan följa dem via Fedex. Vi har haft väldigt trevligt när vi försökt hålla koll på var ringarna är. Tyvärr så drömmer jag ständigt mardrömmar om att ringarna är fel men nu är det inte långt fel.

    Jag har ett citat som betyder enormt mycket för mig och pratade med sambon om det och han hade inget emot att jag hade det i ringen. Så vi struntar nog i en förlovningsdag men ska försöka se om man inte kan göra något speciellt iaf imorgon när ringarna kommer. Funderade på en picknick på stranden (en gång i veckan hela sommaren brukar vi äta middag på stranden) men det är så kallt så är lite osäker om det inte bara blir obekvämt. Vad tror ni?

    Storken: Måste man jämföra? För mig är min graviditet och framtida barn det största som hänt mig men samtidigt så vill vi fira vår kärlek. Varför ska det jämföras?

     

  • CoG

    Gör något mysigt, ni hittar säkert på något bra!

    Kärleken är ju det största och den kommer i olika former.
    Både genom barn, vänner, sin livspartner.
    Finns det anledning att hylla kärleken på något sätt så ska man göra det i stort och smått.

    Kärlek kan man inte mäta eller jämföra tycker jag iaf


    snuffran skrev 2013-02-24 13:00:22 följande:
    Storken: Måste man jämföra? För mig är min graviditet och framtida barn det största som hänt mig men samtidigt så vill vi fira vår kärlek. Varför ska det jämföras?
  • Mmmaria
    snuffran skrev 2013-02-24 13:00:22 följande:
    Wow tack för alla svar!

    Ringarna kommer imorgon! Jätte spännande då vi kan följa dem via Fedex. Vi har haft väldigt trevligt när vi försökt hålla koll på var ringarna är. Tyvärr så drömmer jag ständigt mardrömmar om att ringarna är fel men nu är det inte långt fel.

    Jag har ett citat som betyder enormt mycket för mig och pratade med sambon om det och han hade inget emot att jag hade det i ringen. Så vi struntar nog i en förlovningsdag men ska försöka se om man inte kan göra något speciellt iaf imorgon när ringarna kommer. Funderade på en picknick på stranden (en gång i veckan hela sommaren brukar vi äta middag på stranden) men det är så kallt så är lite osäker om det inte bara blir obekvämt. Vad tror ni?

    Storken: Måste man jämföra? För mig är min graviditet och framtida barn det största som hänt mig men samtidigt så vill vi fira vår kärlek. Varför ska det jämföras?

    Det låter som en bra idé att hitta på något mysigt den dagen ni sätter ringarna på fingret. Restaurang, picknick eller bara i sängen (typ köpa lyxig frukt och glass och bara vara i sängen en förmiddag eller kväll). Kan dock vara kul att skriva vilket år ni förlovade er för man vet aldrig med minnet...


    Jag tror inte heller att du behöver vara orolig för att bröllop ska kännas "fjuttigt" i jämförelse med att få barn. Vi hade en 4-åring när vi gifte oss (hade varit ihop i 6 år) och jag tror ev att det gjorde oss lite mer lugnt inställda till bröllopet och mindre nervösa. Vi visste ju att vi redan hörde ihop på alla sätt : )

  • galen2012

    Vi bestämde gemensamt att vi ville förlova oss ifjol. Pratade inte då om att det var ett frieri utan ett gemensamt beslut. Bytte ringarna med varandra på midsommarafton och firade med champagne och jordgubbar hemma hos oss. 

    Sen i oktober ifjol tog han mig åt sidan när vi var hemma hos ett par och minglade. Gick in till ett annat rum än där de andra var och så gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Jag var helt mållös annat än att jag svarade JA. Hade ingen aning om att han klurat och funderat i sin "ensamhet" men blev sååå jäkla glad. :)

    Dagen efter pratade vi om datum och bestämde oss för att vi gifter oss på midsommardagen nu i år som även blir vår ettåriga förlovningsdag. Känns så himla bra.

    Nu är det mindre än fyra månader kvar och vi håller på planera för fullt. Mycket som ska fixas men det är ju samtidigt så himla kul. 

  • sanzan

    Sambon föll ner på knä och friade på vår 10års dag. Då hade vi haft ringen klar sedan en tid tillbaka. så i förlovningsringen står det vara hans namn och ett hjärta. När det gäller datum så ville jag först hemskt gärna haft bår årsdag. Men då vi har väldigt många långväga gäster tänkte vi logiskt och bestämde ett datum där de flesta är/kan vara lediga länge så att gästerna får ut lite mer än bara bröllopet när de kommer hit. I själva ringen tittar man ju inte allt för ofta så mitt tips är namnet och ta datumet i vigselringen och som de flesta skrivit, gör något mysigt när ni växlar ringar så kommer ni att minnas dagen ändå

  • Pandy

    Hej! Vi har varit tillsammans sedan 2001 och har pratat om att gifta oss i flera år. Nu har vi en 2-årig son och tyckte det var läge att slå till innan vi skaffar fler (vi vill inte vara gravida när vi gifter oss) . Så inget traditionellt romantiskt frieri direkt. Och vi har ingen aning om vilket datum vi faktiskt bestämde oss för att det ska ske nu i sommar. Vi köpte både vigsel och förlovningsringar samtidigt och blev ställda när de frågade vad vi ville ha graverat för datum. Det hade vi inte tänkt på. 😊 Så vi hoppade över det och graverade bara namnen och vigseldatum. Möjligen ska vi komplettera gravyren med ett datum till. Men vi har liksom inget förlovningsdatum som betyder något för oss. Så möjligen graverar vi in vårt träffdatum istället. Det är ett viktigt datum som vi firar varje år. Och det känns dessutom roligare att det hänger med i ringarna för barn och barnbarn osv att se när vi inte finns kvar längre. Jag tycker det är fint att titta i ringar jag ärvt och se datum och annan gravyr. 😊

  • Principisessan

    Kan det vara så att du kanske drömt om ett klassiskt frieri, på knä och hela baletten? Och det därför kändes lite tomt även om du kanske inte är besviken, eller vad man nu ska säga? 
    Om datumet i sig inte har någon betydelse så strunta i att skriva det, men om jag vore ni så hade jag nog inte tagit ett annat datum istället. Ni kommer ju ha så många datum ändå, när ni träffades, och bröllopsdagen tex. Så själva förlovningsdatumet blir nog inte så viktigt ändå i det långa loppet. (tror inte vi kommer att fira vår förlovningsdag utan själva bröllopsdagen)

    Sen så håller jag med om att man inte måste jämföra vad som är störst i livet.
    Om jag ser till mig själv, jag fyller 32 i år. Det är i min värld inte alls konstigt att man haft ett liv innan om man träffas lite senare i livet.  
    Jag har två barn, vilket såklart är det finaste jag har. Jag har varit gift förut och jag har varit även kär förut. Jag har tyckt att det när jag var yngre var hur speciellt och fint som helst när jag då förlovade mig med min första "riktiga" kille. Den tidigare förlovningen eller giftemålet kommer ju inte i närheten av det jag känner för min nuvarande, men jag tycker inte att det förtar något att jag har både barn och ett tidigare äktenskap i bagaget.
    Jag är precis lika lycklig och glad och förväntansfull för det liv som jag och min blivande vill ha, som jag tror att de flesta andra är som ska gifta sig. Sen så jämför jag inte händelserna mellan bröllopet och att få barn, utan det är ju stora händelser i livet fast på olika sätt. Precis som kärlek till ens barn och till ens partner såklart är olika.  

  • söt nöt

    Vi bestämde gemensamt att vi skulle förlova oss. Vi va sedan "hemligt förlovade" i ett år. Ingen vista om våra planer men vi hade en tyst överenskommelse att vi skulle gifta oss. Min sambo drömde om att få fria "på riktigt". Så då var det klart att han skulle få det. Jag hade mina aningar när det skulle bli. För han började smussla och bete sig lite udda några dagar innan.
    Vi åt middag för att fira vår 4 årsdag. Efteråt tog vi bilen ner på en liten väg och kom ner till vattnet. Där friade han. Det är det datumet som står i våra ringar. Jag svävade på små moln i flera veckor efteråt. Han hade valt ring själv och fixat med allt.  

  • MTB

    Vi hade pratat om att vi ville förlova oss så vi gick och beställde ringar.
    Min sambo ville fria på klassiska manéer så på midsommaraftonen medans vi stod och grillade så frågade han om jag ville gifta mig med honom =) (dock vågade han inte gå ned på knä inför alla andra)
    Vi hade inte fått våra ringar än så vi gjorde en av en blomma. Men vi sa inget till resten av sällskapet för han ville att det skulle vara hemligt tills vi fick ringarna.
    Iom att det inte var de billigaste ringarna så fick vi vänta hela sommaren innan vi hade råd att lösa ut dem och ringa föräldrarna för att berätta vad vi gjort flera månader innan.  

Svar på tråden Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?