• jenniferochaugust

    Transport av gästerna? Hjälp! Dyr historia

    Alltså jag kommer snart att lägga mig och grina i fosterställning.
    Jag har inte råd med det här bröllopet, det är för dyrt! Och det dyra är ofta de mest oväntade poster, jag hade till exempel budgeterat 3000 kronor för fotograf. Förstår ni hur uppe i det blå jag var? Nu verkar notan sluta på runt 15000. Och då inte ens för en heldag. Men vi tar den kostnaden, jag tycker att det är superviktigt med fina proffsiga foton faktiskt. Eftersom vi lägger ner så mycket jobb och pengar och känslor på den här dagen så vill jag ju ha fina bilder på att det faktiskt har hänt!


    Mitt stora jättebekymmer just nu är transport. Det handlar om transport av gästerna och transport av oss – brudparet. Jag har tittat på alla möjliga alternativ och blit lika chockad varje gång! Det är nämligen så här att kyrkan ligger långt ifrån gården och det känns inte bra att alla ska behöva ta sig dit själva med t-bana och taxi.


    Den stora drömmen är att hyra en båt som tar oss och gästerna från Södermalm till gården. En båtresa som tar 1,5 timme. Det är en liten båt och på så sätt har vi lyckats ”pressa ner priset”. Vet ni vad det kostar? Med moms kostar det runt 25.000 kronor. Hörde ni rätt? JA – TJUGOFEMTUSEN KRONOR!


    Nähe, tänkte jag när jag såg båtpriset. Då hyr jag buss! Men jag vill inte ha nån turistbuss, utan gärna en lite mer speciell buss. Så jag hör av mig till en som förmedlar London-bussar, ni vet dubbeldäckarna. Jag tänkte att nu jäklar kommer jag undan ”billigt”. Vad kostar det för 1,5 timme då? Jo, 10.000 kronor. TIO TUSEN KRONOR. Och då behöver jag och August en separat transport vilket gå på runt 4000 kronor (vi funderar på LAPD polisbil med chaufför utklädd till polis haha).
    Slutsumma ca 14.000 kronor alltså.


    Kan ni hjälpa mig snälla? Hur gör jag? Är det här värt pengarna? Är det oförskämt att låta gästern ta sig till gården själva? Finns det någon annan lite ”kul”, men billigare transport för runt 55 personer?


    Budgeten går överstyr. Det har redan blivit alldeles, alldeles för dyrt det här.


  • Svar på tråden Transport av gästerna? Hjälp! Dyr historia
  • Mmmaria

    Om det är så pass långt mellan vigselplats och festlokal tycker jag att ni ska ordna transport dit i alla fall. Sedan får de dela taxi hem (gör en taxilista på väggen i festlokalen så kan gäster som beställt taxi skriva upp det och lätt få till samåkning).


    Dock behöver det verkligen inte vara någon flott transport (men jag antar att hyra vanlig buss också kostar en del). Satsa pengarna på er och festen.

  • Aniara4

    Jag håller med om att man inte alls måste ordna transport för gästerna. Vi valde att göra det ändå, trots att vi bara hade knappt 2km mellan kyrkan och lokalen.  Först kollade jag upp bussbolag och bad om några offerter, men det som blev billigast var faktiskt att boka taxi åt allihop! Vi bokade för 50 gäster (räknade med att några tog egen bil) och jag tror det gick på ca 1500:-  Hade vi varit ute i god tid och skaffat ett konto hade det gått väldigt smidigt att få faktura efteråt, men eftersom vi inte tänkte på det förrän det var försent blev det så att en person stod vid festlokalen och betalade alla taxibilar allteftersom de anlände, och så skickade vi pengar till den personen sen.

    Nu blir det kanske lite dyrare för er eftersom vår tripp bara var ett par km (bilarna fick åka en omväg så det blev lite längre än vad gångavståndet var), men det är värt att kontakta taxibolagen och be om en grov uppskattning. Vi fick i alla fall en preliminär höftning (inte bindande på något sätt förstås) från Taxi Stockholm.

    Eller sänk ambitionsnivån, som sagt, och ta en vanlig turistbuss. Och kanske kolla lite först hur många gäster det är som verkligen är intresserade av att få transporten ordnad, det kanske är ett flertal som föredrar att åka i sin egen bil?

  • jenniferochaugust

    Tack för alla fina svar!


    Generellt verkar det ändå som att de flesta inte tycker att vi ska behöva ordna med transport. Vi vet det, men vi skulle så gärna vilja ordna med transport och då gärna något kul som en liten "förfest".
    Egentligen bör det inte vara något problem för gästerna att ta sig till festplatsen. Vi gifter oss i Sofia kyrka och har festen på skärholmens gård. T-bana från Skanstull till Skärholmen tar bara ca 30 minuter. MEN från Skärholmen till gården så är det 1,8 kilometer så det är lite väl långt för att gå i finkläder kanske? En taxi den vägen kommer dock knappt att kosta något för gästerna om de delar 4 pers per taxi. Någon tjuga var bara.

    Drömmen vore ju som sagt om vi kudne hyra en båt, men som det ser ut nu är det alldeles för dyrt. Vi kan liksom inte välja bort smekmånad för att vi vill skeppa gästerna för 25.000. Mardrömmen är ju att vi hyr båten och sedan är det bara hälften av sällskapet som ska åka, vissa kommer ju att ta bilen i alla fall. Därför har vi bett att gästen anger om de är intresserade av transport när de o.s.ar. Det är väl bra? Då kan vi räkna ut lite mer vad det skulle kosta oss. Kanske blir de bara 30? Då kommer vi ju ner i pris till exempel.

    Jag vill ju att gästerna ska få en fantastisk upplevelse! Dagen är faktiskt inte bara för mig och August, den är för alla vi älskar  Hjärta

  • Allis

    Nej men snälla någon, inte behöver du ordna transport *inom Stockholm*, är det någonstans det finns såväl kollektivtrafik som gott om taxibilar så är det väl där. Jag hade lagt ner det projektet direkt OM det inte hade varit så att jag exakt hade koll på vilka som tagit bilen till kyrkan. Fanns det tillräckligt många för att alla gäster skulle få plats i dessa så ok, inte annars.


     


    Jag hade förmodligen inte lagt 15 000 på en fotograf heller...men det är jag det.


     


    Vad kommer era gäster att minnas? Att ni är glada, att maten är god och att det överlag är en rolig tillställning. Resten är mindre viktigt tycker jag.

  • sommaren13
    jenniferochaugust skrev 2013-02-20 17:12:27 följande:

    Tack för alla fina svar!


    Generellt verkar det ändå som att de flesta inte tycker att vi ska behöva ordna med transport. Vi vet det, men vi skulle så gärna vilja ordna med transport och då gärna något kul som en liten "förfest".
    Egentligen bör det inte vara något problem för gästerna att ta sig till festplatsen. Vi gifter oss i Sofia kyrka och har festen på skärholmens gård. T-bana från Skanstull till Skärholmen tar bara ca 30 minuter. MEN från Skärholmen till gården så är det 1,8 kilometer så det är lite väl långt för att gå i finkläder kanske? En taxi den vägen kommer dock knappt att kosta något för gästerna om de delar 4 pers per taxi. Någon tjuga var bara.

    Drömmen vore ju som sagt om vi kudne hyra en båt, men som det ser ut nu är det alldeles för dyrt. Vi kan liksom inte välja bort smekmånad för att vi vill skeppa gästerna för 25.000. Mardrömmen är ju att vi hyr båten och sedan är det bara hälften av sällskapet som ska åka, vissa kommer ju att ta bilen i alla fall. Därför har vi bett att gästen anger om de är intresserade av transport när de o.s.ar. Det är väl bra? Då kan vi räkna ut lite mer vad det skulle kosta oss. Kanske blir de bara 30? Då kommer vi ju ner i pris till exempel.

    Jag vill ju att gästerna ska få en fantastisk upplevelse! Dagen är faktiskt inte bara för mig och August, den är för alla vi älskar  Hjärta


    Vi har gjort en sida där folk får gå in och svara när dom osar.
    Önskar hjälp med transport:
    Egen bil (kan ej hjälpa till med transport):
    Egen bil (kan hjälpa till med transport av antal personer.

    Så då har vi ett hum om hur många som behöver hjälp. Vi kommer åka mellan järfälla och alvik, inte så långt, men vi vill att gästerna ska slippa åka kommunalt. Så vi kommer hyra i botkyrkabuss, vi får betala 1950kr för en buss som rymmer 49st. 
  • mutuldus

    På vårat bröllop kommer gästerna få transportera sig själva! Finns inte utrymme för annat i våran budget..
    Själv har jag bara varit på tt bröllop och då fick vi gäster ocså transportera oss själva. 

  • kitkät

    Vi kommer inte ordna transport för våra gäster från kyrka till festlokal, trots att festlokalen ligger en bra bit bort från kyrkan. Det är ingen nödvändighet och slöseri med pengar. Jag förstår inte varför man känner att man måste ordna med transport till gästerna? 
    Antagligen så har väl dom flesta gäster bil och dom som inte har det kan säkert samåka med någon som har bil? När jag går på bröllop så vill jag åka med egen bil både till kyrkan och festlokalen, för att sedan smidigt också kunna ta mig hem! 

  • Mmmaria

    Jag trodde att ni skulle långt ut på landet, men mellan Söder och Skärholmen tycker jag inte att ni behöver ordna transport. Däremot är det ju trevligt om gästerna kan samåka egna bilar eller taxi i den mån det går så att de slipper lägga ut så mycket pengar.


    Sofia Kyrka är ju jätteståtlig, spännande!

  • Fioona

    Ja, det vanligaste är nog att gästerna får ordna transport själva. Däremot är det väldigt få av de gäster vi har bjudit som vill vara helt nyktra under kvällen (och jag anser att de som vill ska få möjligheten att dricka alkohol - och så skippar vi alla värderingar och moralpekpinnar och inser att verkligheten mer eller mindre ser ut så)

    För vår del är det ca 1,3 mil mellan vigselplats (centrala Örebro) och festlokal (Gällersta Forngård, ute på landet) och utan möjlighet att åka med kollektivtrafiken.

    De flesta av våra gäster bor i Örebro och Kumla, eller är inresta och bor därmed på hotell eller hos vänner i Örebro.

    Så vi har valt att hyra en buss (efter att ha begärt offerter från flera olika bussbolag) som kommer att ta gästerna från Rådhuset till festlokalen och sedan på natten tllbaka till Örebro och sedan vidare till Kumla (2 mil söder om Örebro).

    Vi har hört lite med många av våra gäster och de tycker att det är en bra att de slipper tänka på transport mer än till själva vigseln (vilket för många är gångavstånd eller stadstrafiksbuss)

    Det vi kommer att göra är att ta en avgift på 50 kr per gäst för transporten.
    "Shit, vad snålt!", tänker ni säkert, men det skulle garanterat kosta mer för varje enskild gäst om de skulle ta taxi istället, plus att det i kära Örebro inte alltid är så lätt att få en taxi en lördagkväll, ens om man beställer i förväg, speciellt inte någon mil utanför stan.

    De av gästerna vi har pratat med är positivt inställda till detta.

    Till det ekonomiska:
    Hyra för buss till festlokalen efter vigsel OCH hem på natten: 3300 kr
    Ca 40-45 gäster som kommer att åka med bussen
    50 kr per gäst = 2000-2250kr

    Det kommer med andra belasta vår budget med ca 1200kr, vilket jag inte tycker är allt för farligt för att göra kvällen så smidig som möjligt för våra gäster!

  • sommar2014
    Fioona skrev 2013-02-22 14:10:24 följande:
    Så vi har valt att hyra en buss (efter att ha begärt offerter från flera olika bussbolag) som kommer att ta gästerna från Rådhuset till festlokalen och sedan på natten tllbaka till Örebro och sedan vidare till Kumla (2 mil söder om Örebro).

    Vi har hört lite med många av våra gäster och de tycker att det är en bra att de slipper tänka på transport mer än till själva vigseln (vilket för många är gångavstånd eller stadstrafiksbuss)

    Det vi kommer att göra är att ta en avgift på 50 kr per gäst för transporten.
    "Shit, vad snålt!", tänker ni säkert, men det skulle garanterat kosta mer för varje enskild gäst om de skulle ta taxi istället, plus att det i kära Örebro inte alltid är så lätt att få en taxi en lördagkväll, ens om man beställer i förväg, speciellt inte någon mil utanför stan.

    De av gästerna vi har pratat med är positivt inställda till detta.

    Till det ekonomiska:
    Hyra för buss till festlokalen efter vigsel OCH hem på natten: 3300 kr
    Ca 40-45 gäster som kommer att åka med bussen
    50 kr per gäst = 2000-2250kr

    Det kommer med andra belasta vår budget med ca 1200kr, vilket jag inte tycker är allt för farligt för att göra kvällen så smidig som möjligt för våra gäster!
    Smart att göra så här, som du skriver blir det ju ändå billigare än taxi. Och den som hellre vill åka med egen bil eller taxi kan ju göra det och slipper betala er transportavgift (antar jag). Riktigt smart. Jag skulle som gäst inte ha något emot att betala 50 kr för bussresan!
  • 20 juli 2013
    Fioona skrev 2013-02-22 14:10:24 följande:
    Ja, det vanligaste är nog att gästerna får ordna transport själva. Däremot är det väldigt få av de gäster vi har bjudit som vill vara helt nyktra under kvällen (och jag anser att de som vill ska få möjligheten att dricka alkohol - och så skippar vi alla värderingar och moralpekpinnar och inser att verkligheten mer eller mindre ser ut så)

    För vår del är det ca 1,3 mil mellan vigselplats (centrala Örebro) och festlokal (Gällersta Forngård, ute på landet) och utan möjlighet att åka med kollektivtrafiken.

    De flesta av våra gäster bor i Örebro och Kumla, eller är inresta och bor därmed på hotell eller hos vänner i Örebro.

    Så vi har valt att hyra en buss (efter att ha begärt offerter från flera olika bussbolag) som kommer att ta gästerna från Rådhuset till festlokalen och sedan på natten tllbaka till Örebro och sedan vidare till Kumla (2 mil söder om Örebro).

    Vi har hört lite med många av våra gäster och de tycker att det är en bra att de slipper tänka på transport mer än till själva vigseln (vilket för många är gångavstånd eller stadstrafiksbuss)

    Det vi kommer att göra är att ta en avgift på 50 kr per gäst för transporten.
    "Shit, vad snålt!", tänker ni säkert, men det skulle garanterat kosta mer för varje enskild gäst om de skulle ta taxi istället, plus att det i kära Örebro inte alltid är så lätt att få en taxi en lördagkväll, ens om man beställer i förväg, speciellt inte någon mil utanför stan.

    De av gästerna vi har pratat med är positivt inställda till detta.

    Till det ekonomiska:
    Hyra för buss till festlokalen efter vigsel OCH hem på natten: 3300 kr
    Ca 40-45 gäster som kommer att åka med bussen
    50 kr per gäst = 2000-2250kr

    Det kommer med andra belasta vår budget med ca 1200kr, vilket jag inte tycker är allt för farligt för att göra kvällen så smidig som möjligt för våra gäster!
    Bra ide!
    Jag haller ocksa pa att leta bussbolag och basta pris hittills har jag fatt fran Botkyrkabuss men tycker fortfarande att det ar jattedyrt. Vi kommer att transportera vara gaster fran Stockhom cityterminal till festlokalen (ca 9 mil) pa lordagen och sen tillbaka dagen efter och for detta vill dem ha 14.000 kr for en helt vanlig buss.
    Far man fraga vilken bussbolag ni kommer att anvanda? 
  • Fioona

    Sommar2014: Självklart behöver man inte betala om man inte åker med! :)

    20 juli 2013: Det vi har valt är också en helt vanlig "tråkig" buss och är från ett lokalt, relativt litet bussbolag, Lasses resor. Vi har fått ganska varierande prisförslag, en del verkar bara plocka en siffra ur luften...

  • Helenis

    Oj vilka bekymmer. Vi har valt att lägga kyrka och fest nära varandra. Valde festlokalen först och nu väntar jag besked om vi får den kyrka vi vill ha. båda ligger centralt i Göteborg och gästerna kan promenera på 20-30 minuter till festlokalen, orkar de inte gå kan de hoppa på lokaltrafikens buss eller spårvagn två hållplatser. Får vi inte denna kyrkan har vi en reserv med ungefär samma avstånd.

  • jenniferochaugust

    Kanske ska uppdatera hur det gick för mig nu när jag ser att tråden blivit aktuell igen :)
    Vi valde att göra följande:
    * Hyra en buss som tar gästerna från Sofia kyrka till Skärholmens gård vilket kommer att kosta oss 2300 kronor. På bussen får man även äta och dricka enligt Swebus som vi hyr av. Så vi tänkte servera ett glas bubbel på bussen och kicka igång partystämningen.
    * För brudpar, brudfölje + fotograf (totalt 9 personer) har vi via fotografen bokat båt från Södermalm vill Skärholmens gård. På båten kommer vi att dricka champagne och äta jordgubbar. Det kommer att kosta oss 3000 kronor.

    Totalt blev det alltså 5300 kronor för transport av brudpar och 53 gäster. Det slutade bra, jag är jättenöjd med den lösningen och det blev för en bra summa :)
    Gästerna kommer dock att få ta sig hem själva från festen, alla kommer ju vilja åka olika tider så det är omöjligt att fixa en bra transport på hemvägen. De får helt enkelt punga ut för taxiresa till Skärholmens centrul (5 minuter bilväg) eller samåka :)

  • FruForsmark
    jenniferochaugust skrev 2013-06-28 10:39:54 följande:
    Kanske ska uppdatera hur det gick för mig nu när jag ser att tråden blivit aktuell igen :)
    Vi valde att göra följande:
    * Hyra en buss som tar gästerna från Sofia kyrka till Skärholmens gård vilket kommer att kosta oss 2300 kronor. På bussen får man även äta och dricka enligt Swebus som vi hyr av. Så vi tänkte servera ett glas bubbel på bussen och kicka igång partystämningen.
    * För brudpar, brudfölje + fotograf (totalt 9 personer) har vi via fotografen bokat båt från Södermalm vill Skärholmens gård. På båten kommer vi att dricka champagne och äta jordgubbar. Det kommer att kosta oss 3000 kronor.

    Totalt blev det alltså 5300 kronor för transport av brudpar och 53 gäster. Det slutade bra, jag är jättenöjd med den lösningen och det blev för en bra summa :)
    Gästerna kommer dock att få ta sig hem själva från festen, alla kommer ju vilja åka olika tider så det är omöjligt att fixa en bra transport på hemvägen. De får helt enkelt punga ut för taxiresa till Skärholmens centrul (5 minuter bilväg) eller samåka :)
    Kul att det ordnade sig. Låter som en kanonlösning tycker jag :)
Svar på tråden Transport av gästerna? Hjälp! Dyr historia