• söt nöt

Alkohol, hur mycket?

Hur har ni tänkt med alkoholen? Vi har tänkt att bjuda på dryck till maten. Men inte resten av kvällen. Det har fått en del reaktioner från familjen att då blir det stelt. Måste det bli stelt för att man inte har fri tillgång? Vi vill hålla det på en viss nivå. Ingen utav oss dricker jätte mycket och vi tycker (spec jag) inte om fulla människor. Vi har några på gästlistan som har lite svårt med att dricka "lagom". Det blir lätt för mycket och dom tappar kontrollen. Men det är inga dokumenterade alkoholister. Hur ska man göra? Jag vill gärna förklara varför det är så, utan att hänga/peka ut någon.

• Svar på tråden Alkohol, hur mycket?
  • Chicita

Om man inte kan slappna av och ha trevligt utan alkohol så har man ett problem. 
    Enkelt förklarat... Tungan ute 

Vi bjöd på brudskål (blev nog 1 glas +påfyllning) och sen fri påfyllning vid middagen och avéc till kaffet.
    Sen var det bara det alkoholfria (vilket bland annat var flera sorters drinkar, vin och öl) som var gratis i baren. Allt annat med alkohol i kostade 20:- / glas på kvällen sen.

• afturelding

Som ovan sagt, kan man inte slappna av utan att dricka så har man problem.

Det enda vi kommer servera med alkohol i över huvudtaget är lättöl. Känns dumt att bråka om de där 2%en.
    Vi kommer istället för vin servera must, alkoholfri cider, läsk till de lite yngre, och alkoholfritt mousserande till brudskålen.

Ingen av oss dricker någonsin (och då menar jag att det är nolltolerans, inte ens Herrljunga dricker vi), så att bjuda på alkohol känns lite tokigt. Våra familjer tycker väll att vi är lite fåniga, men det struntar vi fullständigt i. 

Det kommer dock vara gratis med lättöl, cider och läsk under hela festen, men det gör man som man vill med också :)

• PiaB

Vi kommer att bjuda på brudskål, öl/vin till maten och avec till kaffet. Där vi ska vara finns en bar man kan "hänga" i på kvällen och jag har skrivit på hemsidan att de som vill dricka mer än det vi bjuder på får köpa det själva, och påmint om att ta med kontanter. Har inte fått några kommentarer om det mer än att det var bra att påminna om kontanter

Jag tror som de andra skrivit att man har problem om man måste dricka obehindrat och gratis för att kunna slappna av. För min del tror jag inte stelheten sitter i alkoholens vara eller inte vara. Sitter nog mer i personligheten

• söt nöt

Jag håller helt och fullt med i att om man inte kan umgås utan att dricka alkohol så har man problem. Det är det jag försök förklara för dom som har haft åsikter. Självklart kommer det finnas alkoholfritt hela kvällen. Det där med alkoholfritt vin var ju ganska smart. Då kan dom som vill dricka vin för smakens skull göra det. Vi kommer inte ha någon bar under kvällen. Har inte personal till det. Om vi bjuder på alkoholfritt resten av kvällen så slipper jag massa fulla människor. Jag mår dåligt å andras vägnar när dom blir för fulla. Själv dricker jag sällan mer än ca 1-2 glas på en kväll. Och det förekommer kanske en gång i månaden att jag dricker ett glas. Antar att jag har svårt att släppa kontrollen och att måna om allt och alla.

• tinaalpfält

Vi bjöd på champagne till brudskålen och till maten serverades öl/vin/cider/läsk/mineralvatten med fri påfyllning. Till tårtan hade vi kaffe och avec och sedan hade vi en typ av betalbar för att inte konsumtionen skulle dra iväg för mycket. Detta innebar att det i festlokalen fanns en liten bänk som fungerade som bar där vi hade ett gäng volontärer som turades om att stå (typ brudföljet och syskon). 

Drycken som fanns där var det som blev över efter middagen och priset var valfritt. Vi hade dekorerat en låda och hade en lapp framför där det stod "Betala för din drink här med valfritt belopp. Alla bidrag går oavkortat till vår bröllopsresa!" Därmed behövde de som stod i baren inte hålla på så mycket med växel och matematik. Dagen innan bröllopet skickade vi ut sms till alla gäster med info om vem de skulle ringa om de fick problem att hitta, att de skulle ta med paraply ifall vädret blev dåligt samt kontanter till baren.

För oss fungerade detta upplägg jättebra och ingen gick överstyr.  

• dellelgarin

Alla tänker ju olika, för mig blir det inte en riktigt kul fest utan alkohol, men gränsen är ju rätt tunn innan det kan bli trist pga den oxå. Vi har valt följande

Välkomstskål
    Snaps till förätt
    Öl och vin till maten
    Avec
    Öl och vin resten av kvällen

Vi kommer inte ha någon sprit på festen förutom till förätten, en del har reagerat över detta men vi vill ha det så.

• tinaalpfält

Den enda "spriten" vi hade var 2 st whisky, 1 st xante och 2 st baileys som avec. De åkte undan sen efter tårtan och fanns alltså inte "till salu" i baren. Dock blev båda whiskyflaskorna och en baileys oöppnade och bara en snutt försvann från xanten.

Vi ville ha det så för att vi ansåg att det kanske skulle vara lättare för folk att få till en präktig fylla om starksprit fanns tillgänglig. Såvitt jag vet var det ingen av gästerna som reagerade på att det var "spritlöst".

Dock tycker jag att det är lite väl kräset att kinka över det får man ändå välkomstskål, dryck till maten o.s.v. behöver man ju inte stå törstig för att inget finns att dricka. Tycker man dock att det är så för att starksprit inte finns kanske man borde fundera över sina alkoholvanor. Jag tror att ert upplägg blir jättebra, dellelgarin!

• dellelgarin
    tinaalpfält skrev 2013-02-18 11:15:45 följande:
    Den enda "spriten" vi hade var 2 st whisky, 1 st xante och 2 st baileys som avec. De åkte undan sen efter tårtan och fanns alltså inte "till salu" i baren. Dock blev båda whiskyflaskorna och en baileys oöppnade och bara en snutt försvann från xanten.

Vi ville ha det så för att vi ansåg att det kanske skulle vara lättare för folk att få till en präktig fylla om starksprit fanns tillgänglig. Såvitt jag vet var det ingen av gästerna som reagerade på att det var "spritlöst".

Dock tycker jag att det är lite väl kräset att kinka över det får man ändå välkomstskål, dryck till maten o.s.v. behöver man ju inte stå törstig för att inget finns att dricka. Tycker man dock att det är så för att starksprit inte finns kanske man borde fundera över sina alkoholvanor. Jag tror att ert upplägg blir jättebra, dellelgarin!

Tack, vi hade en 30 års fest i höstas då vi bara bjöd på vin, öl och avec, där tog iof all whiskey sopslut för vissa groggade på det  (urkel), så på mitt 30 års kalas skall vi prova att vara lite snabba med att plocka bort avecen, inte för att vi är snåla utan för att undvika vissa personers kassa alkoholsinne så långt det går =)
    Allt på bröllopet kommer vara gratis såklart så den som klagar får en spark i häcken!
Svar på tråden Alkohol, hur mycket?