• Pandan

Missnöjd med billig och ful förlovningsring, vad göra?

Hej,
    Min sambo friade på ett jätte fint sätt. Dock är ringen en stooor
    besvikelse. Den är inte ens i äkta guld och det är en ful
    färgad sten i den.  Hjälp mig vad ska jag göra?
    Vi är båda höginkomsttagare (30+) och min sambo tjänar betydligt mer än mig.
    Han säger att han inte bryr sig om pengar och han bjuder mig aldrig på
    något. Fine, för mig eftersom jag kan försörja mig själv.
    Han har en halv mille på banken.

Kan jag säga att jag kan tänka mig att byta ut förlovningsringen
    och att jag kan tänka mig att betala den själv? En slät guldring skulle
    duga för mig, och nu är den ju inte ens det. Han vill att vi ska gå till
    affären och byta storlek eftersom den är för stor  så jag har ju lite
    panik. Jag har forskat och ringen kostar en tusenlapp, tror altså inte att
    man kan byta till något annat för det priset.
    Är det ett dåligt tecken att han är så snål också?
    Jag ska ju ju titta på ringen resten av livet och jag blir så ledsen att
    han är så snål? Fast jag vill ju inte såra honom heller. Jag fasar för
    att mina tjejkompisar/ familj kommer kommentera ringen och då blir
    jag tvungen att på något sätt försvara varför jag springer omkring
    med en plastring från typ HM. (Man ser att den är jättebillig).
    Skulle önska att han skulle unna mig en  riktig förlovningsring, fast
    jag är ju medveten att man inte kan tvinga nån att köpa nåt när
    han inte vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-16 22:24
    Tack alla ni som kommit med råd!!!! Uppskattades!

Tog mig i kragen o pratade med min fästman och bad i förväg om ursäkt att jag är så materialistisk (nämde dock inget om priset)! Han blev inte arg utan sa att det var bra att jag sa till! Får välja en ny ring och priset spelar ingen roll sa han!
    Slutet gott allting gott!

• Svar på tråden Missnöjd med billig och ful förlovningsring, vad göra?
  • Tooie

Jag skulle säga till din Karl exakt som det är.... Han kanske inte tror att du gillar lite dyrare smycken? Var ärlig och säg att jag vill inte ha denna ring för den passar inte mig. Du måste givetvis säga det på ett mjukt och fint sätt. Jag förstår dig.. Jag skulle heller inte vilja ha en ring jag inte är nöjd med....

• Andblo

Det är klart att du kan byta ut ringen till en som passar dig bättre, det är ju ändå du som ska ha den resten av livet, men du MÅSTE prata med honom. Eftersom du skriver att du är orolig för hans snåla beteende så måste ni reda ut det nu. Ni pratar on giftemål och att lova att spendera resten av era liv tillsammans, då måste ni ha de bästa förutsättningarna när ni gör detta. Jag hoppas att det löser sig till det bästa för er!

• CoG

Säg att du älskar det faktum att han valde ut just den ringen till dig, men att du vill bära en annan ringt eftersom att den ska sitta på ditt finger för alltid.
    Friarringen kan du ju ha i ett halsband eller på höger hand, eller så kan den få en annan speciell plats.

• andreaojag

Du måste säga till... på ett snällt sätt: att du vill byta ring till en mer klassisk ring som håller livet ut! ;) eller på ett rakare och ärligare sätt! Lycka till!

• FruW

Jag håller med, det bästa är att vara ärlig mot honom och säga att du vill byta ring.

Det här låter som ett typiskt exempel på att vi tjejer tror att våra män är tankeläsare och kommer köpa exakt rätt ring (eller annan pryl) till oss, medan männen i verkligheten inte har en aning om vad vi vill ha. Självklart är det inte alltid så, men tyvärr händer det lätt att det blir missförstånd och då ska man ju inte anklaga sin partner när det egentligen handlar om bristande kommunikation.

Min sambo köpte ingen ring till frieriet, utan vi gick och valde ringar tillsammans efteråt - och hjälp, vad svårt det var! Även om man tror att man vet vad man gillar för typ av ring så kan det bli något helt annat när man väl sitter i butiken och provar. Så det är inte konstigt att det kan bli fel när någon annan väljer åt en :)

Jag tycker att det är lite orättvist av dig att påstå att din kille är snål, det kan helt enkelt vara så att han inte är så intresserad av smycken och ringar medan det är en jätteviktig fråga för dig. Försök prata med honom om hur han valde ringen och försök sedan förklara hur din drömring ser ut och att du gärna betalar den själv eftersom du ska ha den hela livet. Frieriringen kan du spara som ett fint minne. Glad

• FruW

Måste tillägga att jag tycker du ska vara glad för det fina frieriet du fick Skål

Om du fick välja mellan ett jättefint frieri från hjärtat + en ful ring, eller ett bedrövligt frieri + en fantastisk ring, då är väl ändå det viktigaste att han har deklarerat sin kärlek till dig? :) Det är inte alla män som törs fria, så bara det är ju ett stort steg. Hoppas ni kan reda ut ring-problemet!

• daniiel

Jag förstår faktiskt inte.. eller jo, det gör jag, men ändå inte.

Du vill ha en annan ring? Okej, så säg det till honom. Som FruW skriver, han är inte någon tankeläsare som vet exakt vad du vill ha och vad du förväntar dig. Förklara det för honom. Säg som det är, att du vill gifta dig med honom och att du verkligen uppskattade frieriet, men att du vill välja din egen ring.

Att det är en billig ring? Vad i hela friden har prislappen med det hela att göra? Mätar man kärlek i priset på prylar? Och vet du vad, bara för att man har ett jobb där man tjänar bra och har sparat pengar på banken, så betyder det inte att alla är villiga att "slösa" pengarna på prylar hit och dit. Nej, inte ens en förlovningsring. För alla är inte ringen så himla viktig och speciellt inte att det är en dyr ring. Vad är det som säger att han inte valde en ring han vekligen tyckte var fin, och struntade i prislappen. Han kanske tycker att ni kan/bör/ska lägga era pengar på något annat, som enligt honom är viktigare och roligare. Det betyder inte att han är snål, utan att ni kanske prioriterar helt olika. Något som ni kanske bör prata om hur som helst, om ni nu ska gifta er.

Och visa mig gärna en plastring från HM som kostar 1000kr.. Med mina mått mätt, så kan man få en väldigt fin ring för den summan utan att behöva skämmas över kostnaden.

Ja, jag tycker faktiskt du verkar vara lite bortskämd och lite för brydd över priset på ringen. Att ringen inte faller dig i smaken och inte känns som du, det köper jag och det är ju risken alla får ta när man väljer att fria med en ring som den andra inte fått vara med och tycka till om, det borde han förstå.. men att gnälla över priset och att din blivande är snål för att han inte spenderat mer och att det skulle kännas pinsamt att visa upp ringen, för att den är billig, tycker jag bara låter bortskämt!

• FrökenMäkelä
    daniiel skrev 2013-02-16 10:20:13 följande:

Du vill ha en annan ring? Okej, så säg det till honom. Som FruW skriver, han är inte någon tankeläsare som vet exakt vad du vill ha och vad du förväntar dig. Förklara det för honom. Säg som det är, att du vill gifta dig med honom och att du verkligen uppskattade frieriet, men att du vill välja din egen ring.

Att det är en billig ring? Vad i hela friden har prislappen med det hela att göra? Mätar man kärlek i priset på prylar? Och vet du vad, bara för att man har ett jobb där man tjänar bra och har sparat pengar på banken, så betyder det inte att alla är villiga att "slösa" pengarna på prylar hit och dit. Nej, inte ens en förlovningsring. För alla är inte ringen så himla viktig och speciellt inte att det är en dyr ring. Vad är det som säger att han inte valde en ring han vekligen tyckte var fin, och struntade i prislappen. Han kanske tycker att ni kan/bör/ska lägga era pengar på något annat, som enligt honom är viktigare och roligare. Det betyder inte att han är snål, utan att ni kanske prioriterar helt olika. Något som ni kanske bör prata om hur som helst, om ni nu ska gifta er.

Och visa mig gärna en plastring från HM som kostar 1000kr.. Med mina mått mätt, så kan man få en väldigt fin ring för den summan utan att behöva skämmas över kostnaden.

Ja, jag tycker faktiskt du verkar vara lite bortskämd och lite för brydd över priset på ringen. Att ringen inte faller dig i smaken och inte känns som du, det köper jag och det är ju risken alla får ta när man väljer att fria med en ring som den andra inte fått vara med och tycka till om, det borde han förstå.. men att gnälla över priset och att din blivande är snål för att han inte spenderat mer och att det skulle kännas pinsamt att visa upp ringen, för att den är billig, tycker jag bara låter bortskämt!
  • SandraElisabet

Jag har full förståelse för din besvikelse, men håller med andra ovan om att frieriet i sig verkade vara underbart och då kanske det är viktigare...? Drömmer

I alla fall, min fästman friade med en fruktansvärd ring som var enorm och ful! Det var en ring han köpt "på skoj" och det var meningen att den skulle vara monstruös!! Vi skrattar båda 2 åt den och visar för de som orkar med oss.
    Nu var det ju uppenbarligen inte så i ditt fall, men det är väll absolut inget problem att 2 vuxna människor själva väljer vad de vill ha på sitt finger? Jag har valt min ring och han har valt sin. Jag älskar min fästman, men hans personliga stil är inte min och tvärtom.
    Att få välja ring själv som passar ens egen person (och förhopningsvis tycker den andra också om valet) känns som ett modernt och bättre sätt att gå tillväga än att förlita sig på sin fästmans smak, och inte för att vara sådan men jag skulle inte lita på min fästman att köpa strumpbyxor... än mindre en förlovningsring!

Min fästmans syster förlovade sig några dagar efter oss, hennes sambo friade på en bergstopp i solskenet och han hade köpt en "billig" oäkta ring för några hundralappar. Den var jättevacker men självfallet är planen att byta ut den till något som passar dem båda bättre. Men deras ekonomiska situation är som den är och då tager man kanske vad man haver.

Angående vem som betalar så tycker jag att det får varje par avgöra själva - men jag och min sambo försöker att dela på kostnaderna så mycket som möjligt. Ni kanske kan betala hälften var?

Din fästman älskar dig! Prata med honom! Men gör det snyggt. Lycka till!

• Tuvestam
    daniiel skrev 2013-02-16 10:20:13 följande:

• Fjärilen

Min man friade med en jätte fin silverring med en gigantisk fjäril på. Han ville inte välja själv utan att vi skulle välja tillsammans. Min silverring har jag på mig när går på tex fest.

Jag hade även på mig den  tills vi gick ut tillsammans och hittade förlovningsringar. Han kanske har en större plan tills ni kommer till butiken?

Svar på tråden Missnöjd med billig och ful förlovningsring, vad göra?