• GravidMammaBrud

    Folkvisor istället för psalmer?

    Varken jag eller min fästman kan hitta några psalmer som faller oss i smaken, tycker dom är rätt träliga allihopa, men vi har bokat kyrkan o vill verkligen gifta oss i kyrkan. Tror ni att man kan ha folkvisor istället? Älskar "Uti vår hage" och "vårvindar friska".

  • Svar på tråden Folkvisor istället för psalmer?
  • CoG

    Vill man ha en vigsel i kyrkan eller vigas av en präst ngn annanstans borde man väl lyckas hitta två psalmer iaf.
    Oavsett om man tycker att de flesta är dåliga.
    Annars kan man välja att vigas av en vigselförättare och då går det ju hur bra som helst att ta in lite folkvisor.

  • Aniara4
    Kjell Präst skrev 2013-02-15 08:45:26 följande:
    Den präst som tillåter vigsel utan psalmer gör fel. Ingen tvekan om det. Att det ändå finns präster som gör det beror förstås på att de vill vara brudparen till lags. Sorgligt med sant.
  • Larssons

    Vi har hittat en jättefin psalm som går på samma melodi som Den blomstertid nu kommer. Vi hittade den på Järvsö församlings hemsida där dom tipsar om olika vigselpsalmer så trots att den saknar psalmnummer där bör den vara accepterad som psalm Glad
    Texten går såhär:
     
    1)    På bröllopsdagen ber vi


    till dig som kärlek är.
    Du lever mitt ibland oss
    i glädjen nu och här.
    Vi prisar dig som skapar
    och känner allt som sker.


    Förnyare av livet,
    till dig, vår Gud, vi ber


     


    2)    Om kärlek som får djupna,


    förlåta och förstå,


    Om kärlek genom dagar
    då mörkret skall förgå,
    om goda, ljusa dagar
    då lyckan vänligt ler,
    om trohet i vår kärlek,
    till dig, vår Gud, vi ber.


    3)    Om kärlek i gemenskap
    som rymd och frihet bär,
    om möjlighet att växa
    till dem vi innerst är,
    om hem där barn och vänner
    oss band i livet ger,
    om glädje i vår kärlek,
    till dig, vår Gud, vi ber.


     


    4)    Om kärlek stark som döden


    och liv som föder liv,
    om aktning för varandra
    och nya perspektiv,
    om ömhet från ditt hjärta
    som allt med kärlek ser,
    om godhet i vår kärlek,


    till dig, vår Gud, vi ber.

    Tycker den är fin, och melodin är ju känd så alla kan sjunga med, vilket är viktigt för oss. Det är ju så trist när folk bara sitter och mumlar för sig själv när det ska sjungas
  • CoG

    Jag tänker på samma sätt.
    Det ska vara ngt som så många som möjligt ska kunna sjunga med i.


    Larssons skrev 2013-02-15 10:14:42 följande:
    Vi har hittat en jättefin psalm som går på samma melodi som Den blomstertid nu kommer. Vi hittade den på Järvsö församlings hemsida där dom tipsar om olika vigselpsalmer så trots att den saknar psalmnummer där bör den vara accepterad som psalm Glad!
    Texten går såhär:

    1) På bröllopsdagen ber vi

    till dig som kärlek är.
    Du lever mitt ibland oss
    i glädjen nu och här.
    Vi prisar dig som skapar
    och känner allt som sker.


    Förnyare av livet,
    till dig, vår Gud, vi ber


     


    2) Om kärlek som får djupna,


    förlåta och förstå,


    Om kärlek genom dagar
    då mörkret skall förgå,
    om goda, ljusa dagar
    då lyckan vänligt ler,
    om trohet i vår kärlek,
    till dig, vår Gud, vi ber.


    3) Om kärlek i gemenskap
    som rymd och frihet bär,
    om möjlighet att växa
    till dem vi innerst är,
    om hem där barn och vänner
    oss band i livet ger,
    om glädje i vår kärlek,
    till dig, vår Gud, vi ber.


     


    4) Om kärlek stark som döden


    och liv som föder liv,
    om aktning för varandra
    och nya perspektiv,
    om ömhet från ditt hjärta
    som allt med kärlek ser,
    om godhet i vår kärlek,


    till dig, vår Gud, vi ber.

    Tycker den är fin, och melodin är ju känd så alla kan sjunga med, vilket är viktigt för oss. Det är ju så trist när folk bara sitter och mumlar för sig själv när det ska sjungas !
  • passionsblomman
    TheD skrev 2013-02-15 00:24:19 följande:
    Men dessa är faktiskt träliga ;) Den sista är riktigt dålig tycker jag.
    Ja, man tycker ju som man tycker-men jag förökte vara lite konstruktiv och lämna ett par förslag. Har du någon du inte tycker är trälig?

    Det finns ju som sagt 800 att välja bland, så det kan ju underlätta att få några konkreta förslag tänkte jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Du vet väl om att du är värdefull
    Att du är viktig här och nu
    Att du är älskad för din egen skull
    -för ingen annan är som du
    Det finns så många som vill tala om
    att du bör vara si och så
    men Gud vår far, han accepterar dig ändå
    det kan du lita på!

    Är bara en liten enkel strof , utan krusiduller och med ett budskap som är ganska ovanligt i ett samhälle där man nästan bara räknas för det man presterar-möjligen också för hur man ser ut. Därför har den betytt mycket och den har varit en sådan där vers som lätt gått fram till människor, inte minst tjejer med pressen på sig att vara si eller så. De där snacken på kvällarna på konfalägren med unga tjejer...ojoj!
    Jag tror att den är älskad för att den är så enkel och avskalad, och också riktar sig personligt till den som sitter i gudstjänsten.

    (Annars tycker jag allmänt att det är asjobbigt att sjunga vilken psalm som helst i en miljö där ingen sjunger, kantorn spelar för långsamt eller själv sjunger väldigt starkt och inte så vackert. Det spelar då ingen roll längre vilken psalm det är-det blir framförandet som blir plågsamt.)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara 120707
    passionsblomman skrev 2013-02-15 11:27:49 följande:
    Du vet väl om att du är värdefull
    Att du är viktig här och nu
    Att du är älskad för din egen skull
    -för ingen annan är som du
    Det finns så många som vill tala om
    att du bör vara si och så
    men Gud vår far, han accepterar dig ändå
    det kan du lita på!

    Den här hade vi på vår vigsel, tycker texten är härlig


    Hade faktiskt aldrig hört den i kyrkan innan, kanske är en lokal grej?

  • CoG

    Den var med då jag konfirmerades -95 och då barnen döptes -04 och -12.
    En av de finaste psalmerna tycker jag :)


    Sara 120707 skrev 2013-02-15 13:22:14 följande:

    Den här hade vi på vår vigsel, tycker texten är härlig


    Hade faktiskt aldrig hört den i kyrkan innan, kanske är en lokal grej?


  • FruForsmark
    GravidMammaBrud skrev 2013-02-14 13:43:29 följande:
    Varken jag eller min fästman kan hitta några psalmer som faller oss i smaken, tycker dom är rätt träliga allihopa, men vi har bokat kyrkan o vill verkligen gifta oss i kyrkan. Tror ni att man kan ha folkvisor istället? Älskar "Uti vår hage" och "vårvindar friska".
    Vi hade ett sommarbröllop så vi valde psalmerna "I denna ljuva sommartid" och "En vänlig grönskas rika dräkt". Blev jättefint och gästerna hade inga svårigheter med att sjunga med. Sedan hade vi en solist på piano som sjöng "För kärlekens skull- Ted Gärestad" och "I folkviseton av Nils Ferlin". Supernöjd med den kombon :)
  • Juni 2012
    Kjell Präst skrev 2013-02-15 08:45:26 följande:
    Den präst som tillåter vigsel utan psalmer gör fel. Ingen tvekan om det. Att det ändå finns präster som gör det beror förstås på att de vill vara brudparen till lags. Sorgligt med sant.
    Vår präst frågade inte/erbjöd inte psalmsång ens, så att säga att det var för att göra oss till lags känns fel. Det var efteråt, här på BT, som jag läste att man alltid måste ha psalmsång.
  • Cantaton
    Juni 2012 skrev 2013-02-15 16:11:18 följande:
    Vår präst frågade inte/erbjöd inte psalmsång ens, så att säga att det var för att göra oss till lags känns fel. Det var efteråt, här på BT, som jag läste att man alltid måste ha psalmsång.
    Var det i Svenska Kyrkan? 
  • TheD
    passionsblomman skrev 2013-02-15 11:15:37 följande:
    Ja, man tycker ju som man tycker-men jag förökte vara lite konstruktiv och lämna ett par förslag. Har du någon du inte tycker är trälig?

    Det finns ju som sagt 800 att välja bland, så det kan ju underlätta att få några konkreta förslag tänkte jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Den enda som är riktigt bra hade du med på din lista just därför tog jag bort den när jag citerade dig ;) En vänlig grönskas rika dräkt är fin. Tror att första gången jag hörde den var på Kronprinsessans bröllop.
  • amerika
    Kjell Präst skrev 2013-02-15 04:16:11 följande:
    Fler psalmer än de som står i boken? Det skulle i så fall vara i de kompletterande psalmböckerna "Psalmer i 90-talet" och " Psalmer i 2000-talet". Några andra officiella psalmer utom psalmbokens 800 finns inte.
    Ja, jag menar dem. Fast jag tycker väl det är lite märkligt att välja att gifta sig i kyrkan om nu allt är så "träligt".... men det är ju jag.
  • TheD
    Kjell Präst skrev 2013-02-15 04:18:10 följande:
    TheD: Beträffande 791 "Du vet väl om att du är värdefull" kan jag nog hålla med- däremot är den älskad av konfirmander och dopfamiljer

    Det som är jobbigt med den är att den är vanlig :) När mina barn döps så kommer den inte sjungas. Helt ärligt så har jag svårt att se vilka psalmer som ska sjungas då.... Tror jag ev. hittade en på svenska kyrkans sida men det känns inte helt 100% iaf...


    Jag tror inte vi hade den på min konfirmation...Men jag vet inte :)

  • GravidMammaBrud

    Tack för alla svar o tips! Kan tillägga att vi inte alls tycker att ALLTING i kyrkan är träligt, vi tycker kyrkan är en underbart vacker plats o att vigsel i kyrka är precis som det ska va! Det är jättefint o känns så beydelsfullt, äkta och heligt även om vi inte är troende. Speciellt våran lilla kyrka här är så vacker o speciell, det tycker till o med barnen! =). Har pratat med prästen flertal gånger o pratat mkt med varann, lyssnat på folkvisor o psalmer så nu ska jag inte uppta eran tid eller huvudbry mer ;).


    Prästen sa att EN psalm räcker o därtill en folkvisa. Han tyckte "Nu grönskar det" är helt ok o passande för årstiden liksaså "Vårvindar friska" som det lutar mer åt just nu. Som psalm står det mellan "I denna ljuva sommartid" som jag tycker är väldigt vacker eller "Den blomstertid nu kommer" som också alla kan men känns kanske lite mer som en skolavslutningspsalm för min del. Ev. ska vi ha en solosångerska som framför "Uti vår hage" också i vigselprogr för den är så otroligt fin o tilltalar oss o passar så bra på ett bröllop men vi får se, vill inte ha mkt längre än 30 minuter som det oftast brukar landa på som jag förstått. Max 40-45 minuter har vi nog tänkt. Vigselsamtal med prästen 19 Mars! Så spännande!

  • Annica70

    Vi ska ha "Tänk att få vakna" Det är jättefin tycker jag


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Höra ett vårregn sjunga sin sång


    Jag älskar regnet som växker jorden


    Tack käre Far för regnet du gav


     


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Höra en koltrast sjunga sin sång


    Jag älskar sången som koltrasten sjunger


    Tack käre Far för sången du gav


     


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Se hur vårsolen gör allting så skönt


    Jag älskar solen som värmer jorden


    Tack käre Far för solen du gav.


     


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Utan att sakna natten som var


    Jag älskar livet som du skapat


    Tack käre Far för livet som du gav.


     


     


     


     


     


     

  • Cantaton
    Annica70 skrev 2013-02-26 12:48:46 följande:

    Vi ska ha "Tänk att få vakna" Det är jättefin tycker jag


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Höra ett vårregn sjunga sin sång


    Jag älskar regnet som växker jorden


    Tack käre Far för regnet du gav


     


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Höra en koltrast sjunga sin sång


    Jag älskar sången som koltrasten sjunger


    Tack käre Far för sången du gav


     


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Se hur vårsolen gör allting så skönt


    Jag älskar solen som värmer jorden


    Tack käre Far för solen du gav.


     


    Tänk att få vakna tidigt en morgon


    Utan att sakna natten som var


    Jag älskar livet som du skapat


    Tack käre Far för livet som du gav.


     


     


     


     


     


     


    Finns den texten med i psalmboken? Trodde "bara" att det var "Nu är det morgon" som var med i psalmboken. Oavsett är det ju text till "Morning has Broken"  
  • Annica70

    Det är en den nyare texten som du menar. Men jag tycker den äldre texten är finare. Vår präst har godkänt den i alla fall. Du kan ju ha den på ett lösblad coh dela ut gästerna om du ni oxå gillar den äldre texten

Svar på tråden Folkvisor istället för psalmer?