Annamolly skrev 2013-02-14 18:18:58 följande:
Han ar inte nodvandigtvis ett "svin" aven om han tar henne for given. Ibland fattar man kanske inte att man pushat en tolerant person for langt, om dom inte pa nagot satt markerar. (Hon verkar tolerant som ar kvar trots fyra brutna 'forlovningar'). Det ar forvisso onodigt att spekulera i hur relationen ser ut i ovrigt eftersom vi inte vet mera. Vad jag dock med sakerhet kan saga ar att en man som friat fyra ganger for att angra sig fyra ganger, ar enligt min mening skyldig att ta sin del av ansvaret for att relationen overlever detta, genom att kommunicera med sin partner och ge en ordentlig och utforlig forklaring, samt foresla losningar pa problemet eller kompromisser. Hon verkar inte tycka att han har gjort det. "Han sager inte sa mycket just nu", skriver hon. Jag tycker hon har all ratt att be om en riktig forklaring eller atminstone en arlig diskussion dar han inte sitter och sluter sig och ar passiv.
Nä, det är klart att han måste-jag har inte för ett ögonblick sagt emot det. Vi behöver inte alls hamna i någon diskussion om den delen.
Det jag tycker är synd, är om hon nu vägrar gå med till prästen, för jag tror att de
båda två kan behöva det samtalet och jag ser en möjlighet att de båda två kan få berätta vad och hur de känner-under former där någon annan är med. Vägrar hon så tar hon ju själv ett avstånd, och även om det går att fatta varför så är hon själv därmed en
starkt bidragande orsk till att det eskalerar. Onödigt! Åtminstone om det hon vill är att ha en fortsättning.
Att hålla sig lugn och utan dramatik bara upplysa om att
det här måste vi tala ut om, är med stor sannolikhet det mest effektiva. Eftersom samma sak hänt förut och det verkar högst oklart vad det egentligen beror på-inte minst för TS själv, så vore det nog en god idé att få hjälp med att lirka fram det ur karlen i fråga.