Passar den som solosång i kyrkan?
One Direction´s "Little Things", passar den som solosång i kyrkan under vigseln?? Eller har den nåt kryptiskt budskap som jag inte förstår/ hör?
Jag tycker att den är såååå fin!
One Direction´s "Little Things", passar den som solosång i kyrkan under vigseln?? Eller har den nåt kryptiskt budskap som jag inte förstår/ hör?
Jag tycker att den är såååå fin!
Jag tror inte heller att det är något problem. Båda mina föräldrar är kyrkomusiker i Svenska Kyrkan och jag tror tror inte att något brudpar i deras kyrkor blivit nekat att ha en önskad låt på senare år. För 30 år sedan var det annorlunda. Men man är kanske olika hårda i olika församlingar.
Sen så är det ju en annan sak om man inte har egen solist, eftersom det inte ingår i kantorns ordinarie uppdrag att sjunga solosånger under vigslar. Så hitta gärna en egen solist med ackompanjatör (så vet man att det blir bra också).
Jättesöt låt förresten, kan inte tänka mig att en präst skulle ha något emot att den sjungs på en vigsel.
Intressant Majasinus. Så tror man inte som du är man ologisk.? Jag är väldigt andlig, och börjar på allvar undra om jag inte kan kalla mig religiös. Blivande än tror på vetenskap och inget annat. Vi har fantastiskt härliga diskussioner om detta utan att försöka ändra på varandra. Det här hsee absolut ingenting med frågan att göra. Men det är fascinerande att människor idag är trångsynta. Hur vet du att någon tror på fantasigubbar? Själv har det tagit mig 47 år att förstå att jag nog tror på Gud, eller vad man vill kalla det. Men jag är väl ologisk, eftersom det tagit hela mitt liv. Verkar enklare att bestämma att alla som tror något annat än en själv är ologiska.
Konstiga stavningar, hoppas det går att förstå.
Var verkligen inte mening att skrämmas :) Vi mötte inget motstånd med våra solosånger men jag tycker alltid det är bra att dubbelkolla innan att det är ok. Alla risker oavsett hur små de kan vara är värt att eliminera.
Nu känner jag inte till den aktuella låten, men rent generellt är det som Passionsblomman säger: antingen måste musikern anse sig kunna spela den, eller så måste den gå att spela upp på CD. Det är främst detta det handlar om, om man valt en låt med en text som inte går emot kyrkans budskap.
Är det låten med One direction?
Jag tycker att den var söt till en början...men nu blir jag irriterad på den då jag hör den.
Killen (killarna) som sjunger räknar upp allt som tjejen tycker är fel med henne själv
och säger att hon är älskad trots alla dessa saker.
Jag är ingen expert på engelska, så kanske vinklar dom det inte riktigt på det sättet, utan det är bara jag som uppfattar den så.
Som att den som sjunger höjer sig över tjejen lite och gör en lista på allt som är negativt hos tjejen och sedan säger "men jag älskar dig ändå"
Det låter ju snällt, men jag tar det helt fel.
Självklart ska man vara älskad "trots en själv" men jag skulle inte vilja höra det på det där sättet.
Vore ju gulligare om killen räknade upp allt fel hos honom och sedan sjöng att han älskade tjejen för att hon älskar honom för den HAN är.
Är det låten med One direction?
Jag tycker att den var söt till en början...men nu blir jag irriterad på den då jag hör den.
Killen (killarna) som sjunger räknar upp allt som tjejen tycker är fel med henne själv
och säger att hon är älskad trots alla dessa saker.
Jag är ingen expert på engelska, så kanske vinklar dom det inte riktigt på det sättet, utan det är bara jag som uppfattar den så.
Som att den som sjunger höjer sig över tjejen lite och gör en lista på allt som är negativt hos tjejen och sedan säger "men jag älskar dig ändå"
Det låter ju snällt, men jag tar det helt fel.
Självklart ska man vara älskad "trots en själv" men jag skulle inte vilja höra det på det där sättet.
Vore ju gulligare om killen räknade upp allt fel hos honom och sedan sjöng att han älskade tjejen för att hon älskar honom för den HAN är.
CoG, där tror jag det blir väldigt viktigt om man tolkar texten som att han älskar trots eller snarare på grund av.
När jag nu lyssnar på och läser texten, så hör jag att han räknar upp små egenheter och egenskaper som sammanlagt blir hon-och som han älskar. Inte en rad minustecken eller fel som han trots allt älskar henne med. Han vill inte ha bort dem-de är saker han förknippar med henne.
Men däremot tycker jag det är mer en låt om hur han önskar att hon kunde älska sig själv som hon är-och inte själv se så mycket negativt. Och då är ju frågan om man själv identifierar sig med detn sortens självbild så pass att man vill ha den låten som sin låt på bröllopsdagen.
Å andra sidan kan ju en viss låt vara "vår låt" av helt andra skäl, och man vill gärna ha med den helt enkelt för att man förknippar den med när man blev ihop eller vad som helst.
Haha ja, lite som, vi hade Maria Menas version av "I was made for loving you" och jag kan ju säga att det är endel som undrat om den verkligen är/var så passande i kyrkan. Dom menar på att låten handlar om sex, men vi tolkade den inte riktigt så, eller vi väljer rättare sagt att tolka in mer än så i låten. Dessutom är den en låt som spelat stor roll i vårt förhållande när vi just hade blivit tillsammans och därför kändes den helt rätt för oss :)
jag var lite OT då jag skrev.
Naturligtvis kan man ha den låten i kyrkan om man tycker om den och prästen godkänner den.
Jag skrev bara hur jag uppfattar den.
Att det är tjejens egen lista över saker hon inte gillar hos sig själv, det har jag förstått.
Och tanken med sången är ju söt. Men jag kan ändå inte med den riktigt.
Men om min blivande raddade upp allt hos mig som jag inte gillar och sa "Och jag älskar dig med allt det här"
då skulle det ändå kännas "sådär".
En kompis till mig sa såhär.
-Då jag klagar över min hängmage vill jag att min man säger att den inte har ngn betydelse.
Jag vill inte att han bara helt apropå säger "jag älskar dig än fast du har hängmage".
För det landar inte lika bra.
Just att han raddat upp alla saker så att dom blir extra tydliga gör att jag inte gillar sången.
Om han/ dom sjöng "Jag vet att du har sidor och egenskaper du inte tycker om hos dig själv,
men jag älskar dig precis som du är".
Då skulle jag tycka annorlunda, även om det är precis det som sången handlar om så skulle det göra skillnad tycker jag just den biten att inte allt räknas upp i sången.
Tänk om tjejen var verklig och sången blev känd, då skulle ju väldigt många veta om allt som hon inte tycker om hos sig själv. Det skulle ju inte vara så snällt.