• Zandra­aa
    Äldre 11 Feb 20:58
    10177 visningar
    31 svar
    31
    10177

    Honnörsbordet. Skillda föräldrar

    Hur gör man då? Vill gärna ha med 2 iaf av extra föräldrarna :P men då får vi ta allihopa. Tyvärr kommer de nog bli en mindre. Så de kommer vara min mamma och hennes man, min pappa, sambons mamma och hennes man, sambons far och hans fru. Men hur man kan sätta dom allihopa vid bordet? Kan man sätta andra där också? Ska tärna och bestman också sitta där?

  • Svar på tråden Honnörsbordet. Skillda föräldrar
  • Äldre 13 Mar 18:25
    #21
    afturelding skrev 2013-03-13 12:39:05 följande:
    Partners ska ju sitta i närheten av varandra, och sambo går att likställa med förlovade numera. Annars är det rätt, men det är just hennes sambo som ställer till det. Men så länge han får folk att prata med så får det vara så :)
    Det finns ingen regel som säger att par måste sitta nära varann, snarare delar man alltid på gifta par (efter deras egen bröllops,iddag dvs). Däremot sätter många par nära varann och det kan vara juste, särskilt om den ena inte känner så många eller är väldigt blyg eller så. Förlovade bör enligt gammal tradition sitta ihop, men det byggde på att de först då fick umgås men inte eg på tu man hand och därför inte kunde förväntas vara trevligt bordssällskap åt nån annan. Jag skulle likställa långvariga sambos med gifta par idag och förlovade par i gammal etikett med nyblivna etablerade par. 

    Ta inte detta som kritik, tvärtom är det ett kvitto på att er tanke är helt rätt i alla stycken! Och fö, även om det inte vore det så går din mammas roll och därmed placering som din mamma före den som partner till sin sambo, just denna kväl.. 
  • Äldre 13 Mar 19:31
    #22
    Fenuril skrev 2013-03-13 13:53:16 följande:
    Åh, nej jag har jättebra relation till mina föräldrar (även om deras nya inte har så bra relation med varandra...). Däremot är alla skilda med nya partners, så det blir tio personer (inklusive oss) vid honnörsbordet, det fungerar inte rent praktiskt. Absolut max 6 får plats, och då är det TRÅNGT. Så, vilka ska man utesluta? Det fungerar inte alls, hur man än gör så blir någon sårad. 

    Därför funderar jag på andra alternativ, E-bord får inte plats, utan det är små bord med fyra till sex vid varje i en avlång lokal. Så bordsplaceringen är en mardröm. ^^
    mina föräldrar är skilda, det blir brudparet, och våra föräldrar vid honörsbordet, partners till biologiska föräldrar sitter inte vid honören. Det blir rätt för oss =)
  • Aniara­4
    Äldre 13 Mar 19:41
    #23

    Det beror ju också på hur många platser man har. Vi hade ett långt E (med fyra relativt korta tungor; avlång lokal) med 14 platser  på honnörsbordet, så vi fick ju in några stycken! Förutom föräldrar och syskon med respektive fick vi in en morbror och prästen (som var en kompis)!

  • sansun
    Äldre 13 Mar 23:33
    #24

    Men jag har ett annat dilemma, min mamma är död sedan 8 år tillbaka. Pappa har en särbo sedan 2 år men känner inte att jag vill att hon tar mammas plats vid honnörs bordet. Tycker JÄTTE mycket om henne men det känns fel helt enkelt. (Tror inte hon skulle vara bekväm i det heller) Sambons föräldrar däremot är "standard" alltså gifta med varandra Hur ska vi placera "oss" för att det ska bli vettigt? 

  • afture­lding
    Äldre 14 Mar 08:17
    #25
    sansun skrev 2013-03-13 23:33:19 följande:
    Men jag har ett annat dilemma, min mamma är död sedan 8 år tillbaka. Pappa har en särbo sedan 2 år men känner inte att jag vill att hon tar mammas plats vid honnörs bordet. Tycker JÄTTE mycket om henne men det känns fel helt enkelt. (Tror inte hon skulle vara bekväm i det heller) Sambons föräldrar däremot är "standard" alltså gifta med varandra Hur ska vi placera "oss" för att det ska bli vettigt? 
    Har ni någon mor- eller farförälder i livet? Det skulle ju i så fall vara perfekt känner jag, så blir det jämvikt på båda sidor. Eller ett syskon? Eller någon ur brudföljet, om ni har ett sådant. Din fars särbo kan ni kanske sätta högt upp på en tunga?
  • Äldre 14 Mar 17:50
    #26
    sansun skrev 2013-03-13 23:33:19 följande:
    Men jag har ett annat dilemma, min mamma är död sedan 8 år tillbaka. Pappa har en särbo sedan 2 år men känner inte att jag vill att hon tar mammas plats vid honnörs bordet. Tycker JÄTTE mycket om henne men det känns fel helt enkelt. (Tror inte hon skulle vara bekväm i det heller) Sambons föräldrar däremot är "standard" alltså gifta med varandra Hur ska vi placera "oss" för att det ska bli vettigt? 
    Sätt nån annan kvinna i din familj eller bland era vänner som du vill hedra extra mycket där. Kanske har du en moster, en äldre syster eller en gammal väninna till din mamma som betyder extra mycket för dig?

    Min pappa hade gått bort när vi gifte oss, bredvid mig och med svärmor till bordet satte vi vigselförrättaren (som dels var en vän och kollega, dels gjort rätt mycket extra för att göra tillställningen möjlig). 
  • Aniara­4
    Äldre 15 Mar 20:29
    #27
    sansun skrev 2013-03-13 23:33:19 följande:
    Men jag har ett annat dilemma, min mamma är död sedan 8 år tillbaka. Pappa har en särbo sedan 2 år men känner inte att jag vill att hon tar mammas plats vid honnörs bordet. Tycker JÄTTE mycket om henne men det känns fel helt enkelt. (Tror inte hon skulle vara bekväm i det heller) Sambons föräldrar däremot är "standard" alltså gifta med varandra Hur ska vi placera "oss" för att det ska bli vettigt? 
    Antingen kan du sätta någon annan kvinna som betyder mycket för dig där, eller så kan du göra som jag gjorde med min pappa - bara hoppa över den platsen. Jag övervägde att placera min bror till höger om mig, men av olika skäl skippade jag det och satte svärmor direkt bredvid mig istället. Så om du inte har någon som känns tillräckligt viktig för att ta din mammas plats kanske svärfar kan sitta direkt bredvid din make, och din pappa och din svärmor till höger om dig.
  • sansun
    Äldre 15 Mar 23:10
    #28

    Tack för era tankar. Tål att funderas på, min syster möjligen eller en av mammas nära vänner (har vart som en extra familj för mig också under uppväxten, även vår närmsta granne under hela min barndom
     

  • abrant­ing
    Äldre 30 Jun 23:24
    #29

    Har också ett stort problem gällande detta, både mina och sambons förädrar är skilda. Och både för oss två står vi vår "bonuspappa" närmst och våra biologiska föräldrar kommer inte jättebra överens. Vill varken orsaka sura miner eller dålig stämning, enligt mig kommer detta nog bli det "jobbigaste" med bröllopet :/ 

  • johann­agbg
    Äldre 30 Jun 23:36
    #30

    Vi kommer att ha oss (mig och sambon) i mitten. Sen kommer min mamma sitta bredvid min sambo och min pappa bredvid mig. Bredvid mamma kommer min sambos bror sitta (då hans egna far är död) och bredvid pappa kommer svärmor sitta. Bredvid min sambos bror kommer min träna att sitta och bredvid henne kommer min bror sitta. Bredvid min svärmor kommer sambons bestman sitta och bredvid honom min andra tärna. Alltså Tärna-bestman-svärmor-pappa- jag-min sambo-min mamma-sambons bror-tärna-marskalk Min pappa har en ny fru som vi placerar ut bland gästerna, båda marskalkerna har respektive, ena tärnan som oxå kommer sitta vid gästerna. Så får det bli helt enkelt ;)

  • Äldre 2 Jul 22:13
    #31

    Jag och min m2b har båda skilda föräldrar och alla utom svärmor är omgifta, där med har vi udda antal vid honörsbordet efter som vi vill ha alla där (men kanske svärmor träffar någon innan det är dags annar blir det som det blir).. Det är bara mina svärföäldrar som inte riktigt kommer överens, eller det är svärfar som har nån idé om att han inte vill att svärmor och hans nya ska träffas. Men i bordsplaceringen sitter dom iallafall inte brevid varann, så behöver inte det vara jobbigt för honom... Sen får dom väl prata med varann om de vill eller inte...

    Vi kommer ha Brudgummens styvmor - Brudens styvfar - Brudgummens mor - Brudens far - Bruden - Brudgummen - Brudens mor - Brudgummens far - Brudens styvmor. 
    Sen kommer vi ha ett E-bord med fyra tungor. Så vid de yttersta borden blir det vänner och vid borden i mitten blir det vid ena bordet syskon och kusiner (och kusinbarn), och nästa blir mor- och farföräldrar och våra föräldrars syskon... 

Svar på tråden Honnörsbordet. Skillda föräldrar