• Jennie­2013
    Äldre 9 Feb 11:25
    8841 visningar
    45 svar
    45
    8841

    Det där med dubbelnamn

    I sommar gifter jag mig med min sambo. Jag vill gärna ha hans efternamn! Dock vill jag behålla mitt eget då det är ganska ovanligt och specisllt för mig. Min plan är Jennie "mitt namn" "hans namn". Vad jag förstår blir mitt namn då endast mellannamn och ej giltigt efternamn. Det kanske kunde vara okej. Men problemet är framtida barn. Jag vill absolut att de också får mitt nuvarande efternamn, alltså samma namn som jag (mittnamn-hansnamn). Någon som kan sådant här? Funderingar? Tips?

  • Svar på tråden Det där med dubbelnamn
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 9 Feb 18:51
    #31

    Vänta lite! Jag kan ha lite svar på din fråga!

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 9 Feb 18:53
    #32

    www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m4233228.html Jag har svarat på min egna fråga längre ner i tråden Lycka till!!

  • Äldre 9 Feb 19:50
    #33

    Sommar2014: barn får inte ta förälders mellannamn som mellannamn.

  • Jennie­2013
    Äldre 9 Feb 20:53
    #34

    Tack, hoffsennanen! Jag tror jag också mejlar för att veta exakt hur jag ska ansöka, blir nog bäst så. :)

  • Äldre 10 Feb 00:22
    #35
    majjja skrev 2013-02-09 19:50:19 följande:
    Sommar2014: barn får inte ta förälders mellannamn som mellannamn.
    Jag kanske uttryckte mig lite krångligt men i mitt exempel med Lindström Pettersson så skulle ju barnen få mammans efternamn Lindström, och inget mellannamn. Att pappan har tagit sin frus efternamn Lindström som mellannamn spelar väl ingen roll, eller? Det är ju i det här fallet från mamman som barnen får sitt efternamn. Glad
  • Äldre 10 Feb 00:43
    #36
    sommar2014 skrev 2013-02-10 00:22:07 följande:
    Jag kanske uttryckte mig lite krångligt men i mitt exempel med Lindström Pettersson så skulle ju barnen få mammans efternamn Lindström, och inget mellannamn. Att pappan har tagit sin frus efternamn Lindström som mellannamn spelar väl ingen roll, eller? Det är ju i det här fallet från mamman som barnen får sitt efternamn. Glad
    Precis.

    Vi har gjort så att vi har behållit varsitt namn. Dottern heter mitt namn i mellannamn och makens i efternamn.

    Mina föräldrar hette också olika (detta var före namnlagen 1982 fö) och funderade på att ge mig dubbelt, vilket man väl då kunde innan. Men sen funderade de ett varv till på "vad händer när Karlsson Persson träffar Andersson Lindström" - typ. Så nånstans ställs man ju inför ett val.

    I Spanien fungerar det ju så t ex men då finns det ju en vedertagen praxis om vilken kombination nästa generation får, men här skulle den ju också få regleras fram på nåt sätt, om man införde en sån variant. Några kommer bli besvikna och missnöjda, hur lagen än ser ut just då. Tyvärr.
  • Äldre 10 Feb 00:44
    #37

    Tipset till TS får ju bli att ta hans namn som mellannamn, då kan dina barn sen heta samma - men då får de ditt namn som formellt efternamn (vilket de f ö får automatiskt, om ni heter olika och ni inte anmäler nåt!).

  • Äldre 10 Feb 08:56
    #39

    Sommar2014: ja pre is, läste lite slarvigt första vändan

  • arraxb­oll
    Äldre 10 Feb 10:45
    #40

    Våra barn fick mitt namn som efternamn (väldigt ovanligt namn) och sambons som mellannamn. Det lutar åt att vi, när vi gifter oss, fixar så att vi båda också heter så. Tycker det är väldigt bra att den möjligheten finns nu. Dock kan inte eventuella barn få heta så, utan bara det som är efternamn. Men vi ska inte ha fler barn och var ju förutseende och gav våra barn den kombinationen. Flera i vår bekantskapskrets har behållit sina respektive efternamn efter att de gift sig, vilket jag tycker är lite märkligt. Men nu är det ju så att alla får göra som de vill och känns bäst!

  • August­i13
    Äldre 12 Feb 13:09
    #40

    Blir alldeles snurrig av alla dessa regler ;)
    Konkret fråga: Kan vi ta varandras namn, och ha de i samma ordning?
    Alltså att jag tar hans efternamn till mellannamn, och att han gör om sitt eget efternamn till mellannamn och tar mitt efternamn?

  • PiaB
    Äldre 12 Feb 13:46
    #41

    Augusti13; det är lättare att läsa på skatteverket.se och söka mellannamn, än att läsa allas tolkningar här. Vad jag förstår är det bara en som kan ha ett mellannamn, och då har man sitt tidigare namn som mellan, och båda har samma efternamn. Så på din fråga tror jag det blir nej, men kolla själv


  • August­i13
    Äldre 12 Feb 15:27
    #42

    Tack PiaB, nu har jag läst på och ser att den som byter efternamn får ta sitt gamla efternamn i mellannamn - men det står ju inget om att den andra får/får inte ta sin partners efternamn till mellannamn. Phu, gäller att hålla tungan rätt i munnen. Trodde jag hade läst i en artikel här om att det kunde lösas på något sätt? Får leta vidare :)

  • August­i13
    Äldre 12 Feb 15:29
    #43
  • Äldre 13 Feb 08:38
    #44

    Ja, det finns ju ett kryphål, men såfort ena namnet blivit mellannamn kan inte barn som föds i framtiden få det.

  • August­i13
    Äldre 13 Feb 12:52
    #45

    Nej det vet vi. Våra eventuella barn ska ha mitt efternamn, det är vi överens om :)

Svar på tråden Det där med dubbelnamn