• VI20130831

    Vi har tänkt om....

    Istället för relativt stor fest har vi av olika anledningar valt att göra vårt bröllop litet och för de närmaste. Vi kommer att äta på restautang med närmaste släkten och vännerna, ca 20-25 pers itället för dubbla antalet som det var tänkt innan. Tyvärr vet de flesta om att vi ska gifta oss och väntar sig att bli bjudna på fest. Till vigseln är ju alla välkomna ändå...hur ska vi göra? Ska vi skicka inbjudan om enbart vigsel eller struntar man helt enkelt i att bjuda dem överhuvudtaget? Hjälp!


  • Svar på tråden Vi har tänkt om....
  • daniiel

    Vill ni bjuda in till kyrkan, så kan ni skicka ut inbjudningar till enbart vigseln :) Vill ni göra det per post, så gör det, men annars kan det räcka med email tex.

    Om ni inte bjuder in någon (kan göras muntligt också) till vigseln öht, så lär nog inte så många dyka upp ändå. Även om alla är välkomna till kyrkan (om ni har kyrklig vigsel).

    Fundera därför ut hur pass gärna ni vill ha folk där, som inte är inbjudna även till middagen då. Tänk också på att ju mer formell inbjudan, desto större förväntningar kan folk ha. Alltså, skickar ni ut inbjudningskort per post, så lär nog dom flesta förvänta sig att det är något mer än "bara" en halvtimmas vigsel. Bjuder ni in via email, facebook eller muntligt så är det lättare att hålla det på en sån nivå att folk enbart förväntar sig en kyrkoinbjudan.

    Med det sagt, så menar jag inte att ni måste bjuda in alla på mer än vigsel, även om ni skickar ut inbjudningskort, bara att ni måste vara väldigt tydliga om att det enbart gäller vigsel och inget mer.

    Om ni inte vill bjuda in på tex lite fika efter vigseln för att sedan fira med dom 20-25 närmsta på restaurang under kvällen. Finns ju många varianter :)


  • VI20130831
    daniiel skrev 2013-02-06 21:44:51 följande:
    Vill ni bjuda in till kyrkan, så kan ni skicka ut inbjudningar till enbart vigseln :) Vill ni göra det per post, så gör det, men annars kan det räcka med email tex.

    Om ni inte bjuder in någon (kan göras muntligt också) till vigseln öht, så lär nog inte så många dyka upp ändå. Även om alla är välkomna till kyrkan (om ni har kyrklig vigsel).

    Fundera därför ut hur pass gärna ni vill ha folk där, som inte är inbjudna även till middagen då. Tänk också på att ju mer formell inbjudan, desto större förväntningar kan folk ha. Alltså, skickar ni ut inbjudningskort per post, så lär nog dom flesta förvänta sig att det är något mer än "bara" en halvtimmas vigsel. Bjuder ni in via email, facebook eller muntligt så är det lättare att hålla det på en sån nivå att folk enbart förväntar sig en kyrkoinbjudan.

    Med det sagt, så menar jag inte att ni måste bjuda in alla på mer än vigsel, även om ni skickar ut inbjudningskort, bara att ni måste vara väldigt tydliga om att det enbart gäller vigsel och inget mer.

    Om ni inte vill bjuda in på tex lite fika efter vigseln för att sedan fira med dom 20-25 närmsta på restaurang under kvällen. Finns ju många varianter :)

    ja, fika/mingel har vi funderat på, vi vet dock inte var vi ska husera så mkt folk, vi har väldigt litet hus och blir väderberoende...


    Hur kan man formulera sig OM man skickar inbjudan till endast vigsel..?.


  • Chicita

    Jag håller med daniiel om att det dels kan vara bra att tänka på hur man bjuder in.
    Men också att det kan finnas ett mellanting mellan bara kyrkoinbjudan och middag.

    Att mingla lite efter vigseln på lämplig plats inte allt för långt från vigselplatsen (men kanske inte så man stör eventuella efterkommande brudpar Flört ) behöver inte kosta något alls om det är kostnaden man tänker på. Men man kan ju också bjuda på lite billig cider för att skåla lite i och kanske lite snittar och lättare plockmat.
    Eller kaffe, te och tårta om man vill det...
    Och då är det lättare att skicka en mer formell inbjudan.

    Man avslutar helt enkelt bara då med "efter vigseln bjuder vi in till ..................  mellan kl X och Y" (eller istället för tidsangivelse - Kvällen avslutas i sällskap av de närmaste)

  • VI20130831
    Chicita skrev 2013-02-06 22:18:52 följande:
    Jag håller med daniiel om att det dels kan vara bra att tänka på hur man bjuder in.
    Men också att det kan finnas ett mellanting mellan bara kyrkoinbjudan och middag.

    Att mingla lite efter vigseln på lämplig plats inte allt för långt från vigselplatsen (men kanske inte så man stör eventuella efterkommande brudpar Flört ) behöver inte kosta något alls om det är kostnaden man tänker på. Men man kan ju också bjuda på lite billig cider för att skåla lite i och kanske lite snittar och lättare plockmat.
    Eller kaffe, te och tårta om man vill det...
    Och då är det lättare att skicka en mer formell inbjudan.

    Man avslutar helt enkelt bara då med "efter vigseln bjuder vi in till .................. mellan kl X och Y" (eller istället för tidsangivelse - Kvällen avslutas i sällskap av de närmaste)
    Frågan är ju bara var man ska vara då...visst i närheten av kyrkan...men då blir det ute och det får inte regna....och att bjuda in till mingel utan något alls att "bjuda på" känns ju sådär...Kanske bättre med en mer informell inbjudan då....även om det kännd lite trist. Har kollat catering och vad snittar kostar...ganska dyrt om man tänker på vad man får...man får ju fixa en hel del snittar ändå..Kanske bubbel, tårta och kaffe eller ingen inbjudan alls är att föredra.
  • daniiel
    VI20130831 skrev 2013-02-07 21:29:33 följande:
    Frågan är ju bara var man ska vara då...visst i närheten av kyrkan...men då blir det ute och det får inte regna....och att bjuda in till mingel utan något alls att "bjuda på" känns ju sådär...Kanske bättre med en mer informell inbjudan då....även om det kännd lite trist. Har kollat catering och vad snittar kostar...ganska dyrt om man tänker på vad man får...man får ju fixa en hel del snittar ändå..Kanske bubbel, tårta och kaffe eller ingen inbjudan alls är att föredra.
    Finns det inget församlingshem? Det brukar ju ligga i anslutning till kyrkan och vara gratis att låna. Visst, ofta får man inte servera alkohol där, men om ni bara ska fika, så spelar ju inte det någon roll.

    Jag tycker inte ni behöver beställa snittar via catering. Vill ni hemskt gärna göra det, så gör egna enkla. Annars bjud bara på fika. Behöver inte vara bröllopstårta. Det kan vara kakor och annat fikabröd, kaffe och saft. Man behöver inte göra det så avancerat :) Ni behöver inte ordna med bubbel heller tycker jag, vill ni absolut skåla i något, köp alkoholfri cider.
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-02-08 00:01:56 följande:
    Finns det inget församlingshem? Det brukar ju ligga i anslutning till kyrkan och vara gratis att låna. Visst, ofta får man inte servera alkohol där, men om ni bara ska fika, så spelar ju inte det någon roll.

    Jag tycker inte ni behöver beställa snittar via catering. Vill ni hemskt gärna göra det, så gör egna enkla. Annars bjud bara på fika. Behöver inte vara bröllopstårta. Det kan vara kakor och annat fikabröd, kaffe och saft. Man behöver inte göra det så avancerat :) Ni behöver inte ordna med bubbel heller tycker jag, vill ni absolut skåla i något, köp alkoholfri cider.
  • PimPim83
    daniiel skrev 2013-02-08 00:01:56 följande:
    Jag tycker inte ni behöver beställa snittar via catering. Vill ni hemskt gärna göra det, så gör egna enkla. Annars bjud bara på fika. Behöver inte vara bröllopstårta. Det kan vara kakor och annat fikabröd, kaffe och saft. Man behöver inte göra det så avancerat :) Ni behöver inte ordna med bubbel heller tycker jag, vill ni absolut skåla i något, köp alkoholfri cider.
    Jag hade gärna gått på en sådan bröllopsbjudning! :)
  • VI20130831
    Hmm..det finns inget församlingshem vid den kyrkan men en bit därifrån! Så det skulle kunna funka. Fick erbjudande om att ha det en bit från stället där vi ska vara på kvällen. Ett ställe som fixar både bubbel och snittar. Det blir ju en liten slant men om vi väljer det så slipper vi fixa någo alls. Ligger precis vid havet. Saken är den att det är en halvtimmes väg från kyrkan. Och den kyrkan vi valt vill vi inte välja bort. Gud vad det snurrar i mitt huvud just nu! :-/
  • Chicita

    Det är inget måste att ha något mingel alltså. Det är inte det vi säger Glad
    Men det är lite enklare att verkligen ge folk en riktig inbjudan till kyrkan + något lite mer (även om det bara är kaffe och kaka eller att skåla i Pommac efteråt). 

    Det var annars någon här på BT som skrev inbjudningar där dom tog upp en gammal svensk tradition (och skrev lite om traditionen).
    Det kallas globröllop, alltså när folk inbjuds till bara kyrkan och inget mer.
    Du kan säkert googla det och få lite mer information (och kanske även hitta personen som hade gjort så och fråga hur dom gjorde) 

  • daniiel

    Bla vi skrev om globröllop och bjöd in folk via mejl och facebook :) Skickade dock inte ut några "riktiga" inbjudningar, alltså inbjudningskort, då. Det tyckte jag kändes som överkurs när det "bara" gällde vigseln.

    "Vi hoppas att Ni har möjlighet att hedra vår vigsel i XXX-kyrkan den XX/XX med Er närvaro!


    Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".


     


     Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!




    Varmt välkomna!"


Svar på tråden Vi har tänkt om....