• Ebbaa

Hur tidigt kan man börja?

Hej!
    Nu kommer ytterligare en fråga :P
    Sambon och jag har satt ett datum (vår 6årsdag) och börjat prata om hur vi vill ha det.
    Igår mailade jag några hotell då vi tänkt att det smidigaste för oss är att använda en lokal i ett hotell i centrum då troligen alla våra gäster kommer behöva övernatta. Jag frågade typ bara om de arrangerande bröllopsfester, så att jag för min egen skull ska kunna veta vilka jag kan räkna med.. Givetvis svarade de som kunde även att vi skulle komma förbi och titta på lokalen och diskutera det hela. Så nu till min fråga:

Än är det 16 månader kvar, hur tidigt är det klokt att boka, om vi nu skulle hitta det vi vill ha?
    Skall jag svara att vi gärna kommer och tittar senare eller skall jag gå och titta redan nu men boka först senare?

Samma gäller kyrka, om jag redan nu vet datum, tid och kyrka, är det då dumt att vänta (med risk att den blir upptagen) när brukar folk börja boka?

Har bara läst på massa sidor att man skall börja med ett års framförhållning, så jag tänkte väl att jag ville komma före alla som följer det rådet ^^

• Svar på tråden Hur tidigt kan man börja?
  • Chicita

Vi bokade det mesta ungefär 1,5 år innan bröllopet var.
    Vissa ställen hade bara 1 års framförhållning, men då skrev dom upp att vi hade önskemål om att boka den här dagen, och så ringde vi igen strax innan den där 1-årsgränsen och påminnde.

Kolla bara avbokningsregler. Så ni inte står där och måste betala hela kostnaden om något skulle hända. 

• Ebbaa

Skönt att jag inte är ensam om att vara ute i så god tid Glad
    Ja, bra att du nämnde detdär med avbokningsregler, det måste jag kolla upp!

• jimmyojennifer

Vi började också cirka 1,5 år innan. Men som Chicita säger, mycket viktigt att se över vad det är för avbokningsregler som gäller.
    Depositioner osv osv. Om ni bokar långt i förväg är det nog även väldigt bra om ni ser till att få skriftliga avtal, mycket kan hända på 1,5 år.

Kolla när ni senast måste bekräfta antal, bättre att boka för många än för få.

Annars är jag väldigt glad att vi gjorde sånt tidigt. Kyrka, lokal, fotograf var klart, bokat och depositioner betalda när vi hade 14 månader kvar.

• GustavB

Förlovade oss aug 2012, skall gifta oss aug 2014. Bokade kyrka och la handpenning på lokalen i okt eller nov 2012 (kommer ej ihåg exakt). 
    Som de andra nämnt, kolla vilka avbokningsregler som gäller. Vissa ställen tar även prel-bokningar och ringer upp er när ett annat par intresserat sig för att boka samma datum, så får ni nån dag på er att betala in handpenning eller tacka nej.

Vet man vad man vill ha och det är ett populärt ställe så ju tidigare destu bättre.

• sommar2014

Ja, vet ni vilket datum ni vill ha redan nu och vilken lokal så boka! Preliminärboka åtminstone. Glad

Vi har preliminärbokat vår festlokal juni 2014, så det är också 16 månader kvar. Det betyder att de hör av sig om de får fler bokningar samma dag, då behöver de en definitiv bokning. Men än så länge är det alltså avbokningsbart om något skulle hända - för oss känns ekonomin som en sån sak, vi pluggar båda fram till sommaren och hoppas förstås kunna börja jobba direkt men man vet aldrig. Vi bokade lokalen i september förra året och då var det redan helt fullbokat hela sommaren 2013, så det verkar vara hårt tryck. För vår del kändes lokalen och platsen så rätt att vi kände att antingen blir det denna, eller ingen alls... Tungan ute

Den fotograf vi vill ha tar 50% av priset i bokningsavgift, så där kommer vi att vänta med att boka och betala tills vi har sparat ihop pengarna + vet att vi säkert att bröllopet verkligen blir denna dag. Risken finns ju då att hon redan är uppbokad vårt datum, men då får vi ta en annan fotograf även om det vore tråkigt. Men det är ingen katastrof, det finns många fotografer vars bilder vi gillar.

Hotell för bröllopsnatten bokade vi i går, vet faktiskt inte om det är avbokningsbart men det borde det väl vara så här långt i förväg. I annat fall, om bröllopet måste skjutas fram pga ekonomin, får vi väl ta oss en mysig weekend där ändå. Flört

Vigselförrättare håller vi på att kolla på nu, där har vi varit väldigt veliga vad gäller kyrklig/borgerlig vigsel så därför har vi inte tagit tag i det ännu.

Ni kan gott åka och titta på lokaler tycker jag, det är rätt skönt att ha mycket tid att fundera på hur ni vill ha det utan att ni måste panikbestämma er. Vi har varit säkra på lokalen men velat mellan borgerlig och kyrklig vigsel i ett år nu.... Drömmer

• Ebbaa

Tack för alla svaren, och åh va bra!
    Jag ringde faktiskt kyrkan för en stund sedan och preliminärbokade vårt datum Glad
    Tur för de verkade vara ganska bokade redan Förvånad hon sa att hon skulle skicka mig ett skriftligt typ bokningsintyg imorgon.

Sommar2014, jag är också student så vi lever på sparlåga och kommer också behöva boka saker som man skall betala vid bokningen senare. Men de lokaler jag pratat med hittills (de kommer även ordna mat och alkohol) verkar ta betalt när man är där på dagen. Skall höra med dom vad avbokningsvillkoren är innan vi bokar.

Ja men det kan väll vara trevligt med en bröllopsnatt som plåster på såren om ni måste skjuta upp de Flört
    Jag har tyvärr avslöjat våra planer till några så vi måste nog köra all in nu oavsett hur det blir med pengarna Tungan ute

Jag har himla tur vad gäller vissa saker, bland annat är jag musiker så jag har tänkt muta några vänner till att ordna musiken i utbyte mot att det blir bjudna. Dessutom är min svärmor florist så vi behöver bara betala hennes inköpspris för blommorna samt min pappa är sjöman utomlands så vi kan få en starkt rabatterad smekmånad på kryssningsfartyg i karibien. Så dom delarna kommer vi undan med ganska lindrigt.

En väldigt nära vän till mig är präst och en annan diakon så vi kommer troligen be dom viga oss Glad på de viset kommer vi troligen kunna få vigseln precis som vi vill ha den också.

• Amandizzen

Vi bestämde oss för att gifta oss i Januari och bröllopet kommer att bli i Augusti. Ett halvårs planering räcker

• Chicita
    sommar2014 skrev 2013-02-05 14:24:11 följande:
    Hotell för bröllopsnatten bokade vi i går, vet faktiskt inte om det är avbokningsbart men det borde det väl vara så här långt i förväg. I annat fall, om bröllopet måste skjutas fram pga ekonomin, får vi väl ta oss en mysig weekend där ändå. Flört
    Generella avbokningsregler för hotell är att man ska boka av senast dagen innan för att slippa betala (om det bara gäller enstaka rum, är det en gruppbokning på flera rum så gäller andra regler)
    (Jobbat på hotell i 10 år Flört )
  • sommar2014

Chicita: Så bra, dagen innan vet vi nog om vi har råd med bröllop eller ej. Det är bara vårt rum vi bokat hittills.

• schmock

Vi har bokat lokalen redan, bröllopet blir i augusti 2014.

Men kyrkan fick vi inte boka än, de tyckte det var för tidigt. Ett år innan sa de.

• Lakinna

Vi fick inte lov att boka kyrkan förrän samma år som bröllopet ska vara för att de skulle kunna lägga sin årsplanering först (konfirmationer, konserter mm) så den 2 januari ringde jag direkt när de öppnade telefontiden på morgonen

• Ebbaa
    Lakinna skrev 2013-02-06 08:38:30 följande:
    Vi fick inte lov att boka kyrkan förrän samma år som bröllopet ska vara för att de skulle kunna lägga sin årsplanering först (konfirmationer, konserter mm) så den 2 januari ringde jag direkt när de öppnade telefontiden på morgonen
    Intressant, när jag bokade kyrkan nu så sa jag att jag helst ville ha 28e juni 2014 kl 16, varpå hon sa "nja, det går inte.. 14?" men jag stod på mig och fick tillslut 15.30 ^^ så någonting måste dom ju redan planerat eftersom jag inte kunde få de klockan 16... Lördagsmässa..?
  • Chicita
    sommar2014 skrev 2013-02-06 00:46:19 följande:
    Chicita: Så bra, dagen innan vet vi nog om vi har råd med bröllop eller ej. Det är bara vårt rum vi bokat hittills.
    haha ja om ni inte har koll på det dagen innan så är nog hotellrummet ert minsta problem Flört
  • sommar2014

Kan ju meddela att den vigselförrättare vi tänkt oss i ett års tid men inte velat boka pga att vi inte kunnat bestämma oss för borgerlig eller kyrklig vigsel är fullbokad vårt datum! 1½ år innan. Hon behöver ju inte vara fullbokad med vigslar utan kanske har annat inbokat, men ändå, jag trodde vi var tidiga med detta.

Så nu får vi börja tänka om här. Suck! Så nä, att boka lokal, kyrka/vigselförrättare, fotograf etc. 1½ år innan är inte FÖR tidigt, det är i de flesta fall rätt lagom tror jag.

• Marjasinus

Vi började spara pengar mer än två år innan. Sen drog vi igång med bokningar m m kanske 13-14 månader innan. Det är lite lite lustigt - vissa saker som lokal/catering m m är ofta vana att hantera bokningar långt fram. Men vissa saker kan de titta väldigt konstigt på en när man kommer med förfrågningar så långt inför. Men det får man ta.

Det enda jag känner att man kanske ska tänka på är att ha någon slags planering och lite deadlines längs vägen. Risken när man börjar så tidigt är annars att man känner sån trygghet att man har så mycket tid på sig och så vips är det bara några veckor kvar och man önskar att man hade gjort mer tidigare 

• sommar2014
    Marjasinus skrev 2013-02-07 11:29:27 följande:
    Det enda jag känner att man kanske ska tänka på är att ha någon slags planering och lite deadlines längs vägen. Risken när man börjar så tidigt är annars att man känner sån trygghet att man har så mycket tid på sig och så vips är det bara några veckor kvar och man önskar att man hade gjort mer tidigare 
    Viktigt att ha tidsplan ja! Jag har gjort en på datorn som utgår från flera olika tidsplaner i olika tidningar och böcker och som anpassats till oss förstås. Trodde verkligen att det var tidigt att boka vigselförrättare 16 månader innan och det är det väl, men så kan man ha otur att just den man vill ha är bokad just det datumet.

Vi pratade med en florist som ligger nära vigsellokalen för att se att det kändes som ett bra ställe och det gjorde det. Frågade också när de vill ha beställningen - den här floristen ville inte ha den för tidigt utan kanske 2 månader innan bara. Men det där är nog olika. Att beställa blommor är ju heller inte lika känsligt då de nog kan binda ganska många brudbuketter på en dag innan det blir fullt - medan en festlokal bara kan ha ett bröllop per dag ju.
  • Ebbaa
    sommar2014 skrev 2013-02-07 09:52:14 följande:
    Kan ju meddela att den vigselförrättare vi tänkt oss i ett års tid men inte velat boka pga att vi inte kunnat bestämma oss för borgerlig eller kyrklig vigsel är fullbokad vårt datum! 1½ år innan. Hon behöver ju inte vara fullbokad med vigslar utan kanske har annat inbokat, men ändå, jag trodde vi var tidiga med detta.

Så nu får vi börja tänka om här. Suck! Så nä, att boka lokal, kyrka/vigselförrättare, fotograf etc. 1½ år innan är inte FÖR tidigt, det är i de flesta fall rätt lagom tror jag.
    Oj! Ringde och bokade vår präst-vän som vigselförrättare nu ^^ Han bara skrattade åt att jag ringde så tidigt Tungan ute
    Men nu är det bokat i alla fall, vi håller på att kolla på lokal just nu och bokar den så fort vi bestämt oss.

Marjasinus, jag förstår vad du menar med att dom är vana vid att ta emot bokningar så tidigt. Hotellen vi har varit i kontakt med verkar inte tycka att vår framförhållning är konstigt alls och när vi var på Plaza igår och hade möte med deras resturangchef sa han till och med att vi borde börja planera alla detaljer så fort vi gjort en bokning "tiden går mycket fortare än man tror!".
  • sommar2014

Ebbaa: Vet du vad ? jag dubbelkollade med vigselförrättaren att hon uppfattat att det var 2014 och inte 2013 som avsågs. Och mycket riktigt, hon hade missat att det stod 2014 så hon var inte fullbokad vårt datum, däremot 2013. TUR att jag frågade!

• Ebbaa

Vilken tur sommar2014! Skrattande
    Alltid bra att vara extra tydlig och dubbelkolla!

Jag kollade med fotografen i förrgår och han sa att han tar ut en bokningsavgift men den tar han ut först vid "provfotograferingen" (när vi nu väljer att ha denna), avbokar vi innan den så utfaller ingen bokningavgift och om vi avbokar efter den så behåller han bokningsavgiften men då får vi ändå behålla bilderna för provfotograferingen (så vi har ju ändå fått något för pengarna då).

Vilket datum i Juni är det som ni har?

Svar på tråden Hur tidigt kan man börja?