• Längtandsfull

    Tullavgift för en väska??

    Har hört att det är 300:- i tullavgift föe att beställa hem en klänning. Men va kan det bli för en liten väska??

  • Svar på tråden Tullavgift för en väska??
  • Längtandsfull

    Oj va mycket det var att fylla i... Det var inte lätt..

    Någon som kanske köpt et väska från lightinthebox? 

  • Stitch

    Runt 200 kronor i administrativa avgifter + 25% av det du betalat för väskan (i moms).

  • Längtandsfull
    Stitch skrev 2013-01-30 17:26:13 följande:
    Runt 200 kronor i administrativa avgifter + 25% av det du betalat för väskan (i moms).
    då blir det ju en sjukt dyr väska... kan inte stämma..
     
  • daniiel

    Det kan vara väldigt "tjorvigt" det där med tull och moms. Svarar här istället, trots att du redan fått svar.

    Tullsatsen är mellan ca 3 - 10% på väskor från länder utanför EU. Har du då tex en väska som kostar 100kr och har en fraktkostnad på 30kr och vi räknar på 10% blir ju 100kr + 30kr + (tullsatsen 10%) 13kr = 143kr

    Sedan tillkommer momsen på 25%, så då blir det 143kr + (moms 25%) 35,75kr = 178,75kr

    Och slutligen administrativa avgifter och det kan skilja sig hur mkt det är, men räkna på mellan 100-300kr ungefär.

    Trots allt det, så finns det ju undantag. Man får försöka läsa sig till allt på Tullverkets hemsida.
    www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
    www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/lagvardeforsandelser.4.20d5037f11c21cc27c280002888.html


  • Längtandsfull

    Då blir det nog tyvärr inget köp trotts den fina väskan för 100:- men det kan ju bli dyrt.
    Då kan jag ju likagärna köpa en här i sverige ... Vågar inte chansa på att jag kommer billigt undan. 

  • ThereseV

    Maila tullverket och fråga! Jag har fått för mig att det ka vara moms och tullfritt om det kostar så lite. 

  • daniiel
    ThereseV skrev 2013-01-30 20:25:51 följande:
    Maila tullverket och fråga! Jag har fått för mig att det ka vara moms och tullfritt om det kostar så lite. 
    Ja, precis, det står ju om olika undantag för saker under 1300kr, för under 300kr och om tullavgift + moms blir under 100kr i en av länkarna ovan :) Jag orkade dock inte läsa igenom det så noga :P
  • FrökenMäkelä

    Jag har aldrig betalat någon tull för saker som kostar under 1000kr. Då har vi ändå handlat mycket från Ebay.


    Två gånger har jag åkt på tull och moms och båda gångerna har det varit köp från USA och varor över 1000kr.

  • Längtandsfull

    Verkar inte som att jag behöver betala nått extra.. Hoppas jag förstått rätt.

Svar på tråden Tullavgift för en väska??