• Anonym (bridezilla)

    Brudbukett!

    Vänder mig hit för att få råd, för ni brukar alltid vara så kloka! =)


    Har haft en tajt budget för hela bröllopet och lyckats hålla den bra, men hade lixom glömt av de här med brudbuketten! =/


    Jag är inte ett dugg intresserad av blommor och har extremt dålig koll på de, var in på en blomaffär och frågade vad man kunde få en bukett med enbart brudslöja i för fick svaret 500kr(!) vilket jag tycker är sjuka pengar för lite "ogräs"


    Så nu undrar jag fall någon kan hjälpa mig med tips på billiga fina bra blommor, gärna vita, som skulle passa till en brudbukett.


    Hade en tanke att mina 2 tärnor skulle ha 1 blomma var av en större modell och att brudgummen och bestmannen ska ha en varsin ros på kavajen (va de nu kallas)


    Om någon kommit undan billigt med brudbukett, lägga gärna ut en bild och berätta hur ni gjorde. att binda själv känns som att de inte är ett alternati då jag är lika pysslig och estetisk lagd som en frysbox :P

  • Svar på tråden Brudbukett!
  • filibustern

    jag funderar på att göra min egen blomboll (kissing ball) i nejlikor och ev. rosor. nejlikor har jag för mig är ganska billiga och det finns ju en uppsjö av färger. har dock ingen aning på vad min boll skulle kosta, men bollen kosta ju t.ex bara en tjuga.. det är ju antalet blommor som kan dra iväg priset.  (vi försöker oxå hålla ner kostnaden allt vad vi hinner) 

     

  • ThereseV

    Nu kommer min bukett gå på ca 1000 kr så jag själv ska väl inte ha en SÅ billig bukett, men ett tips är att gå in på alla blomsterhandlar som finns och säga att du har en budget på xx kr och fråga vad du kan få för det. Ibland kan ju blommor som man tror är dyra visa sig vara billiga och tvärt om. Är man inte så noga med vilka blommor man ska ha så kan det bli mycket billigare:) 

  • passionsblomman

    Här kommer floristens budgettips:

    Gå till din florist och tala om att du har si och så mycket att lägga på brudbukett. Berätta att du vill ha vita blommor och ge sedan floristen fria händer att bygga en bukett som passar dig och din budget.
    Det är mest ekonomiskt framflörallt beroende på att floristen inte behöver läggga någon specialorder till leverantör, utan kan välja bland de blommor som är till bäst dagspris.

    Blomman som mannen har heter coursage förresten.

    Att enbart brudslöja i buketten inte blir så ekonomiskt, beror på att det dels inte alls är en vidare billig blomma, och dessutom går det ju åt ganska många kvistar om man ska bygga en hel bukett av enbart det.
    500 för en brudbukett ska du nog för övrigt räkna med att betrakta som ett mycket lågt pris. Är den noralstor går det ju åt  åtminstone 25-40 blommor beroende på stoleken på själva blomman, och om en blomma kostar mellan 15 och 40 kronor, så innebär det ju en materialkostnad på minimum 375 kr (25*15) och uppåt 1600 kr(40*40)
    Det spelar alltså roll både hur stor bukett, vilka blommor och vad för kvalitetskrav och specialönskemål man har.

    Så återigen: ge din florist så fria händer du vågar och välj en bukettyp som inte tar mycket arbetstid-tiden man lägger på hantverket måste nämligen och rimligen kosta.
    En rundbunden bukett med vita blommor som är i högsäsong kan du få en hur fin som helst. Vitt är en färg med stort urval och när floristen själv får ta fram sin kreativitet och yrkeskunskap, bir det ofta både vackrare och billigare än om allt är för detaljstyrt från brudens sida.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PimPim83
    passionsblomman skrev 2013-01-30 14:10:36 följande:
    Här kommer floristens budgettips:

    Gå till din florist och tala om att du har si och så mycket att lägga på brudbukett. Berätta att du vill ha vita blommor och ge sedan floristen fria händer att bygga en bukett som passar dig och din budget.
    Det är mest ekonomiskt framflörallt beroende på att floristen inte behöver läggga någon specialorder till leverantör, utan kan välja bland de blommor som är till bäst dagspris.
    Precis så har jag tänkt att göra. Ska säga min budget och att jag vill ha en liten vit bukett och sen ge flosristen fria händer. Tror att det blir bäst så.
  • FruForsmark

    Hej, måste det vara en hel bukett? Det kan ju vara riktigt fint med en större vit blomma med lite brudslöja runt och mycket bladverk. Mina tärnor hade en större vit ros med lång skälk med grönt runt (floristen fick beställa in) och det gick på 250 kr och var jättefint. Här finns ex på en bukett med en blomma i fokus:


    http://www.vegasus.se/blog/wp-content/2012/02/fotograf_vega_cecilia_vegasus_stockholm_sverige_broellop_broellopsfotograf_vigsel_brudbukett.jpg

  • FruForsmark

    Ah såg inte att dina tärnor skulle ha det, då kanske det inte funkar. I annatfall kan man ju använda olika färger.

  • Gwennie

    Jag band en bukett av storblommig brudslöja (då behövdes inte det inte så mycket kvistar för att den skulle bli tät). Tyckte precis som du att blomsterhandeln var ganska dyr med tanke på att brudslöja oftast används som utfyllnad, så jag kontaktade en plantskola istället - där var priset ett helt annat... Jag fick blommor till brudbukett, alla dekorationer på festen och kyrkan för runt 500 kr. Så kolla med plantskolor om det finns några i närheten, det är mitt tips. Det blir klart lite dyrare om man inte binder själv, men det kan ändå vara stor skillnad i pris.

    Lycka till i blomjakten!

    Min bukett:



     

  • ofelia

    Jag hade från början tänkt skippa brudbukett helt eftersom jag ville ha händerna fria till att klamra mig fast vid min man under vigseln (i händelse av att jag skulle bli supernervös) ;) Men ett par dagar innan det var dags ändrade jag mig, det är ju så vackert med blommor.

    Hur mycket du måste betala beror självklart på vad du vill ha för typ av bukett. Det som ofta gör att brudbuketterna drar iväg i pris är bindningen, men det är också denna som garanterar att buketten håller sig vacker och fräsh under vigsel och transporter. Har du möjlighet att låta blommorna stå i vatten före (och kanske efter) vigelakten kan det räcka med att knyta ett vackert band runt själv (akta dig för droppar på klänningen bara).

    Själv gick jag helt enkelt in till en vanlig blomsterbutik dagen före bröllopet och bad att få en blomma som höll sig väl i värme utan vatten. Fick en underbart vacker vit ros med gräs och ett stålband som utsmycknad för ca 50 kr. Den fick stå kallt över natten och på bröllopsdagens morgon gjorde jag ett nytt snitt. Den började inte sloka på de tre-fyra timmar vi hade fotografering, vigsel och picknick och fick stå i en vas under kvällens festligheter. Fyllde mina behov och förväntningar till punkt och pricka alltså.



    Kanske inte den mest elaborativa brudbuketten någonsin, men personligen föredrar jag en enklare estetik. Det här är då en större ros. Du skulle ju kunna låta tärnorna ha mindre rosor i någon fin färg så blir det inte så likt. Hoppas i alla fall att det kan vara till hjälp att se vad man kan få för minimalt med pengar och ansträngning. Lycka till!
  • afturelding

    Du kanske känner någon som är estetisk av sig och kan tänka sig att göra en bukett åt dig? Det låter inte som att du har så höga krav på buketten, så det kanske är ett alternativ?

    Vi ska ha tre buketter, och två coursage. Dessa kommer totalt kosta 150 kronor. Vita rosor från florist, krukväxter och vilda blommor. Vi ska binda buketterna på bröllopsdagen, så krukväxterna "slaktar" vi på morgonen och så får de dra vatten till eftermiddagen. Vildblommorna plockar vi dagen innan. I summan är det även tejp, band och snöre också.

  • Anonym (C)

    Jag ska ha en bukett med bara vita rosor och det finns florister i min stad som säljer fina enkla rosor i buketter med tio. Jag binder sedan dessa själv. Så jag ska ha tio, min tärna ska ha tre och männen en var. Jag ska dessutom ha likadana på borden i tio buketter med tre rosor i varje. Jag kommer köpa fem buntar med tio i varje och de kostar 100 kr per bukett.

    Jag har ju en fördel i att jag vill ha mindre och enklare rosor och inte de stora, kritvita fina som är mycket dyrare. Sedan ska jag bara binda min och tärnans bukett med vita band runt.
    Blommorna får stå i vatten hela dagen så binder jag banden om dem någon timma innan vigseln. För mig är det inte så viktigt att dessa blommor står sig så länge då jag bara ska ha buketten i några få timmar.

    På borden ska jag dessutom fylla ut med lite blommor som vi plockar vid vägkanten nära församlingshemmet där festen ska vara (det finns fördelar med att gifta sig ute på landet).

Svar på tråden Brudbukett!