• Merilda

Brudklänning till midsommar och fler frågor!

Hejsan!

Jag och sambon går i giftastankar men vill fundera ut ett tillfälle innan vi förlovar oss. Och då går tankarna till midsommarafton! De flesta är lediga, det är sommar och det blir inte lika lätt krystat med ett väldigt varierat sällskap!

Men då går mina tankar direkt till min drömklänning som jag redan har hittat. Med ett "kapell-släp" (tror jag att det heter på svenska). Problemet är att vi hade velat ha ett stort tält på trädgården med bänkar och bord uppradade inget golv och ingen fancy utsmyckning! Utan helt enkelt ett typiskt modsommarfirande med en "twist" (vigseln under dagen).

Jag har rejäla former nedtill. Så en empireklänning passar tyvärr inte mig. Annars var det mitt förstahandsval från början. Och jag vill gärna ha en lång klänning eftersom många andra förmodligen kommer ha på sig somriga knälånga klänningar!

Vad ska man ha för klädkod? Kan man ha kavaj ändå?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Brudklänning till midsommar och fler frågor!
  • Merilda
    Chicita skrev 2013-01-28 09:30:30 följande:
    Att ha någon som inte är gäst, men som kan ställa fram buffén och diska av lite är guld värt.
    Annars kommer säkert någons mamma eller du själv att hamna inne i köket halva kvällen för att "man ska bara fixa den här saken"...
    Era mammor kanske har någon väninna som kan ställa upp för en slant? 
    Tåls verkligen att ta en funderare över! Tack för tipset!  Skrattande
  • Merilda
    Camilla01 skrev 2013-01-28 10:23:29 följande:
    Hejsan jag har varit på ett midsommarbröllop och det var helt fantastiskt så romantiskt. klädkoden var kavaj. 
    Din kläning kanske kan vara trekvarts lång eller vad det heter. Eller kanske osymetisk ner till. 
    Bruden på det bröllopet vi var på hade en "vanlig brudkläning" men det var inte i tält.
    Lycka till.
    Det är en sådan underbardag.
    Jag vill nog ha en golvlång klänning utan släp i sådana fall! Men har du en bild på en klänning som är asymetrisk? Lät onekligen spännande! Skrattande
  • Chicita
    Merilda skrev 2013-01-28 11:23:05 följande:
    Jag vill nog ha en golvlång klänning utan släp i sådana fall! Men har du en bild på en klänning som är asymetrisk? Lät onekligen spännande! Skrattande
    Googla mullet dress så får du upp bilder Flört
  • morguse
    Merilda skrev 2013-01-27 21:29:07 följande:
    Toppen! Midsommarafton har de försökt göra till en kristen högtid länge. Men vi vägrade tydligen sluta fira denna underbara högtid! Fantastiskt! Så kul!! Hur ska er fest se ut? Har ni hyrt lokal? Hur stort ska ni ha det? Vad ska ni bjuda på? Så många frågor! Har inte hittat så mycket info om midsommarbröllop! :)
    Du menade mig eller? :P
    Vi ska gifta oss i kyrkan sen ska vi vara i en lokal med inhyrd catering. Vi kommer bjuda runt 50 personer och vi ska ha tre rätters o så tårta så klart. jag kommer ha en vanlig lång vit klänning. vi kommer att gå från kyrkan till lokalen...tar ungefär 10 min...hoppas på fint väder haha...vi har tänkt klädsel kavaj....det e ju ändå ett bröllop....vi har tänkt att i o med man "missar" midsommar så tänkte vi ha en brunch dagen efter med present öpnning o midsommarmat....för dom som vill...i vår trädgård. vi har ett partytält. 
  • Merilda
    Chicita skrev 2013-01-28 11:42:10 följande:
    Googla mullet dress så får du upp bilder Flört
    Nä FY! Tyst
  • Chicita
    Merilda skrev 2013-01-28 14:58:14 följande:
    Nä FY! Tyst
    Var det inte i din smak? Flört

Tja jag kan inte säga att jag tycker så jättemycket om den stilen heller. Men den är ju onekligen bra för dom som vill visa benen och ha en kort klänning, men ändå inte gå miste om känslan av en hellång klänning. 
  • Merilda
    morguse skrev 2013-01-28 12:21:36 följande:
    Du menade mig eller? :P
    Vi ska gifta oss i kyrkan sen ska vi vara i en lokal med inhyrd catering. Vi kommer bjuda runt 50 personer och vi ska ha tre rätters o så tårta så klart. jag kommer ha en vanlig lång vit klänning. vi kommer att gå från kyrkan till lokalen...tar ungefär 10 min...hoppas på fint väder haha...vi har tänkt klädsel kavaj....det e ju ändå ett bröllop....vi har tänkt att i o med man "missar" midsommar så tänkte vi ha en brunch dagen efter med present öpnning o midsommarmat....för dom som vill...i vår trädgård. vi har ett partytält. 
    Ja! Jag fick problem med hemsidan via mobilen!

Så ni ska inte ha något midsommarfirande alls? 
  • Camilla01
    Merilda skrev 2013-01-28 11:23:05 följande:
    Den jag tänkte på var på jenjenhouse heter den.

A-linjeformat Hjärtformad Asymmetrisk Satin Tyll Bröllopsklänningar med Spetsar Pärlbrodering 

• Merilda
    Chicita skrev 2013-01-28 15:00:02 följande:
    Var det inte i din smak? Flört

Tja jag kan inte säga att jag tycker så jättemycket om den stilen heller. Men den är ju onekligen bra för dom som vill visa benen och ha en kort klänning, men ändå inte gå miste om känslan av en hellång klänning. 
    Verkligen inte! Finns det folk som går runt i sådant?!
  • Merilda
    Camilla01 skrev 2013-01-28 15:12:45 följande:
    Den jag tänkte på var på jenjenhouse heter den.

A-linjeformat Hjärtformad Asymmetrisk Satin Tyll Bröllopsklänningar med Spetsar Pärlbrodering 

Åh! Så fin den var! Den hade verkligen varit något extra! Hjärta
  • Chicita
    Merilda skrev 2013-01-28 15:30:42 följande:
    Verkligen inte! Finns det folk som går runt i sådant?!
    Jodå det gör det... Och på vissa är det riktigt snygg faktiskt Glad
    Det är ju bruden som gör klänningen, inte klänningen som gör bruden
  • Camilla01
    Merilda skrev 2013-01-28 15:31:50 följande:
    Åh! Så fin den var! Den hade verkligen varit något extra! Hjärta
    Jag gillade den men smaken är som baken som tur är GladHjärta
  • Merilda
    Chicita skrev 2013-01-28 15:33:29 följande:
    Jodå det gör det... Och på vissa är det riktigt snygg faktiskt Glad
    Det är ju bruden som gör klänningen, inte klänningen som gör bruden
    Den som Camilla01 tipsade om var med en mullet dress, egentligen. Inte lika mycket dock! Flört
    Men nu kommer jag ihåg alla dessa klänningar på Gina Tricot och HM!
  • Merilda
    Camilla01 skrev 2013-01-28 15:33:53 följande:
    Jag gillade den men smaken är som baken som tur är GladHjärta
    Verkligen! Hjärta

Jag har en ganska så enorm bakdel! Därför behöver klänningarna ha snörliv hela vägen ner till höften! Och det hade denna! Hjärta
  • Chicita
    Merilda skrev 2013-01-28 15:40:24 följande:
    Den som Camilla01 tipsade om var med en mullet dress, egentligen. Inte lika mycket dock! Flört
    Men nu kommer jag ihåg alla dessa klänningar på Gina Tricot och HM!
    Jag försökte hitta den men jag kunde inte finna den på sidan så jag vet inte hur just den såg ut Glad
  • morguse
    Merilda skrev 2013-01-28 15:00:37 följande:
    Ja! Jag fick problem med hemsidan via mobilen!

Så ni ska inte ha något midsommarfirande alls? 
    Nej vi tar det på midsommar dag istället :)
Svar på tråden Brudklänning till midsommar och fler frågor!