• diaboli

    de pikar att vi har barfritt. besviken!

    jag och min m2b gifter oss 20 juli. vi har skickat ut save-the-date där länken till vår hemsida står. Alla inbjudna har fått korten och vi valde att skicka ut dem tidigt för att så många som möjligt ska kunna delta. På hemsidan under fliken festen så står det :
     OBS!!
    Vi har valt att ha en barnfri bröllopsfest. Vi hoppas att detta inte skapar några problem och att alla kan delta endå.

    Min m2b har en kusin på åland som har en man och två barn. Jag har träffat henne en gång och upplevde henne som lite rakt på. Hon är väldigt irriterad över att vi har valt en 18+ fest ( hennes barn är 10 och 15). Nu har hon pikat det i vår gästbok med ett inlägg om hur roligt det ska bli att träffa alla i släkten igen men hur himla tråkigt hennes barn tycker att det är att de inte får vara med. Hon avslutar med att skriva att det återigen ska bli roligt att träffas och att hon och hennes man ska bo på samma hotell som de andra i familjen och att de andra har tur som har barn över 18 år som faktiskt får deltaga.

    blir sååååå irriterad.

  • Svar på tråden de pikar att vi har barfritt. besviken!
  • PimPim83

    Jag tror som anne på grönkulla att oavsett hur man väljer att göra på sitt bröllop så kommer folk att ha åsikter. Är barn välkomna kommer någon att ha åsikter om det och är det barnfritt kommer någon ha åsikt om det.

    Jag tycker att du ska försöka strunta i hennes onödiga kommentar, det verkar ju som hon vill att du ska reagera annars hade hon inte sagt/skrivit så. Men samtidigt vet jag hur svårt det är att strunta i sånt. Troligtvis hade jag fått samma känsla som du om det hänt mig och irreterat ihjäl mig på inlägget!


  • jimsan78

    Det är inte bara ert bröllop det är även er dag! Vill ni ha ett barnfritt bröllop så är det så det ska vara. Sen kan folk få tycka och tänka vad de vill om det. Vill man inte komma pga det eller har något emot era önskemål så kanske folk bör fundera på att stanna hemma istället. Som sagt så är det ert bröllop. Hoppas ni får ett fint bröllop!

  • diaboli

    känns så skönt att ni är flera som tycker som jag :) har varit irriterad hela dagen men nu börjar det smälta lite.

  • Amandizzen

    Inga barn på festen! (Kyrkan är såklart valfritt )

  • Förväntansfull

    Äh, strunta i dem som gnäller.


    Barn har inget på ett bröllop att göra, de har roligare med barnvakten.

  • mirre01

    be dem stanna hemma om de stör henne så de gjorde jag, det är ERAN dag och NI som sak få som ni vill be henne hoppa och fara 

  • sassa87

    Vi ska delvis ha ett barnfritt bröllop. Vi har ingen fest på kvällen då middag och firande sker i församlingshemmet. Men våra 2 barn ska vara med på vår dag och våra syskon. De resterande barnen i släkten är inte bjudna.

  • MrsCoverdale

    Åh herrejisses vad många kommentarer/pikar man fått om detta val att ha barnfritt bröllop! 
    Jag svarar bara med att snällt förklara varför vi valt det medan jag ler lite påklistrat.
    I själva verket tänker jag för mig själv:


    "Vi har över 40 ungar i umgängeskretsen och allihopa är fantastiska barn, DINA är inte mer fantastiska än någon annans. DET betyder inte att vi vill ha två skolklasser på vårt bröllop (som vi hoppas ska bli en riktig rövarfest!) Hör av dig den dagen DU har tänk ställa till med ett 85 000kronors- barnkalas så kan vi diskutera saken!"


    Jag tröstar mig med att det faktiskt är de som pikar som beter sig illa. Inte jag som bjudit in till festen.


    Det finns så många knäppgökar, och det verkar som om de blir fler när man bjuder till bröllop av någon anledning!

  • Js Fästmö

    Jag hade inte ens brytt mig om hon skrivit i gästboken, det är ju det hon vill, skapa reaktion. Lägg energin på att fortsätta planera och låt henne grina på. Möjligen hade jag svarat i gästboken " Det ska bli trevligt att träffa alla som kommer, de som är underåriga får vi säkert trevliga tillfällen att träffa framöver på mer lämpliga tillfällen. Tack för att alla är förstående inför våra önskel inför vår stora dag.

  • jimmyojennifer

    Jag älskar barn och alla mina nära och käras ungar är underbara. Men vi ska också ha barnfritt bröllop och det här är faktiskt bland det härligaste kommentarerna jag sett i frågan! =)


    Jag skrattade gott åt meningen "Hör av dig den dagen DU har tänk ställa till med ett 85 000kronors- barnkalas så kan vi diskutera saken!"


    För precis så känns det, jag vill ha en vuxenfest, inte barnkalas.


    MrsCoverdale skrev 2013-05-11 16:59:17 följande:

    "Vi har över 40 ungar i umgängeskretsen och allihopa är fantastiska barn, DINA är inte mer fantastiska än någon annans. DET betyder inte att vi vill ha två skolklasser på vårt bröllop (som vi hoppas ska bli en riktig rövarfest!) Hör av dig den dagen DU har tänk ställa till med ett 85 000kronors- barnkalas så kan vi diskutera saken!"


     


    Framtiden är den du själv skapar
  • Gerdsmygen
    MrsCoverdale skrev 2013-05-11 16:59:17 följande:

    "Vi har över 40 ungar i umgängeskretsen och allihopa är fantastiska barn, DINA är inte mer fantastiska än någon annans. DET betyder inte att vi vill ha två skolklasser på vårt bröllop (som vi hoppas ska bli en riktig rövarfest!) Hör av dig den dagen DU har tänk ställa till med ett 85 000kronors- barnkalas så kan vi diskutera saken!"


     


    Hahahaha.. Annars är ju den kommentaren klockren
    Nu ska vi förvisso ha alla ungar med på vårt bröllop, men har full förståelse för de som inte vill
  • diaboli

    Kan nu meddela att hon inte har sagt något mer. Och alla verkar nöjda. Fick frågan om spädbarn då tre utav gästerna får barn nu imaj men vi sa ifrån och de reagerade inte ens på det. Får väl se väl på dagen hur många som smugglar med sina barn endå. Haha!

  • 67d

    Var på bröllop förra året i Kanada där det var ok med barn i kyra men ej fest. Självklart fick vi från Sverige ha med oss våra barn på festen då vi inte kände skaffa barnvakt där. Var en del av dom som inte ville skaffa barnvakt som kom fram och snäste att våra barn fick minsan fick vara med men inte deras, ni måste verkligen vara speciella. Jag personligen skulle absolut inte ta illa upp om någon vill ha det barnfritt eller bara ha med tex syskonens barn!

  • Helipa

    Men gud, så löjligt av kusinen att kommentera en sådan sak, man får väl respektera brudparets önskningar om hur de vill att deras fest ska bli. 

    Vi valde att skriva att barn är välkomna, men att festen inte kommer vara barnanpassad och att vi hoppas att gästerna tar hänsyn till det. De får själva välja hur de vill göra, men de som har frågat har fått rekommendationen att ordna barnvakt och ingen har ifrågasatt det. 
    Vi har själv en treåring son som kommer vara med vid vigseln och middagen men som sedan åker hem med sin mormor när festen drar igång. Våra gäster kan ju välja ett liknande arrangemang med en barnvakt som hämtar barnen när middagen/vigseln är slut. 
    Dock har vi valt att ha överseende med sena svar från de som vill hinna leta barnvakt, så länge de meddelar oss innan OSA-datumet om att de fortfarande letar. 
     

  • alexandra87
    diaboli skrev 2013-05-14 17:47:19 följande:
    Kan nu meddela att hon inte har sagt något mer. Och alla verkar nöjda. Fick frågan om spädbarn då tre utav gästerna får barn nu imaj men vi sa ifrån och de reagerade inte ens på det. Får väl se väl på dagen hur många som smugglar med sina barn endå. Haha!
    Har också valt att ha barnfritt på festen, men skrev i inbjudan att barnen gärna får närvara i kyrkan. En av min m2bs kusiner ringde dock och pratade in på telefonsvararen att han och FAMILJEN kommer. Familjen består av honom, flickvännen och två barn, en som är 5 år och en nyfödd. Den nyfödda kan jag väl förstå att hen måste med, eftersom familjen bor 25 mil bort. Ska bli intressant att se om det andra barnet dyker upp, när det uttryckligen står: "Barn får gärna närvara vid vigseln, men kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner"
  • Helenis
    alexandra87 skrev 2013-07-12 00:23:01 följande:
    Har också valt att ha barnfritt på festen, men skrev i inbjudan att barnen gärna får närvara i kyrkan. En av min m2bs kusiner ringde dock och pratade in på telefonsvararen att han och FAMILJEN kommer. Familjen består av honom, flickvännen och två barn, en som är 5 år och en nyfödd. Den nyfödda kan jag väl förstå att hen måste med, eftersom familjen bor 25 mil bort. Ska bli intressant att se om det andra barnet dyker upp, när det uttryckligen står: "Barn får gärna närvara vid vigseln, men kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner"
    Ni skall nog prata med honom innan för det låter som de tänker komma alla fyra. tycker det verkar konstigt om de skall lämna ett barn hemma. Har de ett spädbarn får väl tjejen stanna hemma och han gå själv, det var ju ändå han som var släkt med din kille, jag hde inte haft några problem med det om jag varit i hennes situation.
    Vänners bröllop kommer inte alltid att klaffa med var man befinner sig i livet och man måste faktiskt respektera brudparets önskningar och inte vara småaktig.

    Miss Cloverdale: Din kommentar är helt underbar.. den borde tryckas upp i stora plakat..

    Vi har valt att ha en delvis barnfri fest. Vi kommer tillåta 8 barn, dvs de närmaste släktens. det är syskonbarn och kusinbarn som vi träffar ofta. När vi firade min killes svägerskas födelsedag förra helgen frågade hon sin mamma direkt om de kunde vara barnvakt. Dock vill vi ju ha deras dotter som brudnäbb, men det kan hon kanske vara ändå om mamman förljer med och de åker hem efter kyrkan (de bor en timmes bilresa bort). Vi har ett begränsat antal platser i vår festlokal så vi kan verkligen inte ta med fler barn än de vi räknat in. Vi har redan varit tvugna att vara hådra med vilka vi skall bjuda och om någon som inte är familj skall ta med sitt barn så måste vi stryka vänner från gästlistan.. känns rätt skönt att ha den begränsningen faktiskt..
Svar på tråden de pikar att vi har barfritt. besviken!