• Äldre 20 Jan 19:05
    11429 visningar
    52 svar
    52
    11429

    7juni 2014

    Pingstafton 2014.. Någon er som gifter sig då? Hur långt i planeringen är ni? Har ni börjat planera något?

  • Svar på tråden 7juni 2014
  • Äldre 13 Jan 16:17
    #41

    Oj, blev ett långt inlägg... men skönt att skriva av sig lite. :)

    Nu har vi bokat lokalen till den 7.e juni.

    Ska prova klänning igen och ta med två kompisar på lördag, det känns bra. Har några jag gillar lite extra. En av mina blivande svägerskor är frisör, så jag hoppa hon kommer ha möjlighet att göra frisyren. (Vi har inte berättat än för så många, och jag vill att min sambo ska berätta det för sin familj, inte att jag ska göra det. Därför har jag inte "kunnat" fråga henne än.) Har också kollat lite på brudbuketter och hittat en florist som jag tror blir bra.

    Har hittat material till inbjudningskort, och gjort ett provex. Vi kommer inte pyssla så mycket med det, skriva ut på ett A4 och vika två gånger, så inget kuvert behövs. (Fick idén från en tråd här.) Ett tag kvar till de ska skickas ut, men jag tycker ändå det är skönt att ha en plan klar.

    Just nu jobbar vi på att boka vigselförrättare, och jag funderar på hur vi ska ha vigseln. Vi gifter oss borgerligt, och kanske utomhus. Min vän som jag frågade om att vara tärna sa typ direkt att hon kommer inte kunna sjunga för hon kommer vara alldeles för rörd. (Iofs lite fint, men lite en miss eftersom jag hade tänkt fråga henne...)

    Dessutom funderar vi på maten. Vi ska ha festen i en bygdegård, och jag har rätt mycket erfarenhet av att laga mat och ordna fester, så jag funderar på om vi ska laga maten själva. Vi kommer få hjälp under själva festen av min "svärmors" vänninor, de brukar tydligen hjälpa till och servera på fester i bygdegården. (Det är en liten by i Småland, jag själv är inte därifrån utan från Stockholm som också är där vi bor.) Om vi ska laga maten själva kommer jag definitivt ha som plan att allt ska vara klart senast torsdagen (två dagar innan bröllopet). Ska fundera mer på det innan jag bestämmer mig, det är ju en hel del att ordna.

    Har mailat med en fotograf jag gillade också, och han var än så länge ledig det datumet. Ska försöka få till bokning på det inom någon vecka.

    Min sambo har än så länge inte gjort så mycket, men jag har sagt till honom att jag tycker det är jobbigt att jag tänker på det här så mycket mer än honom. Han tog till sig det och sa igår att han ska "anstränga sig för att tänka på bröllopet varje dag den här veckan." Intressant eftersom jag tänker på det typ HELA TIDEN. Iofs är jag mycket mer van än honom att hålla i fester, så jag vet hur mycket jobb det är, och sen är det ju klassiskt att bruden tänker mer på det än brudgummen.

  • Äldre 17 Jan 10:15
    #42

    Det här är vi klara med:


    Datum Budget Klänning inköpt Kyrka Festlokal Toastmaster, bröllopsvärd, brudtärna och bestman Boende för oss och gästerna Menyn Inbjudningarna är beställda, ska bara få hem dom. Bestämt ringar, dock ej inköpta än.

    Kvar att göra:


    Fotograf Beställa bröllopstårta Kostym åt mannen Köpa dekorationer såsom dukar, servetter, utsmyckning m.m. Transport från kyrkan till festlokalen, från festlokalen till boende. Göra "toalettkorgar" med bra-att-ha-saker i. Köpa skor (!) Göra festprogram med presentation av gäster, meny m.m. Träffa prästen och bestämma vigselprogrammet ink psalmer m.m. Köpa ringarna Åka till Tyskland för inköp av dryck

    Vad ska mer göras???

  • Äldre 6 Feb 13:27
    #43

    Hej på er!

    Nu hoppar jag också in i den här tråden eftersom min kära sambo friade i måndags:)
    Vi är förlovade sedan 2012 men sen kom det en liten dotter och sen har vi velat lite om vi ska köra i år eller inte men nu när han friade så blev det ett startskott för planeringen:)

    Hade ingen aning om att det var pingstafton men jag har alltid velat gifta mig i början av juni så det känns perfekt, min absoluta favorittid på året!

    Hoppas nu bara vi hinner få ihop allt! Imorrn är det fyra månader kvar och det vi har fixat är kyrka, festlokal, cateringfirma, toasmaster och toastmadame.

    Ett par frågor till er: Tror ni att kl 17 blir för sent? Den präst vi vill ha kan bara då men vi har även kl 15 bokat fast då blir det en annan präst.

    Vad ska ni lägga kuvertavgiften på? (om ni ska ha någon).

  • Äldre 6 Feb 13:57
    #44

    Här är en till! 

    vi gifter oss på kreta (ortodox vigsel)

    De vi har klart är
    * kyrka
    * festlokal
    * fotograf
    * klänning
    * örhängen
    * skor till mig
    * svenska inbjudningar
    * flyg och boende för svenska gäster
    * live band och dj
    * fått mina papper översatta
    * brudbukett

    har kvar

    * mat
    * bild spel
    * ingångsmusik (festen. ingen musik i kyrkan på ortodox vigsel)
    * grekiska inbjudningar
    * boka hår och smink
    * brudgummens kläder och skor
    * välkomst korgar till sv gäster
    * näbb klänningar + skor
    * ringar
    * övriga smycken till mig
    * dekoration av kyrka, bil och festlokal
    * gästbok
    * transport av sv gäster till kyrkan 
    * ett par saker som skall vara på altaret under vigseln

    hum trorjag tänkt på allt nu. Känns som om de BARA är bröllop i min hjärna nu :P är föräldraledig så datorn står på med BT öppet och google med olika bröllopssökningar 24/7 

  • Äldre 2 Apr 21:57
    #45

    Idag hämtade vi ut inbjuningskorten vi hade beställt :)



    och så här ser våra kuvert ut.



    Nu ska vi bara göra alla dekorationer och andra trycksaker. Det vore även bra med ett par skor också, har jag hört..

    TVÅ månader kvar nu... är NI redo? ;)

  • Äldre 2 Apr 22:55
    #46

    Nu ska vi se! Budgeten hålls med råge. 
    Kläder på G. Sys av m2b's moster. Både min klänning, mannens skjorta och näbbkläderna.
    Ring hämtad
    O.S.A börjar så smått trilla in.
    Kyrkan och lokal bokad sen länge.
    Präst bokad (vigselsamtal på tisdag 8/4)
    Cateringfirma bokad som ska göra maten + serveringspersonal
    Låtlista på spotify på gång likaså festprogrammet  och vigselprogramet. 
    Fotograf bokad
    Min Moster ska göra brudbukett + Corsage 
    Delar av alkoholen är på G (pappa handlar på kryssningen han är på)
    Hår och smink bokat

    Hmmm undrar om jag glömt något
     

  • Äldre 3 Apr 10:21
    #47

    Fina kort, Luci!

    Skönt att budgeten håller Maria466:)

    Ser ut som att vår budget funkar också trots jättestrul med att min klänning som jag beställt var alldeles för kort:(
    Nu känns det som att läget är under kontroll igen, i princip alla har svarat så nu ska jag börja fundera på placeringskort och bordsplaceringarna (vi tänkte ha två stycken).

    Hur går det för er andra?

  • Äldre 3 Apr 16:52
    #48
    MariaNyckelpiga skrev 2014-04-03 10:21:41 följande:

    Fina kort, Luci!

    Skönt att budgeten håller Maria466:)

    Ser ut som att vår budget funkar också trots jättestrul med att min klänning som jag beställt var alldeles för kort:(
    Nu känns det som att läget är under kontroll igen, i princip alla har svarat så nu ska jag börja fundera på placeringskort och bordsplaceringarna (vi tänkte ha två stycken).

    Hur går det för er andra?


    Ja det är rätt komiskt egentligen. Vi hade budgeterat 1000:- för min klänning och 1500 för mannens kläder. plus näbbkläderna (1 flicka och 1 pojke). 
    Räknar jag grovt så har allt gått på 1800:- (tyg till min klänning, näbbarnas kläder, mannens skjorta, tråd, knappar, slipsar till mannen och 1 av näbbarna och mannens byxor). Mannens moster vill inte ha ngt för jobbet 
  • Äldre 17 Apr 17:53
    #49

    Hej o hå.. glömt av er här inne!
    Huserar oftast på facebook i tråden "Blivande brudar 2014", kom gärna dit om ni vill!

  • Äldre 17 Apr 17:59
    #50
    Csve skrev 2014-04-17 17:53:17 följande:

    Hej o hå.. glömt av er här inne!
    Huserar oftast på facebook i tråden "Blivande brudar 2014", kom gärna dit om ni vill!


    Det finns 2 grupper med det namnet. Vilken av dem är det? Jag vill va me ;)
  • Äldre 1 May 11:13
    #51
    Maria466 skrev 2014-04-17 17:59:13 följande:
    Det finns 2 grupper med det namnet. Vilken av dem är det? Jag vill va me ;)
    Nä bara en tråd med just det namnet =)

  • Äldre 1 May 11:40
    #52
    Csve skrev 2014-05-01 11:13:46 följande:
    Nä bara en tråd med just det namnet =)
    Tror jag hittade den nu :D
Svar på tråden 7juni 2014