Roliga uppgifter till bröllopsmiddagen för gästerna
Några bra idéer på vad gästerna kan få för små uppgifter under middagen mer än att några fotograferar?
Några bra idéer på vad gästerna kan få för små uppgifter under middagen mer än att några fotograferar?
Sist jag var på bröllop fick vi spela bingo! Varje ruta var en händelse t.ex Brudparet pussas, nån håller tal, vinet tar slut osv.
Detta är inget vi kommer att ha på vårt bröllop men det är iaf en ide...
Lägg lappar under allas tallrikar med hemliga uppdrag som de sen ska utföra någon gång under kvällen.
Tänk på att inte alla uppskattar att göra såna där saker / uppdrag.
Och att ge någon i uppdrag att fotografera under middagen betyder oftast att den/ de personerna själva liksom inte deltar (alltså dom är där - men inte "närvarande" under middagen eftersom dom koncentrerar sig på att fotografera istället).
Men om du vill ha uppdrag som är på skoj till gästerna så är det här några jag varit med om (själv eller andra som jag sett) på olika bröllop.
- Presentera dig med fel namn (kom sen på att det var fel och ångra dig)
- Prata engelska - ibland. Enstaka ord eller meningar varvas med svenska
- Res dig upp och säg: Jag är ingen talare. Och sätt dig sen ner.
- Fråga om du kan få en portion till av maten (om det är serverad mat, om det är buffé kan man istället fråga om man måste köa igen för att backa eller om man har förtur om man är hungrig)
- Envisas med att kalla alla män för Anders och alla kvinnor för Britta (eller andra namn som ni tycker passar).
- När någon frågar "Hej Kaj" så svarar du med "Hallååå Börje"
- Ropa "Hej Kaj". Om någon svarar "Hallå Börje" så får du ta en extra stor tårtbit
- Handhälsa på alla, men med vänster hand
- säg att du vill hålla ett tal, gör en konstpaus och titta på brudparet. Säg sen "Jag vill tacka kocken för den underbara maten"
Vi hade bröllopsbingo och det fick fart på de gäster som gillar att leka. Resten behövde absolut inte göra det om de inte ville. Det var frivilligt.
Ett annat bröllop där jag var toastmadame hade vi dryck- och diskansvariga. Lappar sattes under de utvaldas stolar och gissa om det blev liv vid de olika borden. Mycket skratt och diskussioner och de som blev ansvariga tog sina resp uppgifter på stort "allvar"
Vill också ha idéer. Tänker mer saker man kan göra sittandes vid middagsbordet...tror inte vi kommer ha en massa lekar där man måste dela in sig i lag osv. Vi kommer förmodligen ha karaoke senare på festen men skulle vara kul att ha lite smålekar/aktiviteter vid middagsbordet med!
Så kom med förslag om vad ni gjort/planerar göra/eller har tyckt varit kul på andras bröllop!!
Jag tycker vi hade ganska bra lekar på vårat bröllop. Toastparet hade förberett allt :)
Till att börja med hade vi en tipsrunda, som var högst frivillig och gästen rättade själv på sista papperet på tipsrundan. Den var bara för nöjes skull och som tidsfördriv.
Här har jag skrivit om några lekar www.alltforbrudar.com/lekar-till-br-llopsfesten-2 och utav dom hade vi skoleken och klädnypeleken och den med att samarbeta, vi tävlade då mot våra föräldrar. Vi hade dessutom en lek där jag och maken satt på varsin stol brevid varandra mitt emot gästerna. Bakom oss stod toastastern och höll upp skyltar med olika ord på, tex "hundägare" och "elektriker". Om ordet passade in på någon gäst, så skulle den personen ställa sig upp. Jag och maken tävlade då mot varandra och vi skulle då gissa gästernas gemensamma nämnare = ordet på skylten. Den leken var riktigt kul och involverade gästerna på en lagom nivå :)
Då är dock jag och maken såna som älskar att leka och har alltid lekar på våra fester och våra vänner och framförallt min släkt är likadana :)