• Sofie13

Midsommarbröllop?! Vad skulle DU tycka?

Hej på er!

På grund av olika anledningar (eller egentligen bara en, att lokalen vi vill vara i inte är ledig förens då) så funderar vi på att ha vårt bröllop på midsommardagen i år.

Så nu undrar jag:

Vad skulle du tycka om att bli bjuden på bröllop på midsommardagen, skulle det bara vara jobbigt att det är just då, eller kanske mysigt? Eller hur skulle ni resonera? Brukar folk vara väldigt uppbokade och upptagna den helgen?

Det kommer vara ett utomhusbröllop vid en sjö med efterföljande middag och tårta för ca 80-90 personer.

Jag skulle vara så tacksam om ni svarar och ger mig lite tankar kring det, och inte bara att vi får göra som vi vill för det är vår dag;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 10:29
    Det är alltså MIDSOMMARDAGEN vi funderar på att ha bröllopet på, lördagen efter midsommarafton:)

• Svar på tråden Midsommarbröllop?! Vad skulle DU tycka?
  • Annamolly

Vi ska gifta oss pa midsommardagen! Jag tankte faktiskt inte ens pa det som en faktor. (Fast det kanske jag borde ha gjort?) Jag tankte bara att det var extra romantiskt Glad

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Augustibrud2013

Vi arrangerar alltid midsommarfest på vårt landställe på midsommarafton. Så om jag hade fått en inbjudan på midsommarafton, och det inte var en väldigt nära vän, hade jag inte kommit på bröllopet. Midsommarafton är ju en väldigt traditionsbunden dag!
    Om man önskar ett barnfritt bröllop kan det ju också bli svårt med barnvakter.
    Sen tror jag säkert vissa tycker midsommarafton är perfekt för då slipper man stressa med vad man ska göra den dagen.
    Du får väl höra med de ni tänkt bjudna vad de har för åsikter =)

• Augustibrud2013

oj tänkte att det var midsommarafton å inte dagen! Då kanske det är enklare! (men fler bakfulla människor )

• daniiel

Midsommarafton eller dagen efter - midsommardagen?

Det är väl lite både och att lägga ett bröllop då. Extra mysigt och romantiskt för brudparet kanske, men många har ju sina midsommartraditioner och kanske inte välkomnar ett bröllop den helgen med helt öppna armar. Jag tror att om det inte är någon väldigt närstående, så tackar nog många nej till ett bröllop då faktiskt.

Sedan är det ju det där, som Augustibrud skriver, med barnvakter tex. Det kan bli svårt att få tag på det en sådan helg. Midsommarafton är ju inte heller någon röd dag, så vissa skulle kanske bli tvungen att ta ledigt från jobbet. Är det midsommardagen, som är en lördag, så kan det ju vara så att folk prioriterar sitt midsommarfirande före som sagt. Många åker ju bort över midsommar, ut i skärgårdar, på landet osv.

Men vill man ha sitt bröllop då, så ska man ha det. Dom som kan, och vill, komma - dom kommer!

• Sofie13

Jo, det är ju så som du säger Daniiel, att dom som kan och vill komma, dom kommer.

För vi tänker lite såhär, dom som vi bjuder som ens tvekar eller inte vill komma för att det är midsommardagen, dom kanske det inte gör så väldigt mycket om dom inte kommer. I slutändan borde det ju bli den familj och dom vänner som vi verkligen vill ska komma, som kommer, alltså dom som står oss närmast.

Vi har tänkt att ha det barnfritt, om folk inte kan ordna barnvakt med flera månaders framförhållning så är det klart att vi får tänka över hur vi vill ha det, vi vill ju hellre att folk kommer med sina barn än inte kommer alls.

Det där med att folk kommer bakfulla - Jag hoppas vi har så pass vuxna vänner som har vett att inte supa skallen i bitar dagen innan man ska på bröllop:)

• Annamolly
    Sofie13 skrev 2013-01-17 10:36:52 följande:
    Jo, det är ju så som du säger Daniiel, att dom som kan och vill komma, dom kommer.

För vi tänker lite såhär, dom som vi bjuder som ens tvekar eller inte vill komma för att det är midsommardagen, dom kanske det inte gör så väldigt mycket om dom inte kommer. I slutändan borde det ju bli den familj och dom vänner som vi verkligen vill ska komma, som kommer, alltså dom som står oss närmast.
    Haller med dig! Den som hellre vill dansa runt midsommarstangen kan gora det istallet! Glad
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • FrökenMäkelä

Midsommarafton är visserligen mysig med sina traditioner men hade någon bjudit in oss till bröllop dagen efter så hade vi självklart valt att närvara på bröllopet.

Mina nära och kära är viktigare för mig än dag som midsommarafton.

• lurigmumin

Vi har bekanta som gifte sig på midsommardagen och vad jag förstår på dem var det inte helt optimalt. Har ni många som måste resa långt så skulle nog jag valt en annan dag. De hade många tillresta släktingar, eller egentligen alla då ingen av dem kommer från orten där de gifte sig. Det innebär ju att många kanske måste resa på midsommarafton eller tidigt på midsommardagen. Är det släktingar så kan det ju alltid va lite svårt at säga att de får sköta sig själva om de kommer dagen innan. 

Vet inte hur det är för er med släktingar och resande men jag skulle nog fundera några vändor på det. Att folk kommer bakis är ju svårt att råda över. 

• Chicita

Jag brukar inte göra något speciellt på midsommar.
    Så för mig hade det varit väldigt trevligt att någon arrangerar något då.
    Om det var en ort jag inte bodde på utan behövde resa till så skulle jag kanske till och med åkt dagen innan och letat på någon gammelgård och kikat på midsommarfirandet där Glad 

• Sofie13

Vad glad jag blir att ni ger mig er syn på saken:)

Vi har inte många alls egentligen som behöver resa. Vi kommer båda från orten där vi gifter oss, eller iaf från samma område i Dalarna. Det är några få kusiner som har flytt Dalarna, men det kommer ju aldrig passa perfekt för alla gäster. Man kanske kan tipsa dom om något fint firande här i närheten?:)

Jag, som Chicita, brukar inte heller göra något speciellt. Så det är roligt att höra vad folk brukar ha för sig på midsommar.

• Chicita

Här i Dalarna finns det ju många fina firanden.

Gropen i Leksand exempelvis.
    Gammelgården i Borlängeär ju ett annat alternativ, och jag tror att dom firar i Ornässtugan också om jag inte minns fel Glad 

Det är många turister (speciellt utländska - Tyskar specifikt) som gärna åker till Dalarna och kollar på det Svenska midsommarfirandet Glad 

• daniiel

Hehe ja, i Dalarna har jag faktiskt firat en midsommar. Tror det var i... Rättvik. Det glömmer jag aldrig. Det var någon konstig parad först och sedan skulle stången resas och alla hade folkdräkt och dansade.. vad det nu heter. Det var väldigt speciellt och roligt att uppleva :) Men det kanske inte är lika speciellt för någon som är från Dalarna :P

Vi brukar aldrig göra något speciellt på midsommar heller. Precis som vid alla andra högtider, så är det ungefär som en vanlig dag för oss. Vi brukar åka och lämna midsommarkransar på gravarna och göra en krans till dottern samt kika förbi på kyrkans allmänna firande i den gamla kyrkstaden här. Hade vi fått en inbjudan till ett bröllop på midsommarafton eller midsommardagen, så hade det inte varit några problem :) Hade vi behövt åka en bit och övernatta hade vi däremot inte kunnat, men det hade vi inte oavsett vilken dag på året.

Många av våra vänner och släkt har ju dock väldigt traditionsbundna firanden då dom tex åker och hälsar på vänner eller familj som bor på annan ort. Många som har familj utomlands får hem dom över midsommar. Många som åker ut i "skärgården" eller ut på landet också och firar med samma gäng som dom firat med senaste 10-20-30åren :P

• Marjasinus

Jag tror ett problem med att ha fest på midsommardagen är att mycket är stängt. Kanske svårt att få någon att fixa hår/smink m m då. Även tårtor och sådant som gärna ska hämtas samma dag.

Jag är inte särskilt traditionsbunden och hade kunnat acceptera en bröllopsinbjudan till julafton så det är inget problem att skippa midsommarafton för något sådant. Men folk tenderar att vara mer fastlåsta än så. 

• Sofie13
    daniiel skrev 2013-01-17 12:37:39 följande:
    Många av våra vänner och släkt har ju dock väldigt traditionsbundna firanden då dom tex åker och hälsar på vänner eller familj som bor på annan ort. Många som har familj utomlands får hem dom över midsommar. Många som åker ut i "skärgården" eller ut på landet också och firar med samma gäng som dom firat med senaste 10-20-30åren :P
    Fast då får dom gärna fortsätta med sina midsommarfiranden:) Jag vill inte ändra folks traditioner:) Men som du skrev tidigare, dom som kan och vill komma, kommer:) Jag vet att våra närmaste kommer iaf, och det är det viktigaste för oss!

Jag tycker det är så roligt att du skriver:
    Men det kanske inte är lika speciellt för någon som är från Dalarna :P

Jag såg bara ett helt vanligt midsommarfirande framför mig :)
  • Sofie13
    Marjasinus skrev 2013-01-17 12:53:32 följande:
    Jag tror ett problem med att ha fest på midsommardagen är att mycket är stängt. Kanske svårt att få någon att fixa hår/smink m m då. Även tårtor och sådant som gärna ska hämtas samma dag.
    Oj! DET har jag inte haft en tanke på!! Men det är klart, det är ju en röd dag! Ooops, det är nog läge att kolla upp det kanske.. Det är iofs bara frisör det kommer gälla, men ändå:)
  • Mmmaria

Jag hade absolut försökt komma om jag blev bjuden på bröllop, men det hade varit väldigt svårt med barnvakt. Vi ordnar alltid midsommarfest i skärgården över helgen, så vi hade nog haft många besvikna kompisar. Jobbigt för er med röd dag och ev dyrare tjänster om frisör mm måste jobba på midsommar.

Jag hade valt en annan dag om det går.

• daniiel
    Sofie13 skrev 2013-01-17 12:54:59 följande:
    Fast då får dom gärna fortsätta med sina midsommarfiranden:) Jag vill inte ändra folks traditioner:) Men som du skrev tidigare, dom som kan och vill komma, kommer:) Jag vet att våra närmaste kommer iaf, och det är det viktigaste för oss!

Jag tycker det är så roligt att du skriver:
    Men det kanske inte är lika speciellt för någon som är från Dalarna :P

Jag såg bara ett helt vanligt midsommarfirande framför mig :)
    Ja, precis, men det är bra att man som brudpar är medveten om att folk kan ha svårt att frågå sina traditioner och väljer att tacka nej. Men som sagt, vill dom komma, så kommer dom :) Dom får ju helt enkelt bara prioritera.

Haha ja, du ser där. Att dansa runt i folkdräkt är något jag bara upplevt i Dalarna ;) Här dansar vi ju också, men bara runt stången och i "vanliga" kläder :P
Svar på tråden Midsommarbröllop?! Vad skulle DU tycka?