• Äldre 14 Jan 11:37
    4883 visningar
    4 svar
    4
    4883

    Har du upplevt näthat?

    Datainspektionen menar att det krävs en ny lag mot kränkningar på nätet. Har du upplevt elakheter på internet? Svara, skriv och diskutera!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du upplevt näthat?
  • Äldre 14 Jan 11:44
    #1

    Ja det har jag.
    Jag har till och med blivit mordhotad.

    Men det finns en anledning. Jag administrerar/ modererar en liten privatägd community (inte jag som äger den dock) och det är alltid någon som inte gillar när man säger att dom inte får göra vissa saker, eller när man stänger av dom ett tag Flört
    Så på sätt och vis känner jag att "lite får man tåla" när det är i den situationen.

  • Äldre 14 Jan 11:58
    #2

    Japp, här på Bröllopstorget. Höll på att lägga ner min medverkan här då.

  • Aniara­4
    Äldre 15 Jan 11:15
    #3

    När jag var med på en dejtingsida kunde det komma de mest bisarra påhopp i inkorgen. Efter ett tag blev jag mer luttrad, och dessutom fanns det då grupper där jag snackade med andra och fick kompisar (som jag faktiskt fortfarande umgås med på andra sätt!) där man kunde prata av sig och dela med sig av idiotierna. Det var rätt skönt att upptäcka att 10 andra hade fått exakt samma mail, så det var inget särskilt med just mig.

  • Äldre 15 Jan 11:31
    #4

    Ja, definitivt. Främst på andra sidor, det är relativt lugnt här på BT tycker jag. Jag har upplevt det både direkt riktat mot mig själv och sett tonvis av det riktat mot andra.

    Elakheter kastas fram och tillbaka forum på internet och skulle man påpeka detta och ifrågasätta det, så får man alltmest svaret att man måste bli mer hårdhudad och inte ta åt sig. Jag tycker det är en skrämmande utveckling, att det ska vara helt okej att kasta elakheter och otrevligheter i ansiktet på varandra och det är helt okej?!

    Personliga påhopp, och då menar jag verkligen personliga påhopp inte mindre meningsskiljaktigheter i en diskussion, är vardagsmat på internet och det är vuxna människor som gömmer sig bakom tryggheten av skärmen och anonymiteten det medför. Jag tvivlar på att många av dom skulle säga samma saker rakt till andra personerns ansikte i verkliga livet.


Svar på tråden Har du upplevt näthat?