• LillaJag

    Rockabilly-kläder

    Hej!

    Så har jag blivit bjuden på ett bröllop med klädsel rockabilly i vår. Jag kan ingenting alls om det temat och hoppas att ni kan hjälpa mig!!

    Är det här rockabilly eller är jag helt ute och cyklar?

    http://www.emp.fi/h-r-london-small-dot-dress-mekko/art_218385/

    Finns det nåt mer på sidan av klänningarna som är rockabilly?

    http://www.emp.fi/naisille/teemat/rocknroll/#!/naisille/teemat/rocknroll/?sort=relevance&layout=list_small&items=20&filter[]=productcategory_Mekot %26 hameet


    Jag hittade en bra svensk sida där det tydlgt stod att det var rockabilly men dom skickade inte till Finland (där jag alltså bor) :(

    Och vad ska jag ha för skor? Och håret? Kan jag ha det utsläppt?

    Oerhört tacksam för svar!! :)


     

  • Svar på tråden Rockabilly-kläder
  • Tooie

    Men så himla roligt tema!!! Fantastiskt kul! Ja de du har länkat är verkligen rockabilly enligt mig :) Även lite högre kjolar och en söt topp till, behöver ku egentligen inte alls vara svårt att hitta i vanliga butiker... Mycket svart och rött tycker jag är snyggt! Snyggaste är ju om du sätter upp håret om du vill hålla dig stenhårt till temat.. Men självklart kan du ha utsläppt hår. Jag vet ju inte vad du har för frisyr nu men att ha utsläppt hår och sätta upp luggen högt är ju riktigt snyggt! :)

  • daniiel

    Ja, du kan absolut ha den klänningen om du vill :) Eller liknande. Dom flesta klänningarna på den sidan fungerar alldeles utmärkt att ha till det temat. Tex den här om du vill komma lite billigare undan www.emp.fi/h-r-london-small-dots-bow-dress-mekko/art_232323/ och här var två till, ännu billigare www.emp.fi/pussy-deluxe-petty-catty-dress-mekko/art_216100/ och www.emp.fi/h-r-london-blacknwhite-tattoo-print-dress-mekko/art_236314/ Personligen gillade jag den sista, Tattoo print, bäst. Men då är jag ju väldigt förtjust i "old school"-tatueringar också.

    Du kan ju kolla Ebay också :) Sök på rockabilly eller pinup och dress.

    När det gäller skor, så behöver det inte vara så avancerat faktiskt. Om du har ett par svarta pump, så funkar dom mest troligt. Gärna med öppen eller rundad tå. Slingback funkar också bra :) Jag tycker Lola Ramona gör fina skor, dock lite dyra om man bara ska använda dom en gång. Jag såg dock att Brandos har rea på några just nu, tex www.brandos.fi/lola-ramona/angie-sandal-412216-22-black-bowred-heel/a63285, www.brandos.fi/lola-ramona/angie-shoe-412226-1-whiteblack-stribes/a63283 och www.brandos.fi/lola-ramona/elsie-shoe-411621-2-black-w-red-bow/a63280

    Sedan gör hår och smink väldigt mkt tycker jag och det behöver inte alls vara krångligt, men det kan ju vara bra att öva någon gång :) Nu vet jag ju inte hur långt hår osv du har, men här är några enkla tips.









    Smink



  • mirreth

    På Tradera finns mycket i rockabillystil att buda på.

  • LillaJag
    Tooie skrev 2013-01-13 09:40:20 följande:
    Men så himla roligt tema!!! Fantastiskt kul! Ja de du har länkat är verkligen rockabilly enligt mig :) Även lite högre kjolar och en söt topp till, behöver ku egentligen inte alls vara svårt att hitta i vanliga butiker... Mycket svart och rött tycker jag är snyggt! Snyggaste är ju om du sätter upp håret om du vill hålla dig stenhårt till temat.. Men självklart kan du ha utsläppt hår. Jag vet ju inte vad du har för frisyr nu men att ha utsläppt hår och sätta upp luggen högt är ju riktigt snyggt! :)
    Tack för svaret! :) Själv tycker jag faktiskt inte att det är så roligt eftersom jag (tror) inte kommer att trivas i kläderna och sedan kommer dom att hänga i garderoben... men men vad gör man inte för att få gå på bröllop ;)
  • LillaJag
    daniiel skrev 2013-01-13 09:59:21 följande:
    Ja, du kan absolut ha den klänningen om du vill :) Eller liknande. Dom flesta klänningarna på den sidan fungerar alldeles utmärkt att ha till det temat. Tex den här om du vill komma lite billigare undan www.emp.fi/h-r-london-small-dots-bow-dress-me... och här var två till, ännu billigare www.emp.fi/pussy-deluxe-petty-catty-dress-mek... och www.emp.fi/h-r-london-blacknwhite-tattoo-prin... Personligen gillade jag den sista, Tattoo print, bäst. Men då är jag ju väldigt förtjust i "old school"-tatueringar också.

    Du kan ju kolla Ebay också :) Sök på rockabilly eller pinup och dress.

    När det gäller skor, så behöver det inte vara så avancerat faktiskt. Om du har ett par svarta pump, så funkar dom mest troligt. Gärna med öppen eller rundad tå. Slingback funkar också bra :) Jag tycker Lola Ramona gör fina skor, dock lite dyra om man bara ska använda dom en gång. Jag såg dock att Brandos har rea på några just nu, tex www.brandos.fi/lola-ramona/angie-sandal-41221..., www.brandos.fi/lola-ramona/angie-shoe-412226-... och www.brandos.fi/lola-ramona/elsie-shoe-411621-...

    Sedan gör hår och smink väldigt mkt tycker jag och det behöver inte alls vara krångligt, men det kan ju vara bra att öva någon gång :) Nu vet jag ju inte hur långt hår osv du har, men här är några enkla tips.

    " target="_blank">



    " target="_blank">



    " target="_blank">


    Smink

    " target="_blank">

    Tack för ett utförligt svar! Det blir nog en av dom klänningarna! :)

    Pumps är det enda som funkar inom rockabilly? Tycker inte riktigt om såna skor och lär inte ha dom nån mer gång sen heller (lär alltså ligga i garderoben)...

    Håret får nog bli efter nån av filmerna du länkade till! :)
  • Pyttis

    personligen tycker jag man kan ha convers med, tycker det funkar lika bra som pumps :)

  • daniiel
    LillaJag skrev 2013-01-13 18:27:20 följande:
    Tack för ett utförligt svar! Det blir nog en av dom klänningarna! :)

    Pumps är det enda som funkar inom rockabilly? Tycker inte riktigt om såna skor och lär inte ha dom nån mer gång sen heller (lär alltså ligga i garderoben)...

    Håret får nog bli efter nån av filmerna du länkade till! :)
    Alla dom klänningarna var jättefina och passar utmärkt till temat, så det blir nog bra :)

    Nej, du kan ha ballerinaskor också, även det passar jättebra till :) Ja, du kan ha även converse om du hellre vill det också, men nej, du behöver inte ha skor med klack såklart!

    Ja, frisyrerna var ju inte alltför svåra att göra tycker jag, och om man övar någon gång innan, så går det nog jättebra. Som sagt, med paketet klänning + hår, så kommer det synas väldigt bra att det är 50-tals inspirerat. Rockabilly :)
  • Jessica B

    Kan även rekommendera Miss Retro, massa söta klänningar till bra pris, och snabb leverans. Glad

Svar på tråden Rockabilly-kläder