• sanzan

    Bäst att hyra eller köpa kl

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 10:27
    Bäst att hyra eller att köpa kläder till m2b? Han är ingen kille som använder kostym till vardags, men av vad vi har hört är det i princip samma pris på att hyra som att köpa. Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Bäst att hyra eller köpa kl
  • daniiel

    Om det "bara" är en vanlig kostym han ska ha, alltså ingen frack, så tycker jag nästan ni kan köpa det. På tex Dressmann är det inte så dyrt. En kostym kan ju faktiskt vara bra att ha i garderoben för andra eventuella saker, tex om ni blir bjudna på bröllop eller till begravning osv. Man behöver ju inte använda kostym till vardags för att det ska vara en "bra att ha"-sak i garderoben :)


  • Stoxoz

    Min m2b ska ha frack, och den kommer han hyra, eftersom det inte är något man använder så ofta. Men jag håller med daniiel, är det kostym din m2b ska ha, hade jag nog satsat på att köpa en på tex dressman. För den kan man få användning för vid andra tillfällen.

  • stormhelen

    Vi kommer också att köpa kostymen då han bla ibland förväntas använda en vid sitt arbete. Å' så är det ju så som de flesta ovan har skrivit, det är en bra sak att ha, då man kan komma att använda den igen vid andra tillfällen. 

  • Chicita

    En kostym är ju ett sånt där basplagg som man kan behöva ha ibland som kille. Precis som att vi tjejer behöver ha en svart klänning som passar till de mesta tillfällen.
    Så att köpa en på Dressman kan vara en bra investering.
    Även om den bara kanske används en gång per år (under förutsättning för att man håller vikten då Flört ) så har ni ju ändå "tjänat in den" efter en eller två användningar.

    Jag kan också ge rådet att gå upp ett snäpp när det gäller kostymerna på Dressman, för man ser stor skillnad i kvalité mellan dom olika nivåerna.
    Vi köpte en komplett för 999:- till brorsan när mamma skulle begravas. Och i samma veva köpte vi en ny till maken då han kan förväntas ha kostym på jobbet ibland även om det sker sällan och hans gamla kostym var en mörkgrå och inte svart. Och den tror jag kostade 1599:- och den ser betydligt dyrare ut än vad den är.
    Brorsans ser ut som en typisk "studentkostym". Alltså av typen "billig polyester". Men det var ju bara andra gången han använde kostym i hela sitt liv (49 år) så det kändes inte som att det var värt att köpa något dyrare för honom... Och visst han var jättefin i den.
    Men på bröllopsdagen kanske man vill se lite påkostad ut, och då kan dom där extra 5-600:- kanske göra stor skillnad i hur man känner sig.
    (det är betydligt bättre passform i dom som är lite dyrare också, även om man inte väljer dom allra dyraste) 

    Så ja jag rekommenderar verkligen att ni köper en kostym åt honom.
    Kanske ni kan klä upp er och gå ut och äta på bröllopsdagarna ibland sen (om inte annat) och då kan han ju få vara lika fin som han var på bröllopet Glad 

  • GustavB

    Om ni inte vill lägga några större pengar på att köpa en kostym så kan du som andra tipsat om gå till Dressman och inhandla en. Ett tips är dock att gå till skräddare med den efteråt för att ta in den på en del ställen där det kan behövas. En kostym "off the rack" sitter sällan perfekt och för några 100-lappar extra kan den sitta nästan lika bra som en skräddarsydd, vilket brukar ge ett "dyrare" intryck också. 

    Vill man gå ett snäpp över Dressman men fortfarande hålla sig till en human prislapp så har Brothers sedan drygt lite mer än 1 år tillbaka en linje som heter The Tailoring Club vars syfte är humana priser för bra kvalitetstyger och snitt. 

    Sen kan jag som man tycka det är självklart att ha åtminstone en mörk kostym i garderoben, inte bara för bröllop men även begravningar eller andra tillfällen som kan dyka upp.

    Hoppas ni hittar något som passar, lycka till :) 

  • PiaB

    Jag kan bara instämma, jag tycker också det är värt att köpa en . Den kommer han ha användning för flera gånger, om den passar som sagt


     


    Min blivande man funderar också på om han ska hyra eller köpa. Problemet för honom är att han jobbar i kostym och känner att han gifter sig i jobbkläderna isf. Så han ska ha frack på bröllopet. Jag tycker att han kan hyra en men han tycker att det skulle vara kul att ha en frack i sin ägo så han kanske köper en. Jag tror dock inte att man går på fracktillställningar så ofta men det är ju hans beslut. Och så påpekar han att jag har köpt tre brudklänningar, och hur många gånger ska jag använda dem då, jag fattar inte... :-P


  • sanzan

    Tack för alla svar han har faktiskt en kostym i garderoben som används vid speciella tillfällen. Dessutom är den över 10 år, så att införskaffa en ny känns rätt rimligt. Bra idé där med att använda den på bröllopsdagarna Jag hade aldrig tänkt på alla dessa tips, så verkligen super tack!

Svar på tråden Bäst att hyra eller köpa kl