• Floraalma

    Hur skrev ni i inbjudan vad gäller klädsel?

  • Svar på tråden Hur skrev ni i inbjudan vad gäller klädsel?
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2013-01-19 13:56:50 följande:
     Så vi gjorde en no-no och hittade på en egen klädkod, men förklarade den noga så att folk skulle förstå vad vi avsåg. Ungefär så här skrev vi:
    Det här är A och O när man hittar på en egen klädkod.

    Det allra enklaste är ju att hålla sig till vedertagna koder. Det är oftast lättast för gästerna.
    Men om man inte hittar någon som passar så är det här ett jättebra alternativ.
    Klara direktiv om vad man förväntar sig.

    stormhelen gör ju också en bra sak. Vedertagen kod men ändå en förklaring om vad som förväntas. Glad

    Sen är det helt upp till gästen om den vill följa klädkoden (faktiskt). Det är en inbjudan med riktlinjer för klädseln.
    Inte en inställelseorder Flört
  • afturelding

    "Mörk kostym", och så var det bra med det. Våran inbjudan är stolpig så det funkade bra för oss :)

  • Grodprinsens brud

    Vi skriver "mörk kostym"... Jag är den som nästan hellre tackar nej än kommer fel klädd..

    Usch, att hoppa över klädkod är nästan lika förvirrande för gästerna som att strunta i bordplacering.... 


  • Annamolly

    Vi har inte skrivit nagot alls, jag tyckte inte det kandes nodvandigt. Min syster hade heller ingen kladkod och alla kom lagom sommarfina. Jag menar frack tar man ju inte pa sig om det inte star det, och jeans tar man ju inte heller pa sig pa ett brollop, om man inte ar en sadan person som hatar finklader och da far jag val leva med att en gast har jeans, liksom.


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Jessica B

    Vi vill ha ett så avslappnat bröllop som möjligt så skrivit; vardagssnygg, det som är mest du. (kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men åt det hållet Glad )

  • sommar2014

    Jag skulle bli oerhört stressad och osäker över klädkoder som "vardagssnygg", "festfin", "sommarfin" etc. Därför att jag då förstår att brudparet 1) vill ha en viss nivå men 2) inte specificerar den närmare så jag vet inte hur jag ska klä mig för att nå upp till rätt nivå. Vill man inte "bestämma över gästernas kläder" kan man lika gärna skriva Klädsel: Valfritt för då känner jag att det inte spelar så stor roll för brudparet hur man klär sig... Brukar då klä mig på kavajnivå och undvika helvitt och helsvart. Men dessa påhittade klädkoder, nej de ställer till med förvirring för mig alltså!

  • 737dagar

    Vi skrev klädsel- 50-tal. Vi ska ha 50-tals bröllop och önskar hellre att våra gäster följer temat än kommer i sk bröllopsklädsel :)

  • theluckiest2013

    Vi skrev:
    Klädsel: Valfri.
    Av den enkla anledningen att vi faktiskt inte bryr oss ett dugg om vad våra gäster har på sig. Så länge de är där och känner sig bekväma i det de har på sig, oavsett om det är onepiece, frack eller jeans. Men alla är vi olika.

  • MiaMiniMe

    Vi skrev Kavaj. Går att googla för dom som inte vet. Min sambo ville ha den lite mer avslappnade stilen och jag ville ha kostym. Jag fick ge mig, han har inte haft så många åsikter på annat, så han fick bestämma det.
    Har lite svårt för jeans på ett bröllop bara, så hoppas ingen dyker upp i det. Vet att alla inte följer klädkoderna xD

  • Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-06 09:51:31 följande:
    Usch, att hoppa över klädkod är nästan lika förvirrande för gästerna som att strunta i bordplacering.... 
    Håller med.
    Även om jag kan välja något som egentligen inte hör till klädkoden så vet jag ju vilken nivå dom andra kanske ligger på (även om fler tänker som mig) och om jag då kommer under/överklädd så är jag ju liksom beredd på det och behöver inte känna mig felplacerad liksom. 
  • Chicita
    MiaMiniMe skrev 2013-02-06 20:23:46 följande:
    Vi skrev Kavaj. Går att googla för dom som inte vet. Min sambo ville ha den lite mer avslappnade stilen och jag ville ha kostym. Jag fick ge mig, han har inte haft så många åsikter på annat, så han fick bestämma det.
    Har lite svårt för jeans på ett bröllop bara, så hoppas ingen dyker upp i det. Vet att alla inte följer klädkoderna xD
    Klädkoden kavaj avser hel kostym egentligen, men det vet du va? Glad
    Man kan också ha udda kavaj (enligt modern tolkning) men kostymen behöver inte vara mörk.

    Däremot är klädkoden "kostym" det som jag och några andra här i tråden hade / kommer att ha.
    Dvs "maskerad"/ temaklädsel. 

    Så genom att välja klädkoden Kavaj, så får både du och din blivande som ni vill ha känns det som Flört 
  • MiaMiniMe

    Vet dock att vissa inte kommer bära kostym. Därav min oro för jeans haha. Med kavaj har mn ju lite fler valmöjligheter iaf

  • Amandizzen

    och "kavaj"innebär att man får bära kavaj i valfri färg samt att tjejer kan ha klänning som är knälång

  • Chicita
    MiaMiniMe skrev 2013-02-06 21:27:20 följande:
    Vet dock att vissa inte kommer bära kostym. Därav min oro för jeans haha. Med kavaj har mn ju lite fler valmöjligheter iaf
    Ni hade ju kunnat skriva:
    Klädkod - Kavaj (Jeans undanbedes)
    Även om vissa säkert hade gnuggat geniknölarna där också och funderat vem ni tror skulle komma i en jeanskavaj Flört 
Svar på tråden Hur skrev ni i inbjudan vad gäller klädsel?