• Anonym (Frustrerad)

    Frustrerad över jobb och framtid

    Jag blir knäpp av att inte veta vad jag vill göra och det jag vill plugga till kostar på tok för mycket och leder inte till något vidare jobb sedan. Jag letar och söker jobb hela tiden  och jag har några års erfarenhet innom arbetslivet. Inget händer och ingen hör ens av sig.  Allt jag vill är att få ett fast jobb så att jag kan sluta oroa mig..

    Har även letat flera hundra gånger på utbildningar, men ingenting känns lockande. Och 3 år känns bara bortkastat och jobbigt då jag inte ens är säker på vad jag vill plugga till. 

    Mår ofta dåligt och har nästan jämt ont i magen när jag tänker på framtiden och min inkomst.

    Är det fler som känner som jag?

  • Svar på tråden Frustrerad över jobb och framtid
  • passionsblomman

    Allis, jag håller helt med dig om det du säger, OCh jag ser inga fel i innehållet i det SandraElisabet försöker peppa med heller, för att först klargöra det inann jag spinner vidare på vad jag själv funderar över/känner.

    Dels upplever jag att stressen i att söka arbeten och inte få något-inte ens svar på sina ansökningar många gånger, är en HELT annan sak än att medan man lever allmänt inte veta vad man ska bli när man blir stor.

    Dessutom ser jag ett rätt stort problem i att det i sammhället idag tar alldeles för lång tid att ens BLI stor. Dvs, jag håller med om att man inte behöver bli ett yrke och att vår identitet inte ska eller kommer att ligga i yrke och utbildning på samma sätt som förr. MEN det måste ändå gå att bli vuxen. vuxen som i att medan man funderar, kunna jobba, försörja sig, utbilda sig och fungera som självständig individ.
    det är helt sjukt att folk ska bo hemma till uppåt 25 för att de inte kan få bostad eller jobb etc.

    Det är också helt galet att man inte ska kunna få studielån efter 45, när nu dels arbetsmarknaden ser ut som den gör, och vi dessutom förväntas fungera i arbetslivet bra ycket längre än till 65. Då måste man kunna utbilda sig vidare och byta spår även efter 40 liksom. OCH räknas bland de sökande liiiite längre än till 35.

    Som det ser ut nu, ska man antingen vara äldre (om man är under 25) eller vara ung och ändå ha samma erfarenhet som om man vore 15 år äldre. men om man ÄR 15 år äldre, då är man för gammal.

    Det är idioti! man har skapat ett samhälle där de enda år som räknas är de tio mellan 25 och 35 och då ska ALLT få plats, karriär, barnafödande och rubbet! Inte så konstigt att man blir stressad!

    Och jag tror faktiskt inte att de flesta just tänker "herregud jag måste bli något" med tanken att man ska varadjust det resten av livet. jag tror man undrar hur ,man ska hitta en utbildning som både är rätt för ens personlighet och talanger, så man kan trivas OCH så man kan få ett arbete. Och ska man plugga, behöver man kunna lösa allt annat, som att man vill hinna få barn, bygga upp en stabil ekonomi, kanske köpa bostad etc. det är den stressen jag uppleve att TS talar om, och som jag varje dag pratar med människor i liknande situation som jag själv också upplever.

    Jag behöver inte veta för resten av mitt liv och jag deppar inte -tvärtom behöver jag använda all min förmåga till positiv livsföring, för att orka framåt. Och det gör jag! men jag är inte 20 och lite obeslutsamt osäker. Jag är 42 år med familj, huslån, och sviktande hälsa MEN drömmar och ambitioner, men utan jobb, kapital och med alldeles för många frågetecken vissa dagar. Då kan det vara skönt att få bekräftelsen att "nä, du är inte ensam" för, det är väldigt lätt att man tillslut bara ser hur välutbildade alla andra är, vilka bra jobb och höga löner de har, hur headhuntade de blir och vilka totalrenoveringar de gör samtidgt som de reser, tränar, äter hälsosamt och upplever och utövar livskvalité som bara den hela tiden. samtidigt som de är snygga, har värsta sexlivet och är nykära i sina män hela tiden OCH får precis så många barn de vill samtidigt som de gör karriär OCH är jämställt föräldralediga, lagar god mat för att de vill, inte makaroner för att de måste osv osv.

    Jag tror på livet och att det ordnar sig, men en del dagar är det inte så kul. Då är det skönt att säga det. "just nu är det inte så kul". För, kan man sätta ord på sin känsla, kan man sedan bestämma vad man ska göra både med sina känslor och vidare med hela sitt liv. Medan man gör sin resa, kan det vara skönt att få vara lite uppriktig även de mindre roliga stunderna. för ibland är det förbannat tungt. Jag får faktiskt också styrka i att kunna se det-så som det är, utan att skönmåla det, och sedan dra slutsatsen att jag är stark som faktiskt klarar det. Men ibland behöver man säga även det svåra högt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • SandraElisabet

    I concur! Så bra skrivet. :) Det är skrämmande vad idiotiskt hela systemet är....

  • Annamolly

    Haller verkligen med dig (igen), Passionsblomman!

    Det ar absolut inte battre i UK dar jag bor. Arbetsmarknaden ar helt sjuk. Man ska ha gjort exakt samma jobb innan och kunna allt redan annars anstaller dom inte. Jag blir uppmuntrad att soka en massa 'praktikplatser' dar man endast far lunch-pengarna betalda, trots att detta ar illegalt. For att fa 'erfarenhet'. Oftast far man anda inget jobb i slutandan, och vem kan leva pa ingenting, om man inte flyttar hem till mamma och lever som en tonaring? Min fastman kommer forlora jobbet for andra gangen pa 12 manader snart, pga omstruktureringar, vi ska gifta oss i sommar och vill ha barn efter det. Drommer om ett eget hem nagon gang i framtiden... Men hur ska man kunna bygga en framtid och en egen familj nar man inte vet om man har jobb nasta manad? 


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Allis

    Man kan söka studiemedel efter 45 men antalet veckor som beviljas sjunker med åren. Sista året man kan få studiemedel är det år man fyller 54.


    Jag kan istället tycka att vi har ett extremt bra system eftersom det åtminstone i teorin öppnar för att fler än just de som har rika föräldrar har möjlighet att studera. Min grundutbildning på universitetet var på 4,5 år och för det betalade jag ingenting. Inga terminsavgifter, gratis föreläsningar etc. Hade jag velat ha samma utbildning och bott i låt säga USA så hade mina föräldrar måst spara pengar under åtskilliga år för att jag alls skulle kunna ha fått samma möjlighet. Antalet studerande som kommer in via stipendiat och liknande är försvinnande få och några idrottskvalifikationer hade jag inte kunnat stoltsera med heller.


     


    Men sen är det ju inget tvång att allt måste handla om universitetsutbildningar. Det finns högvis med kvalificerade yrkesutbildningar där man både har större chans till jobb (och jobb som faktiskt ger justa ingångslöner) än vad en del längre universitetsutbildningar kan resultera i.


     


    Men när det gäller utbildningssystemet i stort och hur den faktiska arbetsmarknaden ser ut så är ju glappet gigantiskt. Under flera år har gymnasieskolorna pumpat ut drösvis med medieelever där jättemånga har svårt att få jobb samtidigt som det gapat tomma stolar inom t.ex. industri och anläggningsprogrammen. Det är som om skola och arbetsliv inte riktigt har kontakt med varandra.

  • Anonym (jag också!)

    Håller med er daniiel och passionsblomman!

    Det är precis så jag känner iaf.. Har inga problem med att jag inte riktigt vet vad jag gör om 10-20 år eller att jag inte vet vad jag vill bli när jag "blir stor". Utan det är, som sagt, ovissheten i nuet som oroar mig nåt så fruktansvärt. Ska jag få ett nytt jobb eller komma in på en utbildning? Eller ska jag tvingas slita ut mig ännu mer på jobbet eller säga upp mig på grund av det och frivilligt kasta mig ut i arbetslöshet?

    Håller med om att man ibland måste få säga att det inte är så kul just nu. För hur mycket man än vill så är det svårt att hålla huvudet uppe när man, som i mitt fall, blir sjuk av sitt arbete, har en arbetsgivare från helvetet som bara bråkar med en bara för man är sjuk, söker massa jobb men får inga svar och letar febrilt efter en utbildning som passar mig.

    Jag älskar livet och jag tror absolut att det kommer att lösa sig en dag, men just nu längtar jag bara till den dagen så att jag för en gångs skull kan få säga att jag mår bra på riktigt.  

  • passionsblomman

    Allis, jag tycker också att studiemöjligheterna i Sverige är fantastiska jämfört med tex USA, och det gäller för övrigt hela vårt trygghetssystem med subventionerad sjukvård, föräldraledighet osv. men det finns glapp och saker som kan/behöver förbättras.
    Som för mig-mina "gymnasienivåterminer" med studielån har gått åt. Jag får inte gå en KY-utbildning eller liknande med studiemedel mer. Jag måste läsa på universitetsnivå, för de terminerna är "oanvända". Det går inte att flytta över av de terminerna till annan nivå. Det är dåligt för mig, eftersom det begränsar vad jag kan läsa.

    Återbetalningskraven i högre ålder är också rejält skärpta och många drar sig därför för att läsa vidare, för det blir väldigt dyrt att sedan betala tillbaka-inte minst eftersom ingångslönerna många gånger är rätt låga, så man faktiskt kanske går back genom att plugga jämfört med att stanna där man är. Fast, om man nu inte har något jobb alls, kanske man ändå måste plugga, även om man inte ser hur man ska kunna få någon vidare inkomst, så är ett jobb bättre än inget jobb.

    bla bla...jag vill mest ha sagt att även om vi lever i ett förmånligt land på många sätt, kan man absolut förbättra saker så det blir lättare och enklare på många sätt. Exakt hur man ska göra det, ska bli spännande att följa idéerna om inför nästa val...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Papillon

    När jag gick ut gymnasiet visste jag inte vad jag ville göra med mitt liv, allt jag visste var att jag ville plugga! Jag hoppade på en ekonomutbildning utan att egentligen alls förstå vad det skulle handla om (jag hatar statistik!!) och hoppade av efter en halv termin. Sedan sökte jag panikartat alla jobb som fanns för att kunna klara återkrav från CAN pga avbrutna studier. Jag fick ett slitigt med helt ok jobb tillslut och såhär i efterhand var det det absolut bästa jag kunde göra - att jobba till jag faktiskt visste vad jag ville plugga. Det viktiga för mig har varit att hitta något som jag verkligen är intresserad av OCH som jag vet garanterar stabil inkomst. Utan intresse i det jag gör mår jag kasst och om jag oroar mig för att få ekonomin att gå ihop så kan jag inte sova... Nu är jag tre år in i en utbildning som jag trivs med och som leder till ett yrke som för mig känns både tryggt ekonomiskt och givande för mig som människa. Kontentan av texten? Kom på vad som är viktigt för dig och välj ngt att plugga/jobba med utefter dina prioriteringar! Och jag kan rekommendera att jobba med något tillfälligt medan du funderar, hellre än att plugga mållöst :)

  • Allis

    Du kan gå både KY och YH om du vill, de räknas som eftergymnasiala så då spelar det ingen roll om första potten är slut.


    Blir det regeringsskifte nästa gång så lär skolan ändras igen. Varenda ny regering verkar känna ett inre tvång att vara framme och pilla i just skolsystemet. På senare år har det blivit en alldeles pervers del administrativa uppgifter om man får tro lärarkompisarna och just den delen skulle de nog gärna slippa.

  • passionsblomman
    Allis skrev 2013-01-16 21:37:05 följande:

    Du kan gå både KY och YH om du vill, de räknas som eftergymnasiala så då spelar det ingen roll om första potten är slut.


    Blir det regeringsskifte nästa gång så lär skolan ändras igen. Varenda ny regering verkar känna ett inre tvång att vara framme och pilla i just skolsystemet. På senare år har det blivit en alldeles pervers del administrativa uppgifter om man får tro lärarkompisarna och just den delen skulle de nog gärna slippa.


    Isåfall är jag hlt felinformerad sedan tidigare, men vad jag kan läsa mig till nu efter en evighet på csn´s hemsida, verkar du ha rätt-det öppnar isåfall definitivt nya möjligheter för mig.

    Jag hoppas verkligen att de kan ge lärarna lite arbetsro med det nyss införda nya systemet-oavsett vilka som ska regera. Men reglerna för återbetalning innan man är 60, tycker jag är ett exempel på en grej man lätt kan slopa utan att det drabbar någon på något sätt-bara förbättrar chanserna för inte så rika men lite äldre att studera med studiemedel.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Allis

    Hoppas att du hittar något kul att plugga (om du bestämmer dig för det)! Jag är ju en sådan där som alltid sitter och tittar på nya kurser och tänker att hundrafemtio olika grejer skulle vara roligt att veta mer om fast sen blir det kanske inte så mycket mer än tittande *s*.

  • passionsblomman
    Allis skrev 2013-01-17 14:07:16 följande:
    Hoppas att du hittar något kul att plugga (om du bestämmer dig för det)! Jag är ju en sådan där som alltid sitter och tittar på nya kurser och tänker att hundrafemtio olika grejer skulle vara roligt att veta mer om fast sen blir det kanske inte så mycket mer än tittande *s*.
    Tack! Alltså, jag skulle förmodligen kunnat vara en sådan som var student hela livet om man bara baserar det på allt jag gärna skulle vilja veta och lära mig. De problematiska valen kommer när vetgirigheten ska kombineras med vettiga jobbutsikter och realistiska planer för hur kunskaperna ska kunna tillämpas i ett yrkesliv, antingen som egenföretagare eller anställd. Då spelar också ålder och familjesituation roll för valen-liksom hälsofaktorer. Sammantaget kan det ibland kännas aningen snårigt och lite övermäktigt att både hitta och sålla-och så ska manju se till att man har plattform och verktyg nog att också sätta planerna i verket. Det tar tid. Och när tiden går, kan man stundom drabbas av antingen panik eller total apati.
    Själv är jag i en fas där jag håller ihop rätt bra, men jag vill vrkligen öppet och rakt ut säga till TS och alla andra, att jag förstår frustrationen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Allis

    Och det är helt okej att vara frustrerad. Faktiskt bra att säga det också emellanåt, som en motivkt till floran av superdunderlyckade individer som inte verkar ha en dammtuss hemma. Jag tror nog att de flesta av oss har både dammtussar och frustrationer från och till. I alla fall har då jag det *s*.

  • passionsblomman
    Allis skrev 2013-01-17 15:54:08 följande:

    Och det är helt okej att vara frustrerad. Faktiskt bra att säga det också emellanåt, som en motivkt till floran av superdunderlyckade individer som inte verkar ha en dammtuss hemma. Jag tror nog att de flesta av oss har både dammtussar och frustrationer från och till. I alla fall har då jag det *s*.


    Precis!

    Sedan måste man kunna skilja på hur det känns och hur det är. Jag sa just till min sambo"bara för att du känner det som att det är helt hopplöst, så betyder inte det samma sak som att det är helt hopplöst." Dvs, man har sina känslor och dem kan oftast rätt lätt förstås även av andra -man är sällan så unik i dem som man tror... Men ens känslor är inte samma sak som Sanningen. som tur är, eftersom man då ju skulle var precis så värdelös, ensam och oälskbar som man i sina ynkligaste studer kanske känner sig. Det är normalt och mänskligt att känna och man behöver både identifiera vad man känner, och få lufta det. Att välja att enbart hänge sig åt sina känslor och drunkna i dem, och bitterhet eller självömkan, är något helt annat.

    Oavsett hur det känns, är man tvungen att leva sin verklighet och hur man ska må i den, handlar ofta mer om hur man tar det än hur man har det, för att använda ett något klämkäckt uttryck.

    Själv ska jag nu gå över och låna grannens crosstrainer, för att jag gärna vill inbilla mig att om jag rör på mig, äter regelbundet och försöker få en nypa frisk luft och lite dagsljus varje dag, så ska det hålla saker och ting på en så sund nivå som möjligt för kropp och tanke, så jag pallar trycket. Kanske bryter jag stilla ihop en annan dag, men idag är det inte den dagen.

    hejja alla andra!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Frustrerad över jobb och framtid