• vongieser

    förlovningsring?

    skall båda ha en förlovningsring??
  • Svar på tråden förlovningsring?
  • Stoxoz

    Vi köpte vars en ring när vi förlovade oss. Men nu när vi ska gifta oss köper vi bara till mig (bruden). Men det är nog väldigt olika hur man gör.

  • PimPim83

    Vi har båda förlovningsring. Man måste såklart inte göra så, men jag tror att det är det vanligaste sättet. När vi gifter oss ska jag ha en vigselring också medan sambon graverar vigseldatumet i sin förlovningsring och har bara den.


  • BlackWIngedAngel

    Enligt svensk tradition växlar man ringar vid förlovning. Vid vigseln får kvinnan ytterligare en ring. I de flesta andra länder där man har tradition att fria till kvinnan brukar endast hon bära förlovningsring och då får båda makarna var sin ring vid vigseln istället. Sedan väljer man ju själv hur man vill göra, men sådana är traditionerna.

  • vongieser

    okej eftersom jag vill ha de traditionelt så blir de antagligen två ringar vid förlovning och en ring vid vigsel :)

  • stormhelen

    Från början var det tradition (även här i Sverige) att endast kvinnan fick en förlovningsring för att visa att hon var upptagen. Brukligt var då att man skall gifta sig innom ett år.


    Men nu för tiden då förlovningar tenderar att dra ut på tiden (man är förlovade i många år innan man gifter sig) har det börjat bli allt vanligare att både mannen och kvinnan får en varsin förlovningsring. Men kvinnan får yttligare en ring då hon gifter sig medan mannen bara låter sätta in vigsel datumet gemte förlovningsdatumet.


    Så man kan idag välja om man vill följa den ursprungliga seden eller den moderna.


    I mona ögon spelar det ingen roll hur man gör så länge båda i förhållandet är nöjda med det beslut de tar.

  • PiaB

    Vi gör som vi vill och inte vad som är traditionellt. Vi har båda förlovningsring, likadana. Och båda kommer ha vigselring, även de likadana. Men alla gör olika, och huvudsaken man blir nöjd med sitt val


  • BlackWIngedAngel

    Stormhelen; Jag vet inte vad du menar med "från början", eftersom äktenskap är en väldigt gammal sed, även om traditionerna naturligtvis har varierat beroende på religion, status och tillståndet i landet. I Sverige har ju religionen varierat från asatro via katolicism, till protestantism så självklart har traditionerna sett olika ut under denna tid, även om jag inte är helt övertygad om att vikingarna körde med frieri och ettårsregeln. I slutet av artonhundratalet var vi protestanter likt idag, men Sverige på den tiden, var så fattigt att förlovningsringen inte var något som vanligt folk hade råd med. Då gifte sig kvinnan i svart dessutom, så även om den traditionen är äldre än den jag tog upp tidigare, så stämmer den väldigt dåligt med hur vi lever nu och jag tyckte därför inte det var applicerbart på frågan och därför tog jag upp de senare traditionerna eftersom ringväxling vid förlovning och ytterligare en ring för kvinnan vid vigseln har varit det vanligaste under den tid när vi tillhört protestantiska tron, haft råd med förlovningsringar och gift oss i vitt.

  • vongieser

    de är så intressant att höra hur andra tycker och tänker :)

  • stormhelen
    BlackWIngedAngel skrev 2012-12-29 09:02:22 följande:
    Stormhelen; Jag vet inte vad du menar med "från början", eftersom äktenskap är en väldigt gammal sed, även om traditionerna naturligtvis har varierat beroende på religion, status och tillståndet i landet. I Sverige har ju religionen varierat från asatro via katolicism, till protestantism så självklart har traditionerna sett olika ut under denna tid, även om jag inte är helt övertygad om att vikingarna körde med frieri och ettårsregeln. I slutet av artonhundratalet var vi protestanter likt idag, men Sverige på den tiden, var så fattigt att förlovningsringen inte var något som vanligt folk hade råd med. Då gifte sig kvinnan i svart dessutom, så även om den traditionen är äldre än den jag tog upp tidigare, så stämmer den väldigt dåligt med hur vi lever nu och jag tyckte därför inte det var applicerbart på frågan och därför tog jag upp de senare traditionerna eftersom ringväxling vid förlovning och ytterligare en ring för kvinnan vid vigseln har varit det vanligaste under den tid när vi tillhört protestantiska tron, haft råd med förlovningsringar och gift oss i vitt.
    Herre gud hur orkar folk anmärka så mycket på ord? Blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ trött på det. 

     


     

  • mejuli

    Finns väl inga rätt eller fel nu för tiden, men de flesta gör väl så att båda har förlovningsring, sedan
    får bruden en vigelsring vid bröllopet. Mannen kan också ha en vigselring.

    Eller så gör man som vi kommer att göra, inga förlovningsringar alls utan bara vigselringar!

  • BlackWIngedAngel

    Stormehelen: Jag anmärkte inte på ord utan på att själva innehållet i inlägget var felaktigt. Att det inte skulle ha funnits mer än två variationer av bröllopstraditioner i Sverige har ju med hela inläggets innehåll att göra, inte med något enstaka ordval.

  • Jessica B

    Vi kommer enbart ha vigselringar, men vi hoppar över förlovningen.. 

Svar på tråden förlovningsring?