• Längtandsfull

    Ni som bjudit alla gäster på alkoholen under både middagen och resten av kvällen. Hjälp mig...

    Hur mycket kostade all alkohol? Vart köpte ni det? Systemet eller Tyskland? Hur många gäster hade ni?

  • Svar på tråden Ni som bjudit alla gäster på alkoholen under både middagen och resten av kvällen. Hjälp mig...
  • maxmamma

    vi kommer att ha 2 flak öl, 2 bag in box rött vin, 2 bag in box vitt vin 2 flaskor lambrusco  som är ett sött rött lätt mouserande vin som brudskål.

    2 flak cider och 1 whiskey, 1 sheridan red berries och 1l bayilis.

    det räcker iom att vi inte blir fler än det svar jag skrev i mitt första inlägg.

    när det gäller alkoholfri dryck så blir det 2 flaskor cocacola,2flaskor hallonsoda, ett 6pack alkohol fri cider och två flaskor vanligt bubbelvatten typ ramlösa med nån trevlig smak. 

    ska det löna sig att köpa i tyskland så ska man väl handla ganska stora mängder dryck har jag fått för mig.

    att handla på finlandsfärjan blev billigare än system bolaget men inte så det blev nå jättesummor i skillnad  direkt. 

  • maxmamma

    kom på att när jag gifte mig första gången med en annan man så hade vi ca 60gäster

    o då hade vi 4flak köpt öl, två backar hembrygd öl, 4 bag in box rött vin, 4 bag in box vitt vin.
    3flaskor rött vin, 3 flaskor vitt vin, 4 flak cider, 10l vanlig sprit att göra grogg på och en hel massa vanlig dricka att göra grogg på.

    4 flaskor whiskey och 3 flaskor bailys och 5 flaskor vitt mouserande vin till brud skålen o 3 stora baljor med vinbål att ha som mingeldryck innan brudskål.

    kan säga att det blev inte så där värst mycket över sen middag o fest var slut.

    hade nog bara nån flaska rött o vitt kvar, en back hemgjord öl. några liter starksprit, typ 1½halv flaska whiskey o knappt en full flaska bailys kvar.

    så då gick det åt betydligt mer alkohol än vad det bröllop jag o min m2b kommer att ha. och tänker jag på det idag så känns det som att det var rena fylleslaget på den festen. 

  • Anneli256

    Det som gick mest på vårt bröllop var faktiskt rödvin, och ölen. Där kan man nog "ta i" lite mer. Om ni handlar på systement så har ni möjlighet att lämna tillbaka. Om ni handlar i Tyskland så kanske ni har dricka för ett tag framöver.


    Vi fick massor över men jag tror bla att det beror på att flera var tvugna att köra bil då lokalen låg lite avsides, det fanns kommunikationer men många valde bort det.


    Så det är olika faktorer ni behöver ta hänsyn till. Vart ligger lokalen. Hur tar folk sig dit och hem. Finns övernattningsmöjligheter eller annat? Ni känner kanske till era släktingar och vänners dryckesvanor och har lite koll på vad de föredrar öl, vin eller annat.


    Min personliga uppfattning är att det känns bättre med alkohol i överkant så att det blir över än att folk ska titta efter mer.


    Ni kan även googla på nätet finns olika mallar att räkan ut ung hur mycket som beräknas per person.


    Men som sagt er egen kunskap om gästerna är värdefulla- moster Asta dricker inte öl utan föredrar rödvin. Pappa tar gärna öl istället osv..osv..


     


    Lycka till

  • purpleflower

    Här finns lite info för den som behöver räkna på hur mycket som går åt.
    Bläddra ner till "Övriga frågor om drycker" och "Hur mycket går det åt till festen?"
    http://www.systembolaget.se/Vanliga-fragor/Om-vara-drycker/ 

    Och för den som funderar på att handla i Tyskland kan man kika här och kanske få ett hum om hur mycket det kan kosta. Det hjälpte oss en hel del när vi handlade inför vårt bröllop!
    http://www.puttgarden.border-shop.dk/

    Vi hade 100 gäster (ca 90 vuxna och 10 barn) och köpte ca 42 flaskor vitt vin, 24 flaskor rött vin, 15 flak öl, 7 flak cider, 4 flaskor whiskey, 3 flaskor baileys, 15 flaskor champagne och 5 flaskor alkoholfritt mousserande. Läsk, alkoholfri cider och vatten minns jag inte hur mycket men det är ju ganska billigt. Det enda som tog slut var whiskeyn men det kan bero på att det var många whiskeyälskare på festen som vi inte räknat med :P

    Kan säga att vi hade en hel del över, kanske 1/3 del av allting men det var många som körde bil eftersom vi hade festen lite utanför stan. Vi valde bort starksprit pga att det var barn med och att vi inte ville ha någon fyllefest, vilket det inte heller blev. Har varit på ett par bröllop där det har serverats både starksprit och shots och det slutade med spyfest och griserier... Det är ett litet tips bara men man väljer ju självklart det som passar en bäst! ;)

  • Pekkiisch4

    Vi var 35 gäster nu den 12:e och vi serverade öl, rödvin, vitt vin, och cider + alkoholfritt.

    Vi köpte:
    15 flak öl
    4 flak cider
    8 bag in box vitt vin
    2 bag in box rött vin
    3 doodlys flaskor
    3 bubbel flaskor

    Ölen blev 4 flak kvar, 1 flak cider, 3 bib vitt, en halv röd kvar.

    Vi hade alltså ingen starksprit, men våra gäster blev bra i gasen ändå ! Vi köpte allt på systemet då vi hade gått + 1000 kr med en resa till tyskland men vi tyckte tiden var viktigare.

    Allt hänger oftast på vad man tror folk dricker, vi hade unga gäster som oftast föredrar vitt och öl. Alkoholfritt köpte vi 2 backar på mataffären och fick en kvar, + att vi hade vattenkaraffer på borden som många föredrog ! dessutom några storta pet-flaskor i fall att. Ingen av våra gäster har klagat över att vi valde bort sprit. Vi ville inte ha en massa sne-fyllor som sprit ofta ger !

  • Mustikka

    Tyskland beror väl lite på vaet man bor. Vaeför åker inte ni till estland? Alkoholen är super billig och det är ju nära till svea. Jag ska åka dit och handla via Finland. Bor där nu men gifter mig i sthlm. Åker till tallin och sen båt från tallin till stockholm. Tar inte alls lika länge som att bila till tyskland

  • maxmamma
    purpleflower skrev 2012-12-15 18:50:41 följande:att det var många whiskeyälskare på festen som vi inte räknat med :P
    Kan säga att vi hade en hel del över, kanske 1/3 del av allting men det var många som körde bil eftersom vi hade festen lite utanför stan. Vi valde bort starksprit pga att det var barn med och att vi inte ville ha någon fyllefest, vilket det inte heller blev. Har varit på ett par bröllop där det har serverats både starksprit och shots och det slutade med spyfest och griserier... Det är ett litet tips bara men man väljer ju självklart det som passar en bäst! ;)
    precis, så vart det på mitt första bröllop, vi hade barn med men mina dåvarande svärföräldrar trotsade mina åsikter o tog med massor av starksprit o groggvirke för de tänkte inte komma på ett bröllop där det inte bjöds på starksprit.

    och ja en hel del blev för fulla o däckade både här o där o några kräktes, inne i toan som tur var då men ändå.
    vissa blev bara för fulla.

    jag är inte stolt över hur det blev på det bröllopet så därför har jag portförbjudit starksprit på mitt bröllop som vi ska ha nu jag o min nya m2b.

     
  • HerrP

    VI hade 90 gäster, och köpte BIB rött och vitt som tappades över på karaffer, ett antal flak öl, cider och färdiga drinkar. Mojito, gin-bitterlemon osv. På det sättet undvek vi att ha med starksprit.

    Folk blev onyktra så det räcker ändå, och vi hade lagom mycket kvar i efterhand. Det var som många andra sagt det röda vinet som gick åt mest jämfört med vad vi beräknat.

    Jag tror vi betalade runt 4500:- för alkoholen, från bordershop i Tyskland. Inga pengar alls sett i relation till resten av bröllopshelgen.
    Däremot tillkom champagnen vi hade som fördrink. Den köptes i Frankrike av svägerskan, och blev deras bröllopspresent till oss. Jag vet inte exakt vad det kostade, men det var garanterat det dyraste alokoholhaltiga inköpet av alla.

  • PimPim83
    maxmamma skrev 2012-12-15 20:40:20 följande:
    precis, så vart det på mitt första bröllop, vi hade barn med men mina dåvarande svärföräldrar trotsade mina åsikter o tog med massor av starksprit o groggvirke för de tänkte inte komma på ett bröllop där det inte bjöds på starksprit.
    Men herregud vad respektlöst! Att man ens kan komma på tanken att göra så.
  • purpleflower
    maxmamma skrev 2012-12-15 20:40:20 följande:
    precis, så vart det på mitt första bröllop, vi hade barn med men mina dåvarande svärföräldrar trotsade mina åsikter o tog med massor av starksprit o groggvirke för de tänkte inte komma på ett bröllop där det inte bjöds på starksprit.

    och ja en hel del blev för fulla o däckade både här o där o några kräktes, inne i toan som tur var då men ändå.
    vissa blev bara för fulla.

    jag är inte stolt över hur det blev på det bröllopet så därför har jag portförbjudit starksprit på mitt bröllop som vi ska ha nu jag o min nya m2b.

     
    Åh så tråkigt.. Förstår inte varför folk måste ha en massa sprit för att ha kul..? Tycker att det finns tillräckligt att välja på bland öl, cider och vin. Våra gäster blev fulla ändå men inget som gick överstyr. Inte vad jag märkte iallafall.. :P Whiskey räknas väl iofs som starksprit men den serverades senare på kvällen till tårtan för de som inte ville ha baileys.

    Tycker du gör rätt i att göra annorlunda denna gången, det kommer säkert bli jättebra! :)
  • maxmamma
  • Koloratur

    Vi köpte allt på Systemet, la ut ungefär 8000 kr för 65 gäster. Då var det mousserande, vitt, rött, rosé, öl, olika spritsorter till drinkbaren samt punsch till kaffet. Det mesta gick åt, vi hade beräknat mängden väldigt bra.
    Blir det annars dryck över så kan man alltid lämna tillbaka på Systembolaget, väldigt praktiskt!

  • maxmamma
    purpleflower skrev 2012-12-16 11:29:38 följande:
    Åh så tråkigt.. Förstår inte varför folk måste ha en massa sprit för att ha kul..? Tycker att det finns tillräckligt att välja på bland öl, cider och vin. Våra gäster blev fulla ändå men inget som gick överstyr. Inte vad jag märkte iallafall.. :P Whiskey räknas väl iofs som starksprit men den serverades senare på kvällen till tårtan för de som inte ville ha baileys.

    Tycker du gör rätt i att göra annorlunda denna gången, det kommer säkert bli jättebra! :)
    ja denna gång har vi inga törstiga svärföräldrar med, o som sagt den enda starkspriten blir whiskey o jag vet inte om man kan räkna bailys o sheridan berries som stark sprit direkt.

    och jag vet att två av mina gäster som kommer på detta bröllop vill dricka sig full o frågade om vi inte skulle ha starksprit men jag svarade att de är välkomna om de kan hålla sig i lagom form, o nej vi ska inte ha starksprit med alls.

    jag vill inte uppleva nå fylleslag o kräkandes pga för mycket sprit o annat tjafs denna gång o som sagt vi har barn med på detta bröllop o de ska inte behöva se fulla vuxna som raglar runt o svamlar massa skit eller somnar nånstans eller annat blä.

    och ja som sagt det finns folk till precis allting...
  • Sjörå

    Även om det inte handlar om alkohol vill jag ändå säga att jag som inte dricker alkohol uppskattar om någon tänker på oss. Jag har varit på många fester där det alkoholfria har tagit slut för sådant dricker ju ingen. Köp gärna något annat än läsk också, det finns många trevliga alkolholfria alternativ på Systembolaget och i affärerna. På Coop fanns det många olika sorters äppelmust (utan kolsyra) såg jag idag när jag handlade där. 

  • Koloratur
    Sjörå skrev 2012-12-17 19:47:47 följande:
    Även om det inte handlar om alkohol vill jag ändå säga att jag som inte dricker alkohol uppskattar om någon tänker på oss. Jag har varit på många fester där det alkoholfria har tagit slut för sådant dricker ju ingen. Köp gärna något annat än läsk också, det finns många trevliga alkolholfria alternativ på Systembolaget och i affärerna. På Coop fanns det många olika sorters äppelmust (utan kolsyra) såg jag idag när jag handlade där. 
    Bra poäng Sjörå.
    Vi hade alkoholfritt vin t.ex. till de gravida och ammande, finns riktigt goda både röda och vita alternativ.
    Och sen finns mycket goda alk fria mousserande som Luisa Spagnola och Arc en Ciel (särskilt barnen var glada för det)! 
    Sen hade vi Ginger Ale och annat i drinkbaren, och ett par drinkar som Shirley Temple.
  • Charlie79

    VI hade 95 gäster med 4 rätters middag, Champagne till fördrink och snittarna, vitt vin till förrätten, rött till huvudrätten, rött och/eller portvin till osten, avec till kaffet och tårtan. Fri bar med bartender där allt nämnda fanns samt en himla massa olika spritsorter och öl. Alkoholfria alternativ såsom Carlsberg och Arc en Ciel samt Billabong för de som föredrog det (hade faktiskt frågat mina gravida vänner vad de föredrog innan).

    Vi beställde både från Tyskland (the winecompany som är väldigt duktiga på viner) och köpte på systemet (öl, lite vin, back up sprit samt alkoholfria alternativ). Vi valde genomgående kvalitetsorter men framförallt var vi noga med att välja viner som passade ihop med maten. Vi beställde hem ett antal sorter tills när vår kock var hemma och provlagade maten och fick då även hjälp av honom att välja ett bra vin. Oavsett hur mycket pengar man vill lägga så tror jag det är värt att testa några olika sorter tillsammans med den typ av mat man vill ha. Det skiljer ju trots allt mycket på vin och vin även inom samma prisklass. 

    Det fanns ingenting som tog slut, men så beställde vi helt igenom i överkant också, vilket för vår del inte var något problem eftersom min far är väldigt intresserad av viner och gladeligen behöll det som inte dracks upp.  

    Vad som gick åt (lite grovt uppskattat)

    - ca 55 flaskor Champagne (vill man bara servera till fördrinken går det nog åt långt ifrån så många)
    - kanske 50-60 flaskor rött, lite osäker på den här
    - 30-40 flaskor vitt
    - ca 180 flaskor öl
    - 10 flaskor alkoholfri öl, 3 flaskor Billabong och 2 flaskor Arc en Ciel
    - sprit (inkl avec), hade massor av alla dess sorter och har verkligen ingen uppfattning om hur mycket men ett par flaskor kanske inte mer tror jag. Då var ändå baren med vår bartender ett väldigt populärt tillhåll. 
    - Färsk frukt, puréer och massor av is är också ett hett tips, och läsk såklart. 

    Om det inte ingår i lokalen man har så kan jag verkligen rekommendera att hyra in en duktig bartender, vilket inte är så dyrt i sammanhanget. Skapar en väldigt bra feststämning samt att man undviker eventuella egenhändigt blandade 12 cl:are framåt småtimmarna som varken gör från eller till. För de som inte dricker så kan det också vara lite kul att få gå runt med en alkoholfri drink t.ex. istället för ett glas coca cola. Annars kan man ju alltd  det alltid rådfråga någon bartender vilka spritsorter som man kan blanda många olika populära drinkar/cocktails på och hoppa över de gamla hederliga groggarna. 

    Jag vet faktiskt inte vad allt kostade men trots att vi beställde en hel del från Tyskland så gick det nog på en 20-25 000 kr men då valde vi förhållandevis dyra alternativ och väljer man ett mousserande vin istället så sparar man nog ganska mycket. 

    Kanske hjälper det någon! 

     

  • HerrP

    Ett tips till er som funderar kan vara att försöka göra en uträkning i excel e.d. på hur många enheter det blir per person när ni handlar.
    Vi räknade på att vi på en helkväll skulle behöva ca 8 enheter/gäst, men köpte så vi hade ca 13/gäst.
    Vi fick alltså en hel del över.

    Lycka till.

     

Svar på tråden Ni som bjudit alla gäster på alkoholen under både middagen och resten av kvällen. Hjälp mig...