• viblirvi

Svensktillverkad bröllopsklänning?

Hej, letar som bäst efter bröllopsklänning och känner att jag gärna vill ha en klänning som är juste tillverkad vad gäller betalning till alla parter och arbetsvillkor, (den ska ju helst inte va alltför dys heller..), någon som kan tipsa mig om en internetsajt där jag tryggt kan köpa klänning? Någon bra inte alltför dyr butik i Sverige? Var och provade klänning i Norrköping igår trodde faktiskt att dom sydde upp klänningar i butiken men det visade sig att dom i sin tur beställer från Kina. Så just nu känns det som att antingen köper man i butik för dubbla priset och får en klänning från Kina eller beställer för halva priset själv på nätet och klänningen kommer från samma ställe. Är det dom alternativen som finns?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Svensktillverkad bröllopsklänning?
  • storken

Hej! Funderar på klänning från Kik stockholm på St Eriksgatan. Svensk design och du träfffar designern i butiken men jag har inte frågat de var de faktiskt syr upp klänningarna någonstans...  Annars känner jag bara till dyrare "butiker" med svensk design som jag vet sys i Sverige  tyvärr... Knepigt....

• daniiel

Du har ju Ida Sjöstedt också idasjostedt.com/couture/thecollection men jag vet ju inte vart hennes klänningar sys upp, om det är i Sverige eller utomlands.

De flesta märkena, även de dyrare kända märkena, får sina klänningar uppsydda i Kina. I vissa fall i samma fabriker som de billiga sk. "kinaklänningarna".

Lilly, www.lilly.nu, har ju fina och billiga klänningar, speciellt reaklänningarna, och dom har butik i Stockholm. Vet dock inte vart deras klänningar sys heller.

• Alyllyra

Det finns ju massor av skräddare som faktiskt fortfarande praktiserar sitt yrke.
    Så det är väl där man måste börja leta om man vill ha en klänning som är tillverkad i Sverige. Dock kan du nog inte få tag i dem via internet utan måste besöka en ateljé...

• daniiel
    Alyllyra skrev 2012-12-03 17:24:14 följande:
    Det finns ju massor av skräddare som faktiskt fortfarande praktiserar sitt yrke.
    Så det är väl där man måste börja leta om man vill ha en klänning som är tillverkad i Sverige. Dock kan du nog inte få tag i dem via internet utan måste besöka en ateljé...
Svar på tråden Svensktillverkad bröllopsklänning?